کد خبر: ۶۳۳۱۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۴
نقش بن‌سلمان در هک موبايل رييس‌آمازون

شاهزاده هكر

تجزيه و تحليل‌ها نشان مي‌دهد كه اين بدافزار از طريق يك فايل ويديويي آلوده از بن سلمان به بزوس كه مالك واشنگتن‌پست نيز محسوب مي‌شود ارسال شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

سال 2018 هنگامي كه محمدبن سلمان وليعهد عربستان سعودي به امريكا رفت و با مقام‌هاي اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد بخشي كه براي بسياري از رسانه‌ها جذاب به نظر مي‌رسيد ديدار او با فعالين كسب و كار امريكايي بود كه يكي از اين افراد جف بزوس مديرعامل آمازون بود. حالا با گذشت حدود دوسال از آن ديدار روزنامه گاردين گزارشي را منتشر كرده كه بر مبناي آن نشان مي‌دهد تلفن همراه جف بزوس، پس از دريافت پيام در واتس‌آپ كه ظاهرا از تلفن وليعهد عربستان ارسال شده، هك شده است.

تجزيه و تحليل‌هاي ديجيتالي نشان مي‌دهد كه شماره‌اي كه محمدبن سلمان از آن به بزوس پيام داده داراي اطلاعاتي مخرب بوده كه توانسته تلفن ثروتمندترين مرد جهان كه از نفوذ بسيار زيادي برخوردار است را هك كند.

شاهزاده هكر

تجزيه و تحليل‌ها نشان مي‌دهد كه اين بدافزار از طريق يك فايل ويديويي آلوده از بن سلمان به بزوس كه مالك واشنگتن‌پست نيز محسوب مي‌شود ارسال شده است.

به گفته منابع آگاه كه به شرط ناشناس ماندن با گاردين گفت‌وگو كرده‌اند آمده است كه اين دونفر اطلاعات خود را از طريق واتس‌آپ تبادل مي‌كردند كه به نظر مي‌رسد در تاريخ يكم ماه مه ‌سال 2018 يك فايل براي بزوس ارسال شده است.

به گفته فردي كه با اين پرونده آشناست، مقادير زيادي از داده‌ها از تلفن بزوس استخراج شده است. اما اطلاعات دقيقي از اينكه چه چيزي از تلفن خارج شده و چگونه از آن نيز بهره‌برداري صورت گرفته عنوان نشده است.

افشا شدن اينكه پادشاه آينده عربستان سعودي به صورت هدفمند بنيانگذار امريكايي آمازون را هدف قرار داده شوك فراواني را به بازارهاي جهاني ارسال كرده است. بسياري بر اين عقيده هستند كه احتمالا محمدبن سلمان به دنبال فريب دادن سرمايه‌گذاران و تجار امريكايي است كه در همكاري با عربستان هستند. بن سلمان وعده داده است كه پادشاهي سعودي را به لحاظ اقتصادي تغيير دهد كه البته به نظر مي‌رسد از اين طريق تلاش مي‌كند تا برروي سركوب‌هاي اجتماعي در راستاي كنار زدن رقبا و منتقدين خود سرپوش بگذارد.

اين افشاگري اكنون سوالات فراواني را عليه محمدبن سلمان و پادشاهي سعودي در خصوص چگونگي جزييات زندگي خصوصي بزوس مطرح مي‌كند كه چند ماه پيش باعث تخريب زندگي شخصي وي شد.

گفتني است اين اقدام هكري پنج ماه پيش از قتل جمال خاشقچي صورت گرفته است. روزنامه‌نگار عربستاني كه براي واشنگتن‌پست نيز كار مي‌كرد و عربستان صاحب اصلي روزنامه را هك كرد.عربستان سعودي پيشتر منكر هدف قرار دادن بزوس شده بود و در طرف ديگر اصرار داشت كه قتل خاشقچي نتيجه يك عمل خودسرانه بوده است. در ماه دسامبر نيز عربستان يك محاكمه مخفي براي عاملان اين اقدام برگزار و هشت نفر را به دست داشتن در اين قتل محكوم كرد ولي سرنوشت دقيقي از هيچ يك از آنها مشخص نشد زيرا هيچ نظارتي در اين اقدام عربستان نبود. هنگامي كه در ژانويه گذشته اطلاعات شخصي بزوس منتشر شد بررسي‌هاي جدي روي تلفن همراه بزوس نيز آغاز شد چرا كه جزييات زيادي از زندگي خصوصي بزوس به بيرون درز كرد.

اين اتفاق باعث شد كه يك رابطه خارج از ازدواج بزوس به شكل عمومي منتشر شود و توسط تيم امنيتي وي رقابتي براي كشف چگونگي انتشار مطالب خصوصي زندگي خصوصي مديرعامل به وجود آمد.

در طول اين تحقيقات گسترده تيم امنيتي اين ميلياردر امريكايي با قطعيت بسيار بالايي به اين نتيجه رسيده‌اند كه سعودي‌ها موفق شدند تا به تلفن همراه بزوس دسترسي پيدا كنند و اطلاعات شخصي وي را به دست آورند.

گاوين بكر، رييس تيم امنيت بزوس مارس گذشته در مصاحبه با روزنامه ديلي‌بيست نوشت كه جزييات تحقيقات خود را در اختيار مقامات اجراي قانون قرار داده است، اما هيچ اطلاعاتي راجع به چگونگي دسترسي سعودي‌ها به اين تلفن افشا نكرد.

با اين حال تيم تحقيقاتي و امنيتي بزوس حاضر نشدند به‌طور رسمي به گاردين در خصوص اين پرونده توضيح دهند. با اين حال گاردين به مطالب و گزارش‌هاي تحقيقي بسيار دقيقي دست پيدا كرده كه اين موضوع را ثابت مي‌كند. گاردين مي‌گويد اين مدارك توسط گزارشگر وي‍ژه سازمان ملل نيز مورد ارزيابي قرار گرفته است. كالامارد به عنوان گزارشگر ويژه سازمان ملل كه وليعهد عربستان سعودي را عامل قتل جمال خاشقچي مي‌داند با اين وجود در قدم اول عنوان كرده در خصوص آن اظهارنظر نمي‌كند. با اين حال بناشد كه گزارشگر ويژه سازمان ملل در اين خصوص بيانيه‌اي را نيز منتشر كند كه تا زمان تنظيم اين گزارش منتشر نشده است. كالامارد نيز در پاسخ به اين سوال كه آيا او عربستان سعودي را متهم در بحث هك شدن مي‌داند، گفت: او از كليه پروتكل‌هاي سازمان ملل پيروي مي‌كند كه محققان را ملزم مي‌كند ابتدا دولت‌ها را درباره ادعاهاي مطرح شده آگاه مي‌كند.

كارشناسان معتقدند كه بزوس به اين دليل كه مالكيت واشنگتن پست را برعهده داشته مورد هدف قرار گرفته است. چرا كه واشنگتن‌پست ستون‌هاي انتقادي خاشقچي در مورد محمدبن سلمان منتشر مي‌كرد و گزارش‌هاي مربوط به سركوب فعلان و روشنفكران عربستاني توسط وليعهد را نيز پوشش مي‌داد و نگاه مخالف بن سلمان را پيش مي‌برد.

اندرو ميلر يك كارشناس خاورميانه كه در زمان باراك اوباما رييس‌جمهور سابق در شوراي امنيت ملي امريكا مشغول خدمت بود به گاردين گفت: اگر بزوس مورد هدف وليعهد قرار گرفته باشد، اين انعكاس‌دهنده محيط شخصيت‌محوري است كه وليعهد در آن حضور دارد. وي افزود: او بر اين عقيده بوده كه اگر چيزي در مورد بزوس به دست آورد مي‌تواند نگاه واشنگتن‌پست را نسبت به سعودي‌ها تغيير دهد. اين كاملا واضح است كه سعودي‌ها هيچگونه محدوديتي در رابطه با محافظت از محمدبن سلمان قايل نيستند و حتي حاضرند به خاطر وليعهد و حفظ و بقاي او هم ثروتمندترين مرد دنيا را به چالش بكشند و هم يكي از منتقدين را نيز سلاخي كنند. از طرف ديگر احتمال اينكه رييس يك شركت برجسته امريكايي مورد هدف عربستان قرار گرفته باشد مي‌تواند معضلي نيز براي كاخ سفيد باشد. ترامپ و به خصوص جرد كوشنر دامادش روابط نزديكي با محمدبن سلمان دارند.با اين وجود سعودي‌ها هرگونه نقش داشتن در افشاي اطلاعات شخصي مربوط به بزوس را رد كرده‌اند. وكيل بزوس در پاسخ به تماس گاردين گفته است: من هيچ نظري در اين باره ندارم جز اينكه بگويم آقاي بزوس با تحقيقات همكاري مي‌كند. سفارت عربستان در واشنگتن نيز به سوالات در خصوص اين تحقيقات پاسخي به گاردين نداد اما بعد‌تر در توييتر خود نوشت كه عربستان مسوول هيچ گونه هك‌‌‌كردني نيست.

برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه هك تلفن همراه بزوس توسط بن‌سلمان از طريق نرم‌افزار اسراييلي پگاسوس صورت گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین