کد خبر: ۶۳۶۹۱۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
رئیس جمهور گفته "شاخص‌ها نشان می‌دهد دوران فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشته‌ایم"

روحانی: دو بار به رهبری گفتم آماده‌ام کنار بروم| از سپاه ستایش می‌کنم| در هفته‌های آینده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد| با ضعف پشت میز مذاکره نمی‌رویم

مردم ایران از سال 97 تاکنون، در مقابل بدخواهان ایستادگی بی نظیری داشتند/ همه شاخص ها نشان می دهد دوران فشار حداکثری آمریکا پشت سر گذاشته شده است/ تحریمها ثمری برای دشمن نخواهد داشت؛ محاسبه آمریکا در انتخاب مسیرشان علیه ایران غلط بوده است/ هیچگاه با ضعف پشت میز مذاکره نمی رویم؛ با عزت، صراحت و توانمندی سخن حق خود را با دنیا بیان می کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: همه شاخص‌های نشان می‌دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در چهاردهمین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اظهارداشت: ایام میلاد دخت پیامبر اسلام (ص) را تبریک و تهنیت می‌گویم و همچنین از ملت بزرگوار ایران برای حضور پرشورشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۴۱ سال پیروزی انقلاب اسلامی سپاسگذاری می‌کنم.

روحانی: تحریم‌ها ممکن است در زندگی مردم اثر داشته باشد/ با ضعف پشت میز مذاکره نمی‌رویم

رییس جمهوری افزود: سالی که گذشت و رو به پایان است مانند سال قبل سال پرماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود. از آغاز سال که با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم، حادثه بی‌سابقه در تاریخ ایران و بعد حوادث طبیعی دیگری که در طول ماه های گذشته غیر منتظره بود، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود و حضور با شکوه مردم نشان داد که مردم مسیر و راهی که انتخاب کردند را به درستی ادامه خواهند داد. همچنین حوادث دیگری از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی که موجب تاثر مردم ایران شد و حادثه کرمان که عده‌ای از هم وطنان جان خود را از دست دادند.

روحانی تاکید کرد: با همه اتفاقات سخت ملت ما ایستادگی و مقاومت عظیمی را برابر فشارهای خارجی از خود بروز دادند به‌رغم این که بدخواهان می‌خواستند با شرایط غیر قابل تحمل مواجه شویم ولی خوشبختانه مشکلات ما کمتر از سال گذشته است.

وی افزود: به‌رغم این که شرایط از سال گذشته سخت‌تر است اما همه شاخص‌ها نشان می دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم بی‌تردید آمریکایی‌ها امروز به این نتیجه رسیدند مسیری که انتخاب کردند با محاسبه غلط بوده و نسبت به مردم ایران تاثیرگذار نخواهد بود.

هیچ‌گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت

روحانی ادامه داد: این تحریم‌ها بی‌ثمر خواهد بود. ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت و آنچه آنها فکر می‌کنند که با فشار حداکثری می‌توانند در حال ضعف ما را پای میز مذاکره ببرند، چنین چیزی امکان ندارد.

رییس جمهوری گفت: تمام هدف آمریکا این است که با فشار حداکثری و در حالی که مردم در سختی فراوان و استیصال قرار گرفتند، دولت با ضعف برابر میز مذاکره حضور پیدا کند که این کار امکان‌پذیر نیست و ما با قدرت و توانمندی و عزت در برابر دنیا سخن حق خود را به صراحت بیان کردیم و می‌کنیم اما هیچ‌گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.

وی گفت: همه بخش‌های مختلف کشور در طول این ۶ و نیم سال گذشته وقتی آمار را با ۶.۵ یا ۸ سال قبل از دولت یا سال‌های قبل از این دولت مقایسه کنیم به‌رغم تحریم و فشار نخستین بار در تاریخ ایران اقتصاد بدون نفت را در سال ۹۷ و ۹۸ تجربه می‌کنیم.

رییس‌جمهوری افزود: هیچ زمانی در تاریخ ایران هیچ دولتی اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده است اما ما در سال ۹۷ و ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم و دیدیم کشور بدون نفت قابل اداره است. البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهدافی که دولت یازدهم و آغاز دولت یازدهم ترسیم کرده بود، کند شده باشد.

دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید

رییس جمهوری افزود: به‌رغم این مسائل وقتی آمار و ارقام را در بخش‌های انرژی، نفت، گاز، برق، آب، کشاورزی، گردشگری، شرکت‌های دانش بنیان، صنعت و معدن و در هر بخش دیگری از خدمات، آموزش و سلامت مقایسه می‌کنیم، نه تنها شرایط ما نسبتاً مناسبی است، وقتی که با سال‌های قبل مقایسه کنیم آمار و ارقام به خوبی با ما صحبت می‌کند و به ما نشان می‌دهد که اولاً ملت ما تا چه حد فداکارانه در این دو سال در صحنه بودند و ثانیاً خادمان مردم و کارگزاران دولت در سراسر کشور تلاش و کوشش خودشان را به خوبی انجام دادند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: پیام من در سخن کوتاه آغاز مصاحبه تشکر از مردم بزرگ ایران و اعلام به مردم که سال آینده نیز با همین توانمندی و قدرتمندی ما مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره مثل گذشته روزی ما دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید.

وی گفت: در سال‌های قبل هم در مذاکرات مان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ هم آن ها بودند که پای میز مذاکره آمدند و از ما درخواست مذاکره کردند. البته امروز هم از ما درخواست مذاکره می‌کنند، اما باید به شرایط عادلانه برگردند، تا این کار امکان پذیر باشد.

رییس شورای‌عالی امنیت ملی گفت: بنابراین مسیر ما، مسیر ایستادگی و مقاومت و پیشرفت در سال آینده خواهد بود و آنهایی که تبلیغاتی را می‌کنند برای سال آینده، تبلیغات نادرستی می‌کنند. همانطور که در سال ۹۷ تبلیغ کرده بودند که ایران به تورم سه رقمی می‌رسد و دیدیم که در سال ۹۷ چنین نشد. در ۹۸ هم تا امروز توانستیم این مسیر را در مسیر درستی قرار بدهیم.

روحانی یادآور شد: سال آینده همین مسیر را ادامه خواهیم داد و در سال آینده هم رشد اقتصادی ما بهتر خواهد بود، هم مسیر کنترل تورم بهتر خواهد بود. بنابراین آماده‌ام به سوالات پاسخ بدهم اما پیام من این است که سال آینده خوب خواهد بود و از مردم بسیار شریف ایران که در روزهای سخت زندگی در کشورمان در برابر فشارهای دشمن مقاومت می‌کنند تشکر می‌کنم.

همچنان بر طرح صلح هرمز و امید اصرار داریم

روحانی درباره طرح پیشنهادی صلح هرمز از سوی دولت و اینکه تلاش‌های دولت و دستگاه دیپلماسی برای تحقق این طرح چه نتایجی به همراه داشت، گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح، و ثبات، بدون مشارکت ایران و حضور ایران امکان ناپذیر است. ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور مهم و قدرتمندی مانند ایران امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: همواره دنبال امنیت در این منطقه بودیم و شهید سلیمانی جزو سردارانی بود که دنبال صلح در منطقه حساس خاورمیانه بود و همواره در این مسیر تلاش کرد و آخرین تلاشش هم در مسیر گفت و گو با نخست وزیر عراق بود که وی را ناجوانمردانه ترور کردند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در مجمع عمومی سازمان ملل طرح صلح هرمز یا امید را مطرح و به همه کشورها پیشنهاد کردیم و برای دبیر کل سازمان ملل و دولت‌های منطقه این طرح ارسال شده است، اظهار داشت: به طور رسمی برای سران کشورهای منطقه این طرح را ارسال کردم و از همه آنان خواستم در این طرح مشارکت کنند.

روحانی اضافه کرد: برخی کشورهای منطقه به خوبی استقبال کردند برخی تاکنون پاسخ صریحی نداده‌اند. اما همچنان معتقدیم راه حل صلح و امنیت منطقه، استقرار بخشی آن توسط کشورهای منطقه است و همگان با تلاش خود باید این هدف را محقق کنند.

مقام عالی دولت با تاکید بر اینکه همه کشورهای منطقه باید از صلح و ثبات منطقه استفاده کنند و همه باید از این امنیت برخوردار باشند، ادامه داد: اگر بخواهیم همه کشورهای منطقه از ثمرات امنیت برخوردار نباشیم این صلح برپا نخواهد ماند. همچنان بر طرح صلح هرمز و امید اصرار می‌ورزیم.

خبرنگار روزنامه اطلاعات در ادامه نشست خبری درباره پیغام های برخی کشورهای دوست برای ایجاد گشایش در بن بست ایجاد شده در برجام و پیشنهادهای ارائه شده رئیس جمهور از وی پرسید و این را هم پرسید که با توجه به شکست استیضاح ترامپ و ایجاد این شائبه که بخت نخست ریاست جمهوری در دوره آینده با ترامپ است، ارزیابی شما چیست و قبل از انتخابات امریکا آیا امکان دستیابی به یک توافق یا گشایش وجود دارد یا نه.

روحانی در پاسخ گفت: این سوال را باید بیشتر از آن طرف بپرسید. برای ما فرقی نمی‌کند چه حزبی در آمریکا حاکم باشد. آنچه برای ما مهم است منافع ملی ما است.

وی با اشاره به وجود دو گروه در آمریکا اظهارداشت: یک گروه معتقد بودند با فشار به ایران آن را وادار به مسیر دلخواه خود خواهند کرد و گروهی دیگر معتقد بودند ایران قدرتمندتر از این هست و باید با آن تفاهم کنند که دولت قبلی آمریکا به تفاهم با ایران معتقد بود و پای میز مذاکره آمد. مذاکره سختی بود اما به تفاهم رسیدیم؛ اگر به صورت کامل طرف‌های ما تفاهم را عمل می کردند شرایط بهتری را در منطقه و جهان تجربه می‌کردیم.

رییس جمهوری افزود: اما حین اجرا گروهی روی کار آمدند که فکر می‌کردند راه حل تحمیل به ایران است نه اینکه بنشینیم با ایران راجع به موضوعاتی بحث کنیم و نقطه نظر مشترک برسیم. با فشارهایی که اسرائیلی‌ها و برخی کشورهای مرتجع به آنان آوردند و خود هم ذاتا این موضوع را دنبال می کردند فکر می‌کردند با اعمال تحریم حداکثری ظرف چند ماه مثلا 3 تا 4 ماه ایران نمی تواند مقاومت کند و تسلیم می شود و آن وقت بسته خود را روی میز مذاکره می گذارند و به تعبیر آنان ایران مجبور است بسته را بپذیرد.

روحانی یادآور شد: از تحریم جدید و فشار حداکثری آمریکا 20 ماه گذشته است و در این 6 ماه اخیر شرایط ما بهتر شده و این فشار حداکثری شکست خورده است. شرایط داخلی ما، اتحاد و وحدت ما است و می‌خواستند درون کشور مردم در شرایطی قرار بگیرند که به این باور برسند بدون تفاهم و توافق با آمریکا نمی‌توانیم زندگی خود را ادامه دهیم که هیچکس در کشور این را قبول ندارد.

رییس جمهوری ادامه داد: در این مدت با کمی سختی عبور کردیم بنابراین اینکه دولت بعدی کی است مهم نیست؛ طرح و حرف ما همیشه یکی بود و آن حرف این بود که گفتیم اگر آمریکا به برجام برگردد و از تحریم‌ها دست بردارد می‌تواند در قالب 5 به اضافه به 1 مذاکره کند در غیر این صورت امکان مذاکره وجود ندارد.

فقط در ۴۴ حوزه انتخابات رقابتی نیست

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی دیگر درباره فضای انتخاباتی رقابتی در کشور و لیست انتخاباتی منتشر شده موسوم به یاران روحانی اظهارداشت: فضا مقداری نسبت به گذشته فرق کرده است، امروز شور و نشاط نسبی را در کشور برای انتخابات می بینیم و می‌خواهیم این شور و نشاط به حداکثر برسد و انتخابات به بهترین شکل برگزار شود.

وی گفت: حتما انتخابات پرشور و حداکثری به نفع همه ما است، حتما آمریکایی‌ها از حضور حداکثری مردم خوشحال نمی‌شوند و خوشحالی آنها در انتخابات حداقلی مردم است، به نفع مردم کشور ما نیز نخواهد بود.

روحانی اظهارداشت: از ابتدا نگران بودم که شرایط به گونه ای باشد که رقابت خوبی صورت نگیرد و وقتی رقابت نیست ممکن است انتخابات سالم و درست باشد، اما حضور مردم کم می‌شود و در رقابت حضور مردم بیشتر می‌شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: در گزارشی که وزارت کشور به من داده بود و در دولت مطرح کرد، گفتند که در ۷۰ حوزه، انتخابات غیررقابتی است و این من را نگران کرد و همه تلاش من این بود که کاری کنیم که رقابت بیشتر شود و حتی الامکان افرادی که امکان تایید آنها طبق قانون وجود دارد، تایید شوند و به صحنه بیایند تا اینکه انتخابات پرشور شود.

وی اظهارداشت: امروز از وزارت کشور در مورد ۷۰ حوزه ای که گفته می‌شد رقابتی نیست، پرسیدم که طبق آخرین گزارش فقط ۴۴ حوزه رقابتی نیست.

روحانی ادامه داد: خوشحالم که در اکثر حوزه‌ها انتخابات رقابتی است و جاهایی که رقابتی نیست مردم حضور پیدا کنند حتی اگر ممکن است از حزب آنها کسی نباشد. اما همه ما ایرانی هستیم و از حزب رقیب می‌تواند کسی را انتخاب کند که اصلح تر و بهتر است و می‌توانند برای کشور در مجلس مفید باشند.

هیچ لیستی به نام لیست دولت و روحانی نداریم

وی تاکید کرد: دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد و هیچ لیستی به نام لیست دولت و روحانی نداریم، امیدواریم مردم در انتخابات به بهترین شکل شرکت کنند و ان شاء الله آثار آن بسیار خوب برای ملت باشد مجلس بسیار خوب و با روحیه جدید برای اداره کشور مواجه باشیم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره استعفای خود گفت: چه کسانی می‌گویند که می‌خواهم استعفا دهم؛ استعفا به نظر من خیلی معنا ندارد ما از آغاز انتخابات به مردم وعده و قول دادیم و پای وعده و قول خود تا پایان دولت و ساعت آخر کار دولت خواهیم بود و تلاش می‌کنیم در حد امکان آنچه را به مردم وعده داده‌ایم انجام دهیم، اگر چه ممکن است شرایط اقتصادی و فشار دشمن تا حدی مشکلاتی را برای ما ایجاد کند.

رییس جمهوری ادامه داد: هیچ وقت در ذهنم مساله استعفا مطرح نبوده است و حالا که مطرح کردید می‌گویم که در ماه‌های اولیه که انتخابات برگزارشد، مساله‌ای در ذهن من بود و به همین دلیل به خدمت رهبری مطرح کردم هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود، گفتم این دولت آمده است و می‌خواهد کار کند، اگر شما به هر دلیلی که فکر می‌کنید دولت و فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند؛آماده ام که به راحتی کنار بروم؛ ایشان به شدت این را رد کردند و گفتند که دلم می خواهد تا روز و ساعت آخر به خدمت خود ادامه دهید.

روحانی اظهارداشت: یک‌بار دیگر در سال ۹۷ این موضوع خدمت رهبر مطرح کردم و ایشان گفتند من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر – بحث ماه و هفته نیست- مسئولیت خود را ترک کند.

رییس جمهوری تاکید کرد: نظر من نیز همان است و دولت تا ساعت آخر خدمت می‌کند، همه مردم هم تا امروز از نظام و دولت حمایت کردند و می خواهند شرایط کشور بهتر شود و اگر شرایط بهتر می‌خواهیم باید از نظام حمایت کنیم و اگر نقدی داریم آن را دلسوزانه مطرح کنیم چون ممکن است جایی نیاز به اصلاح باشد؛ این شایعه (استعفا) را قویا تکذیب می‌کنم دولت پای مسئولیت و عهد خود تا ساعت آخر خواهد ماند.

مشکل پیچیده غیرقابل حل با عربستان نداریم

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه در مونیخ گفته‌ که پیام‌هایی از سوی عربستان ارسال شده که ایران به آنها پاسخ مثبت داده است اما بعد از آن وزیر امور خارجه عربستان این موضوع را تکذیب کرد. مضمون این پیام‌ها چه بوده است و در صورت توقف تجاوز علیه یمن این مساله بر ازسرگیری روابط دو جانبه بین ریاض و تهران تاثیرگذار خواهد بود؟ اظهار داشت: همواره دولت‌هایی بودند که پیام‌هایی را برای ما می‌آوردند. در ابتدا نخست وزیر سابق پاکستان برای این موضوع به ایران آمد و بعد هم کشورهای دیگر به ایران آمدند. همین اواخر نیز دولت پاکستان در این زمینه فعال بود. همچنین دولت عراق نیز در این زمینه فعال بوده است.

روحانی افزود: دولت‌های دیگری نیز در این زمینه فعال بودند، دولت‌های اروپایی نیز پیام‌هایی را برای ما آوردند. همواره پاسخ ما این بوده که ما یک مشکل پیچیده غیرقابل حل با عربستان نداریم و هر زمانی که عربستان آماده باشد، مسائلی که میان دو کشور است، قابل گفت و گو است.

رییس جمهوری بیان کرد: البته الان مهمترین مساله در منطقه، برای عربستان سعودی مساله یمن هست و بسیار مهم است که پایان کار چگونه باشد. عربستان سعودی اشتباه بزرگی نسبت به یمن در منطقه مرتکب شد و فکر می‌کرد می‌تواند یمن را در چند هفته یا چند ماه تسلیم کند. این خطا و اشتباهی بود که عربستان انجام داد و تا امروز هم خودش گرفتار شده و هم مردم عزیز یمن را گرفتار و کشتار بی‌سابقه و در آنجا ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر عربستان دست از تجاوز در یمن بردارد، شرایط برای گفت ‌وگو و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود و یکی از مسائل بسیار مهم مساله یمن است. معتقدیم مساله یمن باید به خود مردم یمن واگذار شود و خود مردم یمن باید حل و فصل کنند و کشورهایی که به یمن تجاوز کردند هم باید دست از تجاوز بردارند و هم باید غرامت و خسارت را به مردم یمن بپردازند.

انتخابات رکن رکین کشور است

رییس‌جمهوری در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وی گفته «در ایران انتخابات نداریم»، به مزاح گفت: اگر رییس‌جمهوری چنین صحبتی کرده، کار بدی کرده و حتما اثر بدی می‌گذارد.

روحانی با بیان اینکه هیچ موقع، انتخابات را زیر سئوال نبرده‌ام و نخواهم برد، افزود: انتخابات مساله مهمی در کشور ما و یک رکن رکین کشور است. همانطور که رهبری فرمودند همه ارکان کشور در واقع با انتخابات به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم با رای مردم روی کار آمده‌اند.

وی، مشروعیت مقامات کشور را از لحاظ حقوقی و از لحاظ اجتماعی با رای مردم دانست و گفت: همه حرف من از روز اول که ممکن است برخی برداشتشان از صحبت‌های من دقیق نباشد، این است که نگذاریم یک وقتی انتخابات تبدیل به انتصابات شود نه این الان انتصابات است و انتخابات نیست.

رییس‌جمهوری گفت: اگر انتخابات نیست پس چرا من، خودم این همه اصرار می‌کنم که شرکت کنید و بیاید حضور پیدا کنید. چرا من این همه خواهش می‌کنم از نظارت، از شورای محترم نگهبان که یک مقدار سخت گیری را کمتر کنید تا بیشتر بیایند و رقابت بهتر شود.

روحانی ادامه داد: اگر انتصابات بود که این همه اصرار و التماس نیاز نبود. همه بحث‌ها این است که ما انتخابات داریم وحتما انتصابات نیست.

وی با بیان اینکه انتصابات مربوط به رژیم گذشته بود، گفت: در سخنرانی قبلی خود گفتم که در رژیم گذشته، همه در تهران انتخاب می‌شدند و بی‌خودی مردم را پای صندوق‌های رای می‌کشاندند. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی در تاریخ ما بیافتد.

رییس جمهوری تصریح کرد: حتما امروز ما انتخابات داریم و حتما همه مردم باید تلاش کنند. ممکن است ما از فرایندها به طور کامل راضی نباشیم و اشکالی ندارد که انتقاد داشته باشیم اما نباید انتخابات را ترک کنیم، قهر کنیم و کنار برویم.

افتخار می‌کنم با رای مردم انتخاب شدم

روحانی تصریح کرد: من افتخار می‌کنم که در سال ۹۲ و ۹۶ با انتخاب مردم روی کار آمدم و اگر انتخابات نبود حتما من و مجلس مشروعیت نداشتیم و همه ارکان کشور به نوعی با انتخابات و رای مردم روی کار آمده‌اند.

وی ادامه داد: همه انتخابات‌ها برای ما مهم هستند و از همه مردم خواهش می‌کنم همه پای صندوق‌های رای حاضر شوند و در انتخابات شرکت کنند تا بهترین‌ها برگزیده شوند و مجلس خوبی پیش روی ما باشد.

در ماجرای بنزین به نادرست القای شکاف حاکمیتی کردند

رییس جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: واقعیت این است که همه ما، همه احزاب و جناح‌ها از این ذهنیت باید خارج شویم که یک جناح، باید کشور را در اختیار داشته باشد. همه جناح‌ها، احزاب، گروه‌ها در حد خودشان حق دارند و همه باید حضور داشته باشند و فعال باشند و اصلا معنی ندارد که یک جناح یا حزب حاکم مطلق باشد و در کشور همه جا او باشد و این به نفع کشور نیست.

وی در خصوص مسائل پیش آمده پس از سقوط هواپیمای اوکراینی هم گفت: باید تلاش کنیم اعتماد را به مردم برگردانیم.
رییس جمهوری ادامه داد: در آبان، غروب جمعه یک علامت غلطی داده شد یعنی صبح جمعه که بنزین با نرخ جدید به مردم اعلام شد و مردم خرید و فروش را انجام می‌دادند هیچ مشکلی وجود نداشت. تاغروب جمعه مشکلی در کشور نداشتیم. غروب جمعه، حرکت هایی در فضای مجازی شروع شد و علامت آن این بود که در زمینه افزایش قیمت بنزین، توافق همگانی نیست.

رییس جمهوری ادامه داد: موضوع گرانی بنزین را اختلافی اعلام و یک شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند و بعضی از مردم فکر کردند که این موضوع مخالف و موافق دارد و حتی بعضیها گفتند با طرح دو فوریتی، یکشنبه آن را برمی‌گردانیم و این موضوعات، ذهن مردم را مغشوش کرد.

آمریکا یکجانبه‌گرایی را فراموش کند

در ادامه خبرنگار آزاد رسانه آمریکایی از روحانی پرسید: رهبران در واشنگتن به تغییر حکومت در ایران اشاره دارند آیا شما هم به تغییر رژیم در آمریکا اعتقاد داریدو اعتقاد دارید که رییس جمهور بعدی آمریکا از کدام حزب خواهد بود؟

روحانی پاسخ داد: آنچه برای ما مهم است این است که مسوولان آمریکا و کاخ سفید تغییر فکر بدهند و آنچه به نفع مردم آمریکا و ملت‌های منطقه است آن را انتخاب کنند، حالا هر فرد یا حزبی که باشد، من نسبت به حزب یا فرد خاصی نظری ندارم. آنچه مهم است این است که کسی در کاخ سفید باشد که مسیر درست را برود.

وی تصریح کرد: آمریکا باید یکجانبه گرایی را فراموش کند و از یاد ببرد که رهبر دنیاست اگر این دو را رعایت کنند برای همه ملت ها و حکومت های قانونی ارزش قائل باشد ما می توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

اظهارات روحانی درباره سانحه هواپیمای اوکراینی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در مورد حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: در موضوع هواپیمای اوکراینی حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد آن زمان ما در دولت بودیم آنچه در دولت مطرح شد این بود که این یک سانحه بود و چیزی بود که وزیر راه و شهرسازی در جلسه مطرح کرد، بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت موضوع اصلی حمله به عین الاسد بود ولی در حاشیه آن ما این موضوع را نیز بررسی کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: تا پنج و نیم جلسه طول کشید. در آنجا بحث هواپیما بحث اصلی نبود در آن جلسه هم مساله حادثه بود، آن شب من با رییس جمهور اوکراین صحبت کردم لحنش متفاوت بود و اشاراتی به موضوع خطا داشت، شب با وزیر راه صحبت کردم او باز هم می‌گفت که سانحه بوده است چون پدافند هوایی کشور می‌گفت شلیکی از سوی ایران صورت نگرفته است.

روحانی افزود: پنج شنبه شبهات بیشتر شد. پنج شنبه شب که با ستاد کل نیروهای مسلح صحبت کردم این احتمال قوی بود که خطایی در پدافند صورت گرفته است به آنان گفتم اگر به این نتیجه رسیدید اعلام رسمی کنید گفتند نه ما شبهاتی داریم که باید در دبیرخانه شورای امنیت بررسی کنیم، قبل از ظهر جمعه در شورای عالی امنیت ملی جلسه داشتند و بعدازظهر گفتند که خطای انسانی صورت گرفته است.

وی گفت: به آنان گفتم اگر اینچنین است این موضوع را اعلام کنید که گفتند ما در حال نوشتن بیانیه هستیم، ساعت ۵ عصر جمعه رییس ستاد کل نیروهای مسلح به من اعلام کرد که به طور قطعی خطایی انجام شده است. گفتند که جلسه شورای عالی امنیت تشکیل شود که ما جمعه شب آن را تشکیل دادیم در آنجا بیانیه ستاد کل را آماده کرده بودند در جلسه مطرح شد و قرار شد تصمیم کلی اعلام شود و مسوولیت را بپذیرند.

رییس جمهوری یادآورشد: من اصرار داشتم که همان شب اعلام شود تعجب کردم که چرا صبح اعلام شد. می‌شد چند ساعتی زودتر این خبر را اعلام کرد ولی به طور طبیعی این خبر آن قدر عجیب و غریب بود که یک سیستم پدافندی یک تصمیمی گرفته بدون هماهنگی چیز عجیبی بود که آدم باورش نمی‌شد، کل ماجرا این بود و ما مسیر را دنبال می کنیم در حال گفت گو با اوکراینی ها هستیم و امیدواریم مسائل حل و فصل شود.

دولت در زمینه کلیر کردن آسمان مسوولیتی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا کلیر شدن آسمان انجام نشد و این مسئولیت به عهده چه کسانی بود، گفت: آسمان ما باز است همه هواپیماها رفت و آمد می کنند در دو شرایط باید آسمان بسته شود که این مساله را دو نهاد هواشناسی و نیروهای مسلح اعلام می کنند.

روحانی افزود: این موضوع را هواپیمایی اعلام می کند ولی این که چه کسانی باید به آنان بگویند این دو نهاد هستند که باید اطلاع دهند. دولت در زمینه کلیر کردن و مسائل امنیتی مسوولیتی ندارد و این موضوع به عهده نیروهای مسلح است.

مکانیسم ماشه برای مدت نامعین تعلیق شده است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره درباره فعال شدن مکانیسم ماشه توسط طرف‌های اروپایی برجام و احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل طی چند هفته آینده، گفت: ظرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی افتد. یعنی آنچه که مورد بحث هست، این است که در برجام تعهداتی ما داریم و تعهداتی طرف مقابل دارد.

روحانی گفت: طرف مقابل عمدتا به خاطر خروج آمریکا و مقداری هم به خاطر بی عملی خودشان، نتوانست به تعهدات خود انجام دهند. ما هم ناچار شدیم در پنج مرحله تعهداتمان را متقابلا کاهش بدهیم. در واقع امروز ما در فعالیت هسته ای، چه در زمینه تحقیق و توسعه و چه در زمینه غنی سازی، به تعهد برجامی مقید نیستیم و در چارچوب آژانس بین المللی کار خود را انجام می‌دهیم.

وی افزود: سه کشور اروپایی بر مبنای بند ۳۶ برجام به دنبال روند ماشه رفتند. بعد ما استدلال کردیم روندی که شما انتخاب کردید با بند ۳۶ در برجام نمی خواند. آقای بورل که به تهران آمدند، من به طور مفصل برای ایشان توضیح دادم که چرا از لحاظ حقوقی شما نمی توانید از این ماده استفاده کنید.

روحانی اظهارداشت: ذهن من این بود که او هم با این استدلال موافق بود و لااقل چیزی نگفت و مخالفتی نکرد. من به او توضیح دادم که ماده ۳۶ به روشنی می گوید که ۱+۵ باید این اقدامات را انجام بدهد. بنابراین شما اول باید بروید آمریکا را به برجام برگردانید تا ۱+۵ مجددا تشکیل شود و بعد ببینیم که باید چه کرد و او در این زمینه پاسخی نداشت.

رئیس شورای امنیت ملی تاکید کرد: من به آقای بورل همچنین توضیح دادم که استفاده از ماده ۳۶ به نفع هیچ کدام از طرفین نیست. آن ها هم به خوبی می دانند پایان قصه چه خواهد شد و من هم در یک نامه صریح به سران اروپا نوشته ام که پایان این قصه چه خواهد شد. بنابراین به نظر من دنبال این قصه نخواهند رفت و آقای بورل هم در ملاقات با من گفت برای مدت نامعین ما این روند را تعلیق کردیم. یعنی برای طولانی مدت ما فعلاً تعلیق کردیم، تا بعدها باهم بنشینیم و ببینیم باید چه کار کنیم.

روحانی تصریح کرد: بنابراین فعلاً نه مکانیسم ماشه ای در کار خواهد بود، نه در هفته‌های آینده حتی ماه‌های آینده خبری خواهد بود. ما به فعالیت‌های هسته‌ای خودمان ادامه می دهیم، البته تحت نظارت آژانس که همچنان ادامه خواهد داشت.
وی گفت: امیدواریم اروپایی ها بتوانند راه حلی را پیدا بکنند که ما بتوانیم باهم تفاهم کنیم و آن‌ها بتوانند به تعهدات خودشان در برجام برگردند تا ما هم به تعهدات خود در برجام به طور کامل برگردیم. در این زمینه قول‌هایی اروپایی کمابیش به ما داده اند که در این زمینه تلاش می کنند و امیدواریم به نتیجه برسند.

آمار کشته شدگان آبان ما در اختیار پزشکی قانونی است

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار از مجله نیویورکر ابهاماتی وجود دارد که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد چه تعداد شهروند کشته شدند شفاف سازی کنید تا ابهامات رفع شود گفت: در این حادثه رسانه های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عددهای عجیب و غریبی اعلام کردند. اول یک عددی را اعلام کردند بعد به آنها چیزی گفته نشد همینطور روزانه عدد را بالا بردند. صد نفر صدنفر بالا بردند تا از هزار هم عبور کرد.

وی ادامه داد: این اعداد کاملا نادرست است. از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه مشخص شود آنهایی که از نیروهای خودی و بسیجی و انتظامی یا مردم عادی هستند یا عابری که در حال عبور بوده است که کشته شدند کاملا مشخص شود و آنهایی که به یک مرکز نظامی تهاجم کردند آنها تفکیک شود به مردم اعلام شود.

رییس جمهوری گفت: این که چند نفر کشته شدند آمار آن در اختیار پزشکی قانونی کشور است اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتا در این مدت روشن باشدآنها می توانند این مساله را اعلام کنند و مشکلی نیست. ولی آمار واقعی آنچه تاکنون اطلاع داریم و اعلام شده با آماری که در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله خیلی زیادی دارد.

در ادامه نشست خبری خبرنگار ایرنا از رییس جمهوری سوال کرد: مهلت اقدام ویژه مالی رو به پایان است مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز پاسخ شفافی به دو لایحه پالرمو و CFT نداده است. از نظر دولت تصویب این دو لایحه منتفی است؟ در صورت ورود ایران به لیست سیاه FATF دولت چه تدابیری در نظر گرفته است.

روحانی گفت: دعای ما این است که مجلس آینده که تشکیل می شود، مجلس و دولت با هماهنگی بیشتری باهم کار کنند. من به عنوان رییس دولت جای تاسف است که لوایح متعددی را ما به مجلس دادیم و برخی در آن جا مورد بررسی قرار نگرفت و برخی موارد بررسی قرار گرفت، به عنوان مثال لایحه جامع انتخابات که ماه‌ها دولت روی آن کار کرد و شاید بگوییم بیش از یک سال وزارت کشور روی آن کار کرد و لایحه خیلی خوبی بود و دلمان می‌خواست این لایحه ماه‌ها پیش تصویب می‌شد و این انتخابات هم برمبنای آن لایحه برگزار شود متاسفانه آن کنار رفت و امروز با مشکلاتی مواجه هستیم.

رییس جمهوری افزود: ما سه لایحه مهم برای مساله شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد دادیم که هنوز در مرحله رسیدگی نهایی اند.

وی ادامه داد:دو لایحه بسیار مهم دیگر یکی پالرمو که مبارزه با جرایم سازمان یافته از لحاظ مالی و لایحه دیگری الحاق به کنوانسیونی برای مبارزه با مسایل مالی تروریسم بود که به مجلس ارایه دادیم. این دو را دولت تصویب کرد و به مجلس ارایه کرد و تقریبا در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان هم تقریبا در یک مورد که مساله مهمی نبود و حل و فصل شد و در موردی هم می توانست با مجلس تفاهم و حل شود نظر داد.

رییس جمهوری اضافه کرد: متاسفانه با روال معمولی که می‌شناختیم این لایحه به مجمع نرفت. روال معمول این است که لایحه‌ای که دولت به مجلس می فرستد، مجلس بررسی و تصویب می کند و بعد به شورای نگهبان می فرستد. شورای نگهبان اگر ایراد گرفت و مجلس آن ایراد شورای نگهبان را به مصلحت ندید و قبول نکرد آن زمان این لایحه و قانون را برای مجمع می فرستد که مجمع در مورد مصلحت بین مجلس و شورای نگهبان داوری کند.

روحانی یادآور شد: چیزی دیگری اخیرا مرسوم شده است که قدیم این روند کمتر بود و آن این بود که گروهی در مجمع به عنوان ناظر یا هیات نظارت یا هیات عالی نظارت بگویند لایحه ای که دولت فرستاده یا حتی مجلس تصویب کرده است با مصوبات مجمع یعنی با سیاست‌های کلی که مجمع تصویب کرده نمی‌خواند. این روند در قانون گذاری خیلی سابقه طولانی ندارد، این اواخر راه افتاده است یعنی مجمع که بنا بود اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان را حل و فصل کند، خودش هم یک طرف دعوا شد.

وی اضافه کرد: الان بعضی موارد را مجمع می‌گوید نه، شورای نگهبان می‌گوید من قبول دارم، مجلس می‌گوید من قبول دارم مجمع می‌گوید نه اینجای آن با سیاست کلی که من قبلا تصویب کردم در منافات است. به هر حال به این صورت درآمده است و این دو لایحه گرفتار این روند شده است. ما دلمان می خواست این لوایح را که دولت به مجلس فرستاده و مدت‌ها روی آن فکر و بررسی کرده است و چارچوب‌های روشن برای آن گذاشته است و به مصلحت کشور است و مجلس هم به مصلحت دیده است و شورای نگهبان ایراداتی گرفته است.

روحانی افزود: حضرت امام (ره) بیانی دارد که حقوقدان‌ها به آن مراجعه کنند در آغاز تشکیل مجمع قبل از اصلاح قانون اساسی که امام (ه) دستور دادند، امام(ره) آنجا می‌گوید که اگر چیزی را دولت گفت مصلحت کشور است و لازم است و رفت در کمیسیون مجلس همین تشخیص را داد و مجلس هم همین را تشخیص داد. این برای مصلحت کافی است و نیازی به چیزی ندارد ولی برای احتیاط بیشتر جمعی را تعیین می کنم که اگر بین شورای نگهبان و مجلس اختلاف افتاد نظر بدهند و حل کنند. این اصل تاسیس مجمع است که به بیانات امام توجه کنید که بعد هم در اصلاح قانون اساسی جزو اصول قانون اساسی شد.

لوایح FATF در پیچ و خم مجمع گرفتار شده است

رییس جمهوری گفت: از آن چیزی که امروز پیش آمده است متاسفم. دیگر از توان دولت خارج است و آنقدر در این زمینه ما مکاتبه کردیم، ‌ نامه نوشتیم، حضورا چند بار خدمت رهبر معظم انقلاب صحبت کردم ایشان صریحا به من فرمودند من نسبت به لوایح دولت نظر مخالفی ندارم و بنابراین لوایحی که دولت تهیه کرده رهبری با آن مخالف نبوده و گفته من نظر مخالف ندارم. ولی در مجمع در این پیچ و خم گرفتار شده است.

وی افزود: اما این که گروه ویژه اقدام مالی چه نظری خواهد داد و چه مشکلاتی پیش می‌آید، ما امیدواریم و همه تلاشمان را انجام می دهیم که ما به لیست سیاه برنگردیم. اگر هم چنین باشد باز دولت تلاش خودش را ادامه خواهد داد. ما در لیست سیاه بودیم دولت یازدهم بود که از لیست سیاه درآورد یعنی ما کاری کردیم که از لیست سیاه درآمدیم و آوردیم به تعلیق که حل شود و به سمت حل نهایی می رفتیم. متاسفانه باز داریم بر می‌گردیم که البته امیدواریم برنگردیم. البته اگر برگشتیم باز تمام توانمان را برای حل و فصل مساله به کار می‌گیریم.

روحانی گفت: البته در شرایط امروز ما روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که بگوییم مشکلی برای ما پیش می‌آید اما برای آینده بسیار مهم است. شرایط بانکی که همیشه اینطور نمی‌ماند و باید از آن عبور کنیم. وقتی از آن عبور می‌کنیم خیلی مهم است چرا که مساله FATF مساله یک کشور و دو کشور نیست و تقریبا همه کشورهای دنیا قبول کردند و یا در لیست سفید یا در لیست خاکستری هستند و در جایی هستند نسبت به تعهداتشان عمل می‌کنند و تنها یک کشور است که در لیست سیاه است و آن کره شمالی است. ما هم در لیست سیاه بودیم که دولت یازدهم از لیست سیاه آن را درآورد. امیدواریم باز هم کسانی که مسوول این کار هستند تلاش کنند که این مسایل حل و فصل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
7
7
که بنفع میشد اگه استعفا داده بودی الان اینهمه مشکلات بگردن شماست متاسفانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
اتفاقا اکثر ملت و مردم فهیم و مومن همیشه در صحنه خوب میدونن که مشکلات به وجود اومده به گردن کیه و مسبب و بوجود آورنده اش چه کس و کسانی هستند. بنابراین هیچوقت ناجوانمردانه گناهش رو پای یه بیگناه که شاید از بهترین انسانها و از جمله بندگان خوب پروردگار عالم باشد،‌ نمی نویسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
0
من اصلا زنده ام که مذاکره کنم
چکار به نتیجه مذاکره دارین
زنده باد مذاکره

اصلا خدا هم با شیطان مذاکره کرد
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
4
3
ما هر آنچه افتخار داریم توسط دستگاه دیپلماسی خارجی ،مراکز تولید علم،ونیروهای مسلح دلاور وشجاع کشورمان ازجمله سپاه وارتش و...ایجاد شده است لذا در هرشرایطی ازآنان حمایت می کنیم وبه آنها افتخار می کنیم.دولت نیز بجز درعرصه اقتصادی در بقیه عرصه ها موفق بوده واز حمایت مردم برخوردار است امیدواریم که دولت بتواند در عرصه اقتصادی نیز برمشکلات فائق آید تا محبوبیت خود را نزد مردم بازیابد.به امید ایرانی سربلند وآباد و رفاه وشادی وخوشبختی برای همه ایرانیان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
1
1
مذاکره مرد وقتی آمریکای جنایتکار حاج قاسم را شهید می کند و اروپا از ترس ارباش جرات محکوم کردن ندارد مذاکره با کی؟ خوب است آقای ظریف کمی هم استراحت کند شاید به فکر دیپلماسی با دوستان همسایه بیفتد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین