کد خبر: ۶۳۷۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱

گلایه های مردم از نحوه اجرای یارانه معیشت دولت

اگر چه دولت اعلام کرد که براساس آزمون وسع، ۶۰میلیون خانوار مشمول یارانه معیشتی هستند، اما بعد از پرداخت نخستین نوبت این بسته در اوایل آذر امسال طی سه مرحله، خانواده های بسیاری از این‌که مشمول بسته معیشتی دولت نشده اند، گلایه مند هستند.
گلایه های مردم از نحوه اجرای یارانه معیشت دولت
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، دولت تصمیم گرفت مابه ازای مبلغ افزایش قیمت بنزین را به حساب سرپرستان خانوارهای مشمول که یارانه بگیر هستند، واریز کند. در راستای این تصمیم مبلغ یارانه معیشتی برای خانوارهای یک ‌نفره ۵۵ هزار تومان، برای خانوارهای دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوارهای سه ‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، ‌خانوارهای چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شد.

بعد از واریز نخستین یارانه معیشتی بنزینی به حساب سرپرستان خانوار در آذر ماه، تعدادی از کارگران و اقشار حقوق بگیر و کم درآمد که شاید در دهک های پایین جامعه قرار دارند، اعلام کردند موفق به دریافت این بسته حمایتی نشدند که در نهایت افزایش گلایه های مردم باعث شد تا ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی معیشتی دولت در وزارت کار ساز و کاری برای اعتراض نسبت به عدم واریز بسته حمایتی تعریف کند تا خانوارهایی که این بسته را دریافت نکرده اند، بتوانند اعتراض خود را به دولت اعلام کنند. به همین منظور خانوارهایی که مشمول این بسته نیستند، می توانند برای ثبت درخواست رسیدگی اعتراض خود به سایت Hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند و اگر نسبت به اطلاعات آن اعتراض دارند به دولت اجازه دسترسی به اطلاعات اموال خود را بدهند.

اما این اجازه پایان ماجرا نبود و خود موجب گلایه و اعتراض بیشتر مردم شد چراکه معترضان با اطلاعات و آمار و ارقام عجیب و متفاوت با شرایط زندگی خود (به گفته خودشان) مواجه می شوند.

مهرداد که به گفته خودش دفتر بیمه دارد یکی از معترضانی است که کمک معیشت به حساب خانواده اش، واریز نشده و می گوید: در حالیکه خانواده سه نفره ما یارانه بگیر است به دلیل گردش مالی بالای ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین یک سفر خارج که دو سال پیش با همسر و فرزندم به ترکیه داشتم از این یارانه محروم شده ام.

او می گوید: متاسفانه هزینه هایی را که مشتریان بابت بیمه به حساب من پرداخت می کنند در این سامانه به عنوان تراکنش و گردش مالی ام محاسبه شده، در حالیکه این رقم را در نهایت به حساب صندوق بیمه مرکزی واریز می کنم و تنها درصدی نزد من باقی می ماند.

حسین یکی دیگر از معترضانی است که این کمک به حسابش واریز نشده و می گوید: ویزیتور یک شرکت مواد غذایی هستم و مشتریان هزینه خریدهای خود را به حساب من واریز می کنند و من در نهایت این رقم را باید به حساب کارخانه بازگردانم و به دلیل تراکنش بالا از کمک معیشت دولت محروم مانده ام و این بی انصافی است، چرا که مستاجر هستم و دارایی چندانی ندارم.

زن میانسالی که به گفته خودش مستمری بگیر بوده و به همراه پسر مجردش زندگی می کند نیز از حذف یارانه معیشتی خود گلایه دارد که بعد از اعتراض در سامانه و در جواب آمده که پسرم چون خودرو خارجی و درآمد نسبتا خوبی دارد و چند سفر خارجی داشته من نیز از این بسته باید محروم شوم.

به گفته او، پسرش برای آینده خود کار می کند و هزینه ای در زندگی من نمی کند، اما با توجه به اینکه مجرد بوده و من نیز به عنوان مستمری بگیر همسرم که راه درآمد دیگری ندارم از این کمک محروم مانده ام.

مریم که از حذف بسته معیشت مادر خود گلایه دارد نیز می گوید: متاسفانه در این سایت اگر دارایی افراد بی ارزش باشد، لحاظ نمی شود، اما اگر اندکی دارایی حتی متعلق به شخص دیگر داشته باشیم به ریز منتشر می شود. به شخصه افرادی را می شناسم که دارایی بالایی داشته و خودرو خارجی سوار می شوند و نه تنها هنوز یارانه بگیر هستند، بلکه مشمول کمک معیشت دولت هم شده اند.

علی نیز از محروم شدن خانواده چهار نفره خود از بسته معیشت دولت می گوید که پدر و مادرم هر دو بازنشسته فرهنگی هستند و فیش حقوقی هر دو آنها حتی بالاتر از ۵ میلیون تومان نیست و با وجودی که هنوز یارانه بگیر هستیم، این بسته به ما تعلق نگرفته است.

او تاکید می کند: خانواده ما دارایی خاصی به غیر از یک آپارتمان ۱۱۰ متری و یک خودرو ایرانی ندارد، اما در جواب اعتراض ما در سایت آمده «چون دو فرزند خانواده سفر خارجی داشته اند، بسته معیشتی دولت مشمول ما نمی شود».

غزل نیز که از تمکن نسبی خانواده خود می گوید، اما از تعلق نگرفتن سبد معیشت به پدر و مادرش گلایه دارد و توضیح می دهد: مادرم خانه دار و پدرم بازنشسته ذوب آهن است که بعضا هر چند ماه یکبار حقوقش را با تاخیر دریافت می کند و با وجودی که یارانه بگیر است، از دریافت یارانه معیشت محروم شده اند.

او می گوید: در جواب اعتراض پدرم در خصوص دریافت نکردن سبد معیشت، در سایت اعلام شده که به دلیل اینکه برادرم یک سفر خارجه و دو خودرو پراید مدل پایین دارد، پدرم نیز مشمول یارانه معیشت دولت نمی شود، در حالیکه برادرم حدود پنج سال پیش ازدواج کرده و هنوز یارانه اش را از پدرم جدا نکرده است.

او می گوید: برادرم در ابتدا خودرو پژو پارس داشت که بعد از ازدواج برای راحتی خود و همسرش آن را به خودرو پراید مدل پایین تبدیل کرد.

خانم دیگری که مشمول کمک معیشت دولت نشده و در سایت اعتراض زده می گوید: چطور وقتی مستمری بگیر هستم و تنها یک خانه کلنگی دارم جزو سه دهک پایین جامعه نیستم در حالیکه حقوقم حدود ۲ میلیون تومان است.

او ادامه می دهد: متاسفانه در جواب سامانه آمده به دلیل اینکه دخترم کارمند دولت بوده و گردش مالی خانواده ما سالانه بالاست مشمول این کمک نمی شویم در حالی که به غیر از حقوق مستمری من و حقوق دخترم درآمد دیگری نداریم. با این حال در پیگیری دوباره عنوان شده که مجدد امکان اعتراض وجود دارد، اما اگر در سامانه مستندات ما قبول نشد حتی در پیامی عنوان شده که احتمال قطع یارانه ما وجود دارد و اکنون دو دل هستم چراکه ممکن است یارانه مان نیز قطع شود.

اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت بسته حمایتی دولت به ایسنا، می گوید: باید توجه داشت دولت قصد ندارد بسته حمایتی جدیدی به مردم ارائه دهد و بسته معیشت همان کمک هزینه بنزین بود که دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین به حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت کرد و در این میان افرادی که مشمول کمک معیشت دولت نشده اند، نسبت به این موضوع اعتراض دارند که البته دولت سامانه ای برای اعتراضات مردم در نظر گرفته است.

محسن نیرومند با بیان اینکه در اصفهان حدود ۳۰۰ هزار خانوار نسبت به عدم دریافت کمک معیشت دولت اعتراض کرده اند، تاکید می کند: البته آماری از اینکه به چه تعداد از معترضان اصفهانی کمک معیشت پرداخت شده، در دست نداریم، اما در کل کشور بعد اعتراض در سامانه حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر کمک معیشتی دولت را دریافت کرده و به آمار ۶۰ میلیون نفر اضافه شده اند.

او توضیح می دهد: دلایل عدم تعلق بسته معیشتی بنزین به خانوارها، در سامانه به خود آنها اعلام می شود و حتی فرد می‌تواند پرینت دلایل را بگیرد و دوباره می توانند درخواست اعتراض بزنند البته باید استدلال جدیدی داشته باشند.

نیرومند با تاکید بر اینکه برای خانوارهایی که بسته حمایتی دولت را دریافت نکرده اند هنوز فرصت اعتراض وجود دارد، می گوید: مراحل مختلف اعتراض به این گونه است که اگر فردی استدلال های سامانه وسع را نپذیرفت، باید اجازه دهد دولت به مسائل مالی وی ورود پیدا کند و اطلاعات مالی اش را چک کند.

او در جواب برخی از این معترضین، توضیح می دهد: اگر فرزند ذکور خانواده ای بعد از ازدواج هنوز عضو خانوار پدر باشد و عضویت خود را جدا نکرده، در مجموع اقدامات مالی وی برای همان خانوار پدری محاسبه می شود، چراکه سامانه هوشمند نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان می گوید: خانواده هایی که یارانه خود را جدا نکرده اند، اکنون نیز می توانند اقدام به این کار کنند و با درخواست مجدد در سامانه پدر و سرپرست اصلی خانوار دوباره مشمول بسته معیشت دولت می شوند.

او البته تاکید می کند که این جداسازی ارتباطی با اداره کار ندارد و فرد باید با مراجعه به پلیس +۱۰ یارانه معیشت خود را جدا کند و دوباره در آزمون وسع شرایط خانوار مورد بررسی قرار گرفته که در صورت تایید، آن خانوار مشمول کمک معیشت دولت قرار خواهد گرفت.

نیرومند در خصوص گلایه بسیاری از افراد که می گویند به دلیل یک یا دو سفر خارجی از دریافت این بسته معیشت دولت جا مانده اند، تصریح می کند: یک یا دو سفر خارج دلیلی برای قطع یارانه و یا عدم دریافت کمک معیشت دولت نیست ولی اگر خانواده ای از سال ۱۳۹۲ تاکنون سه سفر خارجی غیرزیارتی داشته، این موجب قطع یارانه و بسته معیشت خانواده آنها می شود.

او در خصوص اموال و دارایی ها نیز توضیح می دهد: داشتن دو خودرو حتی اگر پیکان مدل پایین هم باشد و مجموع آن به ۵۰ میلیون تومان هم نرسد باعث قطع بسته معیشت دولت می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه می دهد: اگر درآمد یک خانواده دو نفره بالاتر از ۵ میلیون تومان باشد بسته معیشتی به آنها تعلق نمی گیرد، همچنین داشتن دو خودرو منزل بالای ۹۰۰ میلیون تومان، خودرو بالای ۳۰۰ میلیون تومان، دریافت وام ۳۰۰ میلیونی، داشتن سه کارگر بیمه شده و ... موجب حذف خانوارها از بسته معیشت دولت می شود.

او تصریح می کند: این موارد توسط سیستم بررسی می شود و به طور قطع سیستم نیز اشتباه می کند و این توان را ندارد که اطلاعات را به صورت هوشمند اندازه گیری کند.

او با تاکید بر اینکه بالای ۸۵ درصد اعتراضات بعد از رسیدگی به نوعی نابجا است، می گوید: البته مردم بعد از متوجه شدن موارد فوق، همچنان نسبت به عدم دریافت بسته معیشت دولت گلایه دارند به عنوان مثال می گویند «یک خانواده پنج نفری با داشتن دو خودرو پراید چطور می توانند متمکن باشند.

نیرومند تاکید می کند: متاسفانه این سامانه متمرکز در کل کشور است و استان ها هیچ اختیاری برای حذف، اضافه و تغییرات ندارند و مردم تنها از طریق این سامانه می توانند اعتراض خود اعلام کنند.

او می گوید: دولت در ابتدای این طرح اعلام کرد که به ۱۸ میلیون خانوار (۶۰ میلیون نفر) کمک معیشت پرداخت می کند که بعد از اعتراضات بسیار پذیرفت که تا دو میلیون خانوار دیگر را می تواند به این طرح اضافه کند و تا امروز حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برای دریافت بسته معیشت دولت به طرح اضافه شده اند.

اگرچه دولت راهی برای اعتراض مردم در خصوص عدم تعلق یارانه معیشتی درنظر گرفته و محدودیت زمانی برای اعتراضات خانوارها وجود ندارد، اما به نظر می رسد دولت و تصمیم گیران امر باید در برخی بندها و ارقام و هزینه های این بسته حمایتی تجدیدنظر کند، چراکه به گفته خانوارهای جامانده از این کمک، در راستی آزمایی این سامانه در ارائه اطلاعات و دارایی های آنها ایراداتی وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین