کد خبر: ۶۳۲۶۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

جبهه پایداری از شورای ائتلاف اصولگرایان خارج شده است؟

روز گذشته اخباری مبنی بر خروج جبهه پایداری از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که قرار است با راهنمایی و «حکمیت» جامعه روحانیت مبارز، اصولگرایان را به فهرستی واحد در انتخابات برساند، منتشر شد و امروز در مطبوعات هم بازتاب‌های مکرری پیدا کرد اما این ادعا اساساً نسبتی با واقعیت دارد؟
جبهه پایداری از شورای ائتلاف اصولگرایان خارج شده است؟
آفتاب‌‌نیوز :

از ابتدای فعالیت‌های جبهه‌های بزرگ و کوچک و احزاب ریز و درشت اصولگرا در قالب شوراهای متعدد و متنوع برای تجمیع نیروها و تحکیم پیوندها جهت حضوری یکپارچه در «رقابت»‌های انتخاباتی مجلس یازدهم، بیشترین اما و اگرها نسبت به چگونگی نقش‌آفرینی جبهه پایداری نیروهای انقلاب اسلامی در دل اردوگاه اصولگرایی بر زبان‌ها رانده و در اذهان خوانده می‌شد؛ تشکلی که مدتی است بنای اطاعت از «دستورات» یا «مصوبات» همفکران سابق خود در جناح راست را ندارد و در هر فرصتی می‌کوشد بیش از پیش راهش را از آنان جدا کند.

یکی از نخستین نشانه‌های این جدایی در سخنان مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری دیده می‌شد که فروردین امسال و ماه‌ها قبل از شروع رسمی فعالیت‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگویی تاکید کرد که ما باید به دنبال وحدت باشیم و از آن استقبال کنیم امّا نکته مهم این است که باید ضوابط و قواعد وحدت مشخص شود. او البته شرط استقبال تشکل متبوعش از وحدت را شکل‌گیری «ساز و کار درست» در جریان اصولگرایی برای این هدف دانست و در نهایت اعلام کرد که «هنوز بحث مشترکی درباره انتخابات بین جبهه پایداری و سایر جریان‌های سیاسی شکل نگرفته است».

دو ماه بعد از این موضع‌گیری، در واپسین روز خردادماه، اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری به دیدار آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی رهبر معنوی خود رفتند. او در این دیدار خلاف رویه معمولش بیشتر از انتخابات سخن گفت و کمتر به مسائل اخلاقی و تاریخی که بخش عمده‌ای از سخنانش را در دیدارهای عمومی تشکیل می‌دهد، پرداخت. مصباح‌یزدی در بخشی از سخنانش با انتقاد از رواج سهم‌خواهی‌ها در جریان انتخابات، تاکید کرد: «سهم‌خواهی چیست؟ یعنی اگر می‌دانم فردی از یک گروه دیگر اصلح است، به او رأی ندهم بلکه به هم‌گروهی خود رأی بدهم. اما چرا او را انتخاب نکنم؟ فردا اگر به او رأی ندهم چه حجتی پیش خدا دارم؟» او در بخش دیگری از سخنانش به مفهوم «ائتلاف» پرداخت و در توضیح آن گفت: اگر ائتلاف برای این باشد که بنشینند و واقعاً اصلح‌ها را انتخاب کنند، مفید است. اگر بنا بر این است ‌أهلاً و سهلاً! اصل بر این است که بدون تهمت‌زدن و شایعه‌سازی، سعی کنیم با گروه‌های دیگر بنشینیم و تک تک بررسی کنیم که واقعا چه کسانی بهترند؟ آنها را باهم مقایسه کنیم هرکدام بهترند را همه قبول کنیم. اگر این است معنای ائتلاف خیلی خوب است.» سخنانی که نشان می‌داد که مصباح‌یزدی نیز برای شکل‌گیری ائتلاف در انتخابات هم شرایط مشخصی درنظر دارد و هم با معنا کردن واژه ائتلاف، تلویحاً اشکال دیگری از هم‌بستگی یا هماهنگی را به رسمیت نمی‌شناسد.

کمتر از ۲۰ روز پس از این دیدار، صادق محصولی قائم مقام جبهه پایداری نیز طی گفت‌وگویی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حضور جبهه پایداری در قالب لیست ائتلافی خواهد بود؟ تصریح کرد: «تجارب توام با شکست را نباید تکرار کرد. تجاربی که منجر به شکست انقلابیون می‌شود را نه دین تأیید می‌کند که تکرار کنیم نه عقل. مگر اینکه دوستان، متوجه روش‌های نادرست و خسارات ناشی از آن روش‌ها بشوند که در این صورت وضع فرق می‌کند». پاسخ صریح محصولی به این پرسش نشان داد که جبهه پایداری برخلاف آنچه که دیگر اعضا و گروه‌های عضو ائتلاف اصولگرایان سعی در پنهان‌کردن آن دارند و در پاسخ به پرسش‌ها درباره چگونگی حضور جبهه پایداری در این ائتلاف بر زبان می‌آورند نسبتی با واقعیت ندارد یا لااقل بخشی از آن را ناگفته باقی می‌گذارد.

۱۸ آبان و در روزهایی که زمزمه‌های شکل‌گیری شورای اتئلاف نیروهای انقلاب اسلامی بیش از گذشته مطرح شد و در نهایت در ۲۱ آبان‌ماه به اعلام موجودیت این شورا با انتشار بیانیه‌ای انجامید، این‌بار نوبت مرتضی‌ آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری بود که تصویر یکپارچه‌ای از دیدگاه مهمترین اعضای تشکل متبوعش (از رهبر معنوی گرفته تا قائم‌ مقام و سخنگوی آن) ارائه دهد. او در گفت‌وگویی به صراحت بر روند ائتلاف در جریان اصولگرایی تاخت و گفت: «این چه تدبیر و ائتلافی است؟ که به ما این اجازه را بدهد که بنشینیم و چون قبل‌، بار دیگر همان راه را برویم؟ که نتیجه اش این باشد؟ ما به ائتلافی که هدفش باختن باشد وارد نخواهیم شد، و نیز ائتلافی که در آن سهم‌خواهی هدف باشد و یا از قبل منتخبش معین شده باشد و یا کار به شکل پدرسالارانه باشد ورود نخواهیم کرد.» با بیان این سخنان از سوی آقاتهرانی، از مدت‌ها پیش مشخص شده بود که جبهه پایداری علاقه‌ای به حضور در چارچوب ائتلاف اصولگرایان ندارد و بارها و بارها این موضع را روراست و بی‌تعارف اعلام کرده است؛ درست برخلاف بخشی از اصولگرایان عضو ائتلاف که تلاش می‌کردند اینطور وانمود کنند که پایداری نیز با ائتلاف همراه است.

حالا نیز پس از گذشت بیش از ۲ ماه از این اظهارات، گفت‌وگویی از حسن بیادی منتشر شده که وی در آن به خروج جبهه پایداری از شورای ائتلاف اشاره کرده است، گفت‌وگویی که به‌نظر می‌رسد یا مدت‌ها پیش انجام شده و امروز مجال انتشار یافته است یا بیادی اخبار دقیقی از وضعیت شورای ائتلاف ندارد که در میان این‌دو احتمال، اولی منطقاً بیشتر به واقعیت نزدیک است، چرا که اولاً جبهه پایداری هیچگاه در چارچوب شورای ائتلاف اصولگرایان قرار نگرفت که حال بخواهد از آن خارج شود و در ثانی اندک امیدی که به حضور آنان در ائتلاف وجود داشت نیز پس از گفت‌وگوی آقاتهرانی از میان رفت. در آخر اینکه پیگیری ایسنا از اعضای جبهه پایداری هم نشان از این دارد که این تشکل سیاسی ضمن اشاره به حضور نداشتن نماینده‌اش در شورای ائتلاف بر نادرست بودن ادعای خروج از آن تاکید دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین