کد خبر: ۶۳۷۴۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

شایعه مشاهده بیمار کرونا در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان مشاهده بیمار کرونا در این استان را تکذیب کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

فردین مهرابیان روز چهارشنبه در پاسخ به سئوالی درباره شایعاتی مبنی بر فوت اخیر یکی از خبرنگاران در گیلان و شایعه ابتلا وی به ویروس کرونا افزود: این موضوع را تکذیب می کنم، تا این لحظه هیچ موردی از بیماری کرونا در استان مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ضروریست تا مردم همواره برای پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله کرونا رعایت توصیه های بهداشتی را جدی گیرند، اظهار داشت: برای پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله کرونا باید دست ها را مرتب با آب و صابون شست، از دست دادن و بوسیدن افراد دارای علائم سرماخوردگی خودداری کرد، هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده شود.

شایعه مشاهده بیمار کرونا در گیلان

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد تعداد آن به هفت مورد رسیده ، این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگبار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی گیلان در ادامه خاطر نشان کرد: از ابتدای مهر تاکنون بر اساس آخرین آمار، ۲ هزار و ۵۷۶ نفر به دلیل بیماری شدید تنفسی در این استان در بیمارستان بستری شدند، پنج هزار و ۸۳۷ نفر تحت درمان سرپایی قرار گرفتند و از ۵۱۴ نمونه بردار از افراد با آزمایش مثبت آنان، ۸۸ نفر مبتلا به آنفلوآنزا شدند.

آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است، ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد انسانی از طریق ترشحات آلوده منتقل می‌شود بنابراین باید از تماس دست با چشم و بینی خودخودداری شود.

علائم آنفلوآنزا کمی متفاوت با سرماخوردگی است و شامل اسهال، تهوع، احساس ضعف و سرما نیز می شود، آنفلوآنزا در گروه های آسیب پذیر شامل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و بیماران دارای نقص ایمنی ممکن است همراه با خطراتی باشد، ابتلا به آنفلوآنزا در خردسالان علاوه بر تهدید حیات، اثرات بسیار نامطلوبی بر رشد و تکامل آنها دارد.

افراد بالای ۶۵ سال سن، زنان باردار، بیماران ریوی و قلبی، مبتلایان به سرطان که تحت درمان قرار دارند، افراد دچار نارسایی کبد و کلیه و دیابتی ها بیشتر در معرض ابتلا به ویروس آنفلوآنزا هستند و باید همه و بیشتر این گروه های حساس مراقبت کرده و موارد ایمنی را رعایت نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین