کد خبر: ۶۳۶۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: رتبه اول تولید علم در جهان برای ایران است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دشمنان دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف را انکار می‌کنند در حالی که ایران در بین ۱۵ کشور دنیا از نظر تولیدات علمی به جایگاه نخست رسیده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: رتبه اول تولید علم در جهان برای ایران است
آفتاب‌‌نیوز :

سعیدرضا عاملی امروز چهارشنبه در جلسه شورای مدیران و معاونین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: دشمنان سعی می‌کنند تا دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف را انکار کنند. اما آمار و واقعیت‌ها چیز دیگری می‌گویند.

وی اظهارکرد: گزارش اخیر ان اس اف که در دسامبر ۲۰۱۹ منتشر شده نشان می‌دهد که ایران به جایگاه ۱۵ تولیدات علم ارتقاء پیدا کرده و در میان ۱۵ کشور اول از رتبه نخست تولید علم در جهان برخوردار است. به عبارتی جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ نرخ رشد ۱۰.۹۹ را به خود اختصاص داده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به آمار رشد علمی کشور گفت: البته باید اقتصاد نیز به مانند تولیدات علمی کشور رشد کند. اگر ما به رشد اقتصادی دو رقمی برسیم به نقطه قدرت و قوت خواهیم رسید تا دشمنان انقلاب دچار یاس و ناامیدی شوند.

وی با اشاره به طرح موضوع ایران قدرتمند توسط رهبر حکیم انقلاب گفت: ایشان تأکید کردند که اگر کشور قدرتمند شود دیگر دشمنی‌ها بر روند حرکت کشور تاثیر نخواهد گذاشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب یک سند پویا است و موارد فراوانی برای استخراج راهبردهای محوری برای رشد و پیشرفت را شامل می‌شود، ‌ اظهار داشت: این بیانیه باید در بستر ۸ برنامه آینده ۵ ساله کشور ظرفیت‌سازی‌های اقدامی پیدا کند.

عاملی ادامه داد: صدور این بیانیه یک نوآوری است و به نوعی جمع‌بندی چهل سال اول انقلاب اسلامی به عنوان گام اول انقلاب محسوب می‌شود.

وی افزود: در این بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی» چندین محور را به عنوان نتایج زحمات چهار دهه ملت ایران دسته‌بندی می کنند. البته هدف‌گذاری بیانیه گام دوم راهبردی برای تمدن سازی نوین اسلامی است و تحقق این هدف نیاز به یک کار سنگین علمی و فرهنگی دارد.

تحقق گام دوم انقلاب نیازمند تغییر سازوکارهای اقتصادی و علمی است

ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه جلسه با ارائه گزارشی در این زمینه گفت: از بیانات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» چهار عامل شامل استبداد، استعمار، عناصر وابسته و اقتصاد نفتی به عنوان چهار عامل عقب ماندگی کشور دسته‌بندی شده‌اند.

وی گفت: خوشبختانه انقلاب اسلامی در مورد هر ۴ عامل فوق توانسته تاثیرگذار و اصلاحگر باشد. زیرا انقلاب اسلامی استعمار را به طور کامل از کشور اخراج کرد، استبداد سیاسی را از بین برد و عناصر وابسته تا حدود زیادی تاثیرگذاری خود را از دست داده‌اند.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری ادامه داد: در زمینه اقتصاد نفتی توفیقات کمتری داشته ایم و بر همین اساس باید برای ادامه مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی و با استفاده از تجربیات قبلی خط مشی‌ها و راهکارهای جدیدی وضع شود. زیرا گام دوم انقلاب به منزله یک پارادایم جدید ولی مبتنی بر اصول اصلی انقلاب است.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری با تاکید بر اینکه تحقق گام دوم انقلاب نیازمند تغییر سازوکارهای علم، فناوری و نوآوری است، اظهار داشت: برای تحقق این هدف به فکر جدید و نیروی حرکت جدید نیاز داریم و به همین دلیل بیانیه گام دوم انقلاب با جوانان سخن می‌گوید چون قشر جوان است که می تواند فکر و حرکت جدید ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در بیانیه گام دوم ۷ عامل به عنوان عوامل اصلی اشاره شده است. در این میان عدالت و معنویت و سبک زندگی سه اصل مهم هستند و ۴ عنصر دیگر حوزه های اصلی پیشرفت محسوب می‌شوند که شامل علم و پژوهش، اقتصاد دانش بنیان، استقلال و آزادی و عزت ملی است.

سوزنچی ادامه داد: از سخنان رهبری راهبردهای چهارگانه ای استخراج می شود که تغییر اندیشه‌ها و ساختارها دو راهبرد ناظر به رفع موانع و حرکت جهادی و راههای میانبر دو راهبردی است که نیروی حرکت جدید را مشخص می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: امروز این سوال به صورت جدی مطرح است که چگونه می توانیم گام دوم انقلاب یا منحنی جدید رشد را در علم و فناوری تحقق بخشیم.

سوزنچی با بیان اینکه قالب شکنی ساختاری می‌تواند به شکل اصلاح مقررات ناظر بر اداره دانشگاه‌ها و ارتقای اعضای هیئت علمی و... مدنظر باشد، توضیح داد: ترسیم پارادایم دوم رشد علمی کشور بصورت کامل مبتنی بر راهبردهای فوق هنوز نیازمند تحقیق و گفتگو است.

وی خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد دانش بنیان مستلزم تغییر نگرش به اقتصاد نفتی است و باید یک سازوکار جدی برای تحقق این تغییر در جامعه علمی کشور ایجاد شود. البته مدلهای اولیه آن استخراج شده و در صحن شورای عالی نیز ارائه شده که مورد استقبال اعضا و سران قوا قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین