کد خبر: ۶۳۲۳۸۲
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
سالی که نکوست از بهارش پیداست

موج ردصلاحيت‌ها و آینده یک انتخابات مهم| مهره‌چینی اصولگرایانه برای مجلس

«سالي كه نكوست از بهارش پيداست؛» تعبيري است كه شهيندخت مولاوردي و موسوي لاري درباره پيش‌بيني‌شان از مجلس يازدهم به كار مي‌برند. واقعيت آن است كه در چنين شرايطي، يعني وقتي يك طرف منتقدان قرار دارند و آن‌ سوي ديگر، نهادي كه تمام‌قد حامي رويكرد ردصلاحيت است، اين معما مطرح مي‌شود كه در اين ميان چه مجلسي مي‌تواند زمام قوه قانونگذاري مجلس را به عهده بگيرد.
آفتاب‌‌نیوز :

قرار بود انتخابات مجلس يازدهم نمادي از انسجام و يكپارچگي باشد اما وقتي شوراي نگهبان از نتيجه نهايي بررسي صلاحيت‌ها رونمايي كرد، چيزي جز موجي از ردصلاحيت‌ها به چشم نخورد؛ موضوعي كه با انتقادهايي گسترده روبرو شد و حتي برخي چهره‌هاي سياسي شاخص مانند علي مطهري از آن تعبير به «مهره‌‌چيني براي مجلس» يازدهم كردند.

با وجود آنكه نزديك به يك هفته از اين اعلام نتايج مي‌گذرد اما هنوز هضم و درك اين اتفاق تقريبا ناممكن است و واكنش‌ها به آن ادامه دارد. برخي اين رويكرد را در ساختار شوراي نگهبان جست‌وجو مي‌كنند، مانند مسيح مهاجري، مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي كه از واژه «خود ملت‌پنداري» استفاده مي‌كند و در سرمقاله روز گذشته اين مطبوعه، ضمن درخواست از مدعي‌العموم جهت برخورد با سخنگوي شوراي نگهبان به ‌دليل توييتي كه چندي قبل عليه رييس‌جمهوري نوشت، ادامه داد: «آيا قرار نيست شوراي نگهبان از اعتبار خودش نگهباني كند تا بتواند زمينه‌ساز برگزاري انتخاباتي پرشور و پر مشاركت باشد؟!»

موج ردصلاحيت‌ها و آینده یک انتخابات مهم

خط‌كشي اشتباه

ماجراي ردصلاحيت‌ها تنها يك روي سكه است و روي ديگر آن برچسب‌هايي است كه به بهانه‌هاي مختلف به افراد و چهره‌ها و حتي جناح‌هاي سياسي زده مي‌شود و حالا «مجلس انقلابي» شده كليد‌واژه‌اي كه در اين ميدان، در دفاع از رويكرد شوراي نگهبان براي ردصلاحيت‌ها مطرح است؛ اين‌ همان موضوعي است كه «علي مطهري» فرزند شهيد مطهري و البته ازجمله نمايندگان فعلي مجلس و كسي كه ردصلاحيتش از سوي شوراي نگهبان محل پرسش افكار عمومي و ناظران صحنه سياست بود، از جمله افرادي است كه نسبت به اين رويكرد شوراي نگهبان منتقد است. مطهري در اين رابطه به ايلنا مي‌گويد: «تقسيم مردم به انقلابي و غيرانقلابي كار غلطي است.» او با بيان اينكه نبايد بين مردم خط انقلابي و غيرانقلابي راه بيندازيم، مي‌گويد: «نبايد بي‌جهت آنان را از انقلاب دور كنيم، نبايد دايره انقلاب محدود و كوچك شود كه در نهايت يك جمع كوچك بماند.» او با يادآوري صحبت‌هاي امام (ره) ادامه مي‌دهد: «امام تمامي جوان‌ها را انقلابي و متدين مي‌دانست، به ‌واسطه همين ديدگاه بود؛ حتي جواناني كه نسبت به مسائل ديني يك مقدار سهل‌انگار بودند، وارد انقلاب شدند. سال‌هاي مشرف به انقلاب جواناني كه اهل شرب خمر بودند، تغيير كردند و وارد انقلاب شدند.» او ادامه مي‌دهد: «البته درصدي هم در جامعه وجود دارند كه مخالفند؛ اما مدام مردم را به سمت خارج از انقلاب هل ندهيم و مدام اين خط‌كشي را تكرار نكنيم؛ اين حرف بدي است. مثلا مي‌گويند جبهه نيروهاي انقلاب؛ اين اسم‌گذاري‌ها غلط است يعني اطرافيان ما در انقلاب هستند و ديگران نيستند اين ادعاي بزرگ و غلطي است.»

بهانه‌اي براي ردصلاحيت

در مقابل انتقادهاي ريز و درشت نسبت به موج ردصلاحيت‌ها، پاسخي كه به گوش مي‌رسد به عملكرد مجلس دهم ختم مي‌شود. آن هم با اين استدلال كه مجلس دهم نتوانست عملكرد مثبتي داشته باشد؛ پس بايد از تكرار آن جلوگيري كرد. مطهري در پاسخ به اين استدلال نيز مي‌گويد: «عملكرد مجلس دهم از دو دوره قبل بسيار بهتر بوده است، اما متاسفانه به دليل تبليغاتي كه عليه اين مجلس شكل گرفت، اين را در ذهن مردم به وجود آوردند كه اين مجلس بي‌كفايت بوده است. حالا شما نگاه كنيد اگر مجلس بعدي مطابق ميل‌شان باشد، چگونه آن را بالا مي‌برند.» اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي همچنين گفته است: «به دليل آنكه در مجلس دهم تعداد نيروهاي معتدل و اصلاح‌طلب قابل توجه است، مي‌خواهند آن را بكوبند، در حالي كه اكثريت مجلس دهم اصولگرا هستند، معتقدم عملكرد مجلس دهم از مجالس هشتم و نهم بسيار قابل قبول‌تر بوده است.» اين نماينده دهمين مجلس شوراي اسلامي درباره اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر اينكه ۹۰ نفر از نمايندگان فعلي مجلس به دليل مسائل مالي ردصلاحيت شده‌اند، گفته است: «اين امر باعث بدبيني مردم خواهد شد؛ در حال حاضر سوال براي مردم ايجاد شده است كه علت اصلي ردصلاحيت‌ها فسادهاي مالي و سوءاستفاده از منصب است. بيان كردن چنين مطالبي در واقع متهم كردن وكلاي ملت است در صورتي كه اين طور نيست.»

فتنه خاموش

در ميان انتقادهاي متعدد به رويكرد و رويه شوراي نگهبان در ردصلاحيت كانديداهاي انتخابات كه عمدتا از سوي اصلاح‌طلبان مطرح شده، در طيف مقابل نيز تلاش مي‌شود كه هر طور شده اين ميدان بدون رقيب را حفظ كند و براي همين در اين روزها دست روي دست نگذاشته و مقابل انتقادهاي جناح چپ، آنها را به قانون‌گريزي متهم مي‌كنند. اين موضوع به همين‌ نقطه ختم نمي‌شود و حتي برخي در اين انتقادها از تعبير «فتنه خاموش» استفاده مي‌كنند. مجيد انصاري، عضو مجمع روحانيون مبارز كه به جرات مي‌توان گفت تنها چهره شاخص جريان اصلاحات است كه توانسته از سد شوراي نگهبان عبور كند، درباره عبارت «فتنه خاموش» كه اصولگرايان براي حضور كمرنگ اصلاح‌طلبان در انتخابات از آن استفاده مي‌كنند، انتقاد آنها از ردصلاحيت‌هاي شوراي نگهبان را نيز در همين چارچوب مي‌بيند و مي‌گويد: «درباره اين موضوع خود افرادي كه مساله را مطرح مي‌كنند بايد پاسخ بدهند؛ اين صحبت و تهمتي كلي است كه گفته مي‌شود و فضاي جامعه را مشوش مي‌كند؛ بايد از اين نوع اظهارات كه فضاي جامعه را دو قطبي و آرامش مورد نياز فضاي انتخابات را مخدوش مي‌كند، پرهيز كنيم.»

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه اصلاح‌طلبان خواسته‌اي فراتر از قانون ندارند، گفته است: «آنها مي‌گويند جمع زيادي از كانديداهاي‌شان ردصلاحيت شده‌اند و بايد مثل ساير افرادي كه ردصلاحيت شده‌اند، طبق قانون و شفاف به درخواست‌شان پاسخ داده شود و مستندات ردصلاحيت به افراد ارايه شود تا بتوانند از خودشان دفاع كنند.»

در اين ميان هر چند برخي معتقدند رايزني ها چندان نمي‌تواند راه به جايي ببرد اما آن‌ طور كه اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌گويد، ظاهرا پرونده رايزني با شوراي نگهبان هنوز بسته نشده است و همچنان عارف وظيفه اين رايزني را به عهده دارد. انصاري مي‌گويد: «با توجه به صحبتي كه با آقاي عارف داشتم، ايشان گفتند كه در حال بررسي و برنامه‌ريزي هستند كه با شوراي نگهبان در اين مورد صحبت كنند.»

آرايش انتخاباتي اصلاح‌طلبان

«انتخابات بدون ليست»، «ليست حداقلي يا ائتلافي» يا «تحريم انتخابات»؛ اينها بعضي از سناريو‌هايي است كه درباره گام‌ بعدي اصلاح‌طلبان مطرح شده است. اما در اين ميان تنها موضوعي كه به قطعيت پرونده‌اش از روي ميز برداشته شده است، موضوع «تحريم انتخابات» است؛ به اين ‌معنا كه بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب عنوان مي‌كنند اين احتمال وجود دارد كه اصلاح‌طلبان به دليل آنكه كانديدايي ندارند، ليستي هم ارايه ندهند اما به هيچ‌ عنوان اين موضوع به معناي تحريم انتخابات نيست. «شهيندخت مولاوردي» دبيركل جبهه زنان اصلاح‌طلب كه اتفاقا مُهر ردصلاحيت شوراي نگهبان شامل حال او نيز شد، درباره اين رويكرد به ايلنا مي‌گويد: «متاسفانه شوراي نگهبان مثل سنوات گذشته اقدام به ردصلاحيت گسترده چهره‌هاي اصلاح‌طلب كرد تا كشور در شرايطي كه به انسجام و يكصدايي احتياج دارد، به استقبال انتخابات مجلس برود.» معاون سابق رييس‌جمهوري ادامه مي‌دهد: «در شرايط فعلي هنوز درباره چگونگي ورود جريان اصلاحات به انتخابات مجلس يازدهم حرف و حديث‌هايي مطرح مي‌شود. چيزي كه تا امروز مشخص است، اين است كه شوراي عالي در انتظار نتيجه تعيين صلاحيت‌هاي شهرهاي ديگر است تا با مشخص شدن نتيجه نهايي موضع نهايي اعلام شود. البته اعضاي شوراي عالي شديدا به رويكرد يك‌جانبه‌گراي شوراي نگهبان اعتراض داشتند.» مولاوردي درباره آرايش انتخاباتي اصلاح‌طلبان مي‌گويد: «تلاش‌هايي كه براي يكدست كردن مجلس بعدي شروع شده است، در واقع نشان مي‌دهد ديگر قرار است مجلس به ‌جاي عصاره ملت عصاره جناح‌هاي سياسي باشد. اين برخورد در شرايطي صورت مي‌گيرد كه با توجه به اتفاق‌هاي خاص چند وقت اخير و تبعات نگران‌كننده تحريم‌، توقع مي‌رفت اعضاي شوراي نگهبان اين ‌بار رفتاري اصلاح ‌شده از خود نشان دهند.» او ادامه مي‌دهد: «اصلاح‌طلبان هيچ ‌وقت قطع اميد نمي‌كنند. اما شوراي نگهبان با اين روش فضاي نااميدكننده و فاقد اعتماد عمومي را تشديد كرد. به همين دليل جاي تعجب است كه چطور چنين عملكردي از خود نشان مي‌دهند. فرآيند طوري است كه گويي براي بخشي از سيستم اصلا و ابدا اهميت ندارد افكار عمومي چه قضاوتي درباره كارهايش مي‌كنند كه بايد گفت اين پديده‌اي خطرناك است.»

سيدعبدالواحد موسوي لاري، از اعضاي حقيقي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز در همين رابطه به «برنا» مي‌گويد: «تا جايي كه به ما گزارش شده در اكثر استان‌ها چهره‌هاي بسيار ارزشمند را از گردونه رقابت خارج و فضاي انتخابات را به فضاي حذف چهره‌ها تبديل كرده‌اند. اين اتفاق خطرناكي براي امروز و فرداي ايران است.»

سالي كه نكوست از بهارش پيداست

«سالي كه نكوست از بهارش پيداست؛» تعبيري است كه شهيندخت مولاوردي و موسوي لاري درباره پيش‌بيني‌شان از مجلس يازدهم به كار مي‌برند. واقعيت آن است كه در چنين شرايطي، يعني وقتي يك طرف منتقدان قرار دارند و آن‌ سوي ديگر، نهادي كه تمام‌قد حامي رويكرد ردصلاحيت است، اين معما مطرح مي‌شود كه در اين ميان چه مجلسي مي‌تواند زمام قوه قانونگذاري مجلس را به عهده بگيرد. موضوعي كه مطهري آن را موكول به نتيجه نهايي بررسي صلاحيت‌ها مي‌داند و مي‌گويد: «بايد ببينيم نتيجه چه مي‌شود؛ شايد بعضي از اين افراد تاييد شوند.» او ادامه مي‌دهد: «اگر شوراي نگهبان به اين روند ادامه دهد مجلس بعدي از افراد حُر و آزاده خالي خواهد شد و بخشي از مردم نماينده‌اي در مجلس نخواهند داشت، ان‌شاءالله كه اين شورا روش معقولي را در پيش گيرد و فقط افرادي كه واقعا فساد مالي و اخلاقي دارند را ردصلاحيت كند و صرف اظهارنظر كسي را رد نكند.» مطهري مي‌گويد: «اگر روش‌ها اصلاح شود باز اميد است مجلس واقعي تشكيل شود اما مطرح شدن اين مطلب به معني دست پيش گرفتن و عقب نيفتادن است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
38
26
این دوره اصلاح طلب ها خیلی خوب عمل کردن که حالا انتظار دارن رأی بیارن. شورای نگهبان رد صلاحیتشون کنه بهتره تا مردم حذفشون کنن. لااقل آبروشون حفظ شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
دوست عزیز
اینایی که الان توو مجلس هستن لایه ی دهم اصلاحات هم نیستن
افراد قوی همون 4 سال پیش هم رد شدن
در ضمن 12 سال مجلس دست اصولگراها بود
کاری کردن؟
تمشکال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آنهایی که در صف نان نیستند با تصمیمات خود رمق از مردم برای انتخابات گرفته اند بصیرت فقط برای دشمن نیست بلکه با عملکرد خود زمین بازی دشمن را آبیاری نکنیم !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
18
31
جناب آفتابی ها زیادی شلوغ کاری نکنید
مردم امروز ایران زمین جلبک نیستند
این مجلس اخیر واقعا ضعیف ترس مجلس بعد از انقلاب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
45
16
مطهری وامثال مطهری رد بشوند چه ضرری به نظام می رسد، این قدر انسان های والا وبالا هستند که مطهری اصلانه تنها گم است که وجودی ندارد، با این فرض که مطهری آدمی انقلابی باشد.ولی همه می دانند که مطهری همیشه هم ساز با مخالفان انقلاب بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
خیلی با مزه ای
.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
47
15
گهی پشت به زین و گهی زین به پشت شش ساله از شما اصلاح طلبان ج چیزی ندیدیم حالا باید اصولگراها بیان وسط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
چند سالته عمو؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
از طوطیان شیرین سخن و راویان شیرین گفتار حکایت می شود که اصولگراها قرار است مجلس را تسخیر و برای مردم معجزه ای چون شق القمر بیاورند. بیچاره مردم که گرفتار کلمات شده اند . با این تفاوت که اغلب اصولگرها و اصلاحگرها فرزندان خود را به فرنگ فرستاده اند که باقی ایام با لذت زندگی نمایند...بعد برای ما که غم نان رهایمان نمی کند با کلمات مقدس احساسات ما را جریحه دار می کنند بیچاره مردم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
4
35
به نظرم جمله " ماستی که ترش است از تغارش پیداست" مناسب تر است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
6
37
درمقابل مهره چینی شورای نگهبان مردم هم .......
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
3
12
مستقل از اینکه اصلاح طلبان یا اصولگرایان عملکر مثبت و قابل قبولی در مجلس داشته اند یا نه، این سوال مطرح است که عملکرد تشکیلات عریض و طویل فرایند بررسی احراز صلاحیت نمایندگان در شورای نگهبان چگونه باید مورد ارزیابی قرار گیرد؟ آیا این 90 نماینده ای که رد صلاحیت شده اند (یعنی یک سوم نمایندگان) مگر همین سه چهار سال پیش از مراحل چند لایه بررسی و احراز صلاحیت این شورا نگذشته بودند؟ اگر فرض را بر صحت نظر فعلی شورای نگهبان بگذاریم، پس بخش مهمی از مسئولیت و تبعات عملکرد مجلس فعلی باید به پای شورای نگهبان بابت ضعف فرایند بررسی و احراز صلاحیت نمایندگان فعلی نوشته شود. اگر نه، (که گزینه قابل درک تری می باشد)، شائبه رویکرد سیاسی در فرایند احراز صلاحیت ها بسیار قوت می یابد. توجه به این مهم ضروری است که مسئولیت شورای نگهبان احراز صلاحیت نمایندگان است نه انتخاب نمایندگان مجلس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
4
33
فقط معجزه مردم شهر های بزرگ را بپای صندوق میکشاند . حقیقت را نمیشود منکر بود مجلس نتوانسته نقش ایفا کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
اینکه مجلس نیست
خانه ی دومه شورای نگهبانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
شهرهای کوچک و روستاها هم افراد فرهیخته زیادی دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
البته برخی تهدیدها را هم نسبت به مثلا کارمندها یا عدم تمدید قرارداد قراردادیها در کارهای غیرخصوصی و ... شاهدیم و شروع شده
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
12
11
اصلاح طلبان چکار کردند که اصولگرایان نمی توانند
پاسخ ها
کامبیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اصول گرایان می توانندانتصابی باشند .
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
3
25
مجلس قدرتی در دست ندارد. حالا دیگر فرقی نمیکند که اصول گرا باشند یا اصلاح طلب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
اگه قدرتی چرااینهمه ثبت نام کردن؟چرااینایی که ردصلاحیت شدن شورای نگهبانرو زیر سوال میبرن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
7
بقول مولوی: نمایندگان فعلی خیلی وقت مشغول دهل زدن هستند. صدایش بعدا در می آید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
4
15
فقط اصولگرایان در مسابقه ای پیروز می شوند که رقیب نداشته باشند اینبار موفق می شوند ولی نمی دانم برای پیشرفت کشور چه برنامه ای دارند
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
2
16
از نحوه رد صلاحیتها مشخص است که مجلس بعدی مجلسی انتصابی خواهد بود و بدین ترتیب سیاست حجتیه در از بین بردن رای مردم آخرین خاکریز را هم تصرف خواهد کرد. این یعنی خالی کردن انقلاب از درون و پایمال کردن خون جوانانی که در انقلاب و جنگ هفت ساله برای حفظ دستاوردهای ریخته شد. این انتخابات حضور اصلاح‌طلبان را هدف نگرفته است این انتخابات مردمسالاری و شالوده انقلاب را هدف گرفته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
جنگ هشت ساله نه هفت ساله
صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
11
6
تنهاهنرواستعدادوپتانسیل مطهری اینه که پسر شهید مطهری ،عمه بیسواد من بصیرت بیشتری از این بابا داره ضمنا زور نزنید مجلس اتی دولتی ودرباری وفرمایشی نمیشه والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
دقیقا همینطوره چون گفتید که بیسواده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
17
6
بزرگترین خدمتی که شورای نگهبان در این چند سال انجام داده همین ردصلاحیتهای افراد بیصلاحیت است که هر چه بدبختی داریم سر همین افراد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اتفاقا بدبخت و عامل بدبختی تو و امثال تو هستن که هموز نمی دونید کی چطوری بدبختتون کرده و ما رو هم با این ندانم کاری هاتون بدبخت کردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
4
ذات انتخابات باید اصلاح شود و تخصص قوی همراه تعهد قوی در افراد باشد و گرنه تعصب به دردی نمیخورد و عادلانه ترین انتخابات آنی است که انتخاب کننده هم مورد ارزیابی قرار گیرد و امتیاز داده بشود به رای او بر اساس موقعیت اجتماعی و علمی و ... سنجیده شود و مجموع امتیاز آرا انتخاب کننده باشد ، نه احساسات و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
3
1
اتفاقا خیلی خوب شدمجلس ودولت آینده هم انشاالله ازجریان قدرت حاکمه باشدآنوقت ببینیم کی رامتهم بخیانت خواهندکردشایداحمدی نژاددیگر
Armin
|
Iraq
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
1
گل بود و به سبزه هم آراسته تر شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
2
4
نمایندگانی که رد صلاحیت شدند پرونده دارند یا اقتصادی یا .... شورای نگهبان باید چه میکرد در ضمن از هر دو طیف هستند نه فقط اصلاح طلبان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
4
2
تکلیف انتخابات روشن است مجلسی که مفسدین اقتصادی و سیاسی و اخلاقی در آن حضور ندارند شاید تعدادی هم نفوذ کنند که به مردم مربوط می شود باید شناسایی کنند تا از ورود آنها جلوگیری شود و در آخر مجلس باید از مفسدین پاکسازی شود دست شورای نگهبان درد نکند که دل ملت را شاد کرد به کوری چشم اینها صندوقهای رای هم شلوغ تر هر دوره ای خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
6
4
آفتابی عزیز
خیلی زور میزنی این اصلاح طلبا رو سر سفره انقلاب بکشونی. سهمیشون کم نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
3
7
تمام نماینده هایی که حرفی برای گفتن داشتند حذف شدند. فقط ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
2
6
البته با این شرایطی که برای مجلس پیش آورده اند خیلی فرق نمیکند که چه کسی در مجلس باشد فقط یک هزینه بی مورد برای برگزاری انتخاباتی که هیچ تاثیری در آینده کشور ندارد چرا که مراکز تصمیم گیری در جایی خارج از مجلس است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
2
3
از اصلاحطلب ها که مردم خیری ندیدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
نه اینکه اعضای کابینه رییس جمهور اژ جناحهای مختلف هستن که به شورای نگهبان میگه کشور رو نمیشه با یک جناح اداره کرد اگر چه افتاب تویی که طرفدار سرسخت عملکرد دولتی این مطلب رو چاپ نمی کنی.بگو روحانی توضیح بده کابینش از کدوم جناحه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین