کد خبر: ۶۳۴۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

نگرانی عرب‌های اسرائیل از معامله قرن ترامپ

عرب‌های اسرائیل که حدود ۲۰ درصد از جمعیت سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند، نگران آینده خوشان طبق طرح صلح دونالد ترامپ هستند.
نگرانی عرب‌های اسرائیل از معامله قرن ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

 شهروندان عرب اسرائیلی در شهر «ام الفهم» واقع در سرزمین‌های اشغالی، از طرح به اصطلاح صلح دونالد ترامپ که آن‌ها را بخشی از یک کشور آینده فلسطین می‌بیند، نگرانند و می‌ترسند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان "معامله قرن" به "کشور یهود" چراغ سبز برای الحاق بخش‌هایی از اراضی اشغالی کرانه باختری نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ هزار اسرائیلی در شهرک‌های آن که از نگاه قوانین بین‌المللی غیر قانونی به شمار می‌رود، ساکن هستند.

در ام الفهم، شهری با بیش از ۵۰ هزار جمعیت در شمال اسرائیل، جمعیت فلسطینی در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ از بندی در صفحه ۱۳ طرح ۱۸۱ صفحه‌ای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که حق شهروندی اسرائیلی آن‌ها را می‌گیرد، نگرانند.

در بخش "تبادل اراضی" معامله ترامپ با عنوان "صلح برای شکوفایی"، کنترل "مثلث" عربی –خوشه‌ای از ۱۴ شهر و روستا با بیش از ۲۶۰ هزار سکنه عرب اسرائیلی- از اسرائیل به یک کشور فلسطینی پیشنهاد شده، منتقل می‌شود. اعراب اسرائیل در حال حاضر حدود ۱.۸ میلیون تن هستند که حدود ۲۰ درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

منطقه مثلث در زمان قیمومیت انگلیس بر فلسطین، بسیار بزرگ‌تر از محدوده فعلی بود و شامل شهرهایی در کرانه باختری از جمله جنین، نابلس و کرانه باختری می‌شد اما این نام پس از سال ۱۹۴۹ یعنی بعد از اشغال فلسطین، از طریق توافقی میان اردن و رژیم صهیونیستی که به توافقنامه رودس موسوم شد، به اسراییل واگذار گردید.

گرچه این ایده‌های کاخ سفید به مذاق آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ پیشین اسرائیل و دیگر صهیونیست‌ها خوش آمد اما سکنه این "مثلث" آن را ناگوار می‌دانند. یکی از سکنه ام الفهم می‌گوید: شرایط خیلی جدی است و این مرا به شدت می‌ترساند. اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی رخ دهد. ما از سرزمین خودمان دفاع می‌کنیم. ما با این برنامه مخالفیم.

او از تشکیل یک کشور فلسطین حمایت می‌کند اما آن را به پایتختی قدس می‌خواهد؛ امری که در برنامه مدنظر ترامپ به عنوان "پایتخت یکپارچه" اسرائیل معرفی شده است. او گفت: اگر آن‌ها می‌خواهند ما را از اسرائیل بیرون کنند، می‌خواهیم قدس هم همین وضعیت را داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین