کد خبر: ۶۳۳۵۹۰
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
نگاهی ساختاری به کتاب‌سوزی در ایران

«هاریسون‌ گیت»؛ چرا امثال عباس تبریزیان، آیت‌الله می‌شوند و پرطرفدار؟

کتاب‌سوزان آیت‌الله عباس تبریزیان، وامدار چند دهه کوبیدن بر طبل بومی‌سازی دانش است. علم بومی که بیش از هر عرصه‌ای در علوم انسانی بر آن تأکید شده و شوراها برای تحقق آن ساخته و پرداخته شده، هنوز خروجی نداشته و کسی چشمش به جمال جامعه‌شناسی،‌ علوم سیاسی، اقتصاد یا فیزیک و طب بومی‌شده و گاه متصف به صفت اسلامی روشن نشده است، اما رخدادی نظیر کتاب‌سوزان هاریسون‌گیت بر بستر چنین گفتمانی بالیده و شجاعت ظهورش را از همین گفتمان گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :

یک فردی، کتاب مشهوری در علم پزشکی را که به کتاب «هاریسون» مشهور است، در مراسمی به آتش کشیده و مدعی شده است با «طب اسلامی» از این دانش غربی رها می‌شویم. این اقدام سر و صدای زیادی به پا کرده و فریادهای بسیاری درباره خطر بازگشت به قرون وسطی به پا خاسته است. مایلم در این متن ضمن بیان نکته‌ای تا حدی متفاوت از واکنش‌های صورت‌گرفته به این اقدام، رخداد کتاب‌سوزی واقع‌شده را از منظری ساختاری نیز تحلیل کنم. اگرچه بسیاری درباره بازگشت به قرون وسطی، بروز مخالفت با علم مدرن و رویه شدن این اقدامات هشدار می‌دهند، اما من هیچ برآوردی از امکان‌پذیری بازگشت به قرون وسطی یا حتی فراگیر بودن چنین رویکردی به علم مدرن در بین روحانیت و حوزه‌های علمیه ندارم. من حتی از منظری دیگر، بروز این رخداد را چیزی شبیه «واکسن معرفتی» می‌دانم.

این گونه رخدادها – که در هر نقطه‌ای از جهان و از جمله در کشورهای توسعه‌یافته هم وقوع‌شان امکان‌پذیر و حتی مسبوق به سابقه است، نظیر ماجرای قرآن‌سوزی کشیش امریکایی - مثل «میکروب معرفتی» عمل می‌کنند. حجم واکنش‌هایی که در این دو سه روز به ماجرا نشان داده شده است و این واقعیت که برخی روحانیون خود را ملزم دانسته‌اند موضع خود را در قبال چنین عملی روشن کنند، مثل واکنش دستگاه ایمنی بدن انسان به ورود یک میکروب یا موجود خطرناک است. این گونه رخدادها درست مثل میکروب‌هایی که با واکسن وارد بدن می‌شوند و واکنش دستگاه ایمنی را برمی‌انگیزند، میکروب‌های معرفتی هستند که به تولید واکسن معرفتی می‌انجامند و خطرات افراطی‌گری را نشان می‌دهند.

«هاریسون‌ گیت»؛ چرا امثال عباس تبریزیان، آیت‌الله می‌شوند و پرطرفدار؟

جامعه ایران در همه عرصه‌ها به نحوی با دنیای مدرن و دانش محصول آن درآمیخته و پزشکی مدرن به چنان استیلا، قدرت و بافته‌شدن در تار و پود زندگی، اقتصاد، سیاست و فرهنگ ایرانی رسیده است که هاریسون‌ گیت نمی‌تواند طلیعه‌دار تضعیف پزشکی یا بازگشت به قرون وسطی و کتاب‌سوزان باشد. این اما بدان معنا نیست که نگاهی ساختاری به چنین پدیده‌ای و زمینه بروز آن را نداشته باشیم و به معنی پیامد نداشتن چنین اقداماتی هم نیست. بنابراین بهتر است از منظر سیاست‌ اجتماعی، فرهنگی و قدرت سیاسی به هاریسون ‌گیت بپردازیم.

کتاب‌سوزی هاریسون‌گیت بر بستر چندین فرآیند و زمینه حک‌شده بر ساختار قدرت سیاسی و سیاست فرهنگی جامعه ایرانی بالیده است. کتاب‌سوزان آیت‌الله عباس تبریزیان، وامدار چند دهه کوبیدن بر طبل بومی‌سازی دانش است. علم بومی که بیش از هر عرصه‌ای در علوم انسانی بر آن تأکید شده و شوراها برای تحقق آن ساخته و پرداخته شده، هنوز خروجی نداشته و کسی چشمش به جمال جامعه‌شناسی،‌ علوم سیاسی، اقتصاد یا فیزیک و طب بومی‌شده و گاه متصف به صفت اسلامی روشن نشده است، اما رخدادی نظیر کتاب‌سوزان هاریسون‌گیت بر بستر چنین گفتمانی بالیده و شجاعت ظهورش را از همین گفتمان گرفته است. قدرت سیاسی، تمام‌قد مدعی نظام معرفتی جدیدی به نام بومی‌سازی و اسلامی‌سازی دانش شده و طبیعی است که پس از چند دهه، میوه‌هایی نظیر سوزاندن کتاب هاریسون به بازار معرفت می‌رسند. آیت‌الله عباس تبریزیان یک کانال تلگرامی با عنوان «دفتر آیت‌الله تبریزیان» دارد که 93 هزار نفر نیز عضو آن هستند.

نگاهی مختصر به پست‌های این کانال نشان می‌دهد که آتش زدن کتاب هاریسون در پیوند با امریکاستیزی، مبارزه با صهیونیسم، پروژه نفوذ و نوعی غرب‌ستیزی بسیار افراطی توجیه می‌شود. چند عبارت از پست‌های این کانال را مرور کنیم: «هاریسون ... تمرکز ثروت بر مبنای تفکر امپریالیسمی است»، «سوزاندن کتاب هاریسون ... دوستان واقعی اهل بیت علیه‌السلام را معرفی کرد و صف آنها را از صف منافقان جدا کرد.»، «امروز آغازگر پایان هاریسون هستیم و فردا از بین‌ برنده بانکداری صهیون، در آخر معدوم‌ کردن تفکر امپریالیسم.» عباس تبریزیان نیروی کتاب‌سوزی خود را از گفتمانی می‌گیرد که سخنگویان آن گفتمان هم مایل نیستند با او و ایده‌هایش همراهی کنند، اما گفتمان‌ها فقط به راهی نمی‌روند که واضعان و سخنگویان آنها می‌خواهند. عباس تبریزیان محصول جانبی محتمل و ممکن آن مواجهه ستیزه‌جویانه با غرب است.

نکته‌ ساختاری دیگری هم در ماجرای کتاب‌سوزان عباس تبریزیان نهفته است. رسول جعفریان، روحانی متفکر و مورخ در یادداشتی درباره این واقعه از این شکایت کرده است که رویه‌ای در قم پدیدار شده که طی آن افرادی لقب آیت‌الله می‌یابند. این چیزی کم ‌و بیش شبیه مدرک‌فروشی و نازل شدن مدارک دانشگاهی است که طی آن تعداد دکترها بشدت افزایش یافته و مدارک تقلبی و ناروا در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد. این هم پدیده‌ای فردی نیست بلکه محصول ساختار سیاست فرهنگی در قبال حوزه و دانشگاه است. جای بحث اینجا نیست اما هر دو پدیده به درجاتی از قدرت سیاسی و مداخلات آن در عرصه فرهنگ نشأت می‌گیرد. سوزاندن کتاب طب هاریسون از خصیصه ساختاری دیگری در نظام اجتماعی ایران نیز قوت و نشأت می‌گیرد که ندیدم کسی به آن توجه کرده باشد. این واقعیتی اجتماعی است که 93 هزار نفر عضو کانال عباس تبریزیان هستند و با نگاه کردن به پست‌های کانال او آشکارا می‌بینید که بخشی از آنها به سمت تجمیع قدرت و ثروت نزد پزشکان، گران بودن درمان‌های پزشکی مدرن و ساز و کارهای ناسالم رایج در پزشکی جریان غالب پرداخته‌اند.

اگر می‌خواستم مطالعه‌ای جامعه‌شناختی درباره پدیده هاریسون‌گیت را پیشنهاد کنم، شناسایی دلایل مخاطبان این کانال برای پیوستن به آن‌را پیشنهاد می‌کردم اما در غیاب چنین مطالعه‌ای، فرضیه‌ای را می‌توان طرح کرد. ساختار و کارکرد نظام پزشکی مدرن، به دلیل ناکارآمدی‌های ساختاری نظام پزشکی، گران و هزینه‌بردار بودن و به حاشیه راندن گروه‌های فقیر و ضعیف جامعه، بستری برای گرایش به طب‌های جایگزین می‌شود. ناکارآمدی ساختاری نظام پزشکی و درمان و کارکرد نامناسب بیمه‌ها در پوشش دادن هزینه‌های درمان که در نهایت به فقیرتر و حاشیه‌ای شدن گروه‌هایی از جامعه می‌انجامد، بر بستر نابرابری فزاینده جامعه ایرانی که فاصله‌های فقیر و غنی را به رخ می‌کشد و بر بستر گفتمانی که پزشکان را - صرفنظر از تفاوت‌های درآمدی فاحش میان اقشار مختلف جامعه پزشکی – به عنوان بهره‌برندگان از منافع سرشار ساختار نظام پزشکی معرفی می‌کند، از پزشکی مدرن و پزشکان و درآمدهای افسانه‌ای ذکرشده برای گروه‌هایی از ایشان، هدف مناسبی می‌سازد که امثال عباس تبریزیان قادرند با حمله کردن به آنها، بخش‌هایی از گروه‌های حاشیه‌ای‌ شده در نظام بهداشت‌ و درمان را با خود همراه سازند. حاصل آنچه را گفته شد، می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد.

کتاب‌سوزان عباس تبریزیان، اگرچه رخدادی نادر و ناسازگار با بستر و ساختار جامعه مدرن‌ شده ایرانی و از یک فرد سر زده است، اما محصول ساختار قدرت سیاسی، مداخلات معرفتی آن در دانشگاه و حوزه، سیاست فرهنگی و کیفیت حکمرانی در نظام بهداشت و درمان است. این پدیده را نباید ساده‌انگاری کرد و به فریادهای زرد فضای مجازی درخصوص هشدار ظهور ارتجاع تقلیل داد. این پدیده ساختاری را باید از منظر پیامدهایش هم بررسی کرد. اگرچه معتقدم این پدیده وجه غالب نظام معرفتی جامعه ایرانی و حتی حوزه‌های علمیه نیست، اما همین مقدار بروز و ظهور آن نیز در شرایط کنونی جامعه ایران، پیامدهای ناخوشایندی دارد.

جامعه‌ای که در آن بی‌اعتمادی عمیقاً رخنه کرده و بخش‌های عظیمی از جامعه به نیات توسعه‌ای گفتمان حاکم بی‌اعتماد شده است، اینگونه کردارهای افراطی را نادر و در اقلیت تعبیر و تفسیر نمی‌کند بلکه آن‌ را بروز و ظهور لایه‌های پنهان تصورات حاکمان درباره علم و دانش مدرن و به تبع آن شیوه حکمرانی تلقی می‌کند. اینگونه رفتارها بهترین بهانه‌ها را برای اسلام‌ستیزی در اختیار علاقه‌مندان این ستیز قرار می‌دهد و به همان میزان شماری از آدم‌ها را که هنوز برای ناامیدشدن یا مهاجرت کردن مردد هستند، در تصمیم به قطع امید کردن از اصلاح‌پذیری یا مهاجرت کردن از ایران مصمم می‌سازد. سرمایه اجتماعی نهادی جامعه ایرانی اندک‌تر و لرزان‌تر از آن است که در برابر شمار زیادی از این گونه رفتارهای افراطی دوام بیاورد. اگر به علل و پیامدهای چنین کردارهایی از منظری ساختاری بنگریم، معلوم می‌شود که آنها هم محصول گفتمان‌ها و ساختارهای جامعه ایرانی و قدرت سیاسی هستند، و هم تأثیراتی بر این ساختارها و جامعه باقی می‌گذارند. ما در این مقطع بر اثر کتاب‌سوزان عباس تبریزیان به قرون وسطی بازنمی‌گردیم، اما گفتمان، سیاست فرهنگی و ساختار حکمرانی‌ای که چنین ظهوراتی دارد و چنان خساراتی پدید می‌آورد، ظرفیت‌هایی برای صورت‌های دیگر این کتاب‌سوزان نیز دارد. مسأله امروز این نیست که با عباس تبریزیان چه برخوردی می‌شود بلکه اندیشیدن درباره گفتمان و ساختار مولد چنین رخدادهایی که آشکارا پنجه به صورت دینداری و دین‌ورزی می‌کشند، مسأله اصلی است.

*محمد فاضلی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴۳
شکوفا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
6
52
به عنوان یه مذهبی میگم ! خاک تو سرش
درسته منم طب اسلامی و سنتی رو قبول دارم و معتقدم طب مدرن یه جاهایی لنگ میزنه اما این کاری تبریزیان کرد توهین به علم بود همون علمی که پیامبر اکرم میگه اطلبو العلم ولو بالسین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
نقش سوء استفاده بخشی از پزشکانمون و دلال شدن بجای متخصص بودن و اولویت پول و تجارت بر سلامت رو نادیده نگیریم . شخصا دیدم نوزادی رو که بعد از چند بار بستری و اخذ پول خوب وقتی پزشک مطمئن شد دیگه پدرش پول بستری نداره و به اصطلاح دیگه چیزی بهش نمیماسه باز انقد وجدان داشت ! که با دو یا سه تا یک چهارم قرص (هر کدام برای یک روز) یعنی جمعا کمتر از یک قرص مشکل نوزاد رو رفع کنه : تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
حالا نه اینکه طب سنتی لنگ نمی زنه
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
46
9
مقدمه درسته اما امثال تبریزیان محصول ستیز با غرب نیستند بلکه محصول بی اطلاعی جامعه از طب اصیل ایرانی است.
نویسنده محترم گویا از طب ایرانی اطلاع ندارند
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ایشون طب ایران رو هم قبول ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ایشون را ارسال کنید به مناطق چین که کرونا کشتار میکنه ، ببماران مبتلا به کرونا را معالجه و طب سنتی را به جهان معرفی کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
خود کرونا محصول طب مدرنه عزیزم... هرچند طب مدرن برگرفته از طب سنتی است و طب اسلامی هم علمه پزشکیه نه رمالی به نظرم بیشتر اخلاق اسلامی در طب نیازه چون طب خودش راه خودش رو پیدا می کنه نمیشه با قرضی که درمان نمی کنه کسی رو درمان کرد
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
موافقم
اصلا اینهمه بزرگنمایی و جنجال رو که آدم میبینه، تصور میکنه یه کتابخونه بزرگ رو سوزوندن.
یه کتابی رو به عنوان نماد پزشکی غرب آتیش زدن؛
اینهمه واویلتا و کتاب سوزان و مغول و قرون وسطی و...؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
41
10
به نظر من« نویسنده محترم و امثال ایشان چون اساسا تصور می کنند که هیچ چیزی را نمی توان در میان خودمان و تمدن خودمان پیدا کنیم و خودش هم توان بازتولید آن چه فرهنگ ما داراست نمی باشد، فقط دنبال این است که با هر بهانه ای خودی ها را بکوبد که بگوید دیدید حرف درست بود. در حالی که این کار اصلا هنر نیست.
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
17
10
وقتی جامعه پزشکی بخواد با یه تصادف ساختگی تبریزیان رو حذف کنه اینم میشه نتیجش.
بیمه ناکارامد. پزشکهای سهمیه ای و هزاران عامل دیگه باعث شده استقبال از طب سنتی افزایش داشته باشه هر چند شب سنتی و جدید باید مکمل هم باشن. بهر حال ایران هست و باقی مسایل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
8
20
تحلیل بسیار خوب و درستی است . باید نظام و حوزه برخورد نمایند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
مگر کفر گفته؟آتش زدن کتاب را نمی پسندم و نقد آن را مفید می دانم ولی مگر کتاب یکی ادیان الهی را آتش زد؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
4
27
هر روز یه چیزی باید اتفاق بیافته اینبار هم عمل زشت علم سوزی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
2
31
شاید باور برگشت به قرون وسطی در قرن بیست ویک ناباور باشد اما هنگامی که نابودی تولید ، خروج سرمایه ، بن بست صادرات، بیکاری وانزوا در یک کشور سالها ادامه یابد منجر به ظهور اقتصاد قرون وسطی، که به طبع ان روبنا سیاست وفرهنگ ان را با خودبه جبر در مردم شکل خواهد داد حتی در کشورهای پیشرفته ، که بارها عوامل مختلفی همچون سایه جنگ و...کشورهایی رادر بی قاعدهتر از قرون وسطی فرو برده است که با همه تلاشها نتوانسته اند از ان بیرون ایند
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
12
7
با سلام . بهتر می‌بود نویسنده محترم ساختار علمی حاکم در زمینه تحول در علوم انسانی-اسلامی و افراد دخیل در این زمینه را ابتدا شناسایی می‌کردند و بعد تلاش می‌کردند امثال آقای تبریزیان را به این گروه های فرهیخته دانشگاه و حوزه منتسب کنند. اساسا تبریزیان انتسابی به گروه های علمیِ متولی تحول علوم انسانی ندارد که دائم در نوشتار شما اظهار شده که «این جریان، محصول تحول خواهی در علوم .. است!»
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
0
11
چرا مردم در حل مشکلات احساس نمیکنند .
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
38
7
من و خیلی های دیگه از داروهای ایشون استفاده کردیم و کاملا راضی هستیم و بسیاری نیز به صورت معجزه آسایی درمان شدن
بهتره بدون اطلاع و استفاده از چیزی نظر ندیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
چند بیمار مثلا سرطانی را وزارت بهداشت به ایشان معرفی کند و نتیجه را به مردم اعلام کند تا سیه روی شود ......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
تو عاقل بودی و الان ....شدی که راضی هستی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
11
16
من بهش حق میدم.پزشکی فقط شده راهی برای تیغ زدن مردم.
اولین اصل اقتصاد اینه قیمت رو عرضه و تقاضا تعیین میکنه.
به صندلیهای کنکور نگاه کنید. همه میخوان پزشک بشن! اما انحصار اجازه ورورد به پزشکی رو نمیده تا قیمتها بالا باشه.
جان مردم شده کالای تجاری وارد کنندگاه دارو و پزشکان.
وقتی خسارتکه پزشکان انجام دادن پیگیری شد بیایید به ایشون هم گیر بدید.
اگر سوزاندن کتاب توهین آمیزه ماجرای زیر میزی چقدر توهین آمیزه؟
پدر دوست من حالش خیلی بد شد و بردنش بیمارستان
بیمارستان درخواست چند ده میلیون پول کرد تا بیمار رو معاینه کنه.
از طریق یکی از آشنایان از پزشکی در بیمارستان خواسته شد بیمار معاینه شه. پزشک مذکور بعد از دیدن بیمار گفت که ایشون ساعتهاست فوت کرده!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
درسته دکتر ها مادی شدن
ولی اگر یک سر پیش ایشون هم مبرید میبینید
که اینجا هم بله
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
11
15
اولا بین قرآن سوزی آن کشیش با سوزاندن کتاب هریسون تفاوت بسیار است آن کشیش از سر کینه نسبت به مسلمانان پس از آن وقایع تلخ آن جنایت را کرد ولی کار این آقا دقیقا مخالفت با علم بود
.....د
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
14
6
کارش رو تایید نمیکنم
ولی خودم شخصا ضربات جبران ناپذیری از پزشکی مدرن خوردم. و تنها نفعی که بهم رسید از طرف طب سنتی در درمان نازایی بود.

البته طب اسلامی و سنتی بسیار دامنه محدودی داره و حتی خود این تبریزیان برای مواردی مثل عکسبرداری و جراحیهای اجتناب ناپذیر لنگ پزشکی مدرن میشه.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
1
8
تعجب ندارد.....
شیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
9
5
کتاب سوزی کار بسیار زشتیه اما پزشکان به فکر جیب خودشان هستند بیشتر شون با طب سنتی واسلامی مخالفند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
1
5
بالاخره دیگه
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
8
8
حرکت آقای تبریزیان ضربه بدی طب سنتی-ایرانی-اسلامی زد ولی دقت کنید وزارت بهداشت به دنبال بهانه بود تا بگیر و ببند های گسترده اطبای سنتی رو افزایش بده. طب سنتی(اسلامی) درمان ارزان و بدون عوارضه. من جون خودمو مدیون طب سنتی هستم که البته رایگان برام تموم شد درحالی که پرونده اتاق عمل برام درست کرده بودند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
دقیقا اینها فاشیست ترین افراد هستن.
کسی اینها رو مجبور کرده از طب سنتی استفاده کنن؟
اما میگن هیچ کس حق نداره استفاده کنه چون ما دوست نداریم و فقط دارن همه مطبهای طبیبان سنتی رو پلمب میکنن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
2
18
این متن را نخواندم چون ارزش مطالعه و وقت گذاشتن ندارد مشکل از جایی شروع میشود یک روز به دستور چنین فردی به جای کتاب ادم را اتش بزند چون میگوید مثل ایشان فکر نمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
اتفاقا دیکتاتور شما هستید.
کسی شما رو مجبور کرده از طب سنتی استفاده کنید؟
اما شما میگید هیچ کس حق نداره از طب سنتی استفاده کنه و حق انتخاب رو از همه میگیرید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
چوب رو که ورداری گربه دزده فرار میکنه....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
الان شاگردان ایشون مشغول به همینکار هستند.خوب خوباشون میگن از مملک برید بیرون......!!!!!!!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
3
10
اگر طب سنتی اسلامی کاری می تونست بکنه نمیزاشت بالای 60 در صد بچه های مردم به خاطر آبله و سرخک بمیرن. طب سنتی فقط برای بیماری های مثل قولنج...خوب و دیگر بس...
علی طباطبایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
3
3
چیزی بنام طب اسلامی وجود نداره ! اسلام ینی قران و قران هم ینی قصه های کهنی ک در کتابهای قبلش هم اومده . دین یک انتخابه ! ینی من ب راحتی میتونم اسلام را مردود بدانم‌ و نپذیرم و به هیچ احدی هم مربوط نیست . این یارو ک کتاب آتش زده بهتر بود خودشو آتش میزد اینجوری ازاین مالیخولیایی ک گرفتاره خلاص میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
الان یعنی
نظر شما از روی علم و آگاهی و مطالعه بود
یعنی افرین اف ر ی ن!!.
از روی بغض بود
از روی چی بود
منورانه ابراز دانستن کردید
روشن فکر نمایی کردید
و در آخر حکم صادر فرمودیید!!
عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
فکر نمی کردم در این عصر آدم کوته فکر وجود داشته باشه . بخدا من که با این نوشته شما ایمانم به قرآن محکم تر شد . آنجا که قرآن می گوید" کافران و مشرکان قرآن را افسانه پیشینیان می پندارند ". اینم از شما روشنفکر. وعده قرآن حق است و بزودی گریبان شما را خواهد گرفت. توکه تو عمرت یک آیه قرآن نخوندی حق اظهار نظر در مورد قرآن را نداری.بدانید که همه انسانها همیشه در حال غربال شدن هستند.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
0
7
سلام، وقتی خرافات درجامعه ترویج می شودوخرافه گرایی ارزش می شود،امثال آقای تبریزیان فرصت می یابند خودنمایی کنندوجامعه علمی کشور و جهان را به چالش بکشند.
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
0
شما ... نظرات منطقی و مستدل را پخش نمیکنید
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
1
من چند روز قبل بطور مشروح نظر گذاشتم پخش نکردید
ناشناس
|
Austria
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
5
بندازینش زندان دیگه تو پزشکی دخالت نکنه
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
2
0
وقتی طب جدید ومدرن فقط برای سرکیسه کردن مردم آمده تازه پس از اینکه دکترای ما عده‌ای را به قبرستان می فرستند وتجربه کسب میکنند.پول و وتجربه را بر میدارن ومیرن انور آب ،بهتر از این نمیشه ( البته عده کمی از پزشکان خالصانه در کشور هستند از جان ومال دریغ ندارند وحتی ویزیت نمی گیرند که توسط گروه اولی مورد اهانت و از اینها شکایت میکنند . )درنتیجه مردم بدنبال محلی که درد آنها بدون هزینه درمان کند هستند .چه مدرن و سنتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
3
0
بعضی درماناش عالیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
1
چون برای این یقه سفیدها مدعی العموم قدرت بینایی ندارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین