کد خبر: ۶۳۲۶۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
وزارت خارجه در مورد FATF تصمیم‌گیر نیست

سخنگوی وزارت خارجه: حمله به عین‌الاسد را به عراق اطلاع داده بودیم/ ظریف به داووس نمی‌رود/یکی از مقامات منطقه فردا در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در آغاز نشست خبری خود، با گرامیداشت روزه غزه مساله فلسطین را مساله اول جهان اسلام عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست امروز خود با خبرنگاران اعلام کرد: قرار بود که وزیر امور خارجه به کشور سوئیس برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سفر کند ولی به رغم دعوت رسمی اولیه و حتی حضوری از ایشان ، برنامه تنظیم شده ایشان را به هم زدند و ترتیبات دیگری را در نظر گرفتند و در همین چارچوب این سفر متاسفانه انجام نمی‌شود .

وی خاطرنشان کرد: وزیر راه به اوکراین سفر کرده است و پیام رسمی جمهوری اسلامی ایران را به مقامات اوکراینی تحویل می‌دهد.  وزیر خارجه ونزوئلا نیز شب گذشته به تهران آمد و امروز ظهر هم با وزیر خارجه دیدار می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه: حمله به عین‌الاسد را به عراق اطلاع داده بودیم/ ظریف به داووس نمی‌رود/یکی از مقامات منطقه فردا در تهران

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان در مورد تصمیم اخیر دولت آلبانی در اخراج تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی از این کشور گفت: آلبانی این اقدام را بدون هیچ دلیل و مدرکی انجام داده و ما آن را محکوم می‌کنیم. احساس می کنیم دولت آلبانی دچار خطاهای پی در پی شده است و قدری تحولات در گوشه و کنار منطقه سوءتفاهم‌هایی را برای این کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: ما به مقامات این کشور توصیه می‌کنیم که روابط خوب گذشته دو کشور ایران و آلبانی را به کشور ثالثی گره نزنند و روندی که آنها در این زمینه اتخاذ کردند سازنده نیست.

وی ادامه داد: در ارتباط با این موضوع تصمیماتی در حال اتخاذ است البته یک سری اقدامات اولیه انجام شده و اقدامات دیگری نیز در حال نهایی شدن است ولی ما در نهایت امیدواریم که دولت آلبانی از این مسیر کج به راه درست بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی ممکن است اروپا پرونده ایران در ارتباط با برجام را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد؟ خاطر نشان کرد: در حال حاضر چنین چشم اندازی را نمی‌بینیم دست آنها از لحاظ حقوقی و فنی در این زمینه خالی است و فکر می‌کنم موفقیت آنها در مورد اقدامی که شما به آن اشاره کردید با توجه به ریسکی که در آن وجود دارد بسیار پایین است البته باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می افتد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر این اتفاق افتاد ایران چه می‌کند؟ اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی افتاد ما نیز برنامه‌های خاص خود را داریم و می‌دانیم چه کار کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد مباحث مطرح شده در کشور در ارتباط با اقدام سفیر انگلیس مبنی بر حاضر شدن در تجمعی در دانشگاه امیر کبیر و تقاضای برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش سطح روابط تهران و لندن با توجه به این موضوع گفت: اقدامی که سفیر انگلیس انجام داد خلاف شئونات دیپلماتیک و اقدامی غیرمتعارف بود. در پی این اقدام وزارت خارجه ایشان را احضار کرد و به ایشان و همچنین وزارت خارجه انگلیس اعتراض کرد.

وی با بیان این که در همین چارچوب وزارت خارجه بیانیه واضح و محکمی را منتشر و ابعاد قضیه را بیان کرد گفت: اقدام صورت گرفته از سوی سفیر انگلیس واقعا غیر قابل قبول و خلاف شئونات دیپلماتیک بود. ما این اقدام را مشکوک می‌دانیم و احساس می‌کنیم نوعی تعمد در آن بوده است.

وی ادامه داد: مردم ما نیز با توجه به سوابق دولت انگلیس، مطالباتی را در این زمینه داشته‌اند که به این مطالبات توجه شده ولی شما باید توجه کنید آداب دیپلماتیک روند خاص خود را دارد.

موسوی با بیان این که نمی‌دانم خروج ایشان از ایران موقت بوده یا این که طبق بیانیه وزارت خارجه انگلیس ایشان بار دیگر به تهران برمی‌گردد افزود: سفیر و دولت انگلیس به بند پایانی بیانیه‌ای که ایران در این زمینه منتشر کرد توجه کنند چرا که ما در آن بیانیه گفتیم که در صورت تکرار این گونه اقدامات موضع ما صرفا احضار نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: دیپلمات‌های خارجی مقیم ایران طبق قوانین بین المللی و داخلی از احترام برخوردارند تا جایی که قوانین و مقررات را رعایت کنند. ایران حافظ امنیت آنها و اماکن دیپلماتیک‌شان است ولی آنها نیز باید توجه کنند که اقدامات خلاف دیپلماتیک مرتکب نشوند و امیدواریم آنها پس از این اتفاق متوجه قاطعیت ایران در این گونه مسائل شوند و دیگر این گونه اتفاقات تکرار نشود.

وی همچنین در مورد احضار بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس از سوی وزارت خارجه این کشور گفت: بعد از اعتراض تند ما به دولت انگلیس به خاطر رفتار سفیر این کشور در تهران و احضار سفیر آنها در ایران، آنها نیز احساس کردند که باید کاری کنند و در همین چارچوب سفیر ما را احضار کردند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی در مجامع بین المللی از سوی وزارت خارجه گفت: پیگیری این موضوع به نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل محول شده است.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد این موضوع از جمله ارسال نامه به دبیر کل سازمان ملل و رایزنی تلفنی وزیر خارجه با آنتونیو گوترش ادامه داد: این موضوع دارای ابعاد مهم بین‌المللی است هم ما و هم دولت عراق آن را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم به نتیجه مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد نخست وزیر انگلیس مبنی بر این‌که مذاکرات جدیدی بین ایران و غرب برگزار شود و توافق حاصله به عنوان توافق ترامپ نامگذاری شود گفت: همین که بخواهند اسم یک فرد را روی توافق بگذارند نشان می‌دهد نباید روی چنین مسئله‌ای حساب باز کرد.

وی با بیان این که در زمینه برجام نیز جمهوری اسلامی با اوباما توافق نکرد بلکه توافق با دولت آمریکا بود اظهار کرد: چنین پیشنهادی برای ما مسموع نیست.

وی ادامه داد: مبنای کار ما برجام است و برجام می‌تواند نجات پیدا کند اگر همه کشورها به تعهدات خود عمل کنند.

موسوی تاکیدکرد: فکر نمی‌کنم ایران در شرایط حاضر اصلا آمادگی داشته باشد که در مورد موضوعات دیگر و منویاتی که آنها مطرح می‌کند مذاکره کند. ما به آنها توصیه می‌کنیم که به همین برجام توجه کنند و آن را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با موضوع FATF و این که در چند هفته آینده فرصت ایران در ارتباط با این موضوع تمام می‌شود گفت: وزارت خارجه در این زمینه تصمیم‌گیر نیست و کاری نمی‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: در ارتباط با این موضوع وزارت خارجه به عنوان دیده بان نظام آن چه را که دیده بود و فکر می‌کرد باید به مقامات مربوطه ارائه کند ارائه کرده است و در این راستا با همکاری کارشناسان وزارت اقتصاد و دارایی با بخش‌های مختلف تصمیم گیری کشور از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسات توجیحی داشته است و نکات خود را مطرح کرده ما در این جلسه عواقب و نگرانی‌های عدم پیوستن به این سازوکار را بیان کردیم تا آن جا که می‌دانیم به دلیل این که مسائل مختلف در کشور پیش آمده نتوانستند به جمع بندی برسند و کشور اولویت‌های دیگری پیدا کرده است اگر چه این موضوع هم یکی از اولویت‌های مهم است.

وی با بیان این که در حال حاضر نمی‌دانم این موضوع در چه وضعیتی قرار دارد گفت: امیدوارم در این فرآیند مصلحت کشور به صورت جدی و دقیق مورد توجه کسانی قرار بگیرد که باید مصلحت کشور را تشخیص دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد شکایت عراق از ایران به خاطر حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق گفت: اقدام دفاعی ما و پاسخ قاطعی ما به آمریکایی‌ها به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود. ولی علت این که آنها بیانیه دادند و شکایت کردند را بایستی شما از مقامات این کشور بپرسید.

وی ادامه داد: حفظ تمامیت ارضی عراق برای ایران به عنوان یاور و دوست این کشور همواره مهم بوده و ما در این چارچوب همواره خواهان عدم دخالت نیروهای خارجی در این کشور بوده‌ایم.

موسوی ادامه داد: در مقطعی پس از حمله داعش به عراق دولت عراق از ایران برای کمک به این کشور دعوت کرد و ما با اجازه و دعوت رسمی عراق به آنها در این زمینه کمک کردیم و نقش ایران در مبارزه با داعش برای عراقی‌ها واضح و مشخص است.

وی گفت: ما اعلام کرده ایم که از هر جا علیه ایران و مقامات ایران توطئه انجام شود آن جا را هدف قرار می‌دهیم و برای ما مسجل شده بود که توطئه ترور سردار سلیمانی در پایگاه مورد نظر انجام شده و با اطلاع به مقامات عراقی گفتیم که پایگاهی که در آن علیه سردار سلیمانی توطئه شده است را مورد هدف قرار می‌دهیم.

موسوی در پاسخ به این سوال که طبق برخی از اخبار به نظر می‌رسد برخی از کشورهای منطقه در ترور سردار سلیمانی به دولت آمریکا کمک کرده‌اند و در این موضوع با واشنگتن همکاری داشته‌اند گفت: پاسخگویی به این موضوع مختص دوستان امنیتی و نظامی است و آنها اگر به نتیجه برسند کشوری و یا رژیمی در انجام این اقدام بزدلانه با آمریکایی‌ها همکاری کرده است فکر می‌کنم تاوانش را می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که طی روزهای اخیر شاهد خروج برخی از ایرلاین‌های خارجی از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران شده‌ایم و آیا وزارت خارجه به سازمان هواپیمایی برای بازگشت این ایرلاین‌ها کمک خواهد کرد گفت: یک سری اقدامات انجام شده است. این ایرلاین‌ها اقدامی شتاب زده انجام دادند و لی با گذشت زمان و مشخص شدن اهمیت آسمان ایران و کلیت ایران آنها بازمی‌گردند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که در پی ترور سردار سلیمانی تنش بین ایران و آمریکا افزایش پیدا کرد و در پی این اقدام ایران پایگاه عین‌الاسد را مورد حمله قرار داد آیا در آینده تنش بین ایران و آمریکا کاهش پیدا می‌کند یا این که ایران برای پاسخ به ترور سردار سلیمانی دست به اقدامات دیگر می‌زند و تنش بین دو کشور افزایش بیشتری پیدا می‌کند؟ گفت: ترور سردار سلیمانی با این اقدامات جبران نمی‌شود و اقدامی که ایران انجام داد و ضربه‌ای که به پایگاه آمریکایی که ترور در آن طراحی شده بود وارد کرد بخشی از اقدامات ما بود.

وی ادامه داد: ولی به طور کلی جمهوری اسلامی ایران خواستار درگیری و تنش با هیچ کشوری نیست ما ملتی جنگ طلب نیستیم. جایی خواندم که ملت ایران ملت صلح طلب جنگ بلد است و می‌دانیم چگونه از خودمان در برابر تهدیدات دفاع کنیم ما در برابر تهدیدات دست بسته نیستم البته این به این معنا نیست که ایران خواستار تنش است.

وی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم و دنبال جنگ نیستیم ولی در برابر هر شطینتی از خودمان دفاع می‌کنیم.

وی ادامه داد: کسانی که خواستار تنش هستند و در این ارتباط تلاش‌ها و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند باید بروند و ببینند که ریشه این تنش‌ها در کجاست و از کجا این تنش ها شروع شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این که کره جنوبی قصد دارد نیروی نظامی به منطقه بفرستند و مقامات سئول در این زمینه ادعا کردند که با ایران صحبت کرده‌اند خاطر نشان کرد: دولت کره جنوبی به ما اطلاع داد که بخشی از ناوگانش در منطقه عدن را می‌خواهد به صورت مستقل از ائتلافی که آمریکا به دنبال ایجاد آن است به منطقه بیاورد ما به آنها اعلام کردیم که این اقدام را غیر قابل قبول می‌دانیم و آن را همسویی با ماجراجویی آمریکا قلمداد می‌کنیم.

وی گفت: این اقدام شایسته روابط دیرین، قدیمی و دوستانه دو کشور نیست. ایران اقداماتی را در این ارتباط در سطح دیپلماتیک آغاز کرده و اگر این تصمیم نهایی شود ما نیز به صورت مقتضی عمل می‌کنیم.

موسوی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان رایزنی‌ها ودیدارهای اخیر وزرای خارجه ایران و کانادا بر سر موضوع هواپیمایی اوکراینی بحثی در مورد از سر گیری روابط دو کشور انجام شده است یا نه اظهار کرد: چنین بحثی انجام نشده است.

وی ادامه داد: ما به مقامات کانادا اعلام کرده‌ایم که اغلب کسانی که در این هواپیما جان خود را از دست دادند ایرانی هستند و ما تابعیت دوگانه را نمی‌پذیریم.

وی در ادامه گفت: جای گله است که آنها اینجوری با سوءاستفاده از این حادثه دلسوز اتباع ایران شدند و خواستار برخی از اقدامات هستند. روابط دیپلماتیک سیاسی دو کشور را در راستای توهماتی که برای آنها پیش آمده بود و فشارهای آمریکا قطع کردند و اجازه نمی‌دهند که خدمات کنسولی برای اتباع دو کشور ایجاد شود. با توجه به این که هزاران نفر از اتباع ایرانی در این کشور اقامت دارند و به خدمات کنسولی نیازمند هستند.

وی ادامه داد: ما پیش از این از مدت‌ها قبل درخواست کرده بودیم که مسائل کنسولی بین دو کشور برقرار شود و درخواست‌های کنونی در این زمینه مطرح کرده بودیم ولی دولت کانادا این موضوع را نادیده گرفته بود و حال آنها در این گونه مواقع نگران می‌شوند و کاسه داغ تر از آش می‌شوند.

وی ادامه داد: تماس‌ها بین مقامات دو کشور در ارتباط با این موضوع ادامه خواهد داشت. ما تاکید بر این داریم که با توجه به این که اتباع ایرانی زیادی در کانادا هستند بایستی به آنها خدمات کنسولی ارائه شود و امیدواریم اگر دولت کانادا برای رفاه حال اتباع ایرانی صداقت دارد پیشنهادات مطرح شده را که از مدت‌ها قبل ارائه شده مورد توجه قرار بدهد.

موسوی در پاسخ به این سوال که از وزیر خارجه در جریان سفر به هند نقل قولی مطرح شده مبنی بر این که اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق موضوعی است که به دولت و ملت عراق بازمی‌گردد گفت: ما معتقدیم آن چه باید در این زمینه اتفاق بیفتد به اراده دولت و ملت عراق بستگی دارد گرچه مطالبات ما و ملت‌های منطقه اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق است. ولی اقدام اصلی حقوقی، سیاسی و عملی در این زمینه را باید دولت و ملت عراق انجام دهند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم حضور بیگانگان در منطقه باعث بی‌ثباتی، ناامنی و خشونت در منطقه شده است که نمونه اخیر آن ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس از سوی نیروهای آمریکایی است.

این دیپلمات کشورمان در مورد آخرین همکاری‌های ایران و اوکراین در ارتباط با پرواز 752 که چندی پیش در تهران مورد هدف قرار گرفت، ادامه داد: ایران اعلام کرده که براساس خطای انسانی این اتفاق ناگوار افتاده است. این اتفاق مهمی بود و بعد از اعلام این موضوع برخی از مسئولیت‌ها متوجه ایران شده است و ما در جریان رایزنی‌ها در داخل کشور و رایزنی با کشورهای ذی‌نفع این مسائل را مورد توجه قرار دادیم.

وی ادامه داد: در جریان وقوع این حادثه آن چه که در درجه اول برای ما اهمیت داشت انجام اقدامات انسانی در این زمینه بود.

وی با بیان این که اکثریت به اتفاق جان باختگان در این حادثه ایرانی هستند و دولت و ملت ایران از این بابت عزادار هستند ادامه داد: برای کشورهای ذی‌نفع در این قضیه نیز دسترسی‌های کنسولی فراهم شد و ویزا برای تیم‌های فنی و تخصصی آنها برای بررسی حادثه صادر شد.

وی با بیان این که گفت و گوهای بین ایران و اوکراین به عنوان کشور صاحب هواپیما درجریان است اظهار کرد: اتباع برخی دیگر از کشورها نیز در هواپیما حضور داشتند اما همانطور که گفتیم بیشتر اتباع ایرانی هستند ما در جریان رایزنی با وزیر خارجه کانادا نیز گفتیم ما تابعیت دوگانه را نمی‌پذیریم و آنها را اتباع خودمان می‌دانیم و عزدار اصلی خود ایران است.

موسوی با بیان این که باید ابعاد و جزئیات این حادثه و نکات فنی و حقوقی آن روشن شود تاکید کرد: ایران آماده همه نوع همکاری در این زمینه است و سفری که آقای اسلامی وزیر راه به اوکراین انجام دادند نیز در این راستا است.

وی ادامه داد: بقیه کشورها نیز از سیاسی کردن این موضوع بپرهیزند چرا که چیزی عایدشان نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که اصرار برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش سطح روابط ایران و انگلیس دست وزارت خارجه را برای انجام امور نمی‌بندند و باعث ایجاد محدودیت برای این وزارت خانه نمی شود گفت: مجلس یکی از ارکان مهم کشور است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجاز هستند در چارچوب وظایف خود درباره موضوعات مختلف اظهار نظر کنند.

وی گفت: اگر تصمیمی گرفته شود و اتفاقی بیفتد وزارت خارجه در چارچوب آن عمل می‌کند و در این ارتباط باید صبر کرد و دید تصمیم نظام در این ارتباط به چه سمت و سویی است اگر مصلحت ایجاب کند که کاری انجام دهیم در انجام آن درنگ نمی‌کنیم.

موسوی گفت: ما ممکن است با برخی از اظهارنظرها و طرح‌های مطرح شده مخالف باشیم ما هم نظرات خود را بیان می کنیم و آن چه را که تصمیم گرفته می‌شود اجرایی و عملیاتی می‌کنیم و در واقع تابع تصمیماتی هستیم که نظام می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد تصمیم AFC (کنفدراسیون آسیا) مبنی بر این که حق میزبانی در جریان مسابقات فوتبال باشگاهی از ایران با ادعای عدم امنیت در ایران گرفته شود گفت: بهانه‌ای که در این زمینه آورده شده فنی نیست بلکه به سمت سیاسی شدن رفته است. برخی از اتفاقات افتاد و تمام شد و کشور ما امن است از بسیاری از کشورهای که در این زمینه مدعی هستند امن تر است.

وی با اشاره به تصمیم باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال در این زمینه و اقداماتی که آنها در این ارتباط انجام داده‌اند اظهار کرد: ما از اقدامات آنها حمایت می‌کنیم. دولت به تصمیم باشگاه‌ها احترام می‌گذارد و البته به آنها کمک می‌کند. هنوز مقداری فرصت باقی مانده است امیدواریم تصمیم گیرندگان در این زمینه به خودشان بیایند و روح ورزش که روح پیوند ملت‌هاست را آلوده سیاست نکنند و از سیاسی کردن ورزش خودداری کنند.

وی ادامه داد: ما به این باشگاه‌ها و فدراسیون کمک می‌کنیم و مشورت می‌دهیم که آنها بتوانند در این فرصت باقی مانده در راستای احقاق حق خود کاری انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست با بیان این که رئیس دومای روسیه هفته آینده به تهران سفر می‌کند این سفر را در چارچوب روابط پارلمانی دو کشور عنوان کرد.

وی همچنین گفت: فردا یکی از مقامات کشورهای منطقه به تهران سفر می‌کند.

سیدعباس موسوی همچنین با گرامیداشت یاد جان باختگان پرواز 752 و با ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه به ارائه گزارشی از سفر اخیر وزیر خارجه پاکستان به تهران ، نخست وزیر سوریه به ایران و امیر قطر به تهران پرداخت و گفت: وزیر امور خارجه در جریان سفر به هند و شرکت در کنفرانس رایسینا با تعدادی از مقامات شرکت کننده در این نشست از جمله آقای جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد کانال بشر دوستانه تجاری میان ایران و سوئیس گفت: کشور سوئیس فارغ از تحولات در اروپا و مواضع برخی از کشورهای اروپایی و فشارهای آمریکا با توجه به تعاملاتی که با ایران داشته اعلام آمادگی کرده که کانالی را برای تعاملات بشردوستانه راه اندازی کند که این اقدام صورت گرفت و ما امیدواریم که از طریق این کانال بتوانیم برخی از اقلام به ویژه داروهای خاص را تهیه کنیم.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال مبنی بر این که با توجه به تصمیم اروپایی‌ها مبنی بر استفاده از مکانیسم حل و فصل اختلافات به نظر می‌رسد که بین ایران و اروپا بن‌بستی در قضیه برجام حاصل شده است اظهار کرد: در جریان ملاقات دکتر ظریف با نمایندگان کشورهای اروپایی از جمله آقای جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش اروپا در حفظ برجام را روایت کردیم.

وی ادامه داد: به رغم خباثت‌هایی که در برخی کشورهای اروپایی می‌بینیم همانطور که گفته‌ایم باب مذاکره بسته نشده است و توپ در حال حاضر در زمین کشورهای اروپایی است که خودی نشان دهند و به بیانیه‌ها و ادعاهایی که در بوق و کرنا مطرح می‌کنند عمل کنند.

وی گفت: ابتکاراتی که به ذهنمان رسیده است را به آنها گفته‌ایم و اگر اراده‌ای لازم باشد باید از طرف آنها باشد تا برجام حفظ شود و در واقع آنها باید مشخص کند که می‌خواهند مستقل باشند یا به حرف های قلدری مثل آمریکا گوش بدهند.

وی در مورد این ابتکارات گفت: از دل برجام راهکاری پیش روی آنها گذاشته شده است.

وی همچنین در این نشست گفت: ما از دفاع مشروع مردم یمن از خودشان در برابر تجاوزات به این کشور به رهبری سعودی ها حمایت می‌کنیم.

موسوی در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم اروپا در خصوص راه اندازی مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام و این که به نظر می رسه ایران به صورت یک طرفه در حال انجام تعهدات برجامی است ،گفت: ما در برجام هستیم و تعهدات خود را براساس اقداماتی که طرف های مقابل انجام دادند، متوازن کردیم، اینکه ما یک طرفه در حال اجرای برجام هستیم، عبارت صحیحی نیست. ایران بعد از خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد برای اینکه بین حقوق و تکالیفش توازن برقرار کند، موادی که حقش است را اجرا خواهد کرد که نتیجه آن کاهش تعهدات برجامی ما بود و آخرین گام آن را چند وقت پیش برداشتیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: ادعای اروپایی ها قابل قبول نیست، چون ایران از ۲۱ ماه قبل مکانیسم حل و فصل اختلاف در برجام را بر اساس بند ۳۶ فعال کرد و اقدامات اخیر اروپایی ها فاقد ارزش و اعتبار حقوقی است؛ البته خودشان معتقد نیستند که مکانیسم ماشه را فعال کردند، ولی اعلام اینکه به این سمت می روند و اعلام اینکه مکانیسم حل و فصل را فعال کردند، برای ما غیر قابل قبول است و استدلالات فنی و حقوقی زیادی داشتیم که به آنها اعلام کردیم و باید صبر کنیم روند به چه سمت می رود.

وی در پاسخ به سوالی درباره آینده برجام گفت: ایران اعلام کرده که به برجام پایبند است، ولی تاکنون عمل قابل ملاحظه ای که بتوانیم به آن اتکا کنیم، از سوی طرف های مقابل برای انجام تعهداتشان مشاهده نشده است

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد : اگر این حرف‌ها و روال از سوی طرف مقابل ادامه یابد، جمهوری اسلامی ایران اقدام موثری را انجام خواهد داد.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این اقدام ایران توقف اجرای پروتکل الحاقی و یا کاهش نظارت‌های آژانس باشد، گفت : گزینه‌های مختلفی پیش روی ایران است که اگر به جمع بندی برسیم ، اعلام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Spain
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
1
22
همه بد هستند ماخوبیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
16
واقعا تنها کار خوب ظریف نرفتن به مسافرت خارجی یا همان ماموریتهای بی حاصل برای مردم است ْ چون حداقل هزینه ای رو به ملت تحمیل نمی کنند! که این خیلی خوب است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
6
حالا چه شود منهدم میشه داووس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
5
خب آمریکایی هام نفهمیدن و اونجام پر سرباز یوده ؟ !!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
4
آدم غبطه میخوره به این هوش و ذکاوت مسئولین مان حیف که کسی قدرشون را نمیدونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
1
6
راجع به کشته شدن امریکایی در پایگاه عین الاسد بنویسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
1
در نامه لو رفته جیمز هوگان از اعضای وزارت دفاع امریکا به رئیس کمیسیون ملی امریکا در مجلس صحبت از کشته شدن 139 سرباز و افسر امریکایی و حدود600نفر زخمی است ولی تا الان قطره چانی گفته اند64مرگ مغزی! نمی خواهند آبرویشان برود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین