کد خبر: ۶۳۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۲

دیدار رهبری از پژوهشکده رویان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه از پژوهشكده رویان و نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی دیدن كردند و از نزدیك با دستاوردهای دانشمندان و محققان رویان و جهاد دانشگاهی آشنا شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان در ابتدای این بازدید كه بیش از دو ساعت و نیم طول كشید ، با حضور در محل یادمان شهدای جهاد دانشگاهی ، یاد و خاطره این شهدا و همچنین مرحوم دكتر سعید كاظمی آشتیانی ، رئیس سابق پژوهشكده رویان را گرامی داشتند و خانواده آن مرحوم را مورد تفقد قرار دادند.

رهبر انقلاب اسلامی در بازدید از پژوهشكده رویان، از قسمت های مختلف معاونت پژوهشی رویان شامل آزمایشگاه‌های «سلولهای بنیادی از جمله رده‌ها، تمایز، ترانس ژن، تعیین نقشه پروتئین و زیست شناسی مولكولی، آزمایشگاه پیوند» و بخش جنین شناسی تجربی دیدن كردند و در هریك از این قسمت ها، دانشمندان، متخصصان و محققان توضیحات لازم را بیان كردند.

تلاش برای تبدیل كردن سلول‌های معمولی به سلول‌های بنیادی، تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های «انسولین ساز، كبدی و سلولهای عصبی»، تمایز سلول‌های بنیادی مغز استخوان افراد بزرگسال به سلول‌های استخوانی و غضروفی با هدف نهایی درمان ضایعات استخوان و غضروف (از جمله بیماری آرتروز)، شبیه سازی با استفاده از سلولهای غیرجنینی كه در عمل با شبیه سازی گوسفند رویانا با موفقیت توأم شده است، تلاش برای استفاده از شبیه سازی در درمان بیماری‌هایی كه ناشی از عملكرد بد سلولی است و تولید شیر حاوی پروتئین‌های مورد نیاز انسانی مانند انسولین از جمله طرح‌هایی است كه در بخش پژوهشی پژوهشكده رویان اجرا شده یا در دست اجراست.

در این بازدید درباره «بانك خون بند ناف» نیز كه از بخش‌های مهم پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی است توضیحات لازم بیان شد.

خون بند ناف نوزاد یكی از منابع غنی سلول‌های بنیادی است و نگهداری آن می‌تواند به درمان بیماریهای صعب العلاجی كه ممكن است نوزاد یا خانواده اش یا افراد دیگری در جهان در آینده به آن مبتلا شوند و با سلولهای بنیادی خون بند ناف قابل علاج است كمك كند.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی بخش دیگری از دیدار امروز رهبر انقلاب اسلامی از پژوهشكده رویان بود. در این نمایشگاه طرح‌ها، عملكرد و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گروه‌های تخصصی فنی مهندسی، علوم پزشكی، علوم پایه، كشاورزی و علوم انسانی ارائه شده است.

طراحی و ساخت سیستم دستگاه‌های مهار كننده آلاینده های هوا در كارخانه های صنعتی، طراحی و ساخت سیستم برق و كنترل سكوهای حفاری، ساخت فرستنده های رادیویی پرقدرت MWو FM كه در برخی موارد ایران را به دومین كشور سازنده این نوع فرستنده ها تبدیل كرده است، پژوهشهای فیزیك و فناوری خلاء، اصلاح ساختار تولید و عرضه محصولات كشاورزی و مهندسی محیط زیست، از جمله طرحها و پژوهش‌های ارائه شده در این نمایشگاه است.

حضرت آیت الله خامنه ای امروز همچنین از بخش درمان پژوهشكده رویان دیدن كردند. عملكرد بخش درمان ناباروری رویان از لحاظ كمی و كیفی در حد معیارهای جهانی است و توان رقابت با بهترین مراكز درمانی جهان را دارد.

در این بازدید كه با توضیحات مسئولان بخشهای مختلف همراه بود اعلام شد: تاكنون حدود هفتاد هزار زوج ایرانی در این مركز تشكیل پرونده داده و تحت درمان قرار گرفته اند و صدها زوج نابارور خارجی نیز در این مؤسسه درمان شده اند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس در جمع مسئولان، دانشمندان و محققان پژوهشكده رویان و مراكز جهاد دانشگاهی سراسر كشور با اشاره به حركت علمی مباركی كه در چند سال اخیر در كشور آغاز شده و در میان اهل علم گسترش یافته است، خاطرنشان كردند: هدف از حضور در پژوهشكده رویان اقدامی نمادین به منظور تجلیل از حركت علمی عظیم و گسترده جاری در كشور و قدردانی از همه محققان و دانشمندان ، به ویژه محققان پژوهشكده رویان و جهاد دانشگاهی است.

ایشان پژوهشكده رویان را مركزی موفق و نتیجه ای درخشان از تركیب «علم، ایمان و تلاش» دانستند و با گرامیداشت یادو خاطره مرحوم دكتر سعید كاظمی آشتیانی افزودند: این مرحوم، با ایمان، تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر و مدیریت موفق خود توانست مؤسسه‌ای علمی به وجود آورد كه در بافت آن، «تحقیق علمی جدی همراه با ایمان و تقوا» مورد توجه كامل قرار گرفته است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: پژوهشكده رویان زمینه ها و قابلیت های فراوانی برای پیشرفت بیشتر دارد و این مركز در واقع سلول بنیادی حركت علمی كشور است همان‌گونه كه هر دانشمند و محقق معتقد به تركیب «علم و ایمان» نیز چنین ظرفیتی را دارد.

رهبر انقلاب اسلامی، جهاد دانشگاهی را مولود مبارك انقلاب اسلامی و جزو معدود رویش های اصلی انقلاب دانستند و با اشاره به تركیب جهاد و دانشگاه در نام این مركز تأكید كردند: جهاد دانشگاهی یعنی جهاد و مبارزه هدفمند، هوشمندانه، عاقلانه و دشمن شكن در مسیر آرمانها، آن هم در برترین و والاترین سطوح یعنی علم و دانشگاه.

ایشان خاطرنشان كردند: جهاد دانشگاهی از ابتدا براساس دین و تقوا شكل گرفت و باید هویت جهادی و ایمانی و انقلابی آن همچنان حفظ و تقویت شود.

رهبر انقلاب اسلامی علم و تحقیق را رمز واقعی و كلید قطعی پیشرفت و رسیدن كشور به نقطه مطلوب خواندند و افزودند: فراگیری علوم و دانسته های دیگر كشورها و ملتها، مقدمه حركت در عرصه بسیار وسیع علم و تحقیق است و به هیچ وجه نباید در این حد متوقف شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از نظام سلطه حاكم بر جهان افزودند: جایگاه و نقش كشورها و ملتها در نظام بین الملل باید براساس استعداد و ظرفیت علمی آنها باشد، اما در وضع كنونی، به علت تلاش برخی قدرتها برای انحصاری كردن علم و نیز زورگویی مستكبران، جهان به دو بخش «پیشرفته و عقب مانده» و «سلطه گر و سلطه پذیر» تقسیم شده است كه این وضع باید تغییر یابد.

رهبر انقلاب اسلامی، مهمترین عامل را در تغییر نظام سلطه حاكم بر جهان، حركت و تلاش علمی ملتها دانستند و افزودند: در این مسیر، ملت ایران می تواند با توجه به تاریخ، فرهنگ و سابقه علمی خود و استعداد درخشانش، نقش ویژه ای ایفا كند.

ایشان كمك به مراكز و «طرحهای علمی، تحقیقاتی و فناوری» را وظیفه دولت و دستگاههای مسئول برشمردند و افزودند: باید میل و اشتیاق به تحقیق و پژوهش در محیطهای علمی، موج بزند كه البته تحقق این مهم با توصیه و دستور ممكن نیست، بلكه تدبیر و كمك وزارتخانه های مربوط، بخشهای مسئول در برنامه ریزی فرهنگی كشور و تلاش صاحبان فكر و اندیشه را می طلبد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر توأم بودن علم و دین افزودند: علم جدا از دین، همانگونه كه در رفتار برخی كشورها آشكار است، در نهایت به ساخت جنگ افزارهایی مانند بمب اتم، و به وسیله ای برای زورگویی تبدیل می شود اما با علم توأم با دین و «تلاش علمی برای خدا و در راه خدا»، میتوان به توفیقات پایداری دست یافت كه دستاوردهای جهاد دانشگاهی نمونه ای از آن است.

ایشان در پایان بار دیگر از همه دانشمندان و محققانی كه در هر نقطه از كشور برای پیشرفت و توسعه علمی، جهاد و تلاش می كنند، قدردانی كردند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب ، دكتر گورابی رئیس پژوهشكده رویان و دكتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی ضمن بیان گزارش های كوتاهی، به رهبر انقلاب اسلامی خیرمقدم گفتند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین