کد خبر: ۶۳۲۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲

وزیر دفاع انگلیس به دنبال راهی برای پرداخت بدهی ایران است

در آستانه برگزاری جلسه استماع دادگاه تجدید نظر انگلیس، درباره بخشی از بدهی قرارداد تسلیحاتی این کشور به ایران، گاردین گزارش داد که وزیر دفاع انگلیس به دنبال یافتن راه‌های جایگزین برای پرداخت این بدهی است.
آفتاب‌‌نیوز :

بنا بر این گزارش «بن والاس» که پیشتر ریاست گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران را برعهده داشت، اینک در کسوت وزیر دفاع انگلیس در تلاش است از طریق کمک‌های بشر دوستانه این بدهی را پرداخت کند.

به نوشته گاردین، مقامات رسمی ایران هم مترصد هستند که اگر انگلیس در این موضوع جدی است، مقامات بلند پایه خود را برای مذاکره راهی لندن کنند.

وزیر دفاع انگلیس به دنبال راهی برای پرداخت بدهی ایران است

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس روز یکشنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت: روزهای استماع دادگاه تجدیدنظر مربوط به بخش کوچکی از مبلغ بدهی قرارداد تسلیحاتی انگلیس به ایران، در لندن تشکیل می‌گردد.

وی افزود: با تعیین تکلیف این بخش کوچک، فرآیند حقوقی پرونده به پایان خود نزدیک‌ می‌شود و بهانه‌ای برای پرداخت نشدن بدهی باقی نخواهد ماند.

به گفته سفیر کشورمان، دادگاه در دور قبل به درخواست طرف انگلیسی برای عدم تعهد به پرداخت سود در چند سال زمان تحریم، رأی موافق داد. وی افزود: ایران به این رأی اعتراض و درخواست تجدید نظر کرد و جلسه دادگاه به شکایت ایران رسیدگی می‌کند

بعیدی نژاد سپس تصریح کرد: در هر صورت، این مقدار مورد بحث، بخش کوچکی از مقدار کل بدهی می‌باشد.

هم زمان با این تحولات، گاردین نوشت، ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری تبعه ایرانی - انگلیسی که به جرائم امنیتی در زندان به سر می‌برد قرار است روز پنجشنبه با بوریس جانسون ملاقات کند.

زاغری ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد.

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

رتکلیف چند سالی است که برای آزادی زاغری پویشی به راه انداخته و به طور ویژه این پرونده را به پرداخت بدهی انگلیس به ایران گره زده است. بنا به گزارش گاردین، راب مک‌ایر سفیر انگلیس در تهران هم که به لندن سفر کرده قرار است با رتکلیف ملاقات کند.

بدهی انگلیس به ایران مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ عراده تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود.

پس از انقلاب اسلامی این قرارداد لغو شد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌گیری پول خود شده است.

در شرایطی که ایران از سوی جامعه جهانی به پرداخت غرامت بابت سقوط هواپیمای اوکراینی تحت فشار قرار دارد، نحوه کش دادن بدهی محرز انگلیس به ایران در نزدیک به ۴۰ سال گذشته و دستاویز قراردادن موانع قانونی قابل تامل به نظر می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین