کد خبر: ۶۳۲۵۵۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۶
شهروندان شیرازی غنیمت اژدری را تا خانه ابدی بدرقه کردند

بویینگ اوکراینی و پایانی برای نخبگان/ دختر ایل در خانه ابدی آرام گرفت+عکس

شهروندان شیرازی، دوستداران محیط زیست، فعالان مدنی و جامعه عشایری مروز یکشنبه ۲۹ دی ماه پیکر مطهر غنیمت اژدری شهید حادثه سقوط هواپیمای بویینگ را در شیراز تا آرامگاه ابدی بدرقه کردند و در فضایی آمیخته با اشک و آه دختر ایل را در قطعه شهدای شیراز به خاک سپردند.
آفتاب‌‌نیوز :

آیین تشییع این شهید حادثه سقوط هواپیمای بویینگ همچنین با حضور برخی از مسوولان و مدیران استانی ترتیب یافت، اقشار مختلف مردم خانواده شهید غنیمت اژدری را در این مصیبت تنها نگذاشتند و با ندای الله اکبر و لا اله الا الله این فعال زیست محیطی و مدافع حقوق جامعه عشایری و همراه همیشگی ایل قشقایی را تا خانه ابدی بدرقه کردند.

رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس، حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس برخی از فرماندهان عالیرتبه سپاه و بسیج، مسوولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز در آیین تشییع پیکر غنیمت اژدری حضور داشتند.

بویینگ اوکراینی و پایانی برای نخبگان/ دختر ایل در خانه ابدی آرام گرفت+عکس

غنیمت از نگاه همراهان

بهمن ایزدی فعال زیست محیطی و دبیر انجمن کانون سبز فارس و یکی از همکاران غنیمت اژدری که در بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی این فعال محیط زیست را همراهی کرده است برخی از تلاش‌های غنیمت اژدری را تشریح کرد و بیان داشت: مرحوم خانم اژدری تلا ش‌های فراوانی برای پیمودن راه علم و هموار کردن مسیر رسیدن به دانش در حوزه‌های محیط زیست و منابع طبیعی انجام داد، این فعال زیست محیطی که ما را از وجود خود محروم ساخت از طوایف کشکولی و از طایفه‌های مهم ایل قشقایی است و همیشه به قشقایی بودن خود افتخار می‌کرد و مدافع حقوق جامعه عشایری ایران بود.

ایزدی در ادامه ابراز داشت: شیوه زندگی ایل قشقایی موانست با طبیعت است، از این رو غنیمت اژدری نیز به مواهب طبیعی اهمیت ویژه می‌داد، قشقایی ایل کوچرو است و همین زندگی توام با کوچ قشقایی را با تجارب ارزنده همراه ساخته است، ما این تجارب را در نوع نگاه مرحوم غنیمت اژدری به زندگی به روشنی می‌دیدیم، او با خلق و خوی ایلیاتی مانوس بود و درد کسانی که در مناطق عشایری می‌زیسته‌اند را درک می‌کرد.

دبیر انجمن کانون سبز فارس در ادامه گفت: مرحوم غنمیت ابتدا در بخشی از اداره منابع طبیعی کازرون و شیراز فعالیت داشت، قرار گرفتن دراین جایگاه او را مجرب‌تر ساخت، او درادامه چارچوب محدود رفتار‌های اداری را کنار گذاشت و تلاش هایش را در قالب تشکل‌های زیست محیطی ادامه داد، غنیمت در زمینه نگارش نقشه‌های جغرافیایی منابع طبیعی و محیط زیست تبحر خاصی داشت و در عرصه‌های محیط زیست تجارب خود را به کار گرفت.

وی افزود: این بانوی ایل در راستای زندگی ایلی و برای شناسایی آن تلاش‌های وافر انجام داد، سختکوشی او در زمینه ایجاد ارتباط بین جوامع محلی و سازمان‌های بین المللی و ملی بسیار قابل توجه است، غنیمت صدای جوامع محلی بود و فرهنگ ایل و جامعه زیستی را فریاد می‌زد، او حساسیت بین المللی را روی فرهنگ ایرانی بالا برد و فرهنگ ایرانی را در هر جا که امکان داشت ترویج می‌داد و سعی می‌کرد حمایت جوامع بین المللی را برای تعالی فرهنگ ایرانی جلب کند.

این فعال زیست محیطی همچنین با تجلیل از دستاورد‌های علمی مرحوم غنیمت اژدری گفت: ده‌ها دستاورد علمی از او بر جای مانده است که باید مورد توجه قرار گیرد، او برای کسب علم لحظه‌ای از پا ننشست و ادامه داد و در همه برهه‌های علمی با موفقیت صاحب مدارج علمی شد و در دانشگاه کانادا تحصیلات خود را ادامه داد و امید داشت که روزی به وطن بازگردد و تجارب خود را عرضه کند، غنیمت اژدری در همه اعصار و برهه‌های علمی خود را یک دانشجو میدانست و سعی می‌کرد برای کسب بیشتر معارف تلاش کند، رییس دانشگاه کانادا وقتی در باره غنیمت حرف زد بغض خود را پنهان نکرد و نتوانست آن را بروز ندهد.

بویینگ اوکراینی و پایانی برای نخبگان/ دختر ایل در خانه ابدی آرام گرفت+عکس

گوهر تابناک

ایزدی گفت: ضایعه از دست دادن این فعال مدنی و زیست محیطی بسیار سخت است، وجود چنین گوهر‌های تابناکی برای جامعه زیستی ایرانی بسیار لازم است، غنیمت اژدری فریاد گر نسل جدید برای رسیدن به مدارج علمی بود و فقدان او خسارت جبران ناپذیری است، نسل جدید باید شیوه و نگاه غنیمت اژدری به زندگی را دنبال کنند و پیگیری دستاورد‌های علمی و تحقیقاتی این فعال زیست محیطی باشند.

غنیمت اژدری فعال زیست محیطی و بانوی قشقایی آشنا با ایل در پرواز بی‌سرانجام بوئینگ ۷۳۷ تسلیم مرگ شد و جامعه ما را از وجود نازنین خود محروم ساخت، ده‌ها پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع از حقوق محیط زیست از این تلاشگر و پژوهشگر زیست‌محیطی بر جای مانده که هر کدام منشاء اثر در تعالی ارزش‌های زیست محیطی است.

محمد رضا اژدری پدر مرحوم غنیمت اژدری در پایان مراسم تشییع از همه افراد و کسانی که خانواده اژدری را در این مصیبت همراهی کردند تقدیر کرد.

بویینگ اوکراینی و پایانی برای نخبگان/ دختر ایل در خانه ابدی آرام گرفت+عکس

بویینگ و پایانی برای نخبگان

پرواز بوئینگ ۷۳۷ سرنشینان بسیاری داشت که بسیاری از آن‌ها جوانان تحصیل کرده‌ای بودند که قصد داشتند با تغییر مسیر در کی‌یف به سمت کشور‌های محل تحصیل خود بروند، اما سرانجام سفرشان بی‌بازگشت ماند. غنیمت اژدری هم مسافر این پرواز بود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه هجدهم دی‌ماه ۹۸ تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.

صبح شنبه (بیست و یکم دی‌ماه ۹۸)، ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده، اصلاحات اساسی در فرآیند‌های عملیاتی در سطح نیرو‌های مسلح، امکان تکرار این گونه خطا‌ها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح معرفی کند تا با خطا‌های صورت گرفته، برخورد قانونی انجام شود.

در ادامه نیز رییس جمهوری، ضمن ابراز تاسف از خطای انسانی رخ داده که منجر به سقوط هواپیمای اوکراینی شد، در بیانیه‌ای اعلام داشت: مسببان این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.

همچنین رهبر انقلاب اسلامی در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیرو‌های مسلح در باره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیرو‌های مسلح را مامور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیر‌های احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
1
9
فقط عجب....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
1
0
وظیفه جکومت . رفاه و آسایش و امنیت کشور است . این هم جذابیت دارد و میتواند الگوی جهانی شود .. زیرا هم منابع ثروت مالی و انسانی را داریم..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
1
0
نمیدونم چرا بعد از اینکه فهمیدیم پدافند خودی زد یهو خیلی سوزناک شد.
بعد از 4 روز یادمون افتاد شمع روشن کنیم.
همه نخبه شدن.
خلاصه غم خیلی زیاد شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین