کد خبر: ۶۳۴۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

واکنش مصر به «معامله قرن»: از تلاش های آمریکا قدردانی می کنیم

وزارت خارجه مصر در بیانیه ای ضمن قدردانی از تلاش آمریکا برای اعلام جزئیات طرح سازش «معامله قرن»، ادعا کرد که این طرح می تواند مسئله فلسطین را حل کند و حق و حقوق مشروع فلسطینی ها را به آنها بازگرداند.
آفتاب‌‌نیوز :

این وزارتخانه روز چهارشنبه در صفحه رسمی خود در فیس بوک، نوشت: جمهوری مصر از تلاش های پی در پی دولت آمریکا برای دست یابی به صلح فراگیر و عادلانه در خصوص مسئله فلسطین تشکر می کند. این تلاش ها در حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه موثر است و به درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی پایان می دهد.

این بیانیه افزود: مصر، طرح دولت آمریکا را از این جهت که زمینه ساز دست یابی به راه حل درباره مسئله فلسطین است، مهم می داند؛ طرحی که همه حق و حقوق مشروع مردم فلسطین را از طریق تشکیل کشور مستقل دارای حاکمیت در اراضی اشغالی فلسطین طبق قوانین بین المللی به آنها باز می گرداند.

واکنش مصر به «معامله قرن»: از تلاش های آمریکا قدردانی می کنیم

در ادامه این بیانیه آمده است: مصر طرف های مربوطه را به بررسی دقیق طرح آمریکا برای تحقق صلح و آگاهی از زوایا و ابعاد مختلف آن و نیز ایجاد کانال های گفت وگو برای از سرگیری مذاکرات زیر نظر آمریکا فرامی خواند. از این طریق طرف فلسطینی و اسرائیلی می توانند دیدگاه های خود را برای دست یابی به توافقی مطرح کنند که خواسته ها و آمال هم فلسطینی ها و هم اسرائیلی ها را در تحقق صلح فراگیر و عادلانه محقق کند و در نهایت منجر به تشکیل کشور مستقل فلسطینی شود.

در حالی که مردم فلسطین این طرح را توطئه علیه خود و نابودی مسئله فلسطین می دانند، بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات، بحرین، قطر و مصر از طرح ضد فلسطینی ترامپ حمایت کردند.

به اعتقاد ناظران و کارشناسان، معامله قرن، زمینه ساز نابودی کامل مسئله فلسطین و نادیده گرفتن حق و حقوق مشروع مردم آن است.

«دونالد ترامپ» روز سه‌شنبه به وقت محلی همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و طرح سازش خود موسوم به معامله قرن را اعلام کرد.

وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی پناهندگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است؛ طرحی که برخلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل است .

این طرح هم چنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن به رژیم صهیونیستی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین