کد خبر: ۶۳۲۷۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

تعداد ردصلاحیت‌شدگان کاهش می‌یابد؟ /انتقاد مرتضی طلایی از پایداری‌ها: در شکم گرگ هم دست از اختلاف برنمی‌داریم

یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در روزهای آینده تعداد آمار کاندیداهای رد صلاحیت شده در انتخابات مجلس یازدهم کاهش خواهد یافت.
تعداد ردصلاحیت‌شدگان کاهش می‌یابد؟ /انتقاد مرتضی طلایی از پایداری‌ها: در شکم گرگ هم دست از اختلاف برنمی‌داریم
آفتاب‌‌نیوز :

فرهاد تجری اظهار کرد: تا زمانی که شورای نگهبان به صورت قطعی در مورد رد و تایید صلاحیت کاندیداها نظر ندهد نمی‌توان تحلیلی از رد صلاحیت‌ها داشت. با شأن، عدالت و انصافی که در میان اعضای شورای نگهبان هست، به نظر می‌رسد این شورا نسبت به احقاق حق برخی از افراد در روزهای آینده اقدام خواهد کرد.

وی افزود: قاعدتا کسانی که تخلفات مستندی دارند جایگاهی در مجلس آینده نخواهند داشت اما در مورد برخی از افرادی که مباحث غیر مستندی علیه آنها مطرح شده انتظار این است که شورای نگهبان این اشکالات را برطرف کند و قطعا در روزهای آینده تعداد رد صلاحیت‌ها کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس با بیان اینکه «دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید بر عملکرد نمایندگان نظارت داشته باشند» ادامه داد: اگر در جایی تخطی و تخلف مستند و قابل پیگیری از سوی نمایندگان رخ دهد در هر مرحله و مقطعی که باشد باید برخورد شود. شورای نگهبان هم نباید اجازه راهیابی افراد ناباب را به جایگاه‌های تخصصی مثل مجلس بدهد.

تجری اضافه کرد: باید بررسی شود کسانی که رد صلاحیت شدند و خصوصا نمایندگان فعلی چقدر اطلاعات دقیقی در مورد آنها وجود دارد. با جامعیت و نگاهی که در شورای نگهبان هست این انتظار وجود دارد که اگر جایی ابهامی هم هست برطرف شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان اضافه کرد: قاعدتا موارد رد صلاحیت کاندیداها و نمایندگان فعلی باید مستند باشد و حداقل اقناع وجدانی برای خود نمایندگان ایجاد شود تا از فضاسازی‌ها جلوگیری شود.

مرتضی طلایی: برخلاف آنچه ادعا می‌شود جبهه پایداری سرمایه اجتماعی و وزن خاصی ندارد

همچنین نامه نیوز نوشت:

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا درباره شائباتی که در خصوص انصراف جبهه پایداری از حضور در شورای ائتلاف مطرح می‌شود، گفت: گرچه این احتمال وجود دارد که اختلاف‌هایی که جبهه پایداری ایجاد می‌کنند، تشدید شود اما هنوز باور دارم که مهم‌ترین وظیفه تمام نیروهای انقلاب جلوگیری از چنددستگی است. اکنون لازم است که همه طیف‌ها و گروه‌ها برای حفظ انقلاب اختلافات را کنار بگذارند و با یکدیگر به ائتلاف و وحدت برسند.

وی افزود: اکنون در شرایطی قرار داریم که گویی یک گرگ ما را بلعیده است و در شکم گرگ هم دست از اختلافات برنمی‌داریم و با هم دعوا می‌کنیم. امروز که می‌بینیم نظام سلطه با تمام قوا به میدان آمده تا آستانه تحمل مردم را کم کند و شکرگزاری مردم نسبت به دست‌آوردهای انقلاب را به ناسپاسی تبدیل کند و امید مردم را به یأس تبدیل کند، ما نباید بر اختلافات داخلی دامن بزنیم. به جرئت می‌گویم که پادزهر دشمنی‌ها تولید قدرت اجتماعی با تکیه بر وحدت و هم‌افزایی است. اگر این موضوع ملاک عمل باشد همه نخبگان، فعالان سیاسی و گروه‌های مرجع باید به سمت کاهش منازعات و اختلافات بروند. واقعا درست نیست که به روی هم چنگ می‌زنیم و و این قدر بر منازعات می‌افزاییم.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: یک لحظه تمام شخصیت‌ها دغدغه‌های مردم را مرور کنند و ببینند که آیا برای مردم منازعات سیاسی گروه‌ها مهم است؟ آیا کسی به این اختلافات اهمیت می‌دهد؟ آیا مردم می‌پرسند که میزان انقلابی بودن چه نیروهایی از اصولگرایان بیشتر یا کمتر است که جبهه پایداری مدام می‌گوید آنها انقلابی نیستند و فقط ما هستیم؟ واقعا این روش درست و نشانی از شناخت درد مردم در آن دیده نمی‌شود. نیروهای انقلاب باید در پی حل مشکلات واقعی مردم باشند و با سه‌ ویژگی انقلابی‌بودن، عقلانیت و کارآمدی به مجلس بروند. اگر این سه راهبرد در دستور کار باشد وحدت ایجاد می‌شود و اگر نباشد هر گروهی که از آنها عدول می‌کند از مدار نیروهای انقلاب هم خارج می‌شود».

طلایی درباره سازوکار شورای ائتلاف برای تعیین لیست انتخاباتی هم اظهار کرد: شورای ائتلاف به دنبال این است که در چندلایه به نظرات مردم دست یابد که یکی از آنها مجمع معتمدان محلات است. قرار است که در مجموع ۱۰هزار نفر به وسیله سامانه الکترونیکی از میان ۱۵۰ نفر از نیروهای انقلاب ۶۰نفر را انتخاب کنند که از میان آن ۶۰نفر با اخذ نظرات نخبگان سیاسی و احزاب یک لیست ۳۰نفره ارائه شود. به هیچ‌وجه این سازوکار سلیقه‌ای، جناحی و سهمیه‌ای نیست. شورای ائتلاف هیچ خط‌کشی خاصی ندارد و این‌طور نیست که حتی اگر جبهه پایداری از ائتلاف انصراف دهد، نیروهای این جبهه را کنار بگذارد.

طلایی در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر جبهه پایداری لیست جداگانه بدهد، چه‌قدر محتمل است که لیستشان در رویارویی با لیست شورای ائتلاف رأی بیاورد، گفت: پیش‌بینی من این است که ملاک عمل بدنه نیروهای انقلاب لیست شورای ائتلاف و نه لیست پایداری خواهد بود. اتفاقا برخلاف آنچه ادعا می‌شود جبهه پایداری موقعیت و سرمایه اجتماعی زیادی ندارد و به تنهایی داری وزن خاصی نیستند اما شورای ائتلاف به‌نوعی نمایندگی اکثر تشکل‌های اصولگرایی را می‌کند و مردمی که به سمت نیروهای اصولگرا گرایش دارند بی‌تردید در انتخابات اسفندماه مجلس به لیست شورای ائتلاف رأی خواهند داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
3
خوب مردمو گیر آوردین ولی این بازیها دیگه فایده نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
2
برای گرم کردن تنور انتخابات حداقل یک نفرو از هر حوزه تایید میکردید لااقل....!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین