کد خبر: ۶۳۲۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
شرق آسیا در آستانه شیوع یک ویروس جدید

درباره ویروس مرموز چینی، چه می‌دانیم؟

گسترش آرام ویروسی شبیه به «سارس» در برخی کشورهای شرق آسیا، مقامات این کشورها را نگران کرده است.این ویروس جدید از ماه دسامبر ۲۰۱۹ در چین ردگیری شده است. کشورهای مختلف برای مقابله با گسترش این ویروس اقداماتی انجام داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی برای بررسی بیماری ویروسی جدیدی که در چین بروز کرده تشکیل جلسه می‌دهند.

هدف از نشست امروز سازمان بهداشتی جهانی ارزیابی این پرسش است که آیا این بیماری جدید تهدیدی را در سطح جهانی ایجاد کرده است یا نه. تا کنون مواردی از ابتلای به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و ایالات متحده مشاهده شده است.

به نوشته بی بی سی، این بیماری نخستین بار در شهر ووهان در چین بروز کرد و تمام مبتلایان به این بیماری در کشورهای مختلف کسانی بوده‌اند پیشتر به این شهر سفر کرده بودند.

در نشست امروز سازمان بهداشت جهانی کارشناسان به این موضوع خواهد پرداخت که آیا سرعت و سهولت گسترش این بیماری در حدی هست که اعلام وضعیت اضطراری و محدودیت سفرهای بین‌المللی را موجه جلوه دهد.

پیشتر، مقامات چینی اعلام کرده بودند که تا کنون ابتلای به این بیماری در چهارصد نفر در این کشور تشخیص داده شده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که ممکن است ویروس عامل این بیماری "جهش ژنتیکی" کند و به سرعت گسترش یابد.

ورود و خروج دام زنده به شهر ووهان ممنوع شده است زیرا این احتمال وجود دارد که ویروس بیماری عمدتا از طریق بازارهای مواد غذایی به افراد سرایت کرده است.

به ساکنان شهر هم توصیه شده در شهر بمانند و از سفر خوداری ورزند. این بیماری همزمان با فرارسیدن سال نو چینی و تعطیلات عمومی در آن کشور بروز کرده است که در طول آن، بسیاری از مردم چین به سفرهای داخلی و خارجی می‌روند.

مقامات چینی تمهیداتی را برای شناسایی و قرنطینه مسافران در ایستگاه های قطار و فرودگاه ها به اجرا گذاشته‌اند.

این ویروس چیست؟

تعداد زیادی نمونه از بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاههای چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان این ویروس را از خانواده کروناویروس شناخته‌اند.

کروناویروس یک نوع بیماری از خانواده ویروس‌هاست که تاکنون ۶ نمونه از آن کشف بود و با مورد اخیر به هفت می‌رسد و دچار بروز بیماری در انسان می‌شود.

کروناویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندرم حاد تنفسی یا همان سارس معروف می‌شود. سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از ٨ هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر شد.

تحقیقات از این ویروس جدید نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

افزایش قربانیان

شمار موارد ابتلا به بیماری ویروسی جدید در چین به ۴۴۰ تن رسید و آمار افراد جان باخته بر اثر این بیماری مرموز به ۹ نفر افزایش یافت.

«لی بین»، رئیس کمیسیون ملی بهداشت چین روز چهارشنبه ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) با اعلام این به خبرنگاران گفت که این آمار تا نیمه‌شب گذشته به‌روز شده است و آمار روز چهارشنبه هنوز قطعی و قابل اعلام نیست. به گفته او ممکن است به زودی ۱۴۹ مورد دیگر به آمار مبتلایان به این بیماری افزوده شود.

درباره ویروس مرموز چینی، چه می‌دانیم؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین