کد خبر: ۶۳۴۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

طرح ترامپ هیچ کس را راضی نمی‌کند

اگرچه طرح به اصطلاح "صلح" دونالد ترامپ با استقبال راستگراهای اسرائیل مواجه شد اما فلسطینی‌ها از نادیده گرفته شدن خودشان در این طرح و بی‌توجهی به امیدشان به داشتن کشوری مستقل شکایت دارند.
طرح ترامپ هیچ کس را راضی نمی‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

وبسایت دویچه وله در گزارشی درباره شکایت‌ فلسطینی‌ها از به اصطلاح طرح صلح موسوم به "معامله قرن" دونالد ترامپ می‌نویسد: "خیابان صلاح‌الدین در قدس شرقی در نزدیکی بخش قدیمی همچون تعطیلات آخر هفته شلوغ است چراکه طرح "معامله قرن" ارائه شده از سوی دونالد ترامپ در چند روز پیش در اینجا موضوع بحث، خشم و انزجار بسیاری از فلسطینی‌ها قرار گرفته است. فراتر از همه این ایده که منطقه "ابودیس" در حومه قدس و در سایه حصار امنیتی گسترده اسرائیل به عنوان پایتخت فلسطینی‌ها در این طرح در نظر گرفته شد، موضوع استهزا واقع شده است.

فراس خلف در حالی که در کافه یک کتابفروشی کوچک نشسته و قهوه می‌نوشد، گفت: در این طرح چیز جدیدی وجود ندارد، وجود دارد!؟ ما همه اینها را قبلا شنیده‌ایم.

در دهه ۱۹۹۰ از تعیین این منطقه حومه‌ای به عنوان پایتخت فلسطینی‌ها صحبت شد و حتی ساخت ساختمان یک پارلمان در آن نیز کلید زده شد اما این ساختمان هرگز تکمیل نشد. این ایده که منطقه ابودیس را با شهر قدس یکی بدانند برای اکثر فلسطینی‌ها غیرقابل تحمل است.

در سه سال گذشته سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت ترامپ عمدتا در جهت حمایت از اسرائیل بوده‌اند و این طرح پیشنهادی اخیر نیز عمدتا بر مبنای مواضع اسرائیل قرار گرفته است، بنابراین از همان ابتدا توقع‌ زیادی نسبت به این طرح وجود ندارد.

زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۷ رسما شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سیاست قبلی آمریکا در چند دهه گذشته را تغییر داد رهبران فلسطینی‌ در رام‌الله روابط دیپلماتیک خود با واشنگتن را قطع کردند.

فلسطینی‌ها تاکید داشتند که پایتخت کشور مستقل آنها در آینده باید شهر قدس شرقی باشد. اگرچه آمریکا در این طرح یک کشور فلسطینی «خلع سلاح شده» را در نظر گرفته است اما تشکیل این کشور منوط به اجرای چند شرط شده که همگی آنها تحت کنترل اسرائیل هستند.

اسماعیل قدورة صاحب یک داروخانه از سال ۱۹۹۶ تاکنون در خیابان صلاح‌الدین گفت: اسرائیلی‌ها با این طرح تنها دارند به خودشان ضربه می‌زنند.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت امور به سمت راه‌حل تک‌ کشوری به پیش می‌رود که در آن حقوق متفاوتی برای شهروندان متفاوتی در نظر گرفته خواهد شد.

او شاهد بوده که چندین به اصطلاح طرح صلح برای فلسطین آمده و رفته‌اند اما هیچ یک از آنها نه صلح به بار آورده و نه کشوری را برای فلسطینی‌ها در نظر گرفته‌اند.

قدوره که حدود ۸۰ سال سن دارد، گفت، بهترین کار این است که تشکیلات خودگردان فلسطین منحل شود و سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز به تبعید برود. ما خودمان می‌توانیم برای حقوق‌مان به شکلی غیرخشونت‌آمیز و از طریق نافرمانی مبارزه کنیم.

اسماعیل قدوره، داروساز فلسطینی گفت: ما در این سن و سال اینجا هستیم. او می‌گوید احتمالا هرگز صلح و کشوری مستقل را نخواهد دید و حتی بچه‌هایش احتمالا آن را نخواهند دید.

او گفت:‌ این قبول کردنش سخت است اما ما باید پشتکار داشته باشیم.

تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۱۹۹۴ و در نتیجه مذاکراتی مرتبط با معاهده اسلو ایجاد شد اما این داروساز فلسطینی و بسیاری از فلسطینی‌های دیگر معتقدند منحل شدن آن مناسب است به ویژه به این خاطر که اشغالگری نظامی اسرائیل تمامی خودمختاری‌های این سازمان را دزدیده است.

نادین علامی یک مشتری اهل قدس شرقی گفت: ما مجبور بوده‌ایم که با تمام انواع طرح‌ها زندگی کنیم. ما همه با آنها درگیر هستیم اما در نهایت این طرح‌ها هیچ نتیجه‌ای ندارند. او تجربه انتفاضه اول را داشته و در سال‌های پس از فرآیند صلح اسلو زندگی کرده است.

او می‌گوید، امروز مردم خسته و دلزده هستند چون امیدی به این‌که چیزی تغییر کند، ندارند.

علامی ادامه داد: آنها دیگر به هیچ چیز اعتقاد ندارند و تنها چیزی که ما از زندگی می‌خواهیم این است که بتوانیم به زندگی خود ادامه دهیم و مراقب خانواده‌های خود باشیم.

بیشترین استقبال از این طرح ترامپ از جانب راستگرایان سیاست اسرائیل به عمل آمد.

بوعاز بیسموت، سردبیر رسانه یسرائیل هیوم، روزنامه رایگان حزب راستگرای لیکود نوشت: زمان آن است که ما بر سرزمین تاریخی خودمان حاکمیت داشته باشیم.

بیسموت استدلال کرد که این طرح، صلح را با فلسطینی‌ها به وجود نخواهد آورد اما به اسرائیل اجازه می‌دهد به ساخت‌وسازهایش در یهودا و سامره – نامی که یهودیان محافظه‌کار برای کرانه باختری استفاده می‌کنند و همین‌طور در تل‌آویو ادامه دهد با این وجود راستگراهای اسرائیل با مواجه این حقیقت که در این طرح جایی برای ایجاد یک کشور فلسطینی در نظر گرفته شده تا حدی مایوس شدند. بسیاری از اسرائیلی‌های محافظه‌کار به شدت با این موضوع مخالف هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اسرائیل محبوبیت زیادی دارد اما این‌که طرح او واقع‌بینانه است و صلح را ایجاد خواهد کرد قطعی نیست.

یک عابر پیاده در یکی از خیابان‌های قدس غربی اظهار کرد: حتی اگر ما این طرح را قبول کنیم فلسطینی‌ها هرگز آن را قبول نخواهند کرد این یک اتلاف وقت کامل است.

چند سیاستمدار شناخته شده فلسطینی اخیرا در نامه‌ای سرگشاده به روزنامه ایندیپندنت نسبت به تصویب یک به اصطلاح «طرح باتوستان» اشاره به یکی از عناصر آپارتاید آفریقای جنوبی که اراضی گروه‌های قومی مختلف را نادیده گرفت – هشدار داده و اخطار دادند که این طرح تنها باعث ایجاد یک نظام سیاسی بی‌ثبات شده و هرگز صلح ایجاد نخواهد کرد.

رسانه‌های اسرائیلی درباره زمان‌بندی اعلام این طرح از سوی دونالد ترامپ که در فاصله تنها یک ماه تا انتخابات پارلمانی دوم مارس در اسرائیل صورت گرفت بحث کردند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: این طرح مشارکت ناچیز نتانیاهو در کمپین انتخاباتی ترامپ و زمان‌بندی اعلام آن نیز یک کمک ناچیز ترامپ به نتانیاهو محسوب می‌شود."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین