کد خبر: ۶۳۱۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

لبنان؛ بحران و بازگشت جوانان به خیابان

در نودمین روز از آغاز جنبش اعتراضی مردم لبنان، جوانان دیروز (سه شنبه) دوباره به خیابان بازگشتند و با راه بندان، درگیری و سردادن شعار علیه مسوولان، سیاست های مالی و بانکی و سهمیه بندی طایفه ای را که به بحران منجر شده است محکوم کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

با متوقف شدن مسیر تشکیل دولت جدید در لبنان، نشانه‌های فاجعه اقتصادی، مالی و اجتماعی و تعمیق بحران در این کشور آشکار شده و کارشناسان پیش بینی می کنند ظرف هفته ها و ماه های آینده ، موارد زیر اتفاق بیفتد:

لبنان؛ بحران و بازگشت جوانان به خیابان

  • بیش از یک یا دو ماه طول نخواهد کشید تا بازارها با کاهش شدید در مواد غذایی اساسی، روبرو شوند

- نرخ برابری ارز دلار به‌صورت روزانه افزایش می‌یابد و به ظاهر سقفی برای افزایش ندارد. همچین قیمت کالاها، همزمان با کاهش قدرت خرید مردم بالا می‌رود.

- خیلی از مؤسسه های اقتصادی بسته می شوند و زمزمه بسته شدنشرکت‌های بزرگ به گوش می‌رسد. بر این اساس درصد فقر و بیکاری افزایش خواهد یافت.

- فاجعه بهداشتی- درمانی آغاز خواهد شد. اکنون تقریبا خیلی از ضروریات بهداشتی در بازار وجود ندارد و بیمارستان ها نمی‌توانند برخی از عملیات جراحی را انجام و خدمات درمانی را ارایه دهند.

در این ارتباط، دو روز پیش مدیریت بیمارستان «المقاصد» بیروت اعلان کرد که به دلیل بحران مالی و اقتصادی، بخش اورژانس آن تعطیل شده است.

- خدمات اساسی از جمله برق روز به روز ضعیف تر می‌شود و تعداد ساعت های برق دولتی همزمان با افزایش قیمت سوخت کاهش می یابد.

- مدارس غیر دولتی، به‌دلیل ناتوانی خانواده ها در پرداخت اقساط وارد بحران مالی می‌شوند. در این رابطه امروز (چهارشنبه) اعلام شده که خیلی از مدارس دولتی وغیر دولتی در اعتراض به گرانی، در اعتصاب بوده و تعطیل هستند.

- اقدام های سختگیرانه بانک‌ها ادامه خواهد داشت و نگرانی مردم در مورد سپرده هایشان افزایش می‌یابد.

- بحران کمبود سوخت و تقلب در فروش سوخت، بحران نانوایی ها، بحران کمبود گاز خانگی و به تازگی بحران قطع اینترنت، تشدید شده و می شود.

- تصادفات جاده‌ای به‌دلیل بی توجهی به زیر ساخت راه‌ها و ناتوانی در بهسازی آن ها، دزدی و آدم ربایی و نیز خودکشی به‌دلیل بحران مالی افزایش خواهد یافت .

در همین ارتباط «میشل عون» رییس جمهوری لبنان دیروز اعتراف کرد بحران مالی و اقتصادی بر وضعیت امنیتی تاثیر منفی گذاشته و سطح و میزان جرم و جنایت را افزایش داده است.

بحران‌ها به‌ صورت روزانه افزایش می یابند و برخی کارشناسان در لبنان می گویند اگر بزودی دولت فعال تشکیل نشود ممکن است ناامنی و هرج و مرج دامن این کشور را بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین