کد خبر: ۶۳۴۳۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
یک مقام مسئول گفته است که "ورود کرونا به ایران اجتناب‌ناپذیر است"

آماده‌باش در ایران برای پیشگیری از ویروس کرونا

شمار جانباختگان ویروس جدید کرونا به ۲۱۳ نفر رسید. همچنین تا کنون ۹هزار و ۳۵۶ نفر مبتلا به ویروس واگیردار کرونا شده است. ویروس کرونا هرچند در ابتدا تنها در ووهان مشاهده شد، اما مقام‌های چینی تایید کردند که این ویروس به‌سرعت گسترش یافته و در حال حاضر در تمام این کشور پهناور پخش شده است.در همین حال، جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد همه استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها باید برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور در آماده باش کامل باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس آخرین گزارش‌ها به جز ۲۱۳ مورد فوت که همگی در چین جان خود را از دست داده‌اند، بیش از ده هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس آلوده شده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وزارت بهداشت بریتانیا روز جمعه تایید کرد ۲ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که ایتالیا هم ثبت دو نمونه از ویروس کرونا را در این کشور تایید کرده است.

تلفات ویروس کرونا به ۲۱۳ نفر رسید؛ آماده‌باش در ایران برای پیشگیری از کرونا

به نوشته یورونیوز؛ دولت ایتالیا روز جمعه اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و مبارزه با این بیماری، در شهر رم، پایتخت، وضعیت اضطراری برقرار شده است.

آماده باش در ایران

همچنین در ایران، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی راهکارهای پیشگیری از ورود ویروس کرونا و مقابله با این ویروس با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین موضوع سلامت مردم است و هیچ مصلحت دیگری را نمی‌توان نسبت به این موضوع ارجحیت داد، اظهار داشت: دولت موضوع حفظ سلامت مردم را وظیفه‌ای قانونی و ملی برای خود می‌داند که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و مردم کشور اطمینان داشته باشند که دولت در این گونه شرایط با جدیت در صحنه حضور دارد و با تمام توان اقدامات لازم را برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور انجام خواهد داد.

معاون اول رییس جمهوری با قدردانی از دولت چین به خاطر انجام تمهیدات و کنترل‌های لازم برای جلوگیری از انتشار این ویروس، اظهار داشت: چین شریک نخست تجاری ایران است و روابط صمیمانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و ایران آمادگی دارد کمک‌های مورد نیاز در حوزه پیشگیری و درمان را به این کشور ارائه دهد.

همچنین مقرر شد وزیر کشور با هماهنگی وزارت بهداشت دستورات لازم را برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، به استانداران و فرمانداران سراسر کشور بخصوص استانداران مرزی ابلاغ کند.

تعلیق پروازهای مستقیم از تهران به چین و برعکس برای دوره محدود از دیگر مصوبات این جلسه بود که مقرر شد وزیر راه و شهرسازی این موضوع را پیگیری کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ماموریت یافت تمهیدات لازم را با هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه برای انتقال دانشجویان ایرانی ساکن در شهر ووهان چین انجام دهد.

در این نشست همچنین مقرر شد وزارت امور خارجه کشورمان طی اطلاعیه‌ای از شهروندان ایرانی بخواهد که تا اطلاع ثانوی سفر خود به کشور چین را به تعویق یبندازند.

همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ماموریت یافت اطلاع رسانی در خصوص ویروس کرونا را بر عهده بگیرد و مقرر شد تمام اظهارنظرها و اطلاع رسانی ها با هماهنگی این وزارت خانه انجام شود.

کمک ۱۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای تحقیقات در باره ویروس کرونا

کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد که در نظر دارد ۱۰ میلیون یورو کمک مالی به پیشبرد تحقیقات جاری در خصوص ماهیت ویروس کرونا و نحوه مهار و درمان بیماری ناشی از آن اختصاص دهد.

برای بیماری ناشی از ویروس کرونا که منشا اولیه آن شهر ووهان در چین بود هنوز هیچ روش و درمان ویژه‌ای یافت نشده است.

نهاد اجرایی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص تصریح کرد: «بروکسل برای پروژه‌های تحقیقاتی جهت بالابردن درک و اطلاعات ما از گسترش نوع جدید ویروس کرونا، دستیابی به شیوه‌های موثرتر مراقبت بالینی از بیماران آلوده به ویروس و بهبود اقدامات پیشگیرانه از سوی دستگاه متولی بهداشت عمومی فراخوانی فوری داده است.»

در این بیانیه به نقل از استلا کریاکیدز، کمسیر بهداشت اتحادیه اروپا آمده است: «قرار است پاسخی چند وجهی و بین دولتی در خصوص ویروس کرونا دریافت کنیم و تحقیقات در این زمینه یک رکن اساسی به حساب می‌آید. ما باید برای جهت دادن به اقدامات پیشگیرانه و اطمینان از اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای محافظت از شهروندان خود اطلاعات بیشتری از ماهیت این ویروس بدست بیاوریم.»

افراد و گروه‌های علاقه‌مند به انجام تحقیقات در این خصوص تا دوازدهم فوریه فرصت دارند تا به فراخوان کمسیون اروپا پاسخ دهند.

به جز چین، حدود صد نفر نیز در بیست کشور جهان از جمله مناطقی در اروپا و آمریکای شمالی به این ویروس متبلا شده‌اند.

مسئول بلندپایه شهر ووهان خود را سرزنش کرد

یک مسئول بلند پایه سیاسی در ووهان چین،‌ شهری که از آن به عنوان کانون اولیه انتشار ویروس کرونا نام برده می‌شود روز جمعه در نطقی تلویزیونی ضمن اعتراف به تاخیر صورت گرفته در اقدام مناسب برای اطلاع رسانی و کنترل انتشار این ویروس خود را به شدت سرزنش کرد.

ما گوکیانگ، دبیر حزب کمونیست چین در شهر ووهان در اقدامی کم سابقه ضمن اعتراف به کوتاهی انجام شده در این خصوص تصریح کرد: «احساس گناه و شرم ناشی از کوتاهی در این زمینه من را فرا گرفته و خودم را به دلیل نحوه مدیریت این بحران سرزنش می‌کنم.»

این مقام بلند پایه سیاسی در شهر ووهان در ادامه گفت: «اگر زودتر اقدامات پیشگیرانه و محدود کننده را آغاز می‌کردیم نتیجه از آنچه امروز شاهدش هستیم بسیار بهتر بود.»

مقامات بلند پایه چین به ندرت به صورت عمومی و آن هم با حضور در شبکه‌های پر مخاطب تلویزیونی به اشتباهات خود اعتراف می‌کنند. مقامات ووهان از زمان شیوع گسترده ویروس کرونا به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار دارند و بسیاری از مردم چین مسئولان اداری و مقامات سیاسی این شهر را به دلیل اطلاع رسانی دیرهنگام از بحران شیوع ویروس کرونا مورد سرزنش قرار می‌دهند.

دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در روسیه

روسیه روز جمعه از شناسایی و تایید دو مورد ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. این خبر درحالی منتشر می‌شود که نگرانی‌های ساکنان در خصوص احتمال ورود ویروس کرونا به این کشور پیش از این سبب شده بود تا قیمت ماسک‌های بهداشتی به شدت افزایش پیدا کند.

دو فردی که ابتلای آنها به ویروس کرونا در روسیه مورد تایید قرار گرفته اتباع کشور چین هستند. یکی از این افراد در منطقه اروال و دیگری در شرق دور روسیه شناسایی شده‌اند.

سرویس فدرال ضد انحصار روسیه اعلام کرد که تماس‌های زیادی را از سوی ساکنان این کشور درباره افزایش بی‌رویه قیمت ماسک‌های پزشکی و دارو‌های ضد ویروس پس از شیوع کرونا در چین دریافت کرده و اقدامات مناسب را برای کنترل اوضاع در دست اقدام دارد.

گفته می‌شود که قیمت ماسک‌های بهداشتی در روسیه طی روز‌های اخیر نسبت به دوره مشابه در سال گذشته میلادی بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

هیچ مورد رسمی ابتلا به کرونا در ایران ثبت نشده؛ پروازهای چین متوقف شد

مقام‌های ایرانی می‌گویند هنوز هیچ مورد رسمی در این رابطه در کشور به ثبت نرسیده است. سعید نمکی وزیر بهداشت در این رابطه در حساب توییتری خود اعلام کرد که از معاون اول رئيس جمهوری و وزیر امور خارجه درخواست کرده، تا اطلاع ثانوی به جلوی ورود مسافرانی که از چین وارد کشور می‌شوند گرفته شود.

وزیر بهداشت که در گفتگو با بخش خبری صداوسیما گفتگو می کرد همچنین از تصمیم دولت برای توقف پرواز‌های رفت و برگشت چین به صورت موقت خبر داد.

سعید نمکی همچنین در ادامه یادآور شد که قرار است با همکاری و موافقت مقامات چین آندسته از اتباع ایرانی ساکن این کشور که خواهان بازگشت به ایران هستند با پروازهای ویژه به کشور بازگردانده شوند.

به گفته وزیر بهداشت این افراد پس از بازگشت به مدت دو هفته در قرنطینه نگاه داشته خواهند شد تا بررسی ‌های لازم جهت ابتلای احتمالی آنها به ویروس کرونا انجام شود.

نمکی در یک توییت دیگر همچنین از انجام اقدامات لازم برای بازگشت دانشجویان ایرانی از ووهان چین به کشور خبر داد.

به گفته وزیر بهداشت بیش از ۷۰ دانشجوی ایرانی در این شهر حضور دارند که با انجام تدابیر لازم به ایران بازگردانده خواهند شد و پس از ورود هم به مدت دو هفته تحت نظر و مراقبت خواهند بود.

وزیر بهداشت همچنین گفته هیچ موردی از ابتلا به کرونا در کشور مشاهده نشده است. این در حالی است که  روز گذشته دو فرد آلوده به کرونا در تبریز که از مرز آستارا وارد ایران شده بودند، شناسایی شده بودند.

اما روز جمعه ۱۱ بهمن علیرضا رئيسی معاون وزیر بهداشت به خبرگزاری ایرنا گفته است: «تاکنون در مجموع ۶ نفر فرد مشکوک به ویروس کرونا در ایران شناسایی شدند. دو نفر در یزد، یک نفر در قم، یک نفر در تهران و دو نفر در تبریز. اما آزمایش‌های تشخیصی نشان داد که هیچ کدام به این ویروس مبتلا نبودند بنابراین تاکنون هیچ موردی از این ویروس در ایران گزارش نشده است.»

«ورود کرونا به ایران اجتناب‌ناپذیر است»

از سوی دیگر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با شبکه ۲ صداوسیما تاکید کرد که ورود کرونا به ایران اجتناب ناپذیر است.

گویا در این خصوص می‌گوید: «کرونا ویروس جدید وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است. ما باید خود را برای مقابله با آن آماده کنیم و آموزش‌های لازم در خصوص پیگیری از گسترش این ویروس به مردم ارائه شود.»

تدابیر کشورها برای جلوگیری از شیوع کرونا

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه اعلام کرد پروازهای اختصاصی برای بازگرداندن اتباع این کشور به شهر ووهان می‌فرستد.

آمریکا و ژاپن هم از شهروندان خود خواستند تا اطلاع ثانوی از سفر به چین خودداری کنند. روز گذشته پنجشنبه ۳۰ ژانویه، سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع سریع ویروس کرونا اعلام وضعیت اضطراری کرد. به گزارش سازمان جهانی بهداشت این ویروس تا کنون در ۱۸ کشور مختلف جهان مشاهده و ثبت شده است.

سنگاپور و مغولستان هم اعلام کردند جلوی ورود مسافران از مبداء چین به این کشور را برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، می‌گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: همه برای حل مسئله ویروس کرونا با چین همراهی کنند

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی خواستار همراهی با دولت و مردم چین برای حل مسئله ویروس کرونا شد.

در توییت سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمده است: "کرونا ویروس" فاجعه ای جهانی است که همه جهان باید برای ریشه کنی آن با دولت و ملت ⁧چین ⁩همکاری کنند.

یقین دارم چینی ها با مدیریت قوی، احساس مسئولیت و پشتکاری که در آنها سراغ داریم از این مرحله سخت عبور خواهند کرد.

براساس این گزارش، طی ۲۴ ساعت گذشته، بیش از یک هزار و ۲۰۰ مورد جدید بیماری در ۱۷ شهر چین ثبت شده است.

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، نمایان شد و هم اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین به ۱۲ کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است.

این ویروس که از خانواده ویروس کرونا شناخته شده است دوره نهفته نسبتا طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد تعداد آن به هفت مورد رسیده است. این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
0
2
احساس گناه و شرم ناشی از کوتاهی در این زمینه من را فرا گرفته و خودم را به دلیل نحوه مدیریت این بحران سرزنش می‌کنم.»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
1
فکر کنم منظور از آماده باش کامل دادن پیامک شستن دست با آب و صابون بود و اگر هم فردا اتفاقی بیفتد میگن ما که گفتیم شما رعایت نکردین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین