کد خبر: ۶۳۵۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

نتایج اولیه انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا؛ پیت بودجج پیشتاز ایستگاه اول

نتایج اولیه رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا پس از شمارش ۶۲ درصد آراء، از پیشتازی پیت بودجج حکایت دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس نتایج اولیه که شامگاه سه شنبه اعلام شد پیت بودجج، شهردار سابق «ساوت بند» در ایالت ایندیانا با کسب ۲۶.۹ درصد آراء شمارش شده پیشتاز فعلی رقابت درون حزبی دمکرات‌ها است و برنی سندرز با کسب ۲۵.۱ درصد آراء وی را تعقیب می‌کند. الیزابت وارن، دیگر بخت اصلی این انتخابات ۱۸.۳ درصد از آرا را به خود اختصاص داده و در رتبه سوم قرار دارد.

نکته جالب در نتایح اعلام شده اقبال کم رای دهندگان به جو بایدن معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده است که با کسب ۱۵.۶ درصد آراء در رتبه چهارم جای گرفته است.

نتایج اولیه انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا؛ پیت بودجج پیشتاز ایستگاه اول

پیروز رقابت‌های درون حزبی، نامزد نهایی حزب دموکرات و هماورد دونالد ترامپ جمهوری جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور خواهد بود.

رای گیری در ایالت آیووا بر خلاف برخی دیگر از ایالت‌ها به انتخاب یک نامزد واحد منجر نخواهد شد بلکه آرای ایالتی بر اساس در صد آراء کسب شده توسط نامزدها بین دو تا سه نامزد اصلی توزیع خواهد شد.

نتیجه انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها قرار بود در ساعات ابتدایی روز سه شنبه چهارم فوریه اعلام شود اما در نهایت با تاخیری غیرمنتظره و بسیار زیاد حوالی نیمه شب همین روز اعلام شد؛ تاخیری که تمسخر دونالد ترامپ را به همراه داشت. دفتر حزب دموکرات در ایالت آیووا اخلال در اپلیکیشن طراحی شده برای جمع‌آوری و پردازش آراء یک هزار و هفتصد دفتر رای‌گیری را دلیل اصلی این تاخیر عنوان کرده بود.

رای دهندگان ایالت آیووا دوشنبه شب با حضور در بیش از ۱۶۰۰ مدرسه، سالن اجتماعات و دیگر مکان‌های عمومی، نامزد برتر خود را در میان ۱۱ فرد معرفی شده انتخاب کردند. دموکرات‌های ایالت آیووا همچنین در اقدامی تاریخی یک مسجد را به محلی برای رقابت انتخاباتی تبدیل کردند.

از میان همه نامزدها برخی از آنها چون برنی سندرز، جو بایدن، الیزابت وارن، مایک بلومبرگ و پیت بودجج چهره‌ای شناخته شده به حساب می‌آیند و برخی چون اندرو ینگ، تام استایر، دووال پاتریک، ایمی کلوباشار، تولسی گابارد و مایکل بنت چندان شهرتی ندارند. چهار پیشتاز اصلی یعنی سندرز،‌ بودجج،‌ بایدن و وارن بیشترین آراء را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص داده بودند.

برنی سندرز و پیت بودجج،‌ دو نامزد پیشتاز در نظر سنجی‌ها پیش از اعلام رسمی نتایج هر یک با انتشار نتایج جزئی انتخابات خود را نفر اول معرفی کرده بودند.

آراء ایالت آیووا آنچنان که تصور می‌شود در نتیجه کلی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها تاثیر گذار نخواهد بود و تنها به اندازه آراء ایالتی که به حساب هر یک از برنده‌ها ریخته می‌شود ثمر بخش است اما از آنجا که نتیحه آراء نخستین ایستگاه کمک می‌کند تصور رأی‌دهندگان از یک نامزد شکل بگیرد و پیروزی زود هنگام هر یک از نامزدها در رقابت پیش رو را جلو اندازد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رای گیری بعدی در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها هفته آینده در ایالت نیوهمپشایر برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین