کد خبر: ۶۳۶۶۴۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
روابط ایران و آمریکا رو به بدتر شدن است؛ بازگشت به رویه سابق برعهده ترامپ است

ظریف: ایران و امریکا اخیرا نامه‌های تندی رد و بدل کردند| ترامپ مقصر اصلی تنش واشنگتن و تهران است| جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به دولتهای خارجی نخواهیم داد

محمد جواد ظریف بامداد روز شنبه گفت: رییس جمهوری امریکا مقصر اصلی بحران و تنش بین تهران و واشنگتن است و بازگشت به رویه سابق برعهده دونالد ترامپ است. ظریف همچنین اذعان کرد که ایران قادر به استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده اوکراین نیست اما وی گفت که تهران جعبه سیاه این هواپیما را به دولتهای خارج تحویل نخواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه ان بی‌سی گفت: جای تاسف است که آمریکا براساس اطلاعات غلط مبتنی بر جهل و غرور در مسیری قدم بر می‌دارد که منطقه را به سمت درگیری سوق می دهد.

وی با بیان این که دولت ترامپ باعث افزایش تنش با تهران شده‌ است؛ افزود: ایران و امریکا در جریان تنش‌های اخیر و به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی نامه‌های تندی را رد و بدل کردند.

ظریف: ترامپ مقصر اصلی تنش تهران و واشنگتن است| ایران و امریکا اخیرا نامه‌های تندی را رد و بدل کردند

به گفته ظریف، روابط میان آمریکا و ایران پس از شهادت سردار شهید سلیمانی همچنان با تنش همراه است.

وزیر امور خارجه ایران، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را به خاطر پیگیری سیاستی اشتباه در قبال ایران مقصر دانست.

ظریف افزود: جای تاسف است که آمریکا براساس اطلاعات غلط مبتنی بر جهل و استکبار در مسیری قدم بر می‌دارد که منطقه را بسیار نزدیک به حاشیه کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در اوج بحران در ژانویه "نامه‌ای نامناسب به ایران" نوشته و تهران نیز پاسخ مناسب به او داده‌ است.

ظریف در ادامه بدون اشاره به سخنان بی‌ادبانه پمپئو در نامه گفت: نامه وی حاوی تهدیدات بود.

ظریف گفت که پاسخ وزارت امور خارجه ایران به نامه پمپئو محکم و مناسب بوده اما بی‌ادبانه نبوده است.

وی در حاشیه کنفرانس امنیتی سالانه در مونیخ تأیید کرد که لحن ارتباط بین دو دولت‌های ایران و آمریکا رو به بدتر شدن است.

ظریف با استناد به مذاکرات ایران در دوران دولت باراک اوباما که در آن اغلب با جان کری وزیر اسبق امور خارجه آمریکا وقت انجام می شد، گفت: رویه قبلاً چنین نبوده است.

وی تاکید کرد که من هنوز همان وزیر امور خارجه‌ای هستم که با جان کری به روشی قابل احترام رفتار کردم.

ظریف در ادامه دولت آمریکا را به دلیل ایجاد بحران مقصر دانست و گفت که بازگشت به رویه سابق بر عهده ترامپ است.

وزیر خارجه ایران در مورد خطر جنگ ناخواسته گفت: ایالات متحده در زمان و مکان اشتباه ضربه زد و ما نمی‌توانیم عواقب را کنترل کنیم. این کشور هم نمی تواند این کار را انجام دهد. من فکر می‌کنم افرادی که این کار را آغاز کرده‌اند، باید به عقب برگردند.

ظریف تکذیب کرد که ایران کنترل شبه نظامیان شیعه در عراق یا شبه نظامیان حزب الله در لبنان را دارد.

وزیر خارجه ایران گفت که پیش از شهادت سردار سلیمانی در حمله هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در فرودگاه بغداد، رییس نیروی قدس سپاه پاسداران در تلاش بود تا تنش‌ها را خنثی کند و شبه نظامیان در عراق را ترغیب به اقدام نظامی نکند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: سلیمانی در تلاش بود تا مردم را از مشارکت در عملیات نظامی علیه دیگر افراد منصرف کند و این کار او بود، این همان کاری بود که او سعی داشت انجام دهد تا شرایط را مهار کند.

ظریف همچنین اذعان کرد که ایران قادر به استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده اوکراین نیست اما وی گفت که تهران جعبه سیاه این هواپیما را به دولتهای خارج تحویل نخواهد داد.

وی از تصمیم ایران مبنی بر عدم تحویل جعبه سیاه هواپیماهای ساخت بوئینگ دفاع کرد. ظریف این حادثه را یک فاجعه خواند و خاطرنشان کرد: بیشتر ۱۷۶ کشته شده مسافر این هواپیما دارای گذرنامه و اقوام ایرانی بودند.

ظریف: بازگشت ایران به تعهدات برجامی به اقدامات اروپا بستگی دارد

محمد جواد ظریف جمعه شب گفت: در صورتی که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز از روند کاهش تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت.

ظریف: ترامپ مقصر اصلی تنش تهران و واشنگتن است| ایران و امریکا اخیرا نامه‌های تندی را رد و بدل کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درگفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در خصوص تعهدات برجامی، برای کاهش و یا بازگشت ما به این تعهدات کافی است یا نه. اگر اروپا منافع اقتصادی ایران را تامین کند، تهران مایل خواهد بود به سمت تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز گردد.

وزیر امورخارجه ایران بار دیگر تاکید کرد: ایران آماده است متناسب با کارهایی که اروپا انجام می‌دهد، اقدامات خود را در زمینه برجام کند و یا معکوس کند.  ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در این خصوص، برای کند یا معکوس کردن برخی از اقدامات کافی است یا نه. ما در مورد امور خیریه صحبت نمی‌کنیم بلکه در باره حقوق مردم ایران برای دریافت مزایای اقتصادی سخن می‌گوییم. ایران به دلیل تحریم‌های امریکا صدماتی زیادی دیده‌ است اما اگر اروپا قدم‌های معناداری بردارد ما نیز اقدامات انجام شده را بازخواهیم گرداند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه روز جمعه نوشت: انتظار می‌رود که محمد جواد ظریف در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با «هایکو ماس» وزیر امورخارجه آلمان در مورد احیای توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کند.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای، دیگر اعضای این توافق بین‌المللی را تحت فشار قرار داده تا مانند این کشور از برجام خارج شوند اما با این وجود ماس گفت که آلمان مخالف راهبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

وی افزود: ما به طور جدی به مسیر خود در خاورمیانه مبنی بر کاهش تنش به جای افزایش فشار ادامه خواهیم داد.

ظریف نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران بار دیگر تاکید کرد: ‌همه اقدامات کاهش تعهدات در برنامه هسته‌ای که در چند ماه گذشته صورت گرفته قابل برگشت است به شرط اینکه اروپا قدم‌های معقول و منطقی بردارد.

محمد جواد ظریف که برای شرکت درکنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، در حاشیه این نشست دیدارهای متعددی با مقامات دیگر کشورها انجام داده و پیرامون مسائل مختلف بحث و تبادل نظر کرده است.

ظریف صبح جمعه با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، «فرانسوا فیلیپ شامپانی» همتای کانادایی خود دیدار و دوطرف درباره روابط دو جانبه و مسائل مورد علاقه رایزنی کردند.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با گروه الدرز (ریش سفیدان - مقامات بلند پایه سابق سازمان ملل متحد) هم در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ گفت‌وگو کرد.

دیدار با وزیرخارجه فنلاند و واتیکان از دیگر دیدارهای وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ بود.

پنجاه‌ و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ که روز جمعه با حضور مقامات بلند پایه از جمله رهبران ۳۵ کشور آغاز شد تا یکشنبه ادامه خواهد داشت.

«فرانک والتر اشتاین‌مایر» به عنوان اولین سخنران این نشست هشدار داد که جنگ قدرت سه کشور آمریکا، روسیه و چین، دنیا را به مکان نا امنی تبدیل کرده‌ است.

اشتاین‌مایر از سیاست‌های این سه کشور برای فاصله گرفتن از رویکرد چند جانبه گرایی انتقاد کرد و به طور ویژه به شعار دونالد ترامپ مبنی بر «آمریکا را دوباره عالی کن» تاخت.

وی به کنایه گفت که آمریکا تلاش می‌کند تا با هزینه شرکا و همسایگانش مسیر عالی شدن را طی کند.

رییس جمهوری آلمان در این اجلاس سه روزه که با عنوان غرب بدون محتوا در حال برگزاری است، از این که دولت ترامپ به عنوان نزدیک‌ترین متحد برلین با رویکرد جامعه جهانی مخالفت می‌کند، به شدت انتقاد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
30
5
واقعا جای تعجب است که جنابعالی وقوع عجیب و غریب که اخیرا اتفاق افتاده را به ردوبدل نامه تند تعدیل نمایید و به این زودی فراموش گردد.
لطفا، وقت بذار که چگونه مملکت ما به توانمندی لازم برسد. در مسیر این هدف باید فداکاری امثال شما را ملت لمس کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
من که منظورت را نفهمیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
31
2
تنش بین ایرانیان و آمریکا از کودتای 28 مرداد 1332 توسط آمریکا شکل گرفته از مرحله پرتی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
46
7
بعد از شهادت سردار سلیمانی من خیلی برام عجیب بود چطور یه عده هنوز از آمریکا دفاع میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
برام عجیبه چطور یه عده از امریکا دفاع نمیکنند.
ناشناس
|
Russian Federation
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
0
3
جعبه سیاهو چرا نمیدن ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
2
13
برای من هم عجیب بود که در زمان برجام وقتی دولت امریکا تا ۹۰٪ به تعهدات خود پایبند بود و منافع ایران بخوبی تامین میشد ، عده ای در ایران بجای حراست از این دستاورد به تلاششان برای عصبانی کردن امریکا و نابودی دستاوردها افزودند!
پاسخ ها
سیدقاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
وای عصبانی نشه ازت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
2
15
نه خودمون میتونیم جعبه سیاه رو بخونیم و نه به صاحبانش پس میدیم که بخونن...
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
1
10
چرا فقط نظرات يك گروه منعكس ميشه كه بيشتر منفي بخوره؟ اين يعني رسانه آزاد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
5
جعبه سیاه رو به هیچ کشوری نخواهیم داد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
ولی آخرش همه از سیاهی داخل جعبه خبردار می شوند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین