کد خبر: ۶۳۶۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲

درگیری در بیروت ده ها زخمی برجا گذاشت

همزمان با تشکیل جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس ملی لبنان برای بررسی بیانیه رسمی و برنامه دولت جدید، درگیری میان نظامیان و معترضان پیرامون ساختمان این نهاد قانونگذاری در مرکز بیروت، ۴۰ زخمی برجای گذاشت.
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان صلیب سرخ لبنان اعلام کرد: مجروحان از جمله «سلیم سعاده» نماینده مجلس که برخی جوانان معترض وی را از ناحیه سر زخمی کرده بودند به بیمارستان منتقل و ۲۶۰ نفر دیگر سرپایی درمان شدند.

برخی احزاب و گروه ها از جمله حزب سوری قومی - اجتماعی لبنان، حمله به سعاده را محکوم کردند.

درگیری در بیروت ده ها زخمی برجا گذاشت

مدیریت امنیت داخلی لبنان هم در بیانیه ای در بیروت اعلام کرد که عده ای از معترضان یک شعبه بانک را در خیابان المعرض در مرکز بیروت آتش زدند و به فیلمبردار تلویزیون "او تی وی" لبنان تعرض کردند.

تظاهرکنندگان همچنین با سنگ و تخم مرغ به خودروی «دمیانوس قطار» وزیر محیط زیست و توسعه امور اداری حمله و به طرف نیروهای پلیس، سنگ پرتاب کردند.

معترضان هم چنین پل رینگ که بخش مسلمان نشین غرب بیروت را به بخش مسیحی نشین در شرق این شهر متصل می کند، با آتش زدن لاستیک، مسدود کردند.

نیروهای پلیس لبنان با استفاده از خودروهای آب پاش و پرتاب گاز اشک آور، سعی کردند معترضان را در میدان های النجمه، الشهدا و ریاض الصلح در مرکز بیروت پراکنده کنند.

 

جلسه علنی مجلس لبنان به ریاست «نبیه بری» و با حضور «حسان دیاب» نخست وزیر و اعضای دولتش و نیز ۶۸ نماینده از ۱۲۸ عضو پار لمان آغاز شد و پس از قرائت بیانیه رسمی یا برنامه دولت توسط نخست وزیر، نمایندگان موافق و مخالف سخنرانی کردند.

پیش از سخنان نمایندگان، نبیه بری گفت: مجلس و دولت لبنان برای همه است و ما هرگز اجازه نمی دهیم کشور به فتنه و هرج و مرج کشیده شود.

وی با انتقاد از رفتار برخی معترضان، حمله به سلیم سعاده نماینده مجلس و آسیب رساندن به بانک ها و دارایی های خصوصی و عمومی را تقبیح و محکوم کرد.

 

«جبران باسیل» رییس فراکسیون «لبنان قوی» به عنوان نماینده موافق دولت تازه گفت: دولت جدید باید اعتماد مردم کشور و نیز جامعه جهانی را به دست آورد.

وی افزود: برغم ادعاها، دولت جدید به ریاست حسان دیاب، دولتی سیاسی نیست، بلکه فن سالار (تکنوکرات) و غیرحزبی است.

محمد رعد رییس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» وابسته به حزب الله لبنان نیز در موافقت با برنامه دولت گفت: هر چند ترکیب این دولت و برنامه اش، آن چیزی نیست که ما می خواستیم، اما به آن رای اعتماد می دهیم.

وی اضافه کرد: پاسخ به مطالبات مردم و راضی کردن آنان با سخنرانی وزیران، امکان پذیر نیست بلکه این امر، در عمل و با حل بحران اقتصادی میسر می شود.

«جمیل السید» دیگر نماینده مجلس گفت: خطاست اگر برخی فکر کنند قیام گرسنگان لبنان، دولت جدید را سرنگون می کند و کسانی را بر سر کار می آورد که پیش از این نخست وزیر بودند.

وی افزود: دولت جدید، برعکس دولت قبلی به ریاست سعد حریری عمل خواهد کرد.

اما «محمد الحجار» نماینده مخالف و عضو فراکسیون المستقبل وابسته به جریان المستقبل به رهبری حریری گفت: بیانیه رسمی و برنامه دولت، عنوان های بلند و کلی دارد، اما نکته جدیدی ندارد و قادر به حل بحران نیست.

«استریدا جعجع» عضو فراکسیون «جمهوری قوی» و از مخالفان دولت نیز گفت: بیانیه رسمی و برنامه این دولت در حد انتظار مردم و جنبش آنان نیست و نمی تواند بحران اقتصادی و اجتماعی لبنان را حل کند.

وی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد و ادعا کرد: پس از آغاز جنبش مردم لبنان در ۲۵ مهر، این مجلس مشروعیت خود را از دست داده است.

مجلس فعلی لبنان با ۱۲۸ نماینده (۶۴ مسلمان و ۶۴ مسیحی) حدود ۲ سال پیش تشکیل شد و پیش بینی می شود ۶۸ نماینده به کابینه ی ۲۰ نفره دولت جدید (متشکل از ۱۰ مسلمان و ۱۰ مسیحی) رای مثبت و ۶۰ نماینده رای منفی دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین