کد خبر: ۶۳۵۷۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰

پنتاگون بازهم درباره تلفات نظامیان خود دروغ گفت

تعلل و فقدان شفافیت وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ارائه اطلاعات دقیق درباره تعداد کشته‌ها و مجروحان نیروهای نظامی خود در عملیات نظامی این کشور در منطقه، به گمانه‌زنی درباره دستور کاخ سفید به نظامیان برای پنهان کردن تعداد تلفات حمله به نیروهای آمریکایی دامن زده است.
پنتاگون بازهم درباره تلفات نظامیان خود دروغ گفت
آفتاب‌‌نیوز :

در تازه ترین رویداد، یک مقام ارتش آمریکا بامداد یکشنبه گفت: شامگاه شنبه نیروهای نظامی آمریکا و افغانستان هنگام انجام عملیات در استان ننگرهار در شرق افغانستان مورد حمله قرار گرفتند.

این مقام آمریکایی که به شرط ناشناس بودن حاضر به مصاحبه شد گفت: چندین سرباز آمریکایی در این حمله مجروح یا کشته شده‌اند.

حمله به نیروهای آمریکایی در افغانستان اتفاقی است که مدام صورت می گیرد. در همین بهمن ماه طالبان اعلام کرد که هواپیمایی در شرق افغانستان سقوط کرده است که به نیروهای نظامی آمریکا تعلق داشته است.

یک فروند هواپیمای نوع «E-۱۱A» مربوط سازمان جاسوسی آمریکا ساعت ۱۳ روز دوشنبه هفتم بهمن (به وقت محلی) در استان غزنی افغانستان سقوط کرد اما آمریکا از اعلام شمار دقیق تلفات این حادثه گزارشی را منتشر نکرده است.

پنتاگون تنها نام دو سرنشین این هواپیما را منتشر کرد اما برخی منابع تعداد کشته ها را از تا ۱۰ اعلام کرده اند.

وزارت دفاع آمریکا در نهایت اعلام کرد که سرهنگ «پال راس» ۴۶ ساله اهل «گوام» و سروان «رایان فانوف» ۳۰ ساله اهل ایالت نیوهمپشایر دو نظامی آمریکایی هستند که در سقوط این هواپیما در افغانستان کشته شده اند.

آمریکا همچنین از اطلاع رسانی درباره این که علت سقوط این هواپیما نقص فنی بوده یا توسط طالبان ساقط شده است خودداری کرد.

این مخفی کاری پنتاگون درباره ارائه اطلاعات دقیق درباره تلفات و خسارات ناشی از حمله به نیروها و تاسیسات نظامی این کشور در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد در عراق نیز مشاهده شد.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در واکنش به جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه (۸ ژانویه) با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند موشک بالستیک به پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.

بالافاصله بعد از این حمله آمریکا اعلام کرد که این حمله هیچ تلفات و جراحت انسانی نداشته است اما بعد از چند روز برخی از آسیب های ناشی از این حمله را منتشر کرد.

پنتاگون از زمان وقوع حمله ایران به پایگاه الاسد، «دستکم ۵ بار» روایت خود را درباره تعداد کسانی که در این حمله دچار آسیب مغزی شده اند، تغییر داده است. آخرین آمار حکایت از وارد شدن آسیب مغزی به ۶۴ سرباز آمریکایی است و هنوز هم معلوم نیست آیا مقامات آمریکا همه واقعیت ها را در این باره گفته باشند.

خودداری پنتاگون از اعلام دقیق کشته ها و زخمی های این حمله نمایندگان هر دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا را وادار کرد تا به طور شفاف درباره میزان جراحت های نیروهای آمریکایی در حمله ایران به پایگاه عین الاسد پاسخ دهد.

واکنش پنتاگون که گفته بود آسیب مغزی سربازان را کم اهمیت می داند واکنش هایی را برانگیخت به طوری که گروه کهنه سربازان آمریکایی از دولت ترامپ خواستند رسما عذرخواهی کنند.

براساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، پنتاگون و مقام های نظامی آمریکایی در توجیه علت تاخیر در گزارش دهی درباره تعداد مجروحان حمله ایران اعلام کردند که فرایند چرخش اطلاعات از فرماندهان نظامی تا رهبران واشنگتن زمانبر است و نشانه های بروز آسیب مغزی معمولا مدتی طول می کشد تا بروز کند.

به دنبال سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که از وضعیت آگاه است اما از ارائه جزییات بیشتری خودداری می کند. وی صرفا اطمینان داد که پنتاگون رسانه ها را در صورت روشن شدن ابعاد ماجرا آگاه خواهد کرد.

آمریکا به عنوان بخشی از ماموریت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار نیرو در افغانستان به بهانه کمک و مشاوره به نیروهای افغان دارد. بر اساس گزارش شبکه خبری سی ان ان، از زمان آغاز جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر از سربازان آمریکایی در این جنگ کشته شده اند. سال گذشته میلادی مرگبارترین سال در ۵ ساله گذشته برای آمریکا در افغانستان بود و ۲۳ نیروی این کشور در عملیات نظامی سال ۲۰۱۹ در افغانستان کشته شدند.

در حمله بامداد یکشنبه در استان ننگرهار گزارش های ضد و نقیضی درباره تلفات نیروهای آمریکایی منتشر شده است.

با این حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده که ارتش آمریکا کشته شدن دو نظامی آمریکایی و زخمی شدن شش نفر دیگر را تائید کرده است.

این رسانه آمریکایی گزارش داد: از آغاز سال میلادی ۲۰۲۰ تاکنون ۶ نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شده اند.

اسپر از پاسخ دادن به سوالی درباره علت طفره رفتن آمریکا از ارائه اطلاعات درباره تعداد آسیب دیدگان حمله ایران طفره رفته است. وی صرفا به بیان این مطلب بسنده کرد که ما به طور کامل متعهد هستیم درباره آنچه که اتفاق افتاده شفاف باشیم ما باید مطمئن شویم که مسائل را به طور مناسب طبقه بندی می کنیم و درباره آنها دقت عمل لازم را داریم.

پل ریکهوف موسس سازمان غیرانتفاعی کهنه سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان ضمن انتقاد از دولت ترامپ به دلیل تاخیر در افشای میزان آسیب های حمله ایران در توئیتی نوشت: مردم آمریکا باید بتوانند به دولت در ارائه اطلاعات درباره سربازان آسیب دیده ما اعتماد کنند. چیزی جدی تر و نگران کننده تر از این وجود ندارد.

در همین ارتباط جاناتان هافمن سخنگوی ارشد پنتاگون درباره آسیب دیدگان حمله ایران گفته است برخلاف حوادثی که جان انسان ها، اندام ها یا دیدگان آنها را تهدید می کند جراحات ناشی از صدمات مغزی موسوم به TBI به طور معمول چیزی نیست که پنتاگون فورا درباره آن اطلاع رسانی کند.

نشریه فارین پالیسی در این زمینه نوشت: هافمن با این اظهارات گمانه زنی ها درباره این که کاخ سفید به ارتش آمریکا دستور داده تعداد دقیق مجروحان را مخفی کند، کم اهمیت نشان داد.

موضوع پنهان کاری پنتاگون سوژه یکی از گزارش های شبکه خبری سی ان ان آمریکا بوده است.

این رسانه آمریکایی اذعان کرد که بر خلاف اعلام اولیه پنتاگون چندین پرسنل نظامی پایگاه عین الاسد در حمله ایران دچار جراحت شده اند و براوردهای اولیه این وزارت آمریکایی در پی این حملات را اشتباه و جدی تر از آمار اولیه اعلام کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
1
1
کجایند سلبریتی های امریکا؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین