کد خبر: ۶۳۳۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
اظهارنظر‌ها درباره احراز صلاحیت‌ها داغ‌تر می‌شود

کنایه‌های روحانی، گلایه‌های جنتی

جدال لفظی مقامات کشور پس از آن آغاز شد که اسامی تعداد زیادی از نمایندگان فعلی مجلس و در کنار آن چهره‌های اصلاح‌طلب در لیست ردصلاحیت‌شدگان شورای نگهبان قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال آن حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه درجلسه هیات دولت در واکنش به این موضوع خطاب به دست‌اندرکاران انتخابات، بابیان اینکه مردم تنوع می‌خواهند خواستار آن شد که اجازه حضور همه احزاب و گروه‌ها در میدان انتخابات فراهم شود.

او همچنین گفت: به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد.

کنایه‌های روحانی، گلایه‌های جنتی

درپی این سخنان بود که عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در توییتر سخنان روحانی را «پروژه ضدملی تاسف‌بار» توصیف کرد و نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد؛ اما پیشگامی رئیس‌جمهور در این پروژه ضدملی تاسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»

همزمان با این توییت که واکنش شخصیت‌های سیاسی را به دنبال داشت، روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار بیانیه‌ای اظهارات کدخدایی را کاملا شتاب‌زده و نسنجیده توصیف کرد و در ادامه وزیر کشور نیز در نامه‌ای به کدخدایی، سخنان کدخدایی را نقد کرده و آن را مغایر با شأن رئیس‌جمهور قانونی کشور بیان کرد.

این جدال لفظی روزگذشته هم ادامه داشت. صبح دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه رضایت خاصه و رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند، گفت: باید رضایت عامه مردم را مدنظر قرار دهیم و بر این اساس اقدام و حرکت کنیم.

او با بیان اینکه به همین دلیل هر کاری در کشور انجام می‌دهیم نباید رضایت عامه نادیده گرفته شود، گفت: اگر مردم به خوبی بدانند که امروز و فردا رای و نظر آن‌ها حاکم است بی‌تردید اگر از عملکرد فردی ناراضی بودند در انتخابات بعدی می‌توانند جبران کنند و در چنین حالتی به آینده امیدوارتر خواهند بود.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر توصیه و نصیحت به دیگران مورد رضایت آن‌ها نیست، اما به وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و مردم عزیز توصیه می‌کنم اهمیت انتخابات را مدنظر قرار دهند و با قوت به پای صندوق آرا بیایند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت انتخابات آتی و قدرت سیاسی و اجتماعی حاصل از آن، اظهار کرد: باید همه پای صندوق آرا حضور پیدا کنند و درست است که باید با دقت افرادی که شرایط لازم را دارند، برگزینند؛ اما نباید هدف را فراموش کنیم و هدف اصلی حضور اکثریت قاطع مردم پای صندوق آرا است والا می‌توان انتخاباتی مانند بعضی از کشور‌ها حتی برخی از کشور‌های اروپایی با حضور ۱۵ و ۲۰ درصدی مردم برگزار کرد؛ اما چنین انتخاباتی مورد رضایت ما نیست و هیچ وقت نخواستیم که در انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد.

روحانی با طرح این سوال که [شرایط]حضور پرشور مردم را چگونه می‌توان ایجاد کرد، اظهار کرد: بدون تردید تنها عامل ایجاد چنین شرایطی وجود فضای رقابتی است و مردم باید به سلامت، امنیت و رقابتی بودن انتخابات اطمینان داشته باشند. روحانی تصریح کرد: همه باید بدانند که بالاتر از مردم و بالاتر از قانون نداریم. هیچ نهادی مقدس نیست؛ مگر اینکه در چارچوب قانون و خواست مردم حرکت کند. این‌ها برای ما روشن است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز قدرت ملی باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: قدرت ملی ترکیبی از قدرت فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی است و این چهار قدرت باید در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانیم در مسیر درست حرکت کنیم.

روحانی گفت: اگر کسی در کشور می‌خواهد اقدامی انجام دهد که با قدرت ملی کشورمان سازگار نیست، حتما مسوول است و باید در برابر مردم پاسخگو باشد. اگر کسی کلام، سخن و مصوبه‌اش به یک تنش غیرضروری تبدیل شود باید به مردم پاسخگو باشد و اگر قوانین و مقرراتی تصویب می‌شود که رابطه بانکی و مالی کشورمان را با دنیا دچار مشکل می‌کند، باید در مقابل آن مسوول بوده و به مردم جوابگو بود.

وی گفت: هیچ نهاد غیر انتخابی در کشور وجود ندارد و همه نهاد‌ها و مسوولان مشروعیت خود را از اراده و خواست مردم کسب می‌کنند؛ بنابراین به همین دلیل است که مردم را پای صندوق رای دعوت می‌کنیم؛ والا چه لزومی دارد که اکثریت مردم در انتخابات شرکت کنند.

گلایه جنتی از روحانی

همزمان روز گذشته آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان درجلسه این شورا خطاب به رئیس‌جمهوری با بیان اینکه شورای نگهبان از تایید یا رد صلاحیت هیچ فردی منتفع یا متضرر نمی‌شود و برایش این جناح یا آن جناح فرقی ندارد و فقط به مرّ قانون عمل می‌کند، ازاظهارات مطرح‌شده نسبت به بررسی صلاحیت‌ها و سوء‌استفاده وزیر خارجه آمریکا از آن گلایه و اظهار کرد: در شرایط فعلی، کشور نیاز به آرامش و امید‌آفرینی دارد. آقای رئیس‌جمهور نباید اظهاراتی داشته باشد که خدای نکرده افکار عمومی را نگران کند یا موجب یاس مردم شود و مورد سوء‌استفاده دشمنان قرار گیرد. شورای نگهبان از تایید یا رد صلاحیت هیچ فردی منتفع یا متضرر نمی‌شود و برایش این جناح یا آن جناح فرقی ندارد و فقط به مرّ قانون عمل می‌کند.

جنتی تصریح کرد: اگر در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی و مرکزی اشتباهی صورت گرفته باشد یا مستندات جدیدی به دست ما برسد، اعضای شورای نگهبان با دقت به آن‌ها رسیدگی خواهند کرد و چنانچه تغییراتی در نتایج اولیه صورت گیرد جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ چراکه شورای نگهبان صرفا به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می‌کند.

تکذیب تجدید نظردر رد صلاحیت‌ها

درهمین حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز درگفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: تجدید نظری در رای اعلام شده از جانب هیات‌مرکزی نظارت بر انتخابات درباره داوطلبان انتخابات رد صلاحیت شده ایجاد نشده است. کدخدایی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برخی نمایندگان رد صلاحیت شده پیرو برخی رایزنی‌ها با شورای نگهبان و توصیه‌ها به این شورا تایید شده‌اند، تاکید کرد: چنین مساله‌ای وجود ندارد، رای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات درباره این داوطلبان، همان رای پیشین است.

وی افزود: البته در دوره بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مانند مرحله کنونی بررسی‌ها در شورای نگهبان، ممکن است آن هیات با ابهاماتی درباره داوطلبان مواجه می‌شد که از آنان برای دیدار و گفتگو دعوت می‌شد و از آنان سوال می‌کردند. کدخدایی اضافه کرد: پس از گفتگو با این داوطلبان، ابهامات رفع و نظر هیات مرکزی بر انتخابات اعلام شده است.

کدخدایی گفت: در پی اعلام اینکه برخی نمایندگان به علت مسائل اقتصادی رد صلاحیت شدند برخی از آنان ناراحت شدند و اظهاراتی داشتند، البته ما آنان را دعوت کردیم و مطالب را به آنان گفتیم می‌توانند بروند و اتهاماتشان را بیان کنند.

وی تصریح کرد: برخی رد صلاحیت‌ها به علت ارتباطات نامتعارف اخلاقی است که ما به خود این افراد گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم؛ اما ما نمی‌توانیم در برابر دوربین شما اعلام کنیم که فلان نماینده مرتکب چنین جرائمی شده، چون هتک حرمت است و ما منع شرعی داریم اگر مایلند خودشان اعلام کنند.

کدخدایی افزود: به‌رغم این محدودیت‌های قانونی و لزوم رعایت شریعت در حفظ آبروی افراد برخی معتقدند اعلام علنی نشدن علل رد صلاحیت داوطلبان سبب تضییع حقوق نظام و شورای نگهبان می‌شود؛ زیرا این شورا را به رد صلاحیت بدون دلیل داوطلبان متهم می‌کنند.

وی با اشاره به رسیدگی به اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده در جلسات این شورا گفت: دیروز که پرونده این داوطلبان را بررسی می‌کردیم از مجموع ۱۵ پرونده، جز یک پرونده هیچ تغییری ایجاد نشد و اعضای شورا همان نظر هیات مرکزی بر انتخابات را داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر لزوم پرهیز از پیش داوری درباره عملکرد شورای نگهبان اضافه کرد: در این چند روز شاهد بودم که درباره اقدامات شورای نگهبان خیلی پیش‌داوری شد؛ در حالی که مستندات و مدارک ما متقن است.

توصیه به صبر

ازسوی دیگرمصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز گذشته در گفتگو با جماران گفت: شورای نگهبان هنوز نتیجه بررسی نهایی خود را نسبت به شکایاتی که صورت گرفته، به پایان نرسانده است. باید صبر کرد تا این شورا نتیجه را اعلام کند و بعد از آن قضاوت کرد.

وی افزود: متاسفانه جریانی از چند ماه قبل علیه شورای نگهبان به راه افتاده و با مطرح ساختن بحث ردصلاحیت‌ها فضاسازی کرده است. این جریان مساله را طوری مطرح کرده که بتواند پیش‌تر شورای نگهبان را به خاطر کار‌هایی که هنوز انجام نداده، محکوم کند. این عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: منتقدان باید اجازه دهند نتیجه نهایی از سوی شورای نگهبان اعلام شود و بعد اظهارنظر کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین