کد خبر: ۶۳۲۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

ماجرای ۲ سلطان و قاچاق سوخت

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته در نشست خبری خود از حکم قطعی سلطان قاچاق سوخت خبر داد. علی مؤیدی‌خرم‌آبادی خبر داد: «اخیرا با همکاری اطلاعات سپاه توانسته‌ایم حکم قطعی برای سلطان قاچاق سوخت صادر کنیم و حکم قطعی برای این فرد جریمه حدود ۱۵۰ میلیاردتومانی بوده است. او در قاچاق صد‌ها میلیون تن سوخت نقش داشته است».
آفتاب‌‌نیوز :

با پیگیری‌ها مشخص شد «ه. پ»، سلطان قاچاق سوخت، همکاری نزدیکی با حمید باقری‌درمنی، سلطان قیر داشت؛ فردی که گفته می‌شود فعالیت اقتصادی خود را از بدنه یکی از نهاد‌ها آغاز کرده بود و به اسم بخش خصوصی، مینی‌فاینر (پالایشگاه کوچک) راه‌اندازی کرده و به اسم تولید گازوئیل، از طریق مبادی رسمی، این سوخت را به کشور‌های همسایه قاچاق می‌کرد.

اخبار رسیده حاکی از آن است که «ه. پ» باوجود اینکه ۱۰ سالی در امارات ساکن بود، بالاخره دستگیر شد، اما هنوز جزئیاتی از اینکه او در ایران دستگیر شده یا امارات در دست نیست. او مدیرعامل وقت شرکت «پرنده آبی جهان» بود و در سال ۸۹، به‌عنوان کارآفرین برتر از رئیس‌جمهور وقت، جایزه گرفته بود! نکته آن است که چرا افرادی که زمانی به‌عنوان کارآفرین شناخته می‌شوند، سرانجام به‌عنوان «سلطان» دوباره اسمشان سر زبان‌ها می‌افتد و آیا ملاکی برای انتخاب درست افراد وجود ندارد؟

ماجرای ۲ سلطان و قاچاق سوخت

«ه. پ» کارآفرین برتر در سال ۸۹!

او زمانی‌که در ایران حضور داشت، به جرم قاچاق ۱۳۰میلیون لیتر سوخت با استفاده از۵۰‌کشتی محکوم شده بود. یکی از سایت‌هایی که درباره زندگی‌نامه او گزارشی تهیه کرده، نوشته است: «این مجرم اقتصادی چیزی در حدود ۲۰‌سال پیش، به‌دلیل اتهامات مختلفی، چون جعل اسناد دولتی و همچنین خروج ۲۲ تن گازوئیل قاچاق، مورد بازخواست دستگاه قضا قرار گرفته بود».

بنا بر اخبار منتشر‌شده «ه. پ» به‌عنوان کارآفرین برتر ملی در پنجمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر، معرفی و از دستان رئیس‌جمهور وقت، تندیس و لوح تقدیر دریافت کرده بود. پنجمین جشنواره کارآفرینان برتر با معرفی ۱۳ کارآفرین برتر و نیز ۱۸ کارآفرین برگزیده در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداو‌سیما و با حضور رئیس‌جمهور در سال ۱۳۸۹ شمسی برگزار شد.

سرکرده باند قاچاق سوخت چگونه کار می‌کرد؟

درباره چگونگی فعالیت او روایت‌ها تقریبا یکسان است. سایت اینستاخبری دراین‌باره نوشته: «ابتدا با استفاده از روش‌های مختلف اقدام به جمع‌آوری سوخت یارانه‌ای می‌کردند که یکی از آن راه‌ها جمع‌آوری سهمیه سوخت کشاورزان استان‌های خوزستان، تهران و فارس بود. بعد از جمع‌آوری، سوخت‌های قاچاق را با برخی مشتقات بی‌ارزش نفتی مخلوط می‌کرد و با عنوان روغن سوخته به مناطق جنوبی کشور منتقل می‌کرد. در مرحله بعد، موادی که با عنوان روغن سوخته به مناطق جنوبی کشور رسیده بود، در کارخانه‌های این باند، دوباره تبدیل به بنزین و گازوئیل می‌شد و به مقصد کشور‌های امارات متحده عربی و افغانستان قاچاق می‌شد». این را حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با «شرق» تأیید می‌کند و می‌گوید: «او به ادعای خودش در ابتدا مسئول تعاون یک نهادی از استان تهران بود و بعد‌ها به بوشهر رفت و یک واحد تولید گازوئیل (مینی‌فاینری) در منطقه آزاد بوشهر راه‌اندازی کرد و مرتب هفته‌ای یک کشتی گازوئیل صادر می‌کرد».

صادرات گازوئیل قاچاق به امارات

او توضیح می‌دهد: «ادعا شده زمانی که در این مینی‌فاینری فعالیت می‌کرد، کار خلاف می‌کرد و به‌جای تولید گازوئیل، گازوئیل تولیدی و یارانه‌ای کشور را به اسم صادرات، اما در اصل به‌صورت قاچاق راهی امارات می‌کرد. او تشکیلاتی راه انداخته بود و اولین کسی بود که از بخش خصوصی، مجوز مینی‌فاینر گرفته بود».

این فعال اقتصادی به مواردی که پیش‌تر درباره تخلفات او بیان شده بود، اشاره کرده و می‌افزاید: «یک زمانی، گازوئیل را از عراق وارد می‌کرد، در ایران مخزن می‌زد و انبار می‌کرد و دوباره به عراق صادر می‌کرد. او اولین کسی بود که اعتقاد داشت گازوئیل استاندارد تولید می‌کند و مجوز‌های آن را نیز دریافت کرده بود و خیلی علنی و شفاف به صادرات آن اقدام می‌کرد. حتی کشتی‌ها بار قاچاق او را با مجوز‌های قانونی از‌طریق گمرک صادر می‌کردند. احتمالا کسانی دستگیر شده و او لو رفته است وگرنه قبلا به اسم اینکه تولید می‌کرد، با نقاب قانونی، گازوئیل را قاچاق می‌کرد؛ جالب آنکه گازوئیل‌هایی که قبل‌ها از بخش‌های مختلف تحویل گرفته بود، بعد‌ها مشخص شد که تحویل مخزن «ه. پ» می‌شد».

ارتباط نامشخص باقری‌درمنی و «ه. پ»

حسینی در ادامه به ارتباط نامعلوم او با سلطان قیر اشاره کرده و می‌گوید: «او مانند باقری‌درمنی ارتباطات گسترده‌ای نداشت و آدم مافیایی نبود، اما خلاف زیاد می‌کرد. مینی‌فاینری (پالایشگاه کوچک) که او در بوشهر راه‌اندازی کرده بود، بعد‌ها در هماهنگی با باقری‌درمنی، سلطان قیر که چندی پیش به عنوان مفسد‌فی‌الارض اعدام شده بود، به او واگذار و سپس به قیمتی دو تا سه‌برابر قیمت واقعی خود در برابر بدهی باقری‌درمنی به پالایشگاه نفت جی، واگذار شد».

به گفته او، حدود ۱۰‌سالی ساکن دوبی بود و مشخص نیست چه شد که به ایران آمد. اینکه در ایران دستگیر شده یا دوبی هم مشخص نیست.

دریافت ۱۳ میلیون یورو در زمان اتهام

اخباری که درباره او منتشر شده، مدعی است که: ««ه. پ» تحت پیگرد قانونی قرار داشت، اما توانست از یکی از بانک‌های کشور، مبلغ ۱۳ میلیون یورو (چیزی در حدود ۱۷ میلیارد تومان) وام به بهانه صادرات فراورده‌های غیرنفتی دریافت کند. ۱۳ میلیون یورویی که از سرنوشت آن خبری در دست نیست».

حکم قطعی سلطان قاچاق سوخت صادر شد

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته درباره این پرونده گفت: اخیرا با همکاری اطلاعات سپاه توانسته‌ایم حکم قطعی برای سلطان قاچاق سوخت صادر کنیم و حکم قطعی برای این فرد جریمه حدود ۱۵۰ میلیاردتومانی بوده است. او در قاچاق صد‌ها میلیون تن سوخت نقش داشته است.

علی مؤیدی‌خرم‌آبادی با اشاره به جلوگیری از قاچاق سوخت با اجرای برنامه‌های ویژه در شش سال گذشته گفت: توانستیم در ۱۸ ماه گذشته جلوی ۹ میلیارد لیتر سوخت را بگیریم که این یک شاهکار محسوب می‌شود. سیاست ما این است که اندیشه توسعه قاچاق در کشور را بخشکانیم.

مؤیدی‌خرم‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر قاچاق سوخت به‌صورت سازمان‌یافته از طریق ایجاد خطوط انتقال سوخت به کشور‌های دیگر گفت: گلوگاه‌های شکل‌گیری قاچاق سازمان‌یافته را توانستیم بخشکانیم و خوشبختانه برنامه ما در این حوزه تحقق پیدا کرده است. هنوز هم در بحث قاچاق سوخت شاهد فعالیت باند‌های سازمان‌یافته در اداره مرز‌ها هستیم که تلاش می‌کنیم این باند‌ها شناسایی شود و تمهیدات قابل‌توجهی برای مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته در استان سیستان‌و‌بلوچستان و شرق کشور در حال انجام است.

قاچاق ۹۹۵۰ میلیاردی در سال جاری

او همچنین درباره جزئیات قاچاق در کشور نیز گفت: در سال جاری ۸۶ هزار پرونده به ارزش ۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان تشکیل شده که نسبت به سنوات گذشته رشد ۷درصدی داشته است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا با بیان اینکه با صراحت در بحث خروج کالا‌های اساسی از کشور ورود کرده‌ایم و کمترین میزان قاچاق کالا‌های اساسی را شاهد هستیم، گفت: اجازه خروج سرمایه از کشور را نمی‌دهیم. مؤیدی‌خرم‌آبادی با اشاره به پدیده‌های جدید قاچاق نیز گفت: امروز با پدیده جدیدی تحت عنوان شوتینگ مواجه هستیم که دستورالعمل‌های جدی برای جلوگیری از این نوع جدید قاچاق به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا ادامه داد: با همکاری دستگاه‌ها و اصناف مختلف توانستیم با جلوگیری از ورود کالای قاچاق در بحث پوشاک تولید پوشاک در کشور را تا ۳۰ درصد افزایش بدهیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین درباره قاچاق ارز پس از نرخ‌گذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی هم گفت: از آنجایی که بیان این موضوع می‌تواند بر قیمت ارز تأثیر بگذارد در جلسه دیگری دراین‌باره صحبت می‌کنم؛ چراکه اعداد و ارقام در این حوزه باید دقیق باشد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین