کد خبر: ۶۳۴۷۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
کسانی که مذاکرات را می‌کوبند، نه من بلکه مردم را می‌کوبند

ظریف: هیچ انتخابات و مقامی ارزش آن را ندارد که ابزار قدرت‌مان را به خاطرش از دست بدهیم

وزیر امور خارجه گفت که استفاده توامان از قدرت نظامی و دیپلماسی فرمولی بود که من و شهید سلیمانی به کار می بردیم.
ظریف: هیچ انتخابات و مقامی ارزش آن را ندارد که ابزار قدرت‌مان را به خاطرش از دست بدهیم
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امور خارجه گفت که استفاده توأمان از قدرت نظامی و دیپلماسی فرمولی بود که من و شهید سلیمانی به کار می‌بردیم.

محمدجواد ظریف طی سخنانی در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) پیرامون اهمیت مذاکرات در مناسبات بین‌المللی گفت: «معتقدیم کسانی که مذاکرات را می‌کوبند، ما را نمی‌کوبند مردم را می‌کوبند. ما از طرف مردم و به نمایندگی و پشتوانه آنها رفتیم مذاکره کردیم. این مردم هستند که می‌توانند ثابت کنند فشار حداکثری ما را اذیت می‌کند اما آنچه باید بپذیریم، این است که فشارها مردم را به زانو درنمی‌آورد و این عامل مهم است برای من که می‌خواهم بروم مذاکره کنم اما وظیفه من این است که این قدرت را در میدان جهانی به یک چیز ماندگار تبدیل کنم که می‌تواند یک توافق یا امتیاز باشد.»

ظریف تصریح کرد: «مذاکره به معنای تسلیم و پذیرش خواسته طرف مقابل نیست. امریکا کشور بدعهدی بود اگر بدعهد نبود که در دو صفحه یا حتی دو خط توافق می‌کردیم. اینکه ما 150 صفحه با هم توافق کردیم به خاطر آن بود که به هم اعتماد نداشتیم. اصلاً روابط بین‌الملل بر اساس اعتماد نیست هر کس روابط بین‌الملل را بر اساس اعتماد بنا کند با هر کشوری سرش کلاه می‌رود.»

وی افزود: استراتژی ما همیشه این بوده است که روی پای خودمان بایستیم و به مردم خودمان تکیه کنیم اما نه اینکه مردم مفری باشند که همه هزینه‌ها را بدهند. ما آمدیم که فدای مردم شویم، راحت است به هزینه مردم زندگی کردن یا شعار بدهیم یا سیاست‌گذاری کنیم. وظیفه ما کاهش هزینه مردم است ضمن اینکه باید به استقامت مردم همواره تکیه کنیم.

قدرت فرهنگ استقامت

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مزیت نسبی کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران در سایر عوامل قدرت است که ما به آنها عوامل معنایی قدرت می‌گوییم. یعنی قدرتی که بر اساس انگاره‌ها و باورها و اعتقادات نهادینه شده است و این قدرتی است که شهید سلیمانی را از سپهبد سلیمانی قدرتمندتر کرده است.

وی اظهار داشت: مرحوم شهید سپهبد سلیمانی فرمانده بی‌نظیری بود. شاید بنده که نزدیک به بیش از دو دهه است با ایشان از نزدیک افتخار همکاری داشتم، بیش از دیگران ضایعه فقدان این بزرگوار را احساس می‌کنم اما به جرأت می‌توانم بگویم برکاتی که از خون شهید سلیمانی نصیب انقلاب و مقاومت شده بی نظیر است.

ظریف با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و افزایش قدرت ایران گفت: از چین تا روسیه تا الجزایر و حتی تا خود امریکا قدرت ما جمع شده است و این قدرت است که پایه‌های حضور ایالات متحده را در منطقه ما متزلزل کرده و ان‌شاء الله متزلزل‌تر خواهد کرد. من به این، قدرت معنایی، قدرت فرهنگ ایثار، شهادت و قدرت فرهنگ استقامت می‌گویم.

وی ادامه داد: این عامل معنایی را که ما واقعاً دارنده آن هستیم، باید درک کنیم و قدر بدانیم؛ این یک تحول مفهومی بنیادی در عرصه بین‌المللی است. قدرت انسجام ملی و قدرت ملی است.

وی اضافه کرد: همان طور که فرمانده ارتش بیان کرد، توان دیپلماسی در کنار توان دفاعی است و معارض توان دفاعی نیست. هر زمان دیپلماسی باید از توان دفاعی بهره بگیرد و هر زمان که لازم باشد در خدمت توان دفاعی باشد. این فرمولی بود که بنده و سردار سلیمانی در طول دو دهه گذشته در حد بضاعت ناچیز خودم و در حد توانمندی اعلای ایشان، توأمان استفاده کردیم. چون نباید عوامل معنایی قدرت را فراموش کنیم. امروز عوامل معنایی قدرت اهمیت پیدا کرده است.

ظریف همچنین درباره ابتکار عمل صلح هرمز که از سوی ایران پیگیری می‌شود، گفت: «ایران از سال 64 که اوج جنگ نفتکش‌ها بود اولین نامه را به دبیرکل سازمان ملل نوشت که باید یک نظام امنیت منطقه‌ای داشته باشیم و پیش‌نویس آن نامه را بنده نوشتم و بارها پیشنهادهایی از این دست مطرح کردیم که آخرین آن ابتکار صلح هرمز را رئیس‌ جمهوری مطرح کردند که جامع‌ترین طرحی بوده که برای امنیت منطقه ارائه کردیم. سه کشور منطقه از آن استقبال کردند و دوستان دیگری هم حمایت ضمنی کردند. امیر کویت نامه‌ای دادند اما سه کشور هستند که به نظر من دنبال آرامش نیستند و فکر می‌کنند اگر نشان دهند منطقه در حال ناامنی است، امریکا را در منطقه نگه می‌دارند.»

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعلام طرح موسوم به معامله قرن از سوی رئیس جمهوری امریکا گفت: اقدام امریکا در اعلام طرح به قول خودشان معامله قرن فرصتی بی‌نظیر برای جمهوری اسلامی ایران است. به گفته وی، همان طور که برجام توانست چهره‌ امریکا و اسرائیل را در جهان نشان دهد و امنیتی‌سازی و جنگ‌طلب بودن ایران را نابود کند، طرح منحوس معامله قرن هم می‌تواند چهره دشمن انگاری جمهوری اسلامی در جهان عرب را به شرط اینکه درست عمل کنیم، وارونه سازد.

زمینه حضور گسترده در انتخابات فراهم شود

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این نشست با اشاره به انجام اولین تعامل و انتقال مالی در چارچوب کانال مالی ایران و سوئیس برای انتقال اقلام بشردوستانه به ایران گفت: «این یک قدم بسیار کوچک است دولت سوئیس تلاش کرد ما از تلاش آنها قدردانی می‌کنیم اما این نشانه حسن نیت امریکا نیست و حتی نشانه آن نیست که ایالات متحده امریکا کوچک‌ترین اقدام را در راستای اجرای تعهدش بر مبنای دستور موقتی دیوان دادگستری انجام داده باشد چه برسد به اینکه بر اساس برجام عمل کرده باشد.»

ظریف درباره انتخابات مجلس هم گفت: در انتخابات باید زمینه حضور گسترده فراهم شود تا مردم حضور حداکثری داشته باشند. با حضور حداکثری امریکا مجبور است سیاست فشار حداکثری خود را کنار بگذارد، بپذیرد سیاست ترامپ شکست خورده است و خسارات ایران را پرداخت کند تحریم‌ها را کنار بگذارد و به ۱+۵ برگردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
4
موشکی که هواپیمای این مردم رو سرنگون کرد کجایی بود؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین