کد خبر: ۶۳۳۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۰

پمپئو: آمریکا آماده مذاکره درباره حضور نیروهایش در عراق است

دفتر نخست وزیری عراق دوشنبه شب اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی اطمینان داده که کشورش آماده مذاکره درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق است.
آفتاب‌‌نیوز :

در این گفت وگوی تلفنی عبدالمهدی بر اهمیت آرامش در منطقه و احترام همه کشورها به حاکمیت عراق تأکید کرد.

دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه‌ای در همین مورد نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا امروز در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی بر روابط و دوستی بین دو کشور تأکید کرد و دو طرف حملات شب گذشته به سفارت آمریکا را محکوم کردند.

پمپئو: آمریکا آماده مذاکره درباره حضور نیروهایش در عراق است

عصر یکشنبه پنج راکت کاتیوشا به سمت منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد شلیک شد که یکی از آنها در سفارت آمریکا فرود آمد.

برخی منابع اعلام کردند در این حمله پنج کارمند سفارت زخمی شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده است.

یک مقام نظامی آمریکایی نیز گفت که راکت به ساختمان غذاخوری سفارت اصابت کرده است.

تقویت اقدامات نیروهای عراقی و مسئولیت بغداد در حفاظت از سفارت‌ها، پیگیری تحقیقات، جلوگیری از حمله به مراکز دیپلماتیک و نیز محاکمه عاملان حملات اخیر به سفارت آمریکا از دیگر محورهای گفت وگوی دو طرف بوده است.

عبدالمهدی در این تماس تلفنی بر اهمیت آرامش در منطقه، احترام به حاکمیت و تصمیمات عراق، عدم دخالت در امور داخلی عراق و تلاش های سازنده و جدی برای دستیابی به این اهداف تاکید کرد.

پمپئو نیز اعلام کرد که کشورش برای انجام بحث های جدی درباره حضور نیروهای خارجی در عراق و همکاری در راستای حاکمیت عراق آمادگی دارد.

پارلمان عراق ۱۵ دی ماه با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد و خواستار منع استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی توسط نیروهای خارجی شد.

نمایندگان پارلمان عراق در ادامه خواستار تقدیم شکایت رسمی به سازمان ملل و شورای امنیت علیه آمریکا شدند.

بدنبال تصویب طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور،«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا تهدید به اعمال تحریم‌های شدید علیه بغداد کرد.

این اقدام پارلمان عراق پس از انجام شد که مردم عراق در واکنش به ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس از فرماندهان الحشد الشعبی خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند.

سپهبد سلیمانی و المهندس و هشت تن دیگر از همراهان آنها ۱۳ دی ماه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور ترامپ و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین