کد خبر: ۶۳۴۰۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

چرا تلفات عین الاسد اعلام نمی‌شود؟

هر روز گزارش جدیدی در مورد تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد منتشر می‌شود این در حالی است که این اطلاعات از همان ساعات اولیه توسط دولت آمریکا و پنتاگون سانسور شد.
آفتاب‌‌نیوز :

حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی عین الاسد عراق به حدی آمریکایی‌ها را سر درگم کرد که تاکنون حاضر به اعلام خسارات وارده به این پایگاه نشده‌اند. دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا ساعاتی پس از هدف گرفته شدن دو پایگاه نظامی آمریکا در اربیل و عین الاسد در عراق اعلام کرد که هیچ آمریکایی‌ای در این حملات آسیب ندیده و اینکه به نظر می رسد که ایران درحال عقب کشیدن باشد که برای همه طرف‌ها خوب است.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی در همان روزهای اولیه از مجروح شدن تعدادی از سربازان آمریکایی با درجه آسیب‌های بالا سخن گفتند.

چرا تلفات عین الاسد اعلام نمی‌شود؟

ایران در عملیات شهید سلیمانی که در ساعت ۱:۲۰ بامداد ۱۸ دی انجام شد با ۱۳ موشک قیام و فاتح ۳۱۳ پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق را هدف حمله قرار داد که در آن نیروها و تجهیزات آمریکایی مستقر بودند. این حمله اولین حمله رسمی یک کشور به یک پایگاه آمریکایی از زمان جنگ جهانی دوم بود.

آمریکایی‌ها در روزهای نخست پس از حملات موشکی به هیچ رسانه‌ای اجازه ورود به پایگاه ندادند و ۳ روز بعد از آن هم تصویربرداری به مکان‌های از پیش تعیین شده و کادرهای بسته خلاصه شد. بعد از آن هم بخش‌هایی که مورد اصابت موشک‌های قیام قرار گرفته بود، دور از چشمان خبرنگاران و عکاسان است. با این حال آمریکایی‌ها در نهایت نتوانستند تلفات عملیات پایگاه عین الاسد را سانسور کنند.

کمی بعد از این ماجرا، واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام نظامی که در پایگاه عین‌الاسد حضور داشت، اعلام کرد که در نتیجه این حملات موشکی، دست‌کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برجک به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند. چند روز بعد، رویترز به‌نقل از منابع پنتاگون اعلام کرد که ۱۱ نفر از نظامیان آمریکا در این حمله دچار آسیب مغزی ملایم شده‌اند.

کریس مورفی، سناتور دموکرات کنگره آمریکا از دونالد ترامپ، رییس جمهور به‌علت کم‌ اهمیت جلوه دادن صدمات نظامیان آمریکایی در پاسخ موشکی ایران به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق به‌شدت انتقاد کرد. مورفی در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز با کنایه به ترامپ گفت: «کسی برای سردرد به آلمان اعزام نمی‌شود. افراد وقتی با هواپیما به آلمان اعزام می‌شوند که به‌شدت صدمه دیده باشند. افراد باهوش، فداکار و میهن‌پرستی در وزارت دفاع حضور دارند که اجازه دادند چند هفته به همه ما آن دروغ‌ها گفته شود، این نیز همانند جراحات جدی است.»

پس از این اظهارات، «جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک نشست خبری تأیید کرد که ۳۴ نفر از نظامیان آمریکایی که طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق دچار صدمات مغزی شده‌اند، تحت درمان قرار گرفته و بعضاً به خارج از عراق منتقل شده‌اند.

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی روزنامه «القبس» کویت چند روز پیش جزئیات جدیدی از تلفات آمریکا در حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق را افشا کرد. القبس به نقل از منابع آگاه نوشت: جراحات سربازان زخمی آمریکایی ناشی از حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد که برای معالجه به کویت منتقل شده اند، از جراحت های جدی تا متوسط متغیر است.

به نوشته این روزنامه برخی از این سربازان دچار سوختگی‌های شدید در نواحی مختلف بدن خود شده‌اند و برخی دیگر نیز در نواحی بدنشان ترکش‌هایی دیده شده است.

سانسور اطلاعات توسط دولت آمریکا درباره تلفات حمله موشکی به عین الاسد با هدف کاهش تاثیرات شوک حمله بود. دولت آمریکا یا باید تلفات حقیقی را اعلام می‌کرد و تحت فشار پاسخ به این حمله قرار می‌گرفت، یا اینکه باید جعل واقعیت کند تا مجبور به واکنش نظامی به پاسخ ایران نشود.

ترامپ به حملات موشکی ایران پاسخی نداد چرا که به دنبال آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه نیست، چنین جنگی به معنای خودکشی سیاسی و شکست او در انتخابات نوامبر امسال است و به همین دلیل ترامپ حاضر به واکنش نشان دادن نشد. او به هیچ وجه نمی‌توانست افکار عمومی مردم آمریکا را راضی و متقاعد کند.

ترامپ در شرایط بغرنجی قرار گرفته است؛ از سویی فرایند استیضاح وی در سنا در جریان است و هر روز پرده جدیدی از اقدامات و پنهانکاری‌های وی رونمایی می‌شود. مباحث مطرح شده در جریان استیضاح در هر صورت در سرنوشت انتخابات‌آتی ترامپ اهمیت دارد. نکته قابل تامل اینکه ترامپ درباره انتخابات در وضعیت متناقضی گرفتار شده است. اول اینکه وی به هواداران خود وعده داده بود نیروهای نظامی آمریکا را از مناطق مختلف جهان بیرون می کشد و دیگر آمریکا را در جنگ‌های بی دلیل درگیر نخواهد کرد.
اما اکنون ترامپ وارد مسیری شده که نتیجه‌آن خواه ناخواه افزایش احتمال تنش و درگیری است. تبعات ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهادت ایشان دامن ترامپ را در انتخابات پیش رو خواهد گرفت. پنهان‌کاری در ماجرای عین الاسد در نهایت راه به جایی نخواهد برد و رسانه‌های آمریکایی و بین المللی میزان تلفات انسانی در این حمله را اعلام خواهند کرد.
بحث مهم دیگر این است که تلفات آمریکایی ها در عین الاسد هر چه باشد حملات موشکی ایران هیبت و هیمنه‌ آمریکایی‌ها در منطقه را فرو ریخت و با توجه به راهبرد اعلام شده مبنی بر لزوم خروج آمریکایی‌ها از منطقه، نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه باید با همواره با کابوس درگیری و کشته شدن دست و پنجه نرم کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
1
من اعلام کنم!
رفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
0
چرا کاری کند عاقل ک باز آرد پشیمانی هنوز اولشه پرامپ کجاشو دیده پرامپ باید روزی هزار بار بگه غلط کردم کارش بخشیدنی نیست ترامپ غار باز بی اصل ونصب سرداری رو کشت ک واقعا نمونه ای از دین بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین