کد خبر: ۶۳۵۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹

واکنش‌ها در آمریکا به نتیجه استیضاح ترامپ

بعد از ماه‌ها جنجال بر سر استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و سرانجام اقدام جمهوریخواهان سنای این کشور برای تبرئه او از اتهامات، بسیاری از سیاستمداران و مردم ایالات متحده نسبت به این اقدام موضع‌گیری منفی کرده و از آن به «روزی شرم‌آور و غم‌انگیز» برای مجلس سنا یاد کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

سنای آمریکا بعد از سه روز مناقشه نفس‌گیر درباره استیضاح رئیس جمهوری این کشور که به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ چشم دوخته است، با ۵۲ رأی در مقابل ۴۸ رأی، دونالد ترامپ را از هر دو بند اتهامی یعنی سوء‌استفاده از قدرت در پرونده اوکراین‌گیت و جلوگیری از اجرای عدالت، رأی به «بی‌گناهی» او داده و ارو را از این اتهامات تبرئه کرد.

به همین دلیل علاوه بر اینکه در چند شهر این کشور از جمله در شیکاگو، دورهان، سن‌دیه‌گو و کارولینای شمالی تجمع های اعتراضی نسبت به این رای سنا برگزار شد، بسیاری از سیاستمداران نیز ضمن ابراز ناامیدی نسبت به روند تحولات سیاسی در کشورشان این اقدام سنا را تقبیح کردند.

واکنش‌ها در آمریکا به نتیجه استیضاح ترامپ

براساس یواس‌ای‌تودی، بیشتر مردم آمریکا حوادث سه روز اخیر در سنا را «یک نمایش خیمه‌شب بازی از پیش تعریف‌شده برای تمسخر خودشان (مردم)» تلقی کردند و با اعلام اینکه سیاست در این کشور دیگر برای آنها جاذبه‌ای ندارد، آن‌را تا اطلاع ثانوی موضوعی بی‌معنی برای پیگیری‌های بعدی در زندگی خود ارزیابی کرده و می‌کنند.

واکنش‌ها در آمریکا به نتیجه استیضاح ترامپ

به طور نمونه «رایان فلانتری» و «اندی تاتمن» از اعضای هیات بازرگانی شیکاگو که در سال ۲۰۱۹ به ایده‌های لیبرالی او و در واقع جمهوریخواهان رای داده بودند، این بار مایوس از اقدامات چهار سال اخیرش انتظار داشتند اصل قانونی استیضاح علیه او اجرایی شود، اما وقتی به اقدام جمهوریخواهان در سنا مواجه شدند گفتند: این دسته از نمایندگان رقاصانی‌اند که دقیقا با موسیقی از پیش تعین شده برای خودشان رقصیدند، از این رو اقدامات آنها تعجب برانگیز نبود و حتی تنها رای منفی «میت رامنی» جمهوریخواه به ترامپ نیز دیگر تعجب برانگیز نیست.

در این بین، رابرت ریچاردسون هنرمند سن‌دیه‌گویی، برگزاری مراسم استیضاح را مسخره خواند و گفت، «برگزاری استیضاح کاری عبث و نتیجه آن نیز مشخص بود، به همین دلیل کسب این نتیجه بهانه منفی در دست ترامپ خواهد بود تا فکر کند چک سفید دارد و می‌تواند از این به بعد هم دست به هر اقدامی بزند.»

اقدام سنا،‌ خیانت به قانون اساسی است

صرف نظر از واکنش‌های مردمی، سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه از جمله برخی از آنها که در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هستند، به شدت اقدام مجلس سنا در تبرئه دونالد ترامپ از اتهامات مطرح شده در پرونده استیضاح را محکوم کردند.

از جمله، هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶، ضمن محکوم کردن اقدام جمهوریخواهان در سنا، در یک پیام توئیتری نوشت: «آنها به سوگند اولیه خود برای دفاع از قانون اساسی خیانت کرده و در واقع آمریکا را وارد یک مرحله خطرناک از سیاست سوق دادند که بازگشت از این مرحله نیازمند تلاش و همکاری آحاد جامعه خواهد بود.»

«کلو باچر» سناتور دموکرات نیز در یک پیام توئیتری در این باره نوشت: این یک روز هولناک برای کشور بود. تاریخ به یاد خواهد آورد که اکثریت اعضای این نهاد به دنبال شواهد و اسناد نبودند و به جای آن تصمیم گرفتند اقدامات رئیس جمهوری حتی نیاز به بازنگری دوباره ندارد. ما به عنوان نمایندگان مردم آمریکا، وظیفه حمایت و محافظت از قانون اساسی را داریم. رئیس جمهوری از قدرت خود برای به دست آوردن منافع شخصی استفاده کرده است. هیچ کسی فراتر از قانون نیست.»

واکنش‌ها در آمریکا به نتیجه استیضاح ترامپ

نانسی پولسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز بعد از رد طرح استیضاح ترامپ، با صدور بیانیه‌ای اقدامات «میچ مکانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا را محکوم و او را رهبری سرکش خواند و در عین حال ترامپ و جمهوریخواهان سنا را به عادی‌سازی بی‌قانونی در کشور متهم کرد.

وی نوشت: بنیانگذاران ما به دنبال حفاظت از یک رئیس جمهوری سرکش هستند و آن‌ها هرگز تصور نمی‌کردند که در عین حال یک رهبر سرکشگر (مکانل) در سنا داشته باشند که ناجوانمردانه از وظیفه خود برای حمایت از قانون اساسی چشم پوشی کند.
پلوسی همچنین با انتقاد از جمهوریخواهان مجلس سنا به دلیل رأی مخالف برای ورود شاهدان و اسناد اضافی در دادگاه، افزود: ترامپ اکنون در حالی در مورد تبرئه‌اش به خود می‌بالد که مجلس سنا با سرکوب شواهد و رد ابتدایی‌ترین عناصر یک روند عادلانه قضایی، خود را به همدستان مایل به سرپوش گذاشتن اتهامات ترامپ تبدیل کرد.»

او در مجلس سنا نیز بعد از سخنرانی سالانه دونالد ترامپ موسوم به «سخنرانی وضعیت کشور»، نسخه رونوشت متن سخنرانی رئیس جمهوری را که در اختیارش قرار داده شده بود، پاره کرد و آن را یک «سخنرانی متقلبانه» خواند.
پلوسی پس از این سخنرانی به خبرنگاران گفت: پاره‌اش کردم. با در نظرگرفتن گزینه‌های دیگر، این مودبانه‌ترین کاری بود که انجام شد.

البته «کریس مورفی» سناتور آمریکایی نیز با انتقاد از سخنرانی سالیانه دونالد ترامپ در پیامی توئیتری در این خصوص نوشت: آن (سخنرانی) شرم‌آور بود. این نطق حتی تلاشی نصفه نیمه برای ارائه یک سخنرانی درباره وضعیت کشور هم نبود.

او این سخنرانی را از ابتدا تا انتها یک سخنرانی تبلیغاتی برای انتخابات ۲۰۲۰ معرفی کرد که پر از نمایش‌های سیاسی بود که در شأن مجلس نمایندگان نبوده بلکه مملو بود از دروغ‌های قابل اثباتِ پی در پی بود، و در عین حال گفت: "متأسفم که در این مراسم شرکت کردم و غمگینم که رئیس جمهوری یک سنت مقدس را به یک نمایش انتخاباتی کم ارزش تبدیل کرد و همچنین ناراحتم که همقطاران جمهوری خواهم تمام شب او را تشویق و ترغیب کردند".

«الیزابت وارن» سناتور دموکرات ماساچوست و از نامزدهای ریاست جمهوری، امروز در توئیتی نوشت: جمهوریخواهان به حفاظت و دفاع از رئیس جمهوری رای دادند، آن هم در شرایطی که او از دولت ما برای منافع شخصی‌اش سوء استفاده کرده است. دونالد ترامپ به یک دولت خارجی فشار آورده تا در انتخابات ما دخالت کند. او به روابط دیپلماتیک ما آسیب رسانده و امنیت ملی ما را در معرض خطر قرار داده است.

او تبرئه شدن ترامپ را در مجلس سنا، روزی «شرم‌آور» برای این مجلس و روزی «غم‌انگیز» در تاریخ ایالات متحده توصیف کرد.

«مایکل بلومبرگ» شهردار پیشین نیویورک و از دیگر نامزدهای ریاست جمهوری، در توئیتی نوشت: روند برگزاری محاکمه ترامپ در سنا یک بازی و معما و این رای سنا مایه ننگ آمریکا خواهد بود. ما باید در انتخابات ۲۰۲۰ کاری را انجام دهیم که جمهوریخواهان مجلس سنا حاضر به انجام آن نشدند و شجاعت انجامش را نداشتند: رای دادن برای برکناری یک رئیس جمهور قانون‌گریز و بی پروا می‌توانست تغییر این فصل سیاه و تاریک در زندگی کشورمان باشد که نشد.

به جز این سیاستمداران، شمار دیگری از فعالان و هنرمندان آمریکا از جمله «بیل مار» کمدین معروف نیز به تبرئه ترامپ از اتهاماتش واکنش نشان داد و گفت، از این پس حامیت قانونی نیز در آمریکا متوقف می‌شود.

او گفت: وکلای ترامپ تلاش کردند به اصولی برای دفاع از موکل خود تکیه کنند که مردم هرگز به این اصول رای نداده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین