کد خبر: ۶۳۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۵
هشدار هاشمی در مورد غفلت از فناوری

عقب‌گرد دو ساله در سند چشم‌انداز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند چشم انداز 20 ساله کشور گفت: در طول دو سال اخیر نه تنها جلو نرفتیم بلکه در اجرای سند عقب هم رفتیم. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که روز سه شنبه در همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی سخن می‌گفت افزود: ما در سند چشم انداز برای فن آوری اطلاعات اهمیتی مثل موضوع هسته‌ای قائل شده ایم و باید در این خصوص تلاش بیشتری صورت بگیرد. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در سال‌های دوران سازندگی متوجه شدیم که در دنیا فناوری دیجیتالی حرف را می‌زند. ما کار را از صفر شروع کرده‌ایم همان موقع هم با انتقادات و مخالفت ها مواجه شدیم و وقتی که وزارت پست و تلگراف تلفن دیجیتال و همراه را مطرح کرد عده ای آن را لوکس بازی و بلند پروازی مطرح کردند و گفتند جامعه ما در حدی نیست که از این تکنولوژی ها استفاده کند، من هم با حوصله در سخنرانی های زیادی از آن دفاع کردم و اگر مراجعه کنیم می توانیم آن بحث ها را ببینیم ولی امروز می بینیم که از این حرفها گذشته و دیگر کسی منکر این چیزها نیست. چیزهای نو همیشه در جامعه ما با چالش مواجه بوده‌اند .

وی افزود: علت این اشکال از آموزش های سنتی، خشک و غیر اسلامی است که متاسفانه گاهی به اسم اسلام مطرح می شود و با اسم سنت جلوی پیشرفت و نوآوری را بگیرند، در جوامع ایدئولوژیک این یک خطر است .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ریشه های الهی تکنولوژی و فناوری جدید گفت: یکی از اسماء خدا، بدیع است و بدیع یعنی مبتکر. ابتکار از خواسته های خداوند است که در اختیار ما قرار داده است . اگر پیامبر (ص) مطلع می شدند که فن جدیدی در گوشه ای از دنیا ایجاد شده مسلمانان را مامور می‌کردند که بروند و آن را یاد بگیرند.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت : دانش دیجیتالی موتور محرک بشریت در عصر حاضر است ما در آستانه این مسیر هستیم ولی عقبیم. ما با آن سرعتی که فناوری دیجیتالی را در اوایل دهه هفتاد شروع کردیم ، انتظار داشتیم که یک کشور کاملا دیجیتالی داشته باشیم ولی الان در این مرحله نیستیم .

وی افزود: امروز بحث کار آفرینی بحث مورد نیاز جامعه است و یکی از دردهای جامعه ما بیکاری و به خصوص بیکاری قشر تحصیل کرده است . احتیاج همواره انسانها را به پیش برده است و ما باید در این زمینه احساس احتیاج کنیم .

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت کارآفرینی در جامعه امروز گفت: اشتغال تنها یکی از نتایج کار آفرینی است، تعریف کار آفرینی این است که انسانهایی فرصتها را بشناسند و این فرصتها را به کار و کسب تبدیل کنند .

وی در ادامه سخنان خویش با اشاره به تجربه تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی و ارتباط آن با عطش جامعه نسبت به تحصیلات عالیه و کارآفرینی، گفت: ما در اوایل انقلاب و بعد از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها متوجه شدیم که تحصیلات عالیه نیاز مردم است و دولت نمی‌توانست ظرفیت آموزش عالی را به اندازه نیاز مردم فراهم کند. فکر تشکیل دانشگاه آزاد از این جا شکل گرفت و ما آن را با امام مطرح کردیم که ایشان هم سریع پذیرفتند. من به امام گفتم در شرایط فعلی روحیه انقلابیون تحصیلات غیر دولتی را نمی‌پذیرد و ایشان گفتند من این را حل می‌کنم و یک کمک یک میلیون تومانی به دانشگاه آزاد کردند .

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت : امروز دانشگاه آزاد بیش از دو میلیون فارغ التحصیل، یک میلیون و سیصد هزار دانشجو ، 50 هزار هیات علمی ، و 13 میلیون متر فضای آموزشی دارد که باز هم تشنگی مردم سیراب نشده است وضع باید به گونه‌ای باشد که هر کس خواست درس بخواند بتواند . مردم سالانه نزدیک به یک هزار میلیارد تومان خرج تحصیلات عالی می‌کنند .

هاشمی رفسنجانی با اشاره به انجام پروژه جوش هسته‌ای در دانشگاه آزاد ضمن بیان فواید این روش برای تولید انرژی گفت : باید حمایتهای بیشتری از این فعالیت انجام شود . 

گفتنی است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از سخنرانی در این همایش، از نخستین نمایشگاه کارافرین های دیجیتالی دیدن کرد.

این نمایشگاه از حدود 30 غرفه از مجموعه فعالیت های کارافرین های دیجیتالی در حوزه فناوری اطلاعات تشکیل شده است. اغلب شرکتهای صنعتی و موسسات بخش خصوصی کشور که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه در حوزه کارافرینی دیجیتالی فعالیت می‌کنند در این نمایشگاه حضور دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین