کد خبر: ۶۳۷۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵

تعطیلی مرز مهران؛ چه خبر است؟

نایب رییس اتاق مشترک ایران و عراق اعلام کرد که بسته شدن مرز مهران به دلیل استاندارد کالاهای صادراتی اتفاق افتاده است.
آفتاب‌‌نیوز :

امروز (شنبه) نامه‌ای از مدیرکل گمرک ایلام به مدیرکل دفتر صادرات منتشر شد که از تعطیلی مرز مهران برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق خبر می‌داد. این نامه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست و گفته شد عراق برای پیشگیری از گسترش کرونا تصمیم به بستن مرز گرفته است.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که تعطیلی مرز مهران به دلیل رعایت نکردن استاندارد کالاهای صادراتی از طرف برخی تجار ایرانی بوده است.

تعطیلی مرز مهران؛ چه خبر است؟

«شعبان فروتن»، نایب رییس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه تعطیلی این مرز ارتباطی به کرونا ندارد، به گفت: قرار بود این مرز روز جمعه بازگشایی شود و دلیل تعطیلی آن مباحث استاندارد بوده است.

وی ادامه داد: در حال رایزنی برای بازگشایی مرز هستیم و مسوولان عراقی اعلام کرده‌اند دلیل تعطیلی مرز مهران، رعایت نکردن استاندارد کالاهای صادراتی بوده است.

«علی شریعتی»، یکی از صادرکنندگان به عراق نیز در این زمینه به ایرنا توضیح داد: بر اساس آخرین استعلام از وضعیت مرزهای عراق، مرز شلمچه به دلیل شرایط خاص امنیتی در ماه گذشته بارها باز و بسته شده که این اتفاق پیش از انتشار ویروس کرونا بوده و اکنون نیز این مرز بسته است.

وی با اشاره به مرز مهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلی این مرز به دلیل رفتار برخی تجار ایرانی در حوزه استاندارد بوده است که این تقلب در حوزه کاشی و سرامیک رخ داده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برخی تجار اسناد جعلی ارائه کرده‌اند و در نتیجه طرف عراقی مرز را برای بررسی و بازگشت آن به حالت قانونمنداری بسته است، اما اعلام شده که مرز از فردا بعد از حل شدن مشکل کامیون‌ها که تعدادشان هم کم نیست، بازگشایی خواهد شد.

وی تاکید کرد که فعلا هیچ مقام عراقی تعطیلی مرز مهران به دلیل کرونا را تائید نکرده است.

«سازمان گذرگاه های مرزی عراق» نیز امروز (شنبه) اعلام کرد که فعالیت های بازرگانی و واردات کالا از مرزهای این کشور با جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.

بالا رفتن نرخ کرایه کامیون‌ها به دلیل نامشخص بودن تعطیلی مرزها

شریعتی همچنین با اشاره به مشخص نبودن تعطیلی مرزها برای رانندگان کامیون گفت: اکنون در بین رانندگان کامیون‌ها برای حمل بار به مرزهایی همچون تمرچین، شایعاتی مبنی بر بسته بودن مرز وجود دارد و این موضوع باعث شده که آنها کرایه بالا تقاضا کنند.

وی تاکید کرد که مسوولان باید اطلاع‌رسانی دقیق از وضعیت مرزها ارائه دهند تا گمانه‌زنی‌ها متوقف شود.

تاکنون گزارشی از گمرک به سازمان استاندارد ارسال نشده است

خبرنگار صحت و سقم ماجرا از مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد جویا شد که «تقی تقی‌پور» در این زمینه گفت: اگر مورد یا مواردی از جعل اسناد استاندارد در گمرکات مشاهده شده، باید به این سازمان منعکس تا با آن برخورد شود. اگر مستندات هر کالایی با ماهیت آن تطابق نداشته باشد، مراتب باید از سوی گمرک به سازمان استاندارد منعکس شود، تا اگر آرم و نشان استاندارد جعل شده باشد، طرح دعوی حقوقی انجام شود.

وی خاطرنشان‌کرد: در سال‌های گذشته یک بار نظیر چنین اتفاقی برای آهن صادراتی به افغانستان رخ داد که در آن آهن تولیدی یک شرکت مستقر در استان یزد از کیفیت و وزن لازم استاندارد جمهوری اسلامی ایران برخوردار نبود و با حضور کارشناسان نظارت سازمان ملی استاندارد، با واحد یاد شده برخورد شد.

این مقام مسوول تاکید کرد که در صورت وصول گزارش گمرک مبنی بر جعل اسناد استاندارد کالاهای صادراتی به عراق، با خاطیان به شدت برخورد می‌شود، زیرا عراق بازار و اولویت نخست صادراتی ایران است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین