کد خبر: ۶۳۴۰۰۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹

آشتی با آمریکا، خط قرمز حماس برای از سرگیری روابط با عربستان

تارنمای خبری تحلیلی «المانیتور» در گزارشی نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی حل اختلاف با آمریکا را از پیش شرط های آشتی کشورش با نهضت مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) اعلام کرده که این پیش شرط از سوی حماس پذیرفته نشد و به همین دلیل ارتباط بین این گروه مقاومت فلسطینی با ریاض بسته باقی مانده است.
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه اطلاع رسانی «خلیج الجدید» روز سه شنبه در آستانه رونمایی «معامله قرن» از سوی «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا در گزارشی به نقل از المانیتور با اشاره به قطع ارتباط عربستان با حماس نوشت: چنانچه پیش شرط عربستان از سوی حماس پذیرفته می شد یعنی اینکه این گروه مقاوم فلسطینی باید وجود اسرائیل را به رسمیت می شناخت زیرا اختلاف حماس با آمریکا بر سر این موضوع است.

روابط عربستان سعودی با حماس از زمانی رو به تیرگی رفت که آمریکا این گروه فلسطینی را به عنوان افراطی و تروریستی معرفی کرد و در سال ۲۰۱۷ «عادل الجبیر» وزیر خارجه وقت عربستان سعودی از قطر خواست به حمایت از این گروه پایان دهد و آنها را به افراطی گری متهم کرد.

آشتی با آمریکا، خط قرمز حماس برای از سرگیری روابط با عربستان

دستگیری های اعضای حماس و طرفداران آنها در آوریل و ماه می سال میلادی گذشته توسط عربستان سعودی این وضع را بدتر کرد. عربستان سعودی بیش از ۶۰ نفر فلسطینی، اردنی و عربستانی را به اتهام حمایت مالی از حماس دستگیر و اموال برخی از دستگیر شدگان را مصادره

کرد و فعالیت های مالی آنها زیر نظر گرفت.

«محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی حماس ۱۳ ژانویه به پایگاه خبری «بال تودی» گفت: مشکل دستگیرشدگان حماس در عربستان سعودی هنوز حل نشده است.

یک منبع فلسطینی آگاه در قضیه بازداشت شدگان در عربستان سعودی که خواست نامش فاش نشود به پایگاه خبری " آلمونیوتور" گفت: مصر، کویت ، ترکیه و لبنان برای از سرگیری روابط عربستان با حماس واسطه گری کردند و تلاش مستمر آنها تا ماه می ۲۰۱۹ موجب آزادی برخی

بازداشت شدگان اردنی، عربستانی و فلسطینی شد و پس از آن فلسطینی ها و اردنی ها به اردن رفتند.

وی افزود: رهبران حماس برای حل بحران و از سرگیری روابط خود با عربستان سعودی سرمایه گذاری کرده اند زیرا می خواهد از قطع کامل روابط با عربستان جلوگیری کنند.

در همین حال «صلاح البرداویل» یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در تاریخ ۱۳ ژانویه به روزنامه «فلسطین» که مقر آن در غزه است، گفت که عربستان سعودی به تازگی برخی از اعضای حماس را آزاد کرده است اما وی به تعداد افراد آزاد شده و ملیت آنها اشاره ای نکرد.

وی با اشاره به اینکه حماس به دنبال تقویت روابط خود با ریاض است در عین حال تاکید کرد: این روابط باید دو جانبه و نه خصمانه باشد.

خاطرنشان می شود، روزنامه «مکه» چاپ عربستان سعودی در ماه می میلادی گذشته لیستی از ۴۰ چهره اسلامی که آن ها را تروریست توصیف کرده بود، منتشر کرد که در این لیست نام های شیخ «احمد یاسین» بنیانگذار حماس ( در سال ۲۰۰۴ توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید)

و رهبران ارشد حماس از جمله اسماعیل هنیه، خالد مشعل، یحیی السینوار و محمد الدفیع گنجانده شده بود .

در عین حال «حازم قاسم» سخنگوی حماس به المانیتور گفته است: تلاش برای آزادی زندانیان فلسطینی در عربستان موضوعی کاملاً بشردوستانه است که باید از مسائل سیاسی جدا شود.

وی با بیان اینکه «ما برای پایان دادن به رنج های خود با برخی از طرف های عربی و بین المللی تماس گرفته ایم» تصریح کرد: حماس هیچ پاسخی در رابطه با این موضوع دریافت نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین