کد خبر: ۶۳۷۹۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵

مردم مشهد در انتظار ماسک و مواد ضد عفونی کننده

مسئولان اعلام کرده‌اند کمبود ماسک در کشور به سرعت در حال رفع شدن است و مردم مشهد نیز منتظر تحقق این وعده هستند؛ گزارش‌های میدانی از کبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده خبر می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

چهارشنبه 30 بهمن‌ماه، خبر فوت دو شهروند قمی بر اثر ابتلا به کرونا اعلام شده. من هم مثل تمام مردم نگران شدم و تصمیم می‌گیرم در راه برگشت به خانه ماسک و مایع ضدعفونی کننده بخرم. داروخانه‌ای شبانه روزی در احمدآباد اولین مقصد من است. از متصدی داروخانه می‌پرسم:

«ماسک فیلتردار دارین؟ - نه خانم تموم شده - مایع ضدعفونی کننده چطور؟- نه، اونم تموم کردم.»

مردم مشهد در انتظار ماسک و مواد ضد عفونی کننده

با خودم می‌گویم اینجا مرکز شهر و نزدیک بیمارستان قائم است و طبیعی است که ماسک نداشته باشند. خرید ماسک را به فردا موکول می‌کنم و پنجشنبه ظهر برای خرید ماسک به بیرون می روم.
این داستان تا امروز سوم اسفند تکرار می شود. به داروخانه های زیادی سر زدم اما همگی یک جواب مشترک می دادند.

نکته قابل توجه در یکی از داروخانه‌ها این بود که متصدی داروخانه دستکش‌های یک بار مصرف پزشکی را از داخل جعبه در می‌اورد و آن‌ها را در دسته‌های دوتایی برای فروش قرار می‌داد.

دکتر خبوشانی مدیر یکی از این داروخانه در مورد کمبود ماسک عنوان می‌کند: این روزها ماسک در بازار نیست. اگر هم شرکت‌های تولیدکننده ماسک می‌آورند، در کسری از ثانیه فروخته می‌شود. اوضاع بازار یک هفته‌ای است که به همین صورت می‌گذرد.

خبوشانی ادامه می‌دهد: مردم برای خرید ماسک هجوم آورده‌اند و هر دونوع ماسک در بازار نایاب شده است. از زمانی که مردم از کرونا در ایران خبردار شدند، ماسک، اسپری ضدعفونی‌کننده و ژل ضدعفونی کننده در بازار به اتمام رسید.

او بیان می‌کند: امروز تعداد زیادی اسپری الکل و ژل ضدعفونی‌کننده برایم آوردند که در همان نیم ساعت اول به اتمام رسید. مراجعه کننده برای خرید این اقلام زیاد است.

خبوشانی ادامه می‌دهد: برخی از هم‌صنفی‌های من از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند. من ماسک فیلتردار را دو هزار تومان می‌فروختم اما برخی از شرکت‌های با انصاف می‌گویند، 7500 تا 8000 تومان خرید کنید و خودتان قیمت بگذارید. همین ماسک‌ها حدود 60 هزار تومان به بالا در بازار مشهد فروخته می‌شود.
وی با بیان اینکه«قیمت ژل ضدعفونی‌کننده تغییری نکرده است.»، تاکید می‌کند: قیمت این ژل‌ها از 8500 شروع می‌شد. این کالاها نسبت به اندازه و حجم‌، قیمت‌شان متفاوت است؛ مثلا یکی از شرکت‌های توزیع کننده ماسک روز پنجشنبه یک بسته 50 تایی را با منت به من داد. همین تعداد ماسک در حدود نیم ساعت به اتمام رسید.

وارد داروخانه‌ای شبانه‌روزی در ابتدای بخارایی می‌شوم. روی پیشخوان داروخانه چند اسپری ضدعفونی کننده خودنمایی می‌کند. خانم متصدی پاسخ دو جوانی را که با استرس به دنبال خرید مایع ضدعفونی‌کننده هستند، این‌گونه می‌دهد:
« به هرکس فقط یه اسپری ضدعفونی‌کننده می‌دم.
- خب خانم منم با دوستم هستم، دوتا بده دیگه.
-باشه برو حساب کن.»
این داروخانه هم ماسک ندارد متصدی می گوید: کمبود ماسک از چهارشبه پیش بیشتر شد. در چهار شب گذشته 1000 عدد ماسک ساده فروختیم.

او ادامه می‌دهد: ماسک فیلتردار سه هفته است که تمام کرده‌ایم و برایمان نیاورده‌اند. قیمت این اقلام چند برابر شده است. ماسک از 1500 به 3500 تومان رسیده است. ماسک فیلتردار از1000 به 6000 تومان رسیده است.

مصرف بالای ماسک باعث شده شرکت‌های تولید کننده نتوانند به اندازه ماسک تولید کنند. تنها مایع و اسپری ضدعفونی‌کننده به تعداد محدود در شرکت‌ها موجود است که ما از آن‌ها خریداری می‌کنیم. امروز صبح 64 عدد مایع ضدعفونی‌کننده برایمان آوردند که در حال حاضر از آن 10 عدد باقی مانده است. دستکش در بازار موجود است به کسانی که تعداد بالا از این اقلام را بخواهند، نمی‌دهم.

به داروخانه‌ای دیگر در خیابان راهنمایی می‌روم، اما وقتی درخواست ماسک می‌کنم. متصدی بی‌مقدمه و با اشاره به ماسک روی صورتم می‌گوید:

«تو ماسک داری. بهت نمی‌فروشم.
-خب قیمتش چنده؟
- سه تومن. ولی بهت نمیدم، تو ماسک داری».

دختری که ماسک سه لایه جراحی زده، با من هم‌صحبت می‌شود و می‌گوید: مایع ضدعفونی‌کننده و ماسک در خانه داشتیم و بعد از اعلام این خبر به سرعت آن‌ها را برداشته و استفاده کردم. شنیده‌ام که داروخانه‌ها این اقلام را گران کردند که خداروشکر من قبلا در خانه آن‌ها را داشتم. دوست تهرانی‌ام به من می‌گفت که ماسک فیلتردار به قیمت 20 هزارتومان خریده است.

وی ادامه داد: می‌دانم خبر کرونا بیشتر از واقعیت، جو الکی است، اما خب استرس دارد. اگر دستکش و ماسک استفاده کنیم، صددرصد از این ویروس جلوگیری می‌شود.

خانم جوانی نیز اظهار می‌کند: در چند روز اخیر برای خرید مایع ضدعفونی‌کننده به داروخانه رفتم اما خیلی شلوغ بود. مایع ضدعفونی کننده را بعد از چندبار گشتن پیدا کردم اما هنوز ماسک را پیدا نکرده‌ام.

او در حالی که به دختر سه ساله‌اش نگاه می‌کند، ادامه می‌دهد: من مادر هستم و تنها یک ماسک داشتم که آن را به دخترم دادم. برای بچه‌هایم استرس دارم.

خانم مسن دیگری هم می‌گوید: از روزی که خبر ویروس کرونا در ایران آمد از خانه بیرون نیامدیم. امروز هم برای خرید ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده به بیرون آمدیم تا این اقلام را پیدا کنیم. از این خبر استرس زیادی داریم. از دوستی در تهران شنیده‌ام که قیمت ماسک فیلتردار به 50 هزار تومان رسیده است. امیدواریم قیمت این اقلام در مشهد مناسب باشد تا بتوانیم آن‌ها را بخریم.


کمبود ماسک در استان نداریم

اما در همین رابطه مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد می گوید: به لحاظ آماری که در اختیار داریم، هیچ کمبودی از نظر ماسک در سطح استان و مشهد نداریم.

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: اگر داروخانه‌ای از فروش ماسک امتناع کند در حالی که در انبار آن داروخانه ماسک موجود باشد، مصداق بارز احتکاراست. گشت تعزیرات و بازرسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد از روز گذشته بازرسی داشته‌اند در صورت وجود تخلف با متخلفین برخورد جدی صورت گرفته است. این بازرسی‌ها با جدیت بیشتر در روزهای آتی ادامه خواهد داشت. مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلفی با سامانه 190 تماس حاصل نمایند و شکایت خود را ثبت کنند.

وی در خصوص قیمت مصوب انواع ماسک برای مصرف کننده، اظهار کرد: قیمت مصوب ماسک سه لایه جراحی یا همان ماسک عادی برای مصرف کننده 410 تومن و ماسک فیلتر دار( N95) بنا به نام تجاری و برند آن از 5500 تومان تا حدود 9000 تومان باید عرضه گردد. داروخانه‌ها موظف هستند طبق قیمت مصوب به فروش ماسک اقدام نمایند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: لزومی ندارد تمام افراد ماسک بزنند. اگر فردی احساس سرماخوردگی دارد و علائم آن رو به تشدید است، چون مخاط، عطسه و سرفه‌های فرد می‌تواند باعث انتقال ویروس شود، باید از ماسک استفاده و بلافاصله به پزشک مراجعه کند. افراد عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند. نکته مهم‌تر این است که ماسک‌های فیلتردار( N95) صرفا برای گروه‌های خاص در تیم بهداشتی درمانی توصیه شده است. این جو روانی، قیمت‌های کاذب و بازار سیاه شده را ایجاد کرده است.

وی درخصوص اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به ویروس کرونا، عنوان کرد: افراد با رعایت بهداشت فردی شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله 1 متری (حریم شخصی) در مواجهه با دیگران و همچنین عدم روبوسی و دست دادن به افراد و استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده در مکان‌های عمومی می‌توانند از ابتلا به این ویروس جلوگیری نمایند.

رحیمی در خصوص روند تشخیصی کرونا ویروس جدید، گفت: در حال حاضر تشخیص آنفلوانزاهای فصلی توسط آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد زیر نظر آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد و برای تشخیص کروناویروس طبق دستورالعمل وزارتخانه بعد از رد سایر علل نارسایی تنفسی ناشی از بیماری‌های ویروسی، اگر ظن بالینی مشکوک به کرونا ویروس باشد، آزمایشات برای انستیتو پاستورتهران فرستاده خواهد شد و ظرف 48 ساعت جواب آزمایش برای ما ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: مردم اخبار را از مراکز شایعات دریافت نکنند و صرفا اخبار و مطالب را از منابع مورد وثوق دنبال و پیگیری نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
اخبار موثق دارم که ده ها نفر تو مشهد مبتلا شدن .
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
مشهد اصلا هیج جا ماسک نیس هیچ کسم جوابگو نیس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین