کد خبر: ۶۳۷۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

شوهرم از خونه بیرونم کرده؛ چکار کنم؟+ ۶ راهکار عملی

از آنجایی که زنان نقش مهمی را به عنوان مادر و همسر در کانون خانواده ایفا می‌کنند این مسئله می‌تواند آسیب‌های روحی و روانی بسیاری را به آن‌ها وارد کند؛ بنابراین تمامی عوامل تاثیرگذار در این مسئله باید به دقت بررسی شوند تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از مشکلاتی که برخی از زنان متاهل بخاطر آن به کلینیک‌های روانشناسی یا دفاتر حقوقی مراجعه می‌کنند این است که شوهرانشان آن‌ها را از خانه بیرون می‌کنند. از آنجایی که زنان نقش مهمی را به عنوان مادر و همسر در کانون خانواده ایفا می‌کنند این مسئله می‌تواند آسیب‌های روحی و روانی بسیاری را به آن‌ها وارد کند؛ بنابراین تمامی عوامل تاثیرگذار در این مسئله باید به دقت بررسی شوند تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

این موضوع به خصوص زمانیکه پای فرزندانی نیز در میان باشد از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این مقاله سعی می‌کنیم تا جوانب مختلف این موضوع را بررسی کرده و راهکار‌هایی ارائه دهیم.

شوهرم از خونه بیرونم کرده؛ چکار کنم؟ (۶ راهکار عملی)

چرا شوهرتان از خانه بیرونتان می‌کند؟

همسرتان درگیر اعتیاد شده است

یکی از دلایلی که ممکن است همسرتان بخاطر آن شما را از خانه بیرون کرده باشد، اعتیاد است. معمولا افرادی که به مصرف مواد مخدر اعتیاد شدیدی پیدا می‌کنند دیگر کنترلی بر اعمال و رفتار خود ندارند و در نتیجه دست به هر اقدامی می‌زنند خصوصا اگر از جانب همسرشان بیش از اندازه تحت فشار باشند. اعتیاد معمولا با خود مشکلات اقتصادی نیز به همراه دارد و همین مشکلات مزید بر علت شده و سبب می‌شود تا شخص معتاد برای رهایی از فشار‌های موجود اقدام به بیرون کردن همسر و فرزندانش کند.

راه حل: اگر در چنین شرایطی قرار دارید بهتر است قبل از هر کاری حتما با یک مشاور متخصص در حوزۀ اعتیاد مشورت کنید. شرایط افراد مبتلا به اعتیاد بسیار خاص و ویژه است و بدلیل تحریک پذیری بالای این افراد شما باید مهارت‌های برقراری ارتباط با آن‌ها را بدانید تا ضمن جلوگیری از بیرون کردن شما از منزل بتوانید برای درمان آن‌ها قدم‌هایی را نیز بردارید. وارد کردن فشار بیش از اندازه به این افراد برای ترک زودهنگام مواد معمولا نتیجه عکس می‌دهد پس بهتر است کاملا حساب شده عمل کنید تا زمینه را برای خشمگین شدن همسرتان فراهم نکنید.

از شما خیانت و بی وفایی دیده است

اگر به تازگی همسر شما متوجه خیانت شما شده است پس کاملا طبیعی است که شما را از خانه بیرون کند؛ چراکه به شدت تحت تاثیر هیجانات قرار گرفته است و این کار را بهترین پاسخ به خیانت شما می‌داند. معمولا مردانی که از جانب همسر خود بی وفایی می‌بینند بسیار آسیب‌پذیر و شکننده می‌شوند، در نتیجه برای کاهش درد و ناراحتی خود به امتیازاتی که قانون در اختیار آن‌ها قرار داده است متوسل می‌شوند که یکی از ابتدایی‌ترین آن‌ها بیرون کردن همسرشان از منزل است. ما قصد جانبداری از همسرتان را نداریم، اما اگر در این شرایط قرار دارید بهتر است کمی به او حق بدهید.

راه حل: در چنین شرایطی بهتر است زیاد با همسرتان در ارتباط نباشید چرا که او در اوج هیجانات منفی قرار دارد و به هر اقدامی از سمت شما واکنش منفی نشان می‌دهد. بهتر است چند روزی را در منزل یکی از دوستان مورد اعتماد یا خانواده (در صورت اطلاع) خود سپری کنید تا همسرتان آمادگی گفتگو با شما را پیدا کند.

با خانواده شما اختلاف دارد

شوهرم از خونه بیرونم کرده؛ چکار کنم؟+ ۶ راهکار عملی

اختلاف شوهر شما با خانواده‌تان می‌تواند یکی دیگر از دلایل احتمالی بیرون کردن شما از خانه باشد. برای مثال افرادی هستند که با وجود ازدواج و تشکیل خانواده باز هم به والدین خود بسیار وابسته هستند و به آن‌ها حق هر گونه دخالتی را می‌دهند و حتی در برخی موارد به همسر خود نیز ترجیحشان می‌دهند. طبعا چنین وضعیتی باعث می‌شود تا همسر شما نسبت به خانواده‌تان حالت تدافعی بگیرد و حتی گاهی با آن‌ها دچار اختلافات شدید نیز شود. این مسئله سبب می‌شود تا همسرتان احساس تنهایی کرده و تلاش کند با بیرون کردن شما از خانه کمی از خشم خود را تخلیه و به گونه‌ای جلب توجه کند.

راه حل: اگر شما جز این دسته از افراد هستید بهتر است کمی در وضعیت موجود تجدید نظر کنید تا متوجه تغییر رفتار همسرتان شوید. مرد‌ها معمولا دوست دارند که در زندگی مستقل و آزاد عمل کنند، ولی درست برعکس شما این آزادی را از او می‌گیرید. پس کمی دل او را بدست آورید و رفت و آمد خود را با خانواده خود محدود به ۲-۳ بار در هفته کنید نه هر روز. لازم نیست در زندگی مشترک شما کسی بر دیگری ارجحیت داشته باشد. تنها کافیست مدیریت صحیحی داشته باشید و ضمن حفظ احترام والدین خود، نقش و نظر همسرتان را نیز برای تصمیم‌گیری درباره زندگیتان در نظر داشته باشید.

شوهرتان دهن بین است

متاسفانه یکی از مشکلاتی که در برخی از مردان وجود دارد دهن‌بینی و قرار گرفتن تحت تاثیر حرف دیگران است. معمولا یکی از مهم‌ترین افرادی که چنین تاثیری را بر همسر شما دارند خانواده و خصوصا مادر همسرتان هستند. حل این مسئله نیازمند صبر و حوصلۀ زیادی است چرا که همسر شما به مادرش وابستگی و علاقه زیادی دارد و طبعا نظر او را در اولویت کارهایش قرار می‌دهد لذا باید کمی صبور باشید و هیجانی رفتار نکنید. دلایل این کار می‌تواند متفاوت باشد، اما هر چه که باشد شما قرار نیست با آن‌ها این مشکل را حل کنید.

راه حل: مشکل شما در چنین شرایطی دهن بینی همسرتان است نه مادر شوهرتان؛ پس همانطور که گفته شد به هیچ عنوان لازم نیست که در روی مادر همسرتان بایستید و سعی کنید مشکلتان را با او حل کنید چراکه این کار فقط مشکل شما را بیشتر می‌کند. قبل از هر چیز سعی کنید دلایل این رفتار همسرتان را پیدا کنید و در یک موقعیت مناسب بدون اینکه بدگویی شخصی را بکنید سعی در حل و رفع سوء تفاهمات کنید. در این موقعیت مراجعه به یک زوج درمانگر و یا حتی در موارد جدی‌تر خانواده درمانگر می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

همسرتان ازدواج مجدد کرده است

شاید سخت‌ترین بخش ماجرا همین قسمت باشد که همسرتان شما را بخاطر شخص دیگری از خانه بیرون کرده است و تمام احساسات شما را نادیده گرفته است. متاسفانه امروزه تعداد مردانی که بخاطر خیانت و یا ازدواج مجدد همسرشان را از خانه بیرون می‌کنند کم نیست و این موضوع قطعا آسیب‌های روانی بسیاری را به همسر و فرزندانشان وارد می‌کند.

راه حل: ما احساسات شما را در چنین شرایطی قطعا درک می‌کنیم و به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر هنوز به همسرتان علاقه دارید برای بازگرداندن زندگی‌تان تلاش کنید. اگر پذیرای گفتگو با شما است حتما او را ترغیب به مراجعه به روانشناس کنید و در غیر صورت از قانون کمک بگیرید و از حقوق خود و فرزندانتان دفاع کنید و برای بهبود روحیه خود حتما با یک مشاور ازدواج و خانواده صحبت کنید.

شوهرتان مشکل شخصیتی دارد

شوهرم از خونه بیرونم کرده؛ چکار کنم؟+ ۶ راهکار عملی

شاید گاهی برایتان پیش آمده که همسرتان هنگام دعوا و یا حتی بی دلیل از خانه بیرونتان کرده، اما چند روز بعد خودش برای بازگرداندنتان با گل و شیرینی پیش قدم شده است. احتمالا این الگو در زندگی شما تبدیل به عادت شده و بسیار از این وضعیت بلاتکلیف شده‌اید. دلیل اصلی این موضوع می‌تواند به نوعی وجود یک مشکل روانی یا گرایش به دیگر آزاری در همسرتان باشد.

راه حل: حتما در این شرایط ضمن حفظ اعتماد به نفس، با یک روانشناس بالینی مشورت کنید. احتمالا شما به تنهایی خودتان قادر به حل این مشکل در همسرتان نخواهید بود و باید از یک متخصص کمک بگیرید.

نکته: در این شرایط خاص بدلیل بالا بودن سطح هیجانات منفی‌تان احتمالا بیشتر از هر زمان دیگری احساس شکنندگی و آسیب‌پذیری می‌کنید. این حس و حال طبیعی است، اما بهتر است کمی بیشتر حواستان به خودتان و روح و روانتان باشد. خصوصا اگر صاحب فرزند هستید بهتر است سلامت روان او را نیز حتما مد نظر قرار دهید. یک سیستم حمایتی قوی در چنین شرایطی قطعا به کمک شما خواهد آمد. خانواده، دوستان و روانشناسان از جمله کسانی هستند که می‌توانند در این شرایط سخت همراه شما و فرزندانتان باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین