کد خبر: ۶۳۳۱۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

به حیات‌وحش پناه دهید/ کدام حیات‌وحش در برف به پایین‌دست می‌آیند؟

 مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان از مردم حاشیه زیست‌گاه‌های این استان خواست که به حیات‌وحشی که در روزهای سرد برفی به حاشیه روستاها روی می‌آورند، پناه داده و به محض رویت حیات‌وحش مراتب را به حفاظت محیط‌زیست استان اطلاع دهند.
آفتاب‌‌نیوز :

امیر عبدوس با اشاره به بارش سنگین برف در برخی ارتفاعات و زیستگاه های این استان اظهار کرد: سامانه سراسری 1540به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص حیات‌وحش و تخلفات شکار و صید و همچنین تخلفات مرتبط با آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه برودت هوا و بارش برف در ارتفاعات سبب می‌شود که برخی حیات‌وحش برای یافتن غذا به مناطق پایین‌دستی بیایند تصریح کرد: این حیات‌وحش معمولا به حاشیه مناطق مسکونی روی می‌آورند بنابراین از مردم این مناطق درخواست می‌کنیم در وهله نخست به آنها پناه دهند و اجازه دهند چند روزی از مناطق حاشیه این مناطق تغذیه کنند و دوم به محض اطلاع از وجود حیات‌وحش در منطقه، همکاران ما و محیط‌بانان را در جریان قرار دهند.

به حیات‌وحش پناه دهید/ کدام حیات‌وحش در برف به پایین‌دست می‌آیند؟

به نوشته خبرگزاری ایسنا، مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: محیط‌بانان محیط‌زیست استان به محض دریافت گزارش در این زمینه در منطقه حضور می‌یابند و ضمن حفاظت از آنها، با توزیع دستی علوفه، تغذیه آنها را فراهم خواهند کرد.

عبدوس با بیان اینکه انتظار می‌رود مردم محلی هرگونه تخلف احتمالی را به محیط‌زیست اطلاع دهند افزود: محیط زیست در صورت اطلاع از حضور حیاط وحش در حاشیه روستاها، می‌کوشد که فضایی فراهم کند تا این حیات‌وحش بتوانند چند روزی را در این مناطق سپری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که معمولا چه گونه‌هایی در این ایام به حاشیه مناطق مسکونی پناه می‌آورند اظهار کرد: بیشتر آن دسته از حیات‌وحشی که در ارتفاعات بسیار بلند زندگی می‌کنند با افزایش برودت هوا و بارش سنگین برای یافتن غذا به مناطق حاشیه زیستگاه‌ها پناه می‌آورند. حیات‌وحشی همچون کل، قوچ و بز و میش وحشی معمولا با افزایش بارش برف به منظور یافتن علوفه به مناطق پایین‌دست می‌آیند.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان همچنین در پاسخ به پرسش در خصوص اقدامات این اداره کل در چنین شرایطی گفت: محیط‌زیست معمولا در چنین شرایطی به توزیع دستی علوفه در زیستگاه‌ها می‌پردازد تا حیات‌وحش در این شرایط بتوانند غذای خود را تامین کنند. ضمن اینکه با افزایش گشت‌ها سعی می‌کنیم فضای امن‌تری برای حیات‌وحش فراهم کنیم و با تخلفات احتمالی به شدت برخورد می‌شود.

بارش برف گونه‌های حیات وحش را به مناطق مسکونی فارس نزدیک می‌کند

همچنین بارش سنگین برف در برخی از مناطق زیست محیطی شمال و شمال غرب استان فارس احتمال نزدیک شدن گونه‌های حیات وحش به مناطق مسکونی شهری و روستایی را افزایش داده است، اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس از مردم خواسته این موارد را به پاسگاه‌های محیط زیست اطلاع دهند.

‍ اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز پنجشنبه یاد آور شد: با توجه به شرایط جوی و بارش برف و برودت هوا در اکثر نقاط استان فارس ، امکان دارد که گونه های جانوری حیات وحش به مناطق مسکونی در اطراف روستاها و حتی بافت‌های شهری نزدیک شوند.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، در این اطلاعیه از تمامی شهروندان و علاقمندان به محیط زیست، خواسته شده در صورت مشاهده این موارد، ضمن اطلاع به ماموران محیط زیست با شماره تماس ۱۵۴۰ یا مراجعه به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط زیست، نهایت همکاری را برای جلوگیری از وارد آمدن هر گونه آسیب به این گونه های جانوری ارزشمند به عمل آورند.

به حیات‌وحش پناه دهید/ کدام حیات‌وحش در برف به پایین‌دست می‌آیند؟

روابط عمومی محیط زیست فارس تاکید کرد: بدیهی است ادارات حفاظت محیط زیست در سطح استان نیز همانند سال‌های گذشته، تمهیدات لازم را برای کمک رسانی و امداد به حیات وحش استان، انجام خواهند داد.

برخی گزارش های غیر رسمی حاکیست بارش برف سنگین موجب هجوم گرازهای گرسنه به حاشیه جاده منطقه کوهمره در استان فارس شده است .در این رابطه فیلم هایی نیز در فضای مجازی منتشر شده است که اصالت آن مورد تایید نیست.

از مجموع ۱۹۷ گونه پستاندار متعلق به ۱۰ راسته جانوری شناسایی شده در ایران، ۷۲ گونه متعلق به ۸ راسته در مناطق مختلف استان فارس زندگی می‌کند.کل و بز، آهو، جبیر، گورخر، گوزن زرد، قوچ و میش، گرگ، کفتار، گراز، تشی، روباه و شغال، پلنگ و خرس از جمله گونه های یاد شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین