کد خبر: ۶۳۱۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

شانس پلوسی برای برد چقدر است؟/شاهدان به خط نشدند؛ ترامپ کارت هایش را رو می کند

نانسی پلوسی گفته که پرونده استیضاح را به سنا می فرستد. او در سه هفته گذشته از این اقدام امتناع می کرد. اما در سنا، جمهوری خواهان سرسختانه مخالف پلوسی هستند.
شانس پلوسی برای برد چقدر است؟/شاهدان به خط نشدند؛ ترامپ کارت هایش را رو می کند
آفتاب‌‌نیوز :

مجلس نمایندگان بلاخره و بعد از کش و قوس های فراوان خود را آماده کرده تا اتهامات ترامپ را امروز (چهارشنبه) به مجلس سنا بفرستد. پیش از این به نظر می رسید که نانسی پلوسی تمایل زیادی به فرستادن اتهامات برای مجلس سنا ندارد و ترجیح می دهد که موضوع استیضاح را به شکلی دنبال کند که تنها به بدنامی ترامپ بیانجامد. او هفته ها با وجود اینکه استیضاح و اتهامات حاضر و آماده بودند، حاضر به فرستادن آن برای میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا نبود. به نظر می رسید که ترس از رد شدن اتهامات از سوی هم تیمی های ترامپ در سنا، مانعی اساسی مقابل مجلس نمایندگان باشد. در سنای آمریکا جمهوری خوهان عزم خود را جزم کرده اند تا موضوع استیضاح را رد کرده یا راهی برای نجات ترامپ پیدا کنند. آنها سر سختانه روبه روی نانسی پلوسی ایستاده اند و به نظر می رسد عدالتی که پیش از این پلوسی خواهان آن بود، هنوز هم در سنا دور از دسترس است.

چرا پلوسی به دنبال خرید زمان بود؟

نانسی پلوسی در مراحل اولیه استیضاح، عجول به نظر می رسید. اتهامات ترامپ واضح بود و حقوقدان های امریکایی هم او را به خیانت به کشور و مصالح آن متهم کرده بودند، اما در آن طرف ماجرا، پرونده قرار بود به دست مجلس سنا برسد که اکثریت آن را جمهوری خواهان طرفدار ترامپ تشکیل می دهند. این ترکیب مجلس سنا به رئیس جمهور امریکا، که جرم هایش برای بخش مهمی از جامعه آشکار شده را در مصونیت قرار می داد.

در حقیقت مجلس نمایندگان آمریکا در استیضاحی که به خاطر موضوع اوکراین گیت، به انجام رساند علیه ترامپ اعلام جرم کرد. با این حال بقیه روند استیضاح او که ممکن است به برکنار رئیس جمهور بیانجامد، مانند یک دادگاه خواهد بود.

به اعتقاد ناظران هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان به موضوع استیضاح به عنوان یک بازی برای انتخابات نگاه می کنند. تعلل نانسی پلوسی برای فرستادن پرونده اتهامات ترامپ به سنا، به این دلیل انجام گرفت که او به خوبی می دانست که این پرونده به احتمال بسیار زیاد از سوی جمهوری خواهان رد خواهد شد. اما دموکرات ها امیدوار بودند که با پیش کشیدن موضوع استیضاح و رای آوردن آن در مجلس نمایندگان، بتوانند بر روی قشری که معمولا رای نمی دهند یا حداقل به صورت سنتی طرفدار دموکرات ها یا جمهوری خواهان نیستند، تاثیر بگذارند. از سوی دیگر جمهوری خواهان به هیچ وجه حاضر به باختن فرصت ترامپ نیستند. آنها رقیب دیگری ندارند تا او را در مقابل ترامپ علم کنند و به همین دلیل اولویت شان نگه داشتن ترامپ در قدرت به هر شکل ممکن است. به اعتقاد ناظران رای دهندگانی که در گذشته به ترامپ رای داده اند، از نظر خود برنخواهند گشت و بحث هر دو حزب سیاسی در امریکا بر سر آرای خاکستری است.

میچ مک کانل رئیس فراکسیون جمهوری خواهان می گوید، از ترامپ دفاع خواهد کرد. او در ماه دسامبر اعلام کرد که با مقامات کاخ سفید برای هماهنگی بیشتر در تماس بوده است. این موضوع بی طرفی او را نقض کرده و برای همین است که نانسی پلوسی تا پیش از این معتقد بود تا زمانه عادلانه نبودن دادگاه پرونده ها را تحویل نخواهد داد. به نظر می رسد که این اقدامات جمهوری خواهان یک دفاع تمام قد از رئیس جمهوری باشد که پرونده اش در بسیاری از موارد شرم آور است. نانسی پلوسی برای دموکرات ها وقت خرید تا از تبرئه زودهنگام ترامپ بر سر خیانت به کشور جلوگیری کرده و از اثرات سوء آن جلوگیری کند. به اعتقاد ناظران هر چقدر که این پرونده استیضاح طولانی تر شود، بیشتر می تواند بر روی اذهان عمومی امریکا تاثیر بگذارد. اما اگر سر و ته آن با حمایت جمهوری خواهان به هم بیاید، این می تواند پیروزی بزرگی برای ترامپ باشد.

چه خطری روند استیضاح را تهدید می کند؟

یک مشکل اساسی در روند استیضاح احضار شاهدان است. پیش از این درخواست های ترامپ برای احضار شاهدانی مثل پسر جوبایدن(همان کسی که ترامپ به دنبال رو کردن دستش از طریق ارتباط با اوکراینی ها بود) و افشاگر مکالمات ترامپ و رئیس جمهور اوکراین درخواست داده بود. این درخواست ها رد شد. حالا هم که جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق امریکا درخواست داده تا شهادت دهد، ترامپ احتمالا از کارت خود استفاده خواهد کرد و مانع شهادت او خواهد شد. چرا که میانه این دو بعد از اینکه ترامپ بی خبر بولتون را از کار برکنار کرد و حساب توئیترش را از او گرفت، به شدت خراب شده است. یکی از کسانی که خواهان کنار گذاشتن شاهدان است، مک کانل است. او به خوبی می داند که در همه پرونده های استیضاح پیشین، حضور شاهدان به بدتر شدن وضعیت روسای جمهور انجامیده و او به عنوان یک جمهوری خواه حاضر نیست تا ترامپ را قربانی کرده و موقعیتش را برای انتخابات در پیش رو در خطر بیاندازد.

به نظر می رسد که بلاخره ترامپ استیضاح خواهد شد و پرونده او به دادگاه برده می شود. در شرایط فعلی شانس ترامپ برای برنده شدن در این ماجرا بیشتر از نانسی پلوسی است. اما همانطور که رئیس جمهور امریکا اخیرا توئیت کرده، او خود را شایسته این بدنامی نمی داند و استیضاح می تواند برای او یک بدنامی محسوب شود. اما جمهوری خواهان عجله دارند تا هر چه زودتر این پرونده را به نحوی جمع کنند که ترکش های آن به انتخابات 2020 نخورد. هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها به اهمیت آراء خاکستری معترفند و به خوبی می دانند که بازی که به راه افتاده برای مدیریت این آراء است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین