کد خبر: ۶۳۴۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
در دانشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار می‌شود؛

آیین رونمایی از کتاب " نی زن کنار برنجزار"

کتاب " نی زن کنار برنجزار" با موضوع بررسی زندگی و شعر شاعر معاصر " شیون فومنی با قلم دکتر احمد ابومحبوب به تازگی از سوی نشر ثالث با همکاری بنیاد شیون فومنی منتشر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس فرهنگی-* از سوی بنیاد شیون فومنی و با همکاری پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و نشر ثالث، آیین رونمایی از کتاب "نی زن کنار برنجزار" به قلم احمد ابومحبوب‌ روز پنج شنبه، ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰، در محل سالن اجتماعات پژوهشکده‌ گیلان شناسی دانشگاه گیلان واقع در رشت، تقاطع غیر همسطح انتظام رشت، بلوار شیون فومنی، ابتدای خیابان سلیمانداراب برگزار می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی شیون فومنی، کتاب "نی زن کنار برنجزار" با موضوع بررسی زندگی و شعر شاعر معاصر، شیون فومنی به تازگی از سوی نشر ثالث با همکاری بنیاد شیون فومنی منتشر شده است.

روابط عمومی بنیاد شیون فومنی اعلام کرد: در این آیین رونمایی، استادان مبرز دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان: دکتر علی تسلیمی، دکتر علی صفایی و دکتر علیرضا نیکویی ابعاد مختلف کتاب " نی زن کنار برنجزار" را مورد بررسی، نقد و نظر کارشناسی قرار خواهند داد.

پخش تصاویر شعرخوانی شیون فومنی و تصاویری از دکتر احمد ابومحبوب و اجرای موسیقی بر اساس ترانه های شیون فومنی از دیگر بخش های این آیین می باشد.

دکتر احمد ابومحبوب عضو هیات امنای بنیاد فرهنگی شیون فومنی و از شیون شناسان مسلم همروزگار ما بود. از ایشان مقالات متعددی درباره‌ی شعر گیلکی و شعر فارسی شیون فومنی به یادگار مانده است و افزون بر آن استاد راهنمای پایان‌نامه‌های دانشگاهی با موضوع شعر شیون فومنی در دانشگاه‌های تهران از دیگر فعالیت‌های شیون‌پژوهی این استاد ادبیات بوده است. کتاب " نی زن کنار برنجزار" آخرین اثر شیون‌پژوهی این استاد مبرز دانشگاه درباره‌ی اشعار گیلکی و فارسی شیون فومنی است که از وی به یادگار مانده است. در این‌ کتاب دکتر ابومحبوب با گذری بر زندگی شیون فومنی، اشعار گیلکی و فارسی این شاعر نامدار معاصر را مورد بررسی، نقد و تحلیل قرار داداه است و در پایان کتاب با جدولی از ترانه‌های سروده‌شده‌ی گیلکی و فارسی شیون فومنی به تبیین و تشریح ارزش‌های ابعاد هنری این ترانه‌ها پرداخته است.

آیین رونمایی از کتاب

احمد ابومحبوب، اصالتا انزلیچی و در سال ۱۳۳۵ از پدر و مادری اهل بندرانزلی در تهران متولد شد. تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. در سال ۱۳۵۵ به دانشسرای راهنمایی تهران وارد شد و مقطع فوق دیپلم را دریافت کرد. ابومحبوب در اولین سال از بازگشایی دانشگاه بعد از انقلاب فرهنگی، در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در سال ۱۳۶۴ مدرک کارشناسی خود را گرفت و در سال ۱۳۶۹ مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رساند. ابومحبوب در دوره‌ی دکترای همان رشته در همان دانشگاه پذیرفته شد اما به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش، موفق به ثبت‌نام در آنجا نشد. ابومحبوب، در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات هم از پذیرفته‌شدگان بود و به همین دلیل، موفق به کسب مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی در همین دانشگاه شد. از آثار ابومحبوب علاوه بر صدها مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده‌ی داخلی و بین‌المللی، به این کتاب‌ها می‌توان اشاره کرد:

- "تصحیح دیوان رباعیات اوحدالدین کرمانی" ،
- "ساخت زبان فارسی"،
- "کالبد شناسی نثر"،
- "عروض و قافیه و نقد ادبی"،
- "سبک شناسی شعر"(ده جلد)،
- " فرهنگ چهارزبانه علوم اجتماعی" (ترجمه)،
- "در های و هوی باد"(زندگی و شعر حمید مصدق)،
- "گهواره سبز افرا"(زندگی و شعر سیمین بهبهانی)،
- " کک کوهزاد"،
- " فمینیسم های ادبی"(ترجمه)،
- مجموعه شعر "غزل در غزل".

احمد ابومحبوب، روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷ به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در سن ۶۲ سالگی در تهران چشم از جهان فروبست.

*میترا حسابی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین