کد خبر: ۶۳۴۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸

تورم فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: یکی از معضلات کشور بیکاری و تورم فارغ‌التحصیلان بیکار است.
تورم فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور
آفتاب‌‌نیوز :

اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های استان تهران و رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای صبح امروز در دانشگاه شریعتی برگزار شد.

صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این برنامه اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های حضوری کشور است. انتقادات زیادی از آموزش عالی در چند سال اخیر وجود داشته که این انتقادات به دو گزارش استناد می‌شود. گزارش اول مربوط به بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در سال ۹۶ و یک گزارش دیگر هم مربوط به مجمع جهانی اقتصاد می‌شود.

وی گفت: یکی از معضلات کشور ما بیکاری و تورم فارغ‌التحصیلان بیکار است. از طرف دیگر وضعیت موجود سرمایه انسانی در ایران قابل بحث است. چند سالی است که مجمع جهانی اقتصاد سرمایه انسانی را در کشورها اندازه گیری می کند و این رتبه‌بندی برای همه کشورها وجود دارد. تعدادی کشور مورد اندازه گیری قرار گرفتند و داده ها نشان می دهند ایران در سال ۲۰۱۷ دارای امتیاز ۱۰۴ در میان ۱۳۰ کشور بوده است.

او افزود: ۹۵ هزار و ۶۰۰ هزار نفر تقاضای نیروی کار از طرف صاحبان مشاغل در سایت وزارت کار را ثبت کردند ولی فقط ۱۶۰ هزار نفر را مراکز کاریابی صاحبان مشاغل معرفی کردند. بی شک می‌توان گفت پاشنه آشیل ایران در شاخص‌های سرمایه انسانی، معیار مشارکت افراد ۲۴ تا ۵۴ سال بوده است.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر بی فایدگی سرمایه انسانی در ایران است به طور نسبی سرمایه انسانی یک جامعه گاها گرایش به پایین آمدن دارد. امروزه دانشگاه‌ها را با نگاه‌های جدید دیگری رتبه بندی می‌کنند به عنوان مثال اینکه دانشگاه‌ها چقدر می‌توانند نیروی انسانی را برای اشتغال آماده کنند. اینها هم در رتبه بندی ها تاثیر خواهد گذاشت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: حدود ۸۰ و ۹۰ درصد جوانان در اروپا آمریکا و کشورهای جنوب شرقی آسیا آموزش‌های مهارتی را انتخاب می‌کنند که همین اتفاق می‌تواند یک راهکار مهم برای بیکاری باشد. آموزش مهارتی در دنیا یک ضرورت اجتماعی،اقتصادی، آموزشی بو حتی تکنولوژی است. تلاش ما این است که این دانشگاه را به اقتصاد و تولید ربط بدهیم.

صالحی عمران درباره بودجه این دانشگاه گفت: بودجه دانشگاه ما در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها وضعیت نامطلوبی دارد از این رو تقاضا داریم به این امر توجه شود.

غلامرضا کیانی معاون آموزشی دانشگاه شریعتی گفت: طی ترم گذشته ۱۳۶ هزار و ۸۲۷ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مقاطع کاردانی و کارشناسی و همچنین در ۱۷۶ دانشکده و آموزشکده تحصیل می‌کردند. دانشگاه‌های فنی سال‌هاست فعالیت دارند و ۸۰۰ هزار دانش آموخته را تحویل جامعه بازاری داده‌اند. همچنین تلاش شده در این سال‌ها نزدیک به ۱۱۵ مرکز برای پسران و ۵۲ مرکز برای دختران تاسیس شود. علاوه بر این به صورت همزمان ۱۰ مرکز دیگر در حال تاسیس است.

وی اضافه کرد: در دانشگاه‌های ما ۱۵۷ رشته از جمله ۹۳ رشته برای مقطع کاردانی، ۵۷ رشته برای کارشناسی ناپیوسته و هفت رشته هم برای کارشناسی پیوسته داریم ولی متاسفانه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با کمبود کادر علمی تحت استخدام مواجه است. ما در دانشگاه ۶۱۱ هیئت علمی داریم که ۴۷۱ نفر مرد و ۱۴۰ نفر زن هستند. در حال حاضر ۱۹ هزار و ۹۴۳ استاد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدریس می‌کنند.

کیانی در خصوص دوره‌های توانمند سازی از سوی دانشگاه فنی گفت: ما سعی کر‌ده‌ایم یک دوره توانمندسازی تخصصی برای اعضای هیئت علمی در آلمان در نظر بگیریم. همچنین برای ساماندهی بازار کار ۲۰۰ رشته را ساماندهی کردیم البته اگر رشته‌های جدید تصویب شوند برای آنها ظرفیت جدید تعریف می‌کنیم.شعار امسال ما برای ادامه فعالیت‌ها در حوزه آموزشی "سامان دادن" است که در راستای آن کار می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین