کد خبر: ۶۳۷۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸

جشنواره‌های فجر تا چه اندازه با مردم همراه شدند؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما در ماه اخیر و حتی در سال اخیر شاهد اتفاقات مختلفی بودیم و کاملا محسوس بود که جشنواره‌های فجر نقطه‌های تماس نزدیکی با این اتفاقات داشتند و به نوعی همراه با درد، رنج و مساله‌های مردم حرکت کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

سید عباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در جریان بازدید از نمایشگاه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی که چقدر حال و هوای جامعه بر جشنواره‌های فجر تاثیرگذار بوده است؟ اظهار کرد: یکی از مواردی که هنر ایرانی همیشه داشته با روح ایرانی و مسائل مردم ایران در تماس بوده است. ما در ماه اخیر و حتی در سال اخیر شاهد اتفاقات مختلفی بودیم و کاملا محسوس بود که جشنواره‌های فجر نقطه‌های تماس نزدیکی با این اتفاقات داشتند و به نوعی همراه با درد، رنج و مساله‌های مردم حرکت کردند.

او ادامه داد: در جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثاری را شاهد بودیم که به اتفاقات سال گذشته از سیلی که در لرستان اتفاق افتاده بود تا شهادت سردار قاسم سلیمانی و اتفاق تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، پرداخته بودند. در تمام جشنواره‌های فجر هنرمندان نشان دادند که با مسائل جامعه در ارتباط تنگاتنگی قرار دارند و این خود بیانگر این است که هنر همراه با زندگی ایرانی جاری است و ما نیز تلاش می‌کنیم در همین ارتباط مسائل ببینیم. طبیعی است که برخی اتفاقات ممکن است تلخ‌کامی‌هایی را ایجاد کند، اما این تلخ‌کامی‌ها نباید ما را به سمتی ببرد که از خلاقیت‌ها و حضورها فاصله بگیریم.

جشنواره‌های فجر تا چه اندازه با مردم همراه شدند؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: احساساتی که به دنبال برخی از اتفاقات رخ داده و تحت تاثیر شرایط به وجود آمده، طبیعی بود، اما همواره دیگرانی هستند که از این شرایط طبیعی سوء استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که خوشبختانه شاهد بودیم که در مجموعه‌های مختلف سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی مسیر را به‌گونه‌ای قرار دادند که این مصادره‌ها را از بین ببرند و از ایجاد فضای دوقطبی و جنگ میان هنرمندان جلوگیری شد.

صالحی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره تجسمی فجر منحصر به تهران است، اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی نسبت به سایر جشنواره‌ها جوان است و طبیعی است که باید به آن زمینه و فضا داده شود تا رشد پیدا کند. یکی از اتفاقات خوبی که از سال گذشته در جشنواره تجسمی شاهد آن هستیم این است که به نحوی فضای ملی جشنواره بیشتر شده است؛ اینکه گالری‌های استان‌ها و شهرستان‌ها از سال گذشته در فضای جشنواره حضور دارند، فرصت نمایش یک هنر ترکیبی را فراهم کرده است‌. اگر حداقل به استان‌ها نمی‌رویم این فرصت فراهم شده که از استان‌ها در جشنواره حضور پیدا کنند. حتما دبیرخانه جشنواره تجسمی فجر نیز تلاش می‌کند تا فضای ملی هنرهای تجسمی چه در ایام جشنواره و چه در طول سال از نظر جغرافیایی وسیع‌تر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کم‌رونق بودن جشنواره تجسمی فجر نسبت به سایر جشنواره‌های فجر، علت حضور نداشتنش در مراسم افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر و مشخص نبودن فضای مشخص برای این جشنواره، بیان کرد: جشنواره‌ها به لحاظ ساختاری متفاوت هستند و این عدم حضور به معنای کم اهمیت بودن این جشنواره نیست. خوشبختانه محیط جشنواره امسال ممکن است که به جشنواره مربوط نباشد، اما مرتبط به حوزه هنرهای تجسمی است. اینکه تمام طبقات موسسه صبا در اختیار جشنواره قرار گرفته به بهتر دیده شدن آثار کمک می‌کند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی مشاور معاون وزیر ارشاد و هادی مظفری مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد روز چهارشنبه ۳۰ بهمن از دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موسسه صبا بازدید کردند.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از روز ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در مؤسسه صبا و مراسم اختتامیه نیز نهم اسفند ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین