کد خبر: ۶۳۱۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۴

آیا لاغری در کمتر از یک ماه امکان پذیر است؟

برای درمان چاقی باید تعادل منفی در انرژی ایجاد کنیم یعنی میزان مصرف انرژی را به پایین تر از مقدار مورد نیاز تنزل دهیم که این امر با پیروی از رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی میسر می شود.
آیا لاغری در کمتر از یک ماه امکان پذیر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

جوانی سی و دو ساله هستم که از چاقی زیاد رنج می برم. از آنجایی که والدین من چاق بوده اند، من نیز به صورت ارثی و بالاجبار دچار چاقی شده ام. آیا با رژیم های غذایی، این امکان وجود دارد که در مدت کمتر از یک ماه به اندام متناسب و ایده آل برسم؟ اصولا رژیم غذایی چقدر می تواند در کاهش وزن موثر باشد؟

در مورد چاقی و لاغری قبل از هرچیز باید با ساز و کار بروز چاقی آشنا باشیم تا از این طریق بتوانیم روش صحیح درمان چاقی را استنباط کنیم. جز در مواردی که جنبه وراثتی و بیمار گونه وجود دارد، عمدتا چاقی در اثر عدم تعادل انرژی به وجود می آید. به عبارت دیگر مصرف کالری و مواد غذایی بیشتر از نیاز روزانه بدن، منجر به تجمع چربی در بافت های بدن و چاقی می شود که البته این حالت یک شبه رخ نمی دهد بلکه فرایندی است که طی سال ها و با مصرف مستمر مواد غذایی به میزان بیشتر از احتیاج سلول های بدن ایجاد می شود.

برای درمان چاقی باید تعادل منفی در انرژی ایجاد کنیم یعنی میزان مصرف انرژی را به پایین تر از مقدار مورد نیاز تنزل دهیم که این امر با پیروی از رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی میسر می شود.

به طور خلاصه می توان گفت که گرچه یکی از عوامل چاقی، ارث است، عادات غذایی هر فرد خصوصا از دوران کودکی می تواند در تنظیم وزن دخالت داشته باشد. کودک معمولا از غذاهایی استفاده می کند که والدین چاق او می خورند بنابراین نباید چاقی خود را به گردن والدین خود بیاندازیم!

همچنین در مورد رژیم های غذایی برای لاغری در 10 روز یا در یک ماه، تبلیغات وسیعی وجود دارد که ادعا می کنند می توانند برای آب کردن چربی های اضافی و رهایی از چاقی در مدت کوتاه و با استفاده از رژیم های غذایی معجزه گر و بدون ورزش موفقیت آمیز باشند. آیا می توان چربی هایی که در طی چند سال که روز به روز به بدنتان اضافه شده اند، با وردی جادویی یک شبه آب شوند! باید توجه داشت که خطرات این رژیم های غذایی بسیار بالاست. این رژیم های غذایی براساس حذف گروهی مشخص از غذاها یا مواد غذایی بد، استفاده از مکمل های غذایی به عنوان چربی سوز و تاکید بر استفاده از غذاهای خاص از جمله گریپ فروت، عصاره افرا، شربت آبلیمو یا سوپ های مخصوص است.

این گونه رژیم ها ممکن است برای کوتاه مدت باعث کاهش وزن شوند زیرا در جریان پرهیز از خوردن برخی مواد غذایی، بخشی از آب اضافی بدن و قسمتی از چربی ها از بین می روند. این کاهش وزن معمولا موقت است چرا که با کنار گذاشتن رژیم های غذایی، عادات غذایی گذشته را مجددا از سر می گیرید و بعد از چند هفته وزن اولیه مجددا باز می گردد بنابراین نباید فریبت ادعاهایی مانند مکمل های چربی سوز برای کاهش وزن شد.

*فوق تخصص گوارش و کبد، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و استاد دانشگاه بقیه الله

منبع: سیناپرس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین