کد خبر: ۶۳۶۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

کدام مواد غذایی بر میزان کارآیی داروها تاثیر می‌گذارند؟

آگاهی و داشتن اطلاعات کافی از مواد غذایی که روزانه مصرف می‌شود تا حد زیادی اثربخشی داروها را افزایش می‌دهد.
کدام مواد غذایی بر میزان کارآیی داروها تاثیر می‌گذارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از داروها با غذاهایی که به طور روزانه مصرف می‌شود، تداخل دارند اما وجود تداخل، دلیل بر حذف کامل آن ماده غذایی نبوده و بایستی طبق صلاحدید پزشک متخصص، رژیم غذایی تعدیل شود، به گونه‌ای که همزمان با دریافت رژیم غذایی کامل و قوی، داروها نیز بیشترین کارآیی خود را داشته باشند.

سبزیجات حاوی ویتامین K:

سبزیجات با برگ سبز مانند ریحان، اسفناج، کاهو، شاهی، پیازچه، کلم بروکلی و بروکسل، ادویه‌های تند مانند فلفل قرمز و خردل، خیار، سویا و روغن زیتون از جمله مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند که مصرف آن‌ها به همراه ضد انعقادهایی مانند وارفارین منجر به کاهش کارآیی دارو خواهد شد. ویتامین k با حرارت از بین نمی‌رود و به همین دلیل در سبزیجات و میوه‌های خشک به‌خصوص آلو نیز وجود دارد.

ادویه‌ها:

دارچین باعث کاهش کارآیی داروهای تتراسایکلین، دمکلوسایکلین و داکسی‌سایکلین شده و زردچوبه نیز باعث افزایش اثرات ضدانعقادی داروهایی مانند وارفارین می‌شود.

غداهای غنی از فیبر:

انواع حبوبات، نخودفرنگی، کلم بروکلی، تمشک، توت سیاه، آووکادو، غلات صبحانه، پاستا و نان با آرد کامل و سبوس، جو دوسر و غیره، از جمله مواد غذایی غنی از فیبر هستند که اگر با داروهای دیگوکسین و سایر داروهای ضدآریتمی، سیمواستاتین، ازتیمایب و لووتیروکسین مصرف شود، باعث کاهش اثر این داروها خواهد شد.

غذاهای حاوی ترامین:

پنیرهای کهنه مانند پنیر لیقوان، ترامین زیادی دارند؛ ماهی دودی، ماست، خاویار، جگر مرغ و گاو، عصاره گوشت، آووکادو، دانه و سس سویا، انجیر، موز، تمشک و میوه‌های خشک، مقادیر زیادی شکلات، نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین از جمله غذاهای حاوی ترامین هستند که نباید همزمان با داروهای ایزونیازید، مهارکننده‌های آنزیم، مونوآمین اکسیداز مانند ترانیل سیپرومین، سلژیلین، ایزوکربوکسازید، فنلزین، موکلوبماید و رزرپین مصرف شوند، زیرا سبب افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود.

غذاهای غنی از پروتئین:

انواع گوشت قرمز (گوسفند و گاو) و گوشت سفید (ماهی و مرغ)، انواع پنیر، کشک و سایر لبنیات، انواع لبنیات، تخم‌مرغ، انواع تخم‌ها و مغزها، از جمله غذاهای غنی از پروتئین هستند که با داروهای پروپرانولول، وارفارین و لوودوپا به‌طور همزمان نباید مصرف شوند، زیرا مصرف همزمان پروپرانولول و غذاهای پروتئینی باعث افزایش سطح خونی پروپرانولول خواهد شد. همچنین در صورت مصرف همزمان وارفارین و این مواد غذایی مقدار تست INR کاهش یافته و اثربخشی لوودوپا نیز کاهش پیدا می‌کند. ایزونیازید دارویی است که در مصرف همزمان با مواد غذایی حاوی هیستامین مانند برخی انواع ماهی (تن) باعث ایجاد سردرد تعریق، افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون می‌شود.

غذاهای دارای چربی بالا:

غذاهایی که چربی بالایی دارند عبارتند از آووکادو، پنیر، شکلات تلخ، زرده تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب مانند سارین و سالمون، مغزها. انواع روغن‌ها مانند روغن زیتون و ماست پرچرب و غیره است که با تئوفیلین تداخل دارد و باعث افزایش میزان دارو در بدن و در نتیجه افزایش احتمال اثرات جانبی دارو خواهد شد و اس امپرازول در صورتی که اس امپرازول ۱۵ دقیقه قبل از وعده غذایی چرب مصرف شود باعث کاهش اثر دارو شده و اگر این دارو ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی مصرف شود مشکلی پیش نخواهد آورد.

غذاهایی که درصد بالایی کربوهیدرات دارند نان و آرد، سیب‌زمینی، انواع پاستا و برنج، شکر و سایر شیرین‌کننده‌ها، میوه‌های خشک شده، انواع شکلات، آبنبات و آدامس غلات صبحانه که اغلب به همراه عسل و شکر به فروش می‌رسند. ذرت پاپکورن، انواع مربا و ژله و غیره است که با تئوفیلین تداخل دارد و منجر به کاهش است، تئوفیلین در بدن شده و همراه آن نباید مصرف شوند.

مواد غذایی حاوی پکتین:

مرباها، ژله‌ها و انواع پاستیل‌ها و برخی از میوه‌ها مانند مرکبات، گلابی از جمله موادغذایی حاویپکتن هستند که سبب تداخل با استامینوفن و لوواستاتین می‌شود. پکتین موجب تاخیر جذب این داروها می‌شود و ممکن است اثرات ضددردی استامینوفن با تاخیر آشکار شود.

منبع: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین