کد خبر: ۶۳۳۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
مردم استان نفت خیز خوزستان چرا باید مشکل گاز داشته باشند؟

سرگردانی مردم آبادان برای تهیه کپسول گاز در سرمای زمستان!

توزیع نامناسب و ضعف نظارت بر عرضه کپسول گاز مایع در آبادان مردم این شهرستان را در سرمای زمستان با مشکل مواجه کرده‌است.
آفتاب‌‌نیوز :

در حالیکه بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین میزان مصرف گاز مایع در کشور افزایش یافت، عرضه گاز مایع تاکنون با کاستی‌های همراه بوده است. مشکلی که در شهرهای مختلف استان خوزستان به ویژه آبادان بیشتر به چشم می‌خورد.

کمبود گاز مایع در آبادان در حالی است که همچنان ۵۲درصد ظرفیت اشتراک پذیری گاز شهری در این شهرستان خالی است و تنها ۴۸درصد جمعیت این شهرستان از شبکه گاز شهری استقبال کردند و سایر شهروندان که هنوز از گاز شهری بی‌بهره هستند روزانه برای تهیه سیلندر گاز مایع بین جایگاه های عرضه و واسطه ها سرگردانند.

سرگردانی مردم آبادان برای تهیه کپسول گاز در سرمای زمستان!

ساکنان مناطق امیرآباد، امیرکبیر، شرکت پالایش نفت، منازل سازمان گمرک و فرودگاه آبادان از نعمت گاز شهری محروم هستند و طرح گازرسانی به این مناطق اجرا نشده و ناچاراند برای پخت‌وپز و حمام از کپسول گاز مایع استفاده کنند.

عده‌ای از شهروندان آبادان ضمن گلایه از ضعف نظارت بر عرضه کپسول‌ گاز مایع اظهار داشتند: کمبود کپسول گاز مایع در جایگاه‌های توزیع باعث سرگردانی شهروندان شده و برای تهیه یک عدد کپسول گاز مایع روزانه باید به جایگاه های عرضه مراجعه کنند اما بیشتر روزها دست خالی به خانه باز می گردند.

یک شهروند آبادانی ساکن منطقه امیرآباد گفت: در برخی از منطقه امیرآباد گازرسانی انجام شده اما هنوز علمک نصب نشده است و اهالی برای پخت‌وپز از کپسول گاز استفاده می کنند.

سیدمسلم هاشمی افزود: در چند روز گذشته در جایگاه‌های توزیع ، گاز عرضه نشده است و اهالی برای پخت و پز ناچار به تهیه کپسول گاز از افراد دوره گرد با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب می باشند.

وی با بیان اینکه کمبود کپسول مایع در آبادان باعث افزایش قیمت آن شده است گفت: با وجود افزایش قیمت کپسول گاز در بازار مردم برای برطرف کردن نیاز خود ناچاراند به هر قیمتی آن را از بازار آزاد و افراد دوره گرد تهیه کنند.

یکی دیگر از شهروندان آبادانی گفت: در چند روز اخیر چند بار برای تهیه کپسول گاز به جایگاه سبدی منطقه احمدآباد، جمشیدآباد و ذوالفقاری مراجعه کردم اما کپسول گاز مایع برای عرضه نداشتند.

زهرا عبودزاده نصاری افزود: فروشندگان کپسول گاز مایع در آبادان مدعی اند در چند روز گذشته گاز مایع در آبادان توزیع نشده است.

وی در ادامه گفت: پیشتر یک عدد کپسول گاز مایع را به قیمت ۱۰۰ هزار ریال از جایگاه سبدی خریداری می‌کردم اما اکنون به دلیل کمبود گاز و کمبود عرضه در جایگاه ها ، از دست‌فروشان با قیمتی بیشتر تهیه می کنم.

زهرا فلاح پور دیگر شهروند آبادانی نیز گفت: طرح گازرسانی در برخی از مناطق آبادان تکمیل نشده است ضمن اینکه برخی شهروندان توان مالی برای گازکشی منازل خود را ندارند و همچنان از کپسول گاز مایع برای پخت و پز استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه تامین یکعدد کپسول گاز مایع به قیمت ۲۰۰ هزار ریال برای یک خانواده آبادانی کم بضاعت سخت است از مسوولان ذیربط خواست تا نظارت جدی بر توزیع گاز مایع در شهر آبادان داشته باشند تا مردم هزینه‌های سنگینی را متحمل نشوند.

دبیر جلسات تنظیم بازار و نماینده فرمانداری آبادان با بیان اینکه روزانه گاز مایع در سطح این شهرستان توزیع می‌شود، گفت: توزیع گاز مایع روزانه در سامانه ثبت و میزان ، تعداد کپسول‌ تحویل شده، شماره خودرو ، نام جایگاه و محل توزیع در سامانه ساتکا ثبت و به فرمانداری پیامک می‌شود لذا هر گونه تخلف از طریق این سامانه قابل رصد و شناسایی است.

سیدمصطفی علوی نیا میزان توزیع روزانه کپسول گاز مایع در آبادان را بین چهار تا هشت هزار کپسول بیان کرد و گفت: به طور متوسط روزانه هشت هزار کپسول گاز مایع بین جایگاه‌های توزیع شهرستان آبادان توزیع می‌شود.

وی‌ علت کمبود کپسول گاز مایع را افزایش تقاضا از سوی خودروهای شخصی عنوان کرد و گفت: برخی از جایگاه‌های توزیع گاز مایع از فروش کپسول به مردم خودداری می کنند و گاز مایع را با قیمتی بیشتر به خودروهای شخصی می فروشند.

وی قیمت مصوب یک کپسول گاز مایع را ۹۰ هزار ریال اعلام کرد و ادامه داد: در ماه گذشته تعدادی از جایگاه‌های توزیع کپسول گاز به دلیل عدم عرضه گاز و گران‌فروشی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون ریال جریمه شدند.

علوی‌نیا کمبود خودروی ویژه حمل و توزیع کپسول گاز در آبادان را از دیگر عوامل کمبود گاز مایع در این شهرستان دانست و گفت: شرکت توزیع کننده گاز مایع با کمبود خودروی توزیع کننده مواجه است و ناچار است روزانه تعداد محدودی کپسول گاز مایع بین جایگاه‌های عرضه توزیع کند.

وی همچنین اظهار داشت: به منظور اصلاح فرآیند تنظیم بازار سامانه ساتکا طراحی و راه‌اندازی شده است و از طریق این سامانه وضعیت توزیع کالاهای اساسی در بازار به صورت روزانه رصد می‌شود.

شهرستان آبادان هشت جایگاه توزیع گاز مایع دارد.

بسیاری از خانواده های آبادانی همچنان از سیلندر گاز مایع برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند.

هزینه بالای لوله‌کشی گاز و اجرا نشدن شبکه گازرسانی در برخی مناطق شهر آبادان از جمله علل استقبال کم شهروندان آبادانی از دریافت اشتراک شبکه گاز شهری عنوان شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین