کد خبر: ۶۳۳۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵

یک رسانه آمریکایی از پشت پرده ترور شهید سردار سلیمانی می گوید

تارنمای آمریکایی «فلسطین کرونیکل» در تحلیلی به شکست دولت ترامپ در تحقق اهداف خود در عراق و پشت پرده اقدام کاخ سفید در ترور سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و نوشت: ترور سردار سلیمانی به دستور دونالد ترامپ، هزینه بسیار زیادی برای آمریکا داشته است.
یک رسانه آمریکایی از پشت پرده ترور شهید سردار سلیمانی می گوید
آفتاب‌‌نیوز :

این رسانه در نوشتاری به قلم « اقبال جازت » نویسنده و عضو اجرایی شبکه بازنگری رسانه‌ها مستقر در آفریقای جنوبی نوشت: با وجود ادعاهای ضد و نقیض دولت ترامپ درباره دلیل هدف قرار دادن مشهورترین مقام نظامی ایران، آمریکا مدعی شده این ترور را با هدف حفاظت از آمریکایی‌ها انجام داده است.

مقام‌های آمریکایی از جمله مایک پمپئو رئیس پیشین سیا و وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد ترور سردار سلیمانی به این دلیل انجام شد که تهدید قریب الوقوع محسوب می‌شود.
این روایت رسمی برای متقاعد کردن مخاطبان در داخل آمریکا بود و با وجود انتقاد دموکرات‌ها از ترامپ، او تاکید کرد که نگران امنیت آمریکا بوده است.

ترور هدفمند سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس فرمانده ارشد نظامی عراق ابهام‌های جدی را درباره انگیزه واقعی ترامپ برانگیخته است.
عجیب اینکه حقایق مطرح شده از سوی پارلمان عراق و عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق درباره دلیل دیدار سردار سلیمانی از بغداد در روز ترور، نادیده گرفته شده یا کم اهمیت نشان داده شده است.
همچنین نشست پارلمانی عراق نشان می‌دهد که ظهور چین و توسعه روابط این کشور با بغداد، در شکل دادن به راهبرد جدیدآمریکا در منطقه خاورمیانه موثر بوده است.

روشن است که کسی نمی‌تواند انگیزه سیاست کنونی ترامپ در عراق را که کمتر به آن توجه شده است، نادیده بگیرد: «جلوگیری از توسعه نفوذ چین در خاورمیانه.»
در حقیقت برخی از مفسران چنین استدلال می‌کنند که زمانبندی ترور سردار سلیمانی به طور مستقیم با نقش دیپلماتیک او در عراق و کمک او به استقلال نفتی عراق در ارتباط بوده است.

تاکید عبدالمهدی درباره فشار آمریکا بر دولت عراق ناشی از روابط فزاینده چین با این کشور به ویژه در بخش نفتی است که هنوز چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته است. البته این امر می‌تواند به دلیل آن باشد که آمریکا فشارهای خود را مخفیانه و پشت درهای بسته اعمال کرده است.

اکنون که عبدالمهدی این تاکتیک‌های قلدرمابانه ترامپ را فاش کرده دلیلی وجود ندارد که رسانه‌های اصلی به آن نپردازند.
شواهد قویا نشان می‌دهد که آمریکا به ریاست دولت ترامپ نمی‌تواند حضور چین یا نفوذ مهم ایران در عراق را بپذیرد.

ایران و چین هر دو به دنبال آزاد کردن عراق از شر نیروهای آمریکایی هستند. هر دو کشور با ابزارهای متفاوتی قادر به این کار هستند که می‌تواند ترامپ را برای خارج کردن نیروهایش تحت فشار قرار دهد.
بنابراین دولت ترامپ با یک معمای بزرگ مواجه است: آمریکا چگونه نیروهایش را خارج کند و در عین حال حضور خود را حفظ کند؟

دولت ترامپ می‌داند که تصویب خروج نیروهای آمریکایی از سوی پارلمان عراق به معنای رسیدن به ته خط است؛ اما نکته چالش‌آفرین اینکه همان کاری که پمپئو انجام می‌دهد، سرپیچی از این خواسته عراق به معنای سرپیچی و نقض معاهده‌های بین‌المللی است.

شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و تعدادی از همرزمانش در خاک عراق آخرین تلاش دولت آمریکا بود. این ترورهای هدفمند نه تنها نتوانست ترامپ را به اهدافش برساند بلکه به ضرر او بوده است.
ایران با رهبری انقلابی در این کشور متحد شده در حالی که ترامپ با محاکمه استیضاح در کشوری بشدت دچار تفرقه مواجه است. مفهوم ابرقدرت متزلزل شده، در حالی که جایگاه ایران در منطقه بشدت تقویت شده است.

ورود چین پیامدهای بیشتری برای آمریکا خواهد داشت. یک مفسر در این باره توضیح داده که پکن از ابزارها و توانایی کامل برای تضعیف چشمگیر سلطه آمریکا بر نفت عراق و نیز نظام کامل دلار نفتی برخوردار بوده که جایگاه نظامی و مالی آمریکا بر آن متکی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین