کد خبر: ۶۳۴۸۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶

پشت پرده لغو نشدن پروازهای چین به ایران

رییس انجمن صنفی آژانس‌های مسافرتی و هوایی با اشاره به ادامه پروازها بین چین و ایران و پیگیری‌ها و نگرانی‌های سفیر چین در این زمینه، گفت: ما هرگز نخواسته‌ایم روابط ایران و چین، قطع یا مختل شود اما ویروس ناشناخته و مرگبار کرونا شرایط اضطراری را به وجود آورده که ایران هم مثل سایر کشورها باید ملاحظه‌هایی در رفت و آمدها داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

حرمت‌الله رفیعی با اشاره به آن‌چه به‌عنوان توئیت اخیر سفیر چین در ایران و به زبان فارسی درباره تمایل شرکت هواپیمایی ایرانی برای ادامه همکاری و پروازها با چین منتشر شده، یا دیداری که اخیرا با وزیر بهداشت کشورمان پس از تصمیم دولتمردان ایران برای تعلیق پروازها بین دو کشور داشته و اعلام نگرانی کرده است، یادآور شد: درست است که نگرانی‌هایی از سوی سفیر چین در ارتباط با تصمیم ایران برای توقف پروازها بین دو کشور، مطرح شده اما مگر در سال چقدر بین دو کشور تردد وجود دارد؟ در ایده‌آل‌ترین حالت با احتساب تاجران، گردشگران و سایر گروه‌ها، این جمعیت نهایت به ۱۰۰ هزار نفر برسد. مهم‌تر از آن، شرایط موجود با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی و آمار قربانیان و مبتلایان ویروس ناشناخته و خطرناک کرونا است که ضرورت ایجاد می‌کند فعلا در ترددها ملاحظه‌هایی را رعایت کنیم، همانطوری که بقیه کشورها عمل می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما هرگر نخواسته‌ایم روابط ایران و چین مختل شود، اتفاقا چین بازار هدف گردشگری ایران است، ولی با توجه به مخاطرات این ویروس، مطالبه عمومی این است که محدودیت‌هایی که سایر کشورها اعمال کرده‌اند حداقل برای مدتی اجرا شود.

پشت پرده لغو نشدن پروازهای چین به ایران

او با اشاره به ادامه پروازها از سوی یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران، علی‌رغم تصمیم دولت برای توقف پروازها و از طرفی توجیه سازمان هواپیمایی برای ضرورت برقراری این پروازها به منظور انتقال ایرانی‌هایی که هنوز در چین هستند، اظهار کرد: علاوه بر پروازهای مستقیم، پروازهای ترانزیت چینی‌ها از طریق ایران همچنان برقرار است. از جانب انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری و هوایی درخواست می‌کنیم این پروازها متوقف شود. این هواپیماها متعلق به مردم ایران هستند و این روزها که اخبار خوبی از وضعیت هواپیماها در داخل کشور نمی‌شنویم، لازم است هواپیماهای آن شرکت با اولویت، در خدمت شهروندان ایرانی باشند. از طرفی اخباری شنیده می‌شود مبنی بر این‌که آن ایرلاین ایرانی تنها شرکتی است که از ترکیه چینی‌ها را ترانزیت می‌کند. اگر این اخبار صحت ندارد، برای اطمینان خاطر مردم در این شرایط حساس، باید سریع‌تر روشنگری شود.

رفیعی ادامه داد: در مکالمه‌ای که با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتم، ایشان نیز با توقف موقتی سفر بین ایران و چین موافق بود. این مطالبه صریح از سوی وزیر بهداشت کشورمان هم بارها مطرح شده و وزیر راه هم تا حدودی اعلام موافقت کرده است. اما این‌که چرا بعد از چند روز از تصمیم دولت هنوز با توجیه بازگشت ایرانی‌ها از چین این پروازها ادامه دارد، جای سوال است؟

وی افزود: شاید دولت ملاحظه‌هایی در روابط با چین داشته باشد و ممکن است در اجرای برخی تصمیم‌ها تامل کند اما بخش خصوصی این ملاحظات و حاشیه‌ها را ندارد و شاید راحت‌تر تصمیم بگیرد، برای همین به خواست آژانس‌هایی که این فصل تور گردشگری در چین اجرا می‌کردند و یا تورهایی را از چین به ایران می‌آوردند، برای توقف اجرای تورها اعلام آمادگی کردیم.

رییس انجمن صنفی آژانس‌های مسافرتی و هوایی اظهار کرد: در نامه‌ای خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توقف تورهای چین به مدت دو هفته اعلام آمادگی کردیم اما اگر ضرورت داشته باشد این زمان را به دو ماه و حتی بیشتر افزایش می‌دهیم. آژانس‌های گردشگری نسبت به این مطالبه متعهد هستند و تا کند شدن روند شیوع این ویروس در جهان، تور چین را نمی‌فروشیم.

روز جمعه (۱۱ بهمن‌ماه) نشست ویژه‌ای با موضوع بررسی راهکارهای پیشگیری از ورود ویروس کرونا و مقابله با آن، با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزرای کشور، راه، بهداشت، خارجه و گردشگری برای اتحاذ تدابیر جدی‌تر به منظور پیشگیری از انتقال این ویروس به ایران تشکیل شد و با تصمیم دولتمردان، مقرر شد تا پروازهای رفت و برگشت چین به حالت تعلیق درآید.

این تصمیم تا کنون اجرا نشده و پروازها بین دو کشور همچنان برقرار است. سخنگوی سازمان هواپیمایی در توضیح علت برقراری این پروازها گفته که «پروازهای ایران به چین در حال تعلیق است و پروازهای احتمالی به این کشور با هماهنگی با وزارت بهداشت برای انتقال ایرانیان مقیم چین و چینی‌هایی که در ایران هستند، انجام می‌شود.»

اما برخی نمایندگان مجلس نسبت به تداوم پروازها بین ایران و چین واکنش نشان دادند، از جمله بهرام پارسایی که در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «برخلاف تصمیم دولت، همچنان شاهد ورود مسافر از چین به ایران و انتقال مسافران چینی از سایر فرودگاه های جهان، توسط ایرلاین های ایرانی هستیم. آیا سازمان هواپیمایی، خودمختار است و تابع دولت نیست؟ ‏این سرپیچی و سوانح هوایی روزهای اخیر نشان می دهد که حفظ مدیران نالایق، مهم تر از جان مردم است.»

در فاصله‌ای که دولت ایران تصمیم گرفت پروازها را به چین به حالت تعلیق درآورد، سفیر چین در تهران، دیدارهایی با وزیر بهداشت و شرکت هواپیمایی ماهان داشت و روز گذشته در توئیتی به فارسی از تمایل شرکت هواپیمایی ایرانی برای ادامه همکاری با چین، نوشت.

کیانوش جهانپور - رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت - در اظهاراتی گفته که پروازهای مستقیم ایران و چین متوقف می‌شود اما پروازهای غیرمستقیم لغو نشده‌اند. مصوبه دولت برای توقف پروازها عصر جمعه ابلاغ شده و نمی‌توان انتظار داشت بلافاصله این مصوبه از روز شنبه اجرا شود، اما به‌طور منطقی انتظار این است که از روز یکشنبه و حداکثر روز دوشنبه پروازهای مستقیم چین به تهران و برعکس متوقف شوند.

او حتی گفته: پروازهای غیرمستقیم از چین را نمی‌توانیم کاری کنیم و اگر بخواهیم این پروازها را لغو کنیم گویی خود را تحریم کرده‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
3
واقعا ببینید به چه روزی افتادیم که جرات نداریم ب خاطر جان خودمون پرواز لغو کنیم
؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
5
بالاخره حفظ روابط با چین از جان مردم مهمتره دیگه . بعد از بیشتر از 10 روز که از این اتفاق میگذره مسئولین فقط دارن میگن میخوایم به حالت تعلیق در بیاریم . پس کی ؟
فرودگاه ترکیه اعلام کرده فقط ایرلاین های ایران هستن که مسافران چینی رو میپذیرن . احتمالا دارن دروغ میگن . وگرنه مسئولین ما که دروغ نمیگن هیچوقت.
این جیب ها پرشدنی نیست .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین