کد خبر: ۶۳۵۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

افراد دیابتی مواظب چشمان خود باشند

یک متخصص چشم با اشاره به اینکه قند خون ارگان‌های مختلفی مانند کلیه‌ها، قلب و چشم را درگیر می‌کند، گفت: عوارضی مانند خونریزی شبکیه، آب‌سیاه و آب‌مروارید زودهنگام و خشکی چشم در افراد دیابتی بیشتر است.
افراد دیابتی مواظب چشمان خود باشند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر بختیار حسینی در رابطه با تأثیر قندخون روی بینایی و چشم، اظهار کرد: قند خون ارگان‌های مختلفی مانند کلیه‌ها، قلب و چشم را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به این‌که قند خون روی ساختارهای عروقی ازجمله چشم تأثیر دارد، عنوان کرد: عوارضی مانند خونریزی شبکیه، آب‌سیاه و آب‌مروارید زودهنگام و خشکی چشم در افراد دیابتی بیشتر است.

حسینی با اشاره به تأثیر بیماری قند خون روی اعصاب چشم، تصریح کرد: در پشت چشم شبکیه یا قلب چشم را داریم که نباید عروق و رگ داشته باشد که در افراد دیابتی یک سری فاکتورها آزاد و باعث رشد عروق در این ناحیه می‌شود.

این متخصص چشم ادامه داد: در مشکل اولیه که در عروق ایجاد می‌شود به شبکیه اکسیژن رسانی انجام نمی‌شود بنابراین این عروق تشکیل می‌شوند که به شبکیه خون رسانی کنند اما این عروق جدید ساختار خوبی ندارند و خودشان خونریزی می‌کنند و این سیکل ادامه دارد که باعث ایجاد مشکل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که معمولاً کنترل خوب دیابت باعث کاهش عوارض به ویژه در چشم می‌شود اما به‌ طور ۱۰۰ درصد جلوی آسیب را نمی‌گیرد، بیان کرد: مهم‌ترین کاری که باید انجام شود پیشگیری است، تعریف پیشگیری این نیست که آن اتفاق نیافتد، بلکه به این معناست که شدت آسیب کمتر باشد یا دیرتر اتفاق بیافتد.

حسینی با بیان این‌که در دیابت نوع دو که معمولاً بعداز سن ۳۰ سالگی اتفاق می‌افتد و با داروهای خوراکی قابل کنترل هستند، افراد حداقل یک سال پس از تشخیص باید معاینه شوند، عنوان کرد: در این افراد اگر چشم آسیبی ندیده باشد معاینه سالانه، اگر آسیب‌ها خفیف باشد معاینه هر ۹ ماه و اگر شدید باشد زمان بین معاینات کمتر می‌شود.

این متخصص چشم ادامه داد: مادرانی که دیابت بارداری می‌گیرند باید به محض تشخیص معاینات چشم را داشته باشند، چون عوارض دیابت بارداری بیشتر است.

وی عنوان کرد: در دیابت نوع یک که معمولاً افراد زیر ۳۰ سال هستند و تحت درمان انسولین قرار می‌گیرند، ۲ تا ۳ سال یک بار باید معاینه چشم انجام دهند.

حسینی با اشاره به این‌که بیماری چشمی براثر دیابت علائمی دارد، اظهار کرد: قرمزی چشم و احساس جسم خارجی در چشم بیشتر به خشکی چشم می‌خورد و می‌تواند از عوارض دیابت باشد.

این متخصص چشم حدود ۱۰ تا ۲۰ سال باید بگذرد که دیابتی‌ها دچار عوارض چشمی شوند، عنوان کرد: اگر قند خون کنترل نشده باشد درصد عوارض بیشتر است، الزاماً کنترل قند خون جلوی عوارض چشمی را نمی‌گیرد اما می‌تواند آن‌را به تعویق انداخت یا عوارض آن‌را کاهش دهد.

وی با اشاره به این‌که دیابت روی چشم فرد علائمی دارد، ادامه داد: وقتی دیابت ایجاد علائم کند چشم درگیر شده و در موارد شدید ممکن است تاری دید ایجاد کند.

حسینی با اشاره به تزریق آمپول آواستین برای عوارض چشمی بر اثر دیابت، عنوان کرد: این تزریق در اتاق عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که اکثراً نیاز به تکرار دارند و کسانی‌که آمپول می‌زنند دوباره باید به پزشک خود مراجعه کنند.

این متخصص چشم با اشاره به این‌که این آمپول‌ها تزریق می‌شوند که عوارض را به تأخیر انداخته یا کمتر کنیم، اظهار کرد: افراد دیابتی باید به صورت منظم معاینه شوند چراکه تشخیص به موقع بیماری باعث می‌شود بتوانیم ورم شبکیه را کم کرده و عروق را کنترل کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین