کد خبر: ۶۳۴۷۱۲
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
مصوبه هيات وزيران مبني بر توقف كامل پروازهاي چين از به ايران اجرا نشده

تجارت برخی مسئولان با کرونا؛ چرا پروازهای ایران و چین متوقف نشده؟ جان مردم مهمتر است یا ...

پروازهاي مستقيم و غيرمستقيم از چين به ايران به‌رغم نگراني‌ نسبت به ورود ويروس كرونا به كشور همچنان برقرار هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

پيش از اين وزير بهداشت در جلسه روز جمعه به همراه جمعي از هيات وزيران و معاون اول رياست‌جمهوري دستوري را مبني بر توقف كامل پروازهاي چين و تهران مصوب كرده بودند، با اين حال، روز شنبه و يكشنبه اقلا سه پرواز مستقيم از چين به تهران برقرار شده است.

همزمان با اعتراض نماينده شيراز نسبت به ورود مسافر از چين به ايران و انتقال مسافران چيني از ساير فرودگاه‌هاي جهان توسط ايرلاين‌هاي ايراني، رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت مدعي شده است كه «ممكن است برخي با ترانزيت يا از فرودگاه‌هاي ديگر پس از سفر به چين به ايران سفر كنند.»

تجارت برخی مسئولان با کرونا؛ چرا پروازها ایران و چین متوقف نشده؟ جان مردم مهتر است یا ...

علاوه بر آن رييس مركز اطلاع‌رساني اجرايي نشدن مصوبه دولت براي توقف پروازها را چنين توصيف كرده كه چون اين مصوبه عصر جمعه ابلاغ شده است، «نمي‌توان انتظار داشت بلافاصله اين مصوبه از روز شنبه اجرا شود.» پروازها به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت «تا جابه‌جايي تاجران و دانشجويان ايراني و چيني به كشورهاي خود كه سه يا چهار روز طول مي‌كشد، برقرار خواهند بود، اما تعداد آنها از ۷ پرواز به ۳ پرواز رسيده است.» موج انتقادات نسبت به عدم توقف كامل پروازها در حالي مطرح است كه روز يكشنبه به گفته مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، يك مورد مشكوك به ابتلا كرونا ويروس در اصفهان شناسايي و بستري شد، اين فرد از كاركنان فرودگاه است.

پروازها متوقف شده‌اند يا خير؟

نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي نسبت به ورود مسافر از چين به ايران و انتقال مسافران چيني از ساير فرودگاه‌هاي جهان توسط ايرلاين‌هاي ايراني ابراز نگراني كرد. بهرام پارسايي در صفحه شخصي خود در توييتر مدعي شد: «برخلاف تصميم دولت، همچنان شاهد ورود مسافر از چين به ايران و انتقال مسافران چيني از ساير فرودگاه‌هاي جهان، توسط ايرلاين‌هاي ايراني هستيم. آيا سازمان هواپيمايي، خودمختار است و تابع دولت نيست؟ ‏اين سرپيچي و سوانح هوايي روزهاي اخير نشان مي‌دهد كه حفظ مديران نالايق، مهم‌تر از جان مردم است.»

اين در حالي‌ است كه كيانوش جهانپور، رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت امروز با بيان اينكه پروازهاي مستقيم ايران به/از چين متوقف مي‌شود و پروازهاي غيرمستقيم لغو نشده‌اند، گفته كه ممكن است برخي با ترانزيت يا از فرودگاه‌هاي ديگر پس از سفر به چين به ايران سفر كنند كه مراقبت براي افرادي كه مهر خروج از چين در ۱۴ روز گذشته در پاسپورت‌شان باشد، انجام مي‌شود.

جهانپور در پاسخ به ايرنا در مورد زمان توقف پروازها از چين گفته است كه مصوبه دولت براي توقف پروازها عصر جمعه ابلاغ شده و نمي‌توان انتظار داشت بلافاصله اين مصوبه از روز شنبه اجرا شود، اما به‌طور منطقي انتظار اين است كه از روز يكشنبه و حداكثر روز دوشنبه پروازهاي مستقيم چين به تهران و برعكس متوقف شوند.

جهانپور تاكيد كرده بود كه در مورد پروازهاي غيرمستقيم از چين نمي‌توانيم كاري كنيم و اگر بخواهيم اين پروازها را لغو كنيم گويي خود را تحريم كرده‌ايم. جهانپور با اشاره به پروازهاي غيرمستقيم از چين به ايران افزوده بود: البته براي پروازهاي غيرمستقيم مراقبت‌هاي مرزي با دقت در فرودگاه‌ها انجام مي‌شود به خصوص براي افرادي كه مهر خروج چين در پاسپورت آنها باشد، مراقبت‌ها جدي‌تر است. جهانپور در بخش پاياني سخنانش تاكيد كرده بود كه پروازهاي مستقيم از چين از قبل هم فقط در فرودگاه امام‌خميني (ره) بوده است و همه اين پروازها چه براي شركت‌هاي ايراني و چه چيني از روز (يكشنبه) بايد متوقف مي‌شدند.

در پي اعلام وضعيت اضطرار ويروس كرونا از سوي سازمان بهداشت جهاني، سعيد نمكي، وزير بهداشت طي نامه‌ به اسحاق جهانگيري، معاون رييس‌جمهوري از دولت خواسته بود تا همه پروازهاي رفت و برگشت به چين تا اطلاع ثانوي لغو شوند. در جلسه روز جمعه، اعضاي دولت با حضور وزراي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، راه‌و‌شهرسازي، گردشگري و صنايع‌دستي، كشور و سخنگوي دولت مصوب كردند تا اطلاع ثانوي همه پروازهاي ورود و خروجي به چين لغو شوند.

به‌رغم اين مصوبه، همچنان نحوه اجرايي شدن آن مورد سوال است. بهروز بنيادي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به دستور جهانگيري در مورد لغو پرواز از چين هر چه زودتر اجرايي شود، صداوسيما به‌طور مستمر به مردم اطلاع‌رساني كند، گفت: هرچه زودتر بايد دستور معاون اول رييس‌جمهور همانند همه كشورهايي كه پروازها‌ي‌شان را از چين متوقف كرده‌اند، اجرايي شود. بهروز بنيادي در گفت‌وگو با ايلنا درباره اينكه چرا ايران مانند ساير كشورهايي كه پروازهاي خود را از چين لغو كرده‌اند به‌رغم اينكه معاون اول رييس‌جمهور هم درباره اين مساله دستور داده است انجام نداده، گفت: چرايش را من نمي‌توانم پاسخ دهم، نمي‌دانم اين پروازها هماهنگ شده از قبل بوده است يا خير، گفته مي‌شود اين آخرين پروازهايي است كه از چين صورت مي‌گيرد و نكات ايمني هم در فرودگاه‌ها رعايت مي‌شود و اميدوار هستيم دستور معاون رييس‌جمهور همانند همه كشورهايي كه پروازها‌ي‌شان را از چين متوقف كرده‌اند، اجرايي شود.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اميدوارم ما هم مانند ساير كشورها پروازهاي‌مان را از مقصد چين هر چه زودتر لغو كنيم تا هنگامي كه سازمان بهداشت جهاني دنيا را از وضعيت اضطرار خارج كند، هيچ رفت و آمدي به اين كشور نداشته باشيم.

او با بيان اينكه تمهيداتي در خصوص مبارزه با «كرونا ويروس» در كشور در نظر گرفته شده است بايد ادامه پيدا كند، عنوان كرد: خوشبختانه تا امروز موردي از ابتلا به «كرونا ويروس» ثبت نشده است اما نبايد سستي كنيم چون بيماري در كشور ما نيست مبارزه نكنيم، بايد به راه‌مان در مبارزه با اين بيماري ادامه دهيم تا هنگامي كه سازمان بهداشت جهاني وضعيت عادي اعلام كند. بنيادي گفت: وزارت بهداشت تا امروز در اين زمينه خوب كار كرده و در سطح كشور اقدامات قابل ذكري داشته و در هيات دولت هم مبارزه با اين بيماري مطرح شده و به وزارتخانه‌ها دستورالعمل‌هاي لازم داده شده است.

با اين حال عليرضا رييسي، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ايلنا» در پاسخ به اين سوال كه چرا هنوز پروازها به چين متوقف نشده است؟ گفت: دليلي كه به ما گفتند، تا جابه‌جايي تاجران و دانشجويان ايراني و چيني به كشورهاي خود كه سه يا چهار روز طول مي‌كشد، اين پروازها برقرار است، اما تعداد آنها از ۷ پرواز به ۳ پرواز رسيده است.

به گزارش ايسنا، به‌رغم تصميمات مبني بر لغو پروازهاي ورودي از چين به ايران، بر اساس ليست پروازهاي شركت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) سه پرواز از شهرهاي پكن، شانگهاي و شنزن چين در ساعت‌هاي 19، 20 و 10: 21 در فرودگاه امام‌خميني (ره) به زمين خواهد نشست. علاوه بر اين روز گذشته، با وجود اينكه به گفته رضا جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري، پروازهاي چين براي پيشگيري از ورود ويروس كرونا در راستاي تصميمات اتخاذ شده در جلسه راهكاري پيشگيري از ورود اين ويروس ممنوع شده بود، دو پرواز ورودي از شهرهاي شانگهاي و گوانگ‌ژو چين انجام شد و در فضاي مجازي ويديويي دست به دست مي‌شود مبني بر اينكه «مسافران چيني را فقط ايرلاين ايراني مي‌پذيرد و آنها را به ايران و سپس چين منتقل مي‌كند.» تاكنون واكنشي رسمي نسبت به اين ويديو منتشر نشده است.

هيچ ايراني به كرونا مبتلا نشده است

رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت از اعزام هواپيماي اختصاصي با تجهيزات قرنطينه براي بازگرداندن 80 ايراني مقيم چين خبر داد و گفت: اين افراد بعد از بازگشت به كشور در هتلي در تهران به مدت ۱۴ روز و با حضور تيم پزشكي و با امكانات كامل قرنطينه مي‌شوند. به گزارش ايسنا، كيانوش جهانپور درباره وضعيت بازگشت ايرانيان اعلام كرد كه روز شنبه پروازي با تجهيزات كامل و تيم پزشكي به چين اعزام شده است تا بيش از ۸۰ نفر از هموطنان ايراني مقيم كشور چين را به ايران بازگرداند. او افزود: بخش عمده‌اي از اين افراد دانشجويان در حال تحصيل در چين هستند كه برخي از آنها مشكلات نظام وظيفه داشتند كه ستاد نيروهاي مسلح تسهيلاتي براي بازگشت آنها به كشور در نظر گرفته است. جهانپور درباره مجوز خروج ايرانيان مقيم چين از اين كشور ادامه داد: مذاكرات با كشور چين در اين باره انجام شد و توافق اوليه صورت گرفته است. با توجه به اينكه دو كشور ديگر مثل تركيه اتباع خود را از چين خارج كرده‌اند، فكر نمي‌كنيم از نظر ديپلماتيك مشكلي براي بازگشت هموطنان‌مان وجود داشته باشد. جهانپور با تاكيد بر اين نكته كه تاكنون هيچ‌ يك از هموطنان ايراني مقيم چين به ويروس كرونا مبتلا نشده‌اند، اما به دليل قرنطينه و محدوديت‌ها دچار مشكل شده بودند كه از نظر اخلاقي ما و همه دستگاه‌هاي دولتي موظفيم اين افراد را با رعايت ضوابط سلامت و ايمني به كشور برگردانيم. او درباره اينكه آيا موارد مشكوك به ويروس كرونا داشته‌ايم، گفت: روزانه به صورت انگشت‌شمار موارد مشكوك مبتلا به كرونا ويروس جديد داريم. هر فردي كه علايم و شرح حال او احتمال ابتلا به ويروس كرونا جديد را داشته باشد، تست تشخيصي برايش انجام مي‌شود و اگر تست منفي باشد، فرد از شرايط مراقبت‌هاي بهداشتي خارج مي‌شود. جهانپور ادامه داد: اگر در بيماري نتايج آزمايشگاهي ابتلا به ويروس كرونا مثبت شود، بخش ايزوله منفي در بيمارستان شهداي يافت‌آباد در شهر تهران و بخش‌هاي ايزوله منفي آماده شده در ساير استان‌ها محل بستري اين بيماران خواهد بود.

يك مورد مشكوك ابتلا به كرونا در اصفهان

ورود و خروج چيني‌ها به ايران در حالي همچنان قاطعانه متوقف نشده است كه آرش نجيمي، مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان از شناسايي و بستري كردن يك مورد مشكوك ابتلا به بيماري كرونا در بيمارستان فارابي اين شهر خبر داد. آرش نجيمي روز يكشنبه در گفت‌وگو با ايرنا افزود: اين فرد كه شب گذشته با علايم تب و سرفه كه بين اين بيماري و بيماري‌هاي هم‌خانواده آن مشترك است در بيمارستان فارابي بستري شد. او اظهار داشت: از آنجا كه بيمار مذكور كارمند فرودگاه و با گردشگران چيني در تماس بوده، براي رعايت احتياط به عنوان مشكوك به ابتلا به بيماري كرونا، تحت مراقبت قرار گرفته است. وي با بيان اينكه بيمارستان‌هاي فارابي و امين اصفهان به پذيرش مبتلايان احتمالي به بيماري كرونا در اصفهان مي‌پردازند، افزود: بر اين اساس نمونه‌گيري از اين فرد انجام شده و براي تشخيص به آزمايشگاه ويروس‌شناسي تهران ارسال شده است. آخرين خبر از وضعيت اين فرد حاكي از آن است كه فرد مشكوك به ابتلا به بيماري كرونا از بيمارستان مرخص شده است. به گفته مدير روابط‌عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان به ايسنا اين فرد از نظر علايم كلينيكي كاملا پاك شده و شرايط جسمي سالمي دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
2
63
امریکا با چین سالانه 450 میلیارد دلار مراوده تجاری داره و تمام پروازهایش را کنسل کرده شما بخاطر 20 میلیارد دلار تجارت با چین دارید چکار میکنید؟نکنه ...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
2
37
وقتی شما در این حد که جان ملت را حفظ کنید
قدرت ندارید برای چه وبرای که بخودتتان اجازه ادامه
کار میدهید !..؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
2
55
تنها چیزی که مهم نیست جان ایرانیان است فقط پول و دزدی وو اختلاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
4
58
تحریم مردمی خطوط هوایی ماهان
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
3
49
بهتره دیگه از هواپیمایی ماهان استفاده نکنیم. اون وقت معنی تجارت با جون مردم را بهتر میفهمند
سیاوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
56
تو این کشور تنها چیزی که اهمیت نداره مردم و جان آنهاست
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
7
13
خلبان بدون اجازه پرواز کرده باید از کار برکنار بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
5
18
می گن یک جوان بیست ساله در بیمارستان الزهرا اصفهان فوت کرده است.
ناشناس
|
Ireland
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
24
7
متاسفانه مردم ما عادت کردن بدونه اطلاع و آگاهی از چیزی فورا نظر بدن و قضاوت کنن !!!!!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
شما آگاهی بدین مام مطلع شیم
ناشناس
|
Belgium
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
39
به سخنان سفير چين دقت كنيد چطور براي شركت ماهان خط و نشان كشيده و درخواست ادامه پروازها را داشته
ملت ...ايران قبلا توسط سفير امريكا و انگليس تحقير مي شدند امروز توسط چين
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
3
40
خوب شد که از زیر یوغ آمریکا و انگلیس خبیث بیرون اومدیم. ولی چین و روسیه خوبن اشکالی نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ اِ نگو دیگه ناراحت میشن !!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
29
خب چیزی بیشتر از این نباید از شرکت ماهان انتظار داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
3
17
متاسفم از تمرد و بى اعتنايى به جان مردم و مصلحت كشور و
مسافر كشيى! ! !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
3
11
این پروازها حتما دلایلی دارند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
غایله خطای انسانی تکرار میشود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
7
اگر ویروس کرونادرایران شیوع پیداکردوباعث کشتن مردم شد تمامی ......................باجان مردم بازی نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
5
اگر راست می گویید و طرفدار آزادی بیان هستید پیام16:50 را بطور کامل منتشر کنید و پشت پرده زیر سوال بردن شرکت ماهان را افشا کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
4
5
ناجوانمردانه شرکت هواپیمایی ماهان مورد هدف قرار می گیرد در حالی که رسما در حال آوردن دانشجویان به کشور است و این افراد تحت نظارت وزارت بهداشت کشورند!
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
2
7
ایا بچه های ایرانی عجله امدن دارند ؟
به قیمت سلامت همه افراد خانواده ؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین