کد خبر: ۶۳۴۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹

تصویب جزئیات لایحه طرح ترافیک سال آینده

اعضای شورای اسلامی شهر تهران جزئیات لایحه نرخ عوارض محدوده‌های طرح ترافیک را تصویب کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

در جلسه فوق العاده عصر امروز شورای شهر تهران بررسی جزئیات و پیشنهادات اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص لایحه تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک روی میز بررسی شورا قرار گرفت و در ابتدا اعضای شورای شهر پیشنهاد دادند که ضریب ۷۵ صدم به یک ارتقاء یابد که محسن هاشمی در واکنش به این پیشنهاد گفت: اگر ما ۷۵ صدم را به ضریب یک افزایش دهیم شاهد افزایش ۶۲ درصدی نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک خواهیم بود که در چنین فضای انتخاباتی این رقم خوب نیست و هیات تطبیق فرمانداری نیز این مصوبه را قطعا برمی‌گرداند و حتی دیوان عدالت اداری می‌تواند این مصوبه را ابطال کند.

تصویب جزئیات لایحه طرح ترافیک سال آینده

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تبدیل ضریب ۷۵ صدم به یک در تعیین نرخ ورودی به محدوده طرح‌های ترافیکی پاسخ منفی دادند اما با افزایش قیمت طرح ترافیک از ۲۳ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان موافقت کردند.

در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران در مورد رزرو طرح ترافیک واکنش نشان دادند و تعدادی از اعضای شورا به آمار ۲۰ درصدی شهروندانی که روز را رزرو کردند اما وارد محدوده نشدند گلایه کردند که محسن هاشمی در واکنش به این انتقادات گفت: بهتر است یک مثال بزنم ما چند روز پیش به سینما رفتیم اما به ما گفتند همه صندلی‌ها رزرو شدند اما در داخل سینما عمده صندلی‌ها خالی بود و به ما می‌گفتند که این صندلی‌ها رزرو شده و ممکن است وسط فیلم بیایند. خوب حالا تکلیف چه می‌شود فکر کنید یک دفعه یک نفر بلیت ۲۰ صندلی را می‌خرد اما ۸ نفر به سینما می‌روند و مابقی صندلی‌ها در حالی خالی می ‌ماند که در بیرون مشتری می‌ماند و این مثال را می‌توان به طرح ترافیک نیز تعمیم داد و حتی موقعی شما بلیت هواپیما رزرو می‌کنید و در زمان کنسل کردن درصدی از مبلغ را کم می‌کند.

یوسف حجت با بیان این که ما یک سقف را برای ورود به محدوده طرح ترافیک مشخص کردیم و از افراد خواسته‌ایم که حضور خود را در محدوده طرح از روزهای قبل اعلام کنند که اصطلاحا به آن رزرو گفته می‌شود گفت: اگر جریمه‌ای برای این رزرو نگذاریم ممکن است یک نفر تمام روزهای سال را رزرو کند و ممکن است یک روز بیرون از خانه بیاید.

نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این پیشنهاد رای مثبت دادند و بر همین اساس از سال آینده اگر شهروندی روزهای ورود به طرح ترافیک را رزرو کند اما وارد نشود ۲۰ درصد از این مبلغ در حساب کاربری وی منظور می‌شود.

در ادامه ناهید خداکرمی پیشنهاد داد که به دستیاران مقیم مراکز درمانی و آموزشی که در مرکز شهر قرار دارند تخفیف داده شود که شهربانو امانی در مخالفت با این طرح گفت: اگر ما بخواهیم به دستیاران مراکز درمانی تخفیف ورود به محدوده طرح ترافیک بدهیم پس مابقی دستیاران چه اتفاقی برایشان می‌افتد؟

در نهایت این پیشنهاد به تصویب اعضای شورا نرسید.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در واکنش به پیشنهادات برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این لایحه گفت: شما قرار بود در کمیسیون‌های تخصصی در مورد این لایحه به جمع بندی برسید اما حالا می‌گویید که این درست نیست که بهاره آروین در واکنش به این انتقاد هاشمی گفت: مگر اعضا ماشین امضا هستند که هر چه کمیسیون تخصصی می‌گوید به آن رای دهند و چیز عجیبی نیست که ما پیشنهادات خود را در صحن علنی مطرح کنیم.

آروین در ادامه بررسی این لایحه، پیشنهاد داد که در مورد موسسات اتومبیل‌رانی و آژانس ها اگر سه سند سفر در روز ثبت کنند نرخ آنها با ضریب سه دهم محاسبه شود که این مسئله با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید که محسن هاشمی به شوخی گفت: این نشان دهنده اتحاد ملت است.

این جمله هاشمی با واکنش زهرا صدراعظم نوری مواجه شد گفت: من از یوسف حجت می‌خواهم که نسبتش با حزب اتحاد و پورسید آقایی را مشخص کند. متاسفانه برخی اعمال و رفتار ما در شورا نشان می‌دهد که برخی برخوردهایمان شخصی است و نه کارشناسی. تا دیروز که یوسف حجت نبود بر سر پورسید آقایی انتقاد می کردید اما از روزی که رفته با اینکه یک بار هم با او تماس نداشتیم، آن را یک کار حزبی می‌دانید و به پورسیدآقایی نسبت می‌دهید. به شما توصیه می‌کنم که در مورد مسائل سیاسی شوخی نکنید .

در ادامه بهاره آروین گفت: من می‌خواهم ماده ۷ این لایحه که متاسفانه در کمیسیون تخصصی حذف شده دوباره به مجموعه برگردد چرا که براساس این ماده شهروندانی که از قبل روزهایشان را رزرو کرده بودند با ضریب ۹۵ صدم عوارضشان محاسبه می‌شد و جای سوال است که چرا این قانونمداری شهروندان حذف شده است.

یوسف حجت نیز در دفاع از این پیشنهاد گفت: اگر شهروندان پول در حساب داشته باشند و معاینه فنی برتر نیز اخذ کرده باشند چرا تخفیف نگیرند. حتی ما در نظر داریم برای رانندگان قانونمدار که باید قانونمداری نیز تعریف شود تخفیف در نظر بگیریم.

این پیشنهاد آروین نیز به تصویب رسید.

در ادامه آروین پیشنهاد داد که ۳ درصد از درآمدهای حاصله از درآمدهای طرح ترافیک به دستگاه‌های دخیل در این حوزه هزینه شود که علیخانی در واکنش به این پیشنهاد گفت: در سال ۹۷ و ۹۸ ، ۵۱ درصد از درآمدهای طرح ترافیک وصول نشده و مردم ۵۵۰ میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند و این رقم بالایی است و باید این موضوع رفع اشکال شود.

وی گفت: این ۳ درصد یعنی حدود ۶۰ میلیارد تومان و بهتر است این رقم صرف شهر شود.

در ادامه یوسف حجت نیز با بیان این که ما می‌خواهیم در اول سال تمام عوارض را از خودروهای دولتی بگیریم گفت: اما در مورد خودروهای بخش غیر دولتی نیاز داریم از طریق اپلیکیشن‌ها فعال باشیم و نمی‌توانیم به مردم فشار بیاوریم اما باید بگویم که ۸۰ میلیارد تومان از بدهی‌های سال‌های قبل، امسال محقق شده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این پیشنهاد نیز رأی مثبت دادند که بر همین اساس ۳ درصد از درآمدهای حاصله از طرح ترافیک برای هزینه کرد در دستگاه‌های ذیربط صرف خواهد شد.

در ادامه بهاره آروین با اشاره به بسته‌های اعتباری شش ماهه شهرداری گفت: شهرداری بسته‌های اعتباری طرح ترافیک شش ماه را با ضریب ۸ دهم پیشنهاد داده است؛ اما کمیسیون حمل و نقل بسته یک ساله با ضریب ۷ دهم پیشنهاد داده که به نظر می‌رسد طرح شهرداری تهران منعطف تر است.

علیخانی در واکنش به این پیشنهاد گفت: به نظر می‌رسد که اگر هم بسته شش ماهه و هم بسته یک ساله وجود داشته باشد حق انتخاب مردم افزایش می‌یابد و پیشنهاد می‌شود هم بسته شش ماهه و هم بسته یک ساله در لایحه لحاظ شود.

اضافه شدن بسته‌های اعتباری طرح ترافیک نیز به تصویب رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین