کد خبر: ۶۳۸۰۱۴
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
عواقب قرار گرفتن ایران در لیست سیاه دامن­گیر مردم خواهد شد

ایران در لیست سیاه FATF؛ تشخیص‌دهندگان مصلحت نظام در دسترس نیستند

یک روز پس از اعلام قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، پنج عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از پاسخگویی دراین‌باره امتناع کردند و چهار تن دیگر حتی تلفن خود پاسخ ندادند. این در حالی است که با توجه به موضع صریح دولت و مصوبه مجلس درباره لوایح مرتبط با FATF، افکار عمومی نوع «تشخیص مصلحت» مجمع تشخیص را علت بازگشت ایران به این فهرست سیاه می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :

گروه ویژه اقدام مالی علیه پول‌شویی(FATF) اعلام کرد در آخرین جلسه از نشست دوره‌ای‌اش به این نتیجه رسیده، ایران را در «لیست سیاه» خود قرار دهد. این نهاد درباره این تصمیم خود گفته است « با توجه به اینکه ایران به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نپیوسته، این سازمان به همه کشورها توصیه می‌کند به اجرای کامل اقدام‌های احتیاطی در ارتباط با ایران بازگردند.»

در پی اختلاف‌نظر مجلس و شورای نگهبان بر سر تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATF در تابستان سال گذشته، دو لایحه پالرمو و CFT برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، اما بررسی‌های اعضای مجمع تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

ایران در لیست سیاه FATF؛ چرا تشخیص‌دهندگان مصلحت در دسترس نیستند

این در حالی است که دی‌ماه سال جاری سید محمد صدر، عضو حقیقی این نهاد در مصاحبه‌ای با اعتمادآنلاین، با طرح این موضوع که اعضای مخالف پیوستن به FATF در مجمع، به دلیل پیامدهای منفی آن در جامعه دو لایحه CFT و پالرمو را رد نمی‌کنند، گفته بود « چون بر اساس ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع، وقتی یک سال از طرح یک لایحه اختلافی در مجمع گذشت، به آن رسیدگی نشد و مجمع درباره آن اظهارنظر نکرد، نظر شورای نگهبان در خصوص آن حاکم و اجرایی می‌شود. پالرمو از دستور کار مجمع خارج‌شده است و دیگر در مجمع نیست که مجمع تشخیص بخواهد درباره آن اظهارنظر کند.» البته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با طرح این موضوع که زمان بررسی این لایحه به پایان نرسیده است و کمیته مشترکی برای بررسی آن تشکیل‌شده است، اظهارات صدر را رد کرد؛ با این حال تصمیم تازه‌ای دراین‌باره گرفته نشد و با تداوم بلاتکلیفی، ایران به لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی اضافه شد.

در همین راستا خبرنگار تلاش کرد با ۱۰ تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عواقب این تصمیم گفت‌وگو کند. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم اعلام کرد تا زمان مشورت با همکارانش دراین‌باره صحبتی نخواهد کرد. محمدحسین صفارهرندی دیگر عضوی بود که از مصاحبه امتناع و تأکید کرد مواضع مجمع را سخنگو باید اعلام کند. پرویز داوودی و غلامرضا آقازاده و حسین مظفر از دیگر چهره‌هایی بودند که بعد از طرح سوال خبرنگار ایرناپلاس درباره ورود ایران به لیست سیاه گروه اقدام ویژه، از مصاحبه خودداری کردند و احمد توکلی هم به سبب بیماری امکان صحبت نداشت.

حجت‌الاسلام مجید انصاری، سردار احمد وحیدی، سید محمد صدر و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مجتهد شبستری و از دیگر اعضای این نهاد بودند که علی‌رغم تماس‌های مکرر، پاسخگوی تلفن خود نشدند.

طبق سخنان حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، در بهمن‌ماه سال گذشته، « ۱۷-۱۸ نفر به‌عنوان موافق و مخالف برای اظهارنظر درباره این لوایح ثبت‌نام کرده‌اند»، به عبارتی، نزدیک به یک‌سوم از اعضای این نهاد نظر خود را صراحتاً در جلسات بیان کرده‌اند، اما اینکه چرا این افراد رسماً موضع خود را اعلام نمی‌کنند، پرسشی است که آنها باید به آن پاسخ دهند!

بررسی اظهارنظرهای یک سال و نیم گذشته اعضای مجمع تا حدی گویای اسامی مخالفان تصویب این لوایح است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت چهره‌هایی چون آیت‌الله احمد جنتی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، احمد وحیدی، حسین مظفر، غلامرضا مصباحی مقدم، سعید جلیلی، احمد توکلی و پرویز داوودی سرشناس‌ترین این افراد هستند.

چه کسانی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF خوشحال شدند؟

هر چند عواقب قرار گرفتن ایران در لیست سیاه دامن­گیر مردم خواهد شد، هنوز فرصت جبران وجود دارد و می‌توان با اقدامی مناسب جلوی ذوق‌زدگی بیش از حد رژیم‌­های تروریستی آمریکا، عربستان و ریاض را گرفت.

در بیانیه نشست ۲۶-۲۱ مهرماه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) وضع همه اقدامات مقابله ای در صورت عدم تصویب کنوانسیون های این نهاد علیه جمهوری اسلامی ایران یا قرار گرفتن دوباره کشورمان در لیست سیاه این گروه، پیش بینی شده بود. ایران پیشتر در لیست سیاه قرار داشت و در نتیجه تعهد سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران در خرداد ۱۳۹۵ به اجرای برنامه اقدام ارائه شده از طرف آن گروه، بطور موقت از لیست خارج شد. با این تعهد، ایران فرصت ۱۸ ماهه ای (تا پایان ژانویه ۲۰۱۸) داشت تا روند تصویب قوانین مربوطه را تکمیل کند. طی این مدت از لوایح موسوم به لوایح چهارگانه، دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پول شویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» به تصویب نهایی رسید، ولی دو لایحه دیگر در پیچ وخم بازیهای سیاسی و جناحی گرفتار شدند. دیپلماسی فعال ایران و تصویب دو لایحه که ذکر آن رفت، گروه اقدام مالی را به تمدید چندباره مهلت اعطایی، ملزم کرد و آخرین مهلت داده شده، در اواخر بهمن ماه و همزمان با نشست دوره ای این گروه (۲۷ بهمن لغایت ۲ اسفند) به پایان رسید.

با اینکه بازگشت ایران به لیست سیاه قابل پیش‌بینی بود، ولی مخالفت تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که وابسته به جناح سیاسی خاصی هستند، مانع از به نتیجه رسیدن نشست‌­های آن مجمع در این خصوص شد. با این بی‌عملی و قرارگیری جمهوری اسلامی ایران در لیست سیاه، کشورمان در جهان به عنوان جایگاهی برای حمایت مالی از تروریسم و مرکز پولشویی شناخته می‌شود. هرگونه تعاملات مالی و تبادلات بانکی کشورهای جهان با ایران، در زمره ی جرائم پول‌شویی و تامین مالی تروریسم قرار می‌گیرد و حتی دوستان ایران هم به سختی حاضر به پذیرش چنین خطری خواهند بود.

جمهوری اسلامی ایران در شرایطی حامی مالی تروریسم به حساب می‌آید که مردم کشورمان بزرگترین قربانی تروریسم از جمله تروریسم اقتصادی رژیم تروریستی آمریکا است.

در ایران، اشخاص و مراکزی مخالف پیوستن کشورمان به FATF بوده و هستند که خود را ضدآمریکایی، ضد اسرائیلی و ضد ریاض معرفی میکنند؛ ولی باید دید که چه رژیم‌­هایی از قرارگیری ایران در لیست سیاه حمایت و از این اتفاق، خوشحالی کردند. دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان طی آخرین حضور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «نظام از پولشویی مبرا است، اما منافع جمعی که از خون مردم ارتزاق می‌کنند در پولشویی است. تحریم‌های آمریکا موجب افزایش پولشویی می‌شود.» او همچنین طی روزهای اخیر خبر داد که برخلاف اکثریت هیات­‌های حاضر در آخرین نشست FATF که در حمایت از ایران سخنرانی کردند، «۳ رژیم حامی تروریسم یعنی آمریکا، عربستان و اسرائیل به دنبال فرستادن ایران به فهرست سیاه FATF هستند.» طبیعی است که با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، اشخاص و مراکز داخلی دخیل در پولشویی و واشنگتن، ریاض و رژیم صهیونیستی ابراز خوشنودی کنند، سخنان مقامات رژیم تروریستی آمریکا از ین امر حکایت دارد.

"مورگان اورتاگوس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بلافاصله پس از این اتفاق گفت: «ما (رژیم تروریستی آمریکا) تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی در اتخاد اقدام قاطعانه علیه ایران را تحسین می‌کنیم.» پومپئو وزیر بی ادب و گستاخ آمریکا با صدور بیانیه ای، از درخواست FATF از همه حوزه های قضایی برای اتخاذ سریع اقدامات موثر در مقابله با آنچه که حفاظت از سیستم مالی بین المللی نسبت به تهدیدات تامین مالی تروریسم ناشی از ایران خواند، قدردانی کرده و افزود: «حکومت ایران باید با پیامدهای عدم پیروی از هنجارهای بین المللی به ویژه "پالرمو" و "کنوانسیون تامین مالی تروریسم"، مواجه شود».

جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا و حامی همیشگی منافقین و تغییر نظام در ایران، نیز از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه ابراز خوشحالی کرده و در پیام توئیتری نوشت: «خوشحالم که FATF برای بانک‌ها و معامله‌گران با ایران محدودیت‌های مالی سخت‌تری وضع کرد. به درستی دارند برای ایران در حد کره شمالی محدودیت ایجاد می‌کنند. فشار حداکثری تنها وقتی جواب می‌دهد که کامل انجام شود.»

مردم کشورمان که به­ واسطه تروریسم اقتصادی آمریکا، گرفتار تنگناهای شدیدی شده اند، مستحق آن نبودند که قربانی بازی های سیاسی و جناحی شوند. انتظار این بود که افراد ذی­ربط در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دور از علقه های جناحی خود، منافع ملی و مردم را در نظر داشته و هشدارهای دلسوزانه دولت و صاحب­نظران را جدی می گرفتند. هر چند عواقب قرار گرفتن ایران در لیست سیاه دامن­گیر مردم خواهد شد، هنوز فرصت جبران وجود دارد و می توان با اقدامی مناسب و خداپسند، جلوی ذوق زدگی بیش از حد رژیم­ های تروریستی آمریکا، عربستان و ریاض را گرفت. تلاش های هیات دیپلماتیک کشورمان باعث شده تا تخفیفاتی در قبال ایران مد نظر قرار گیرد که مهمترین آن این است که «در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و سی اف تی، نامش از فهرست سیاه حذف می‌شود. این بند به این معنا است که فعلا action plan قبلی که ایران به ۳۹ مورد از ۴۱ مورد آن پاسخ داده به قوت خود باقی است و نیازی به پذیرش action plan جدید نیست.» با تایید لوایح مورد نظر در نشست های آتی مجمع، می توان زمینه خروج ایران از لیست سیاه در نشست چهار ماه بعد FATF را فراهم نمود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
1
48
اگه می خواستن تایید کنن تاحالا کرده بودن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
مجمع میخواهد تایید نکند ولی راه انتقال منابع مالی را هم به دولت نشان دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
82
3
ببین عزیزم اگر سازمان FATF که قرار استCFT را در ایران اجرا کند تشکیل هم نشده بود راه حل مقابله با ایران کارنکردن بانک های غربی با ایران بود بنابراین با عضویت ایران در این سازمان و دسترسی بیشتر غربی ها به ساز و کار بانکی ایران بیشتر تحریم می شدیم پس همان بهتر که عضو FATF نشدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
تو مگه مشکلی داری باهاش .80درصد ملت حقوقشونم کفاف خرج زندگیشون رو هم نمیده .اونائی باید بترسن که از راهی میشه پول در میارن .بعدشم ما که بانک مرکزی خودمون داره اون رو با محدود کردن سقف تراکنشها انجام میده .پس اگه کار بدی هست ما هم داریم کار بد میکنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
از اسا س چرا با دنیا با زبان جنگ مواجهیم؟
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
2
67
اينها خودشون هم نميدونن كه چرا مخالفن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
خوب میدونند. اگر دولت ازآنها بود فورا تایید کرده بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
مصلحت خودشان را دیدند آب شد گل آلود حالا برید شکار
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
2
69
اقای ولایتی از جیب مبارک خسارت مملکت را میپردازند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
2
75
اینامجمع تشخیص مصلحت مردم نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
تشخیص مصلحت نظام*
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
نه همون ها که دست تو بیت المال حقوق نجومی بر میدارند به فکر ملت هستند حتما!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
1
50
هموطن بودن و دوستی این افراد با ملت ایران آدم رو یاد دوستی خاله خرسه میندازه.البته اگر زبونم لال قصد و نیتی از این کارهاشون نداشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
1
39
بعیده حتی با تصویب این لایحه بشه ایران رو بسادگی از لیست سیاه خارج کرد.الان دیگه کار سخت شد.چون قطعا اهداف سیاسی پشت سر این قضیه هست.و هزارتا بهانه تراشی میکنن.با رفتن در لیست سیاه و قطعا حلقه تحریم سخت تر خواهد شد.مسبب اون هم همین دونفر و دوستانشون هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
50
1
شما هر آنچه توانستی در انتخابات گفتید تا مردم به اصولگرایان رای ندهند حالا دست از سر شورای تشخیص مصلحت بر نمی دارید باور کنید همه چیز از دست شما در رفته و باید خود را با وضع موجود هماهنگ کنید وگر نه در بین ملت هضم می شوید بزودی نتیجه خدمت گذاران به کشور را خواهید دید و به فرمایش مقام معظم رهبری آینده از آن حزب الله است امام (ره) فرمود ما دو حزب بیشتر نداریم یا حزب الله است یا حزب الشیطان ببینید در کدام حزب قرار گرفتید و آینده شما در کدام حزب گره می خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
حال مردم خوب است شما چطور؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
2
46
بعداز اقای هاشمی شده مجمع ضدملت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
"مجمع تشخیص مصلحت اصول گرایان"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
16
0
خدا را شکر وقتی لیست سفید بودیم برنامه و مذاکره و منطق و عقل و فراست ما را مالامال در خوشی داشت .دلار سه تومانی یک تومان بود همه چی گل و بلبل حالاسیاه شده وای وای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
1
24
دلار گران شد و فعلا نتیجه اش اینه خیلی چیزه تا حالا بمدت دو هفته ده درصد افزایش قیمت داریم. جای آقای همتی هم خالیه فقط سکوت را رعایت مینماید. درصورتیکه دو هفته گذشته چیزهایی گفت که اثبات شد نامعتبر هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
اون بیچاره که میگفت تصویب بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
13
وقتی منطق وعقلانیت ومنافع مردم قربانی سیاست زدگی شودنمی شودکسانیکه خودرابه عمدبخواب زده اندبیدارکردمردم هم اعتراض کنندآشوبگرواغتشاشگرمحسوب می شوندچاره ای نیست جزدرگاه خداونداحدیت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
3
27
وای وای وای . یعنی باید دو دستی بزنیم تو سرمون به خاطر وجود افرادی که هنوز هم با اینهمه بلایی که سرمون آوردن دارن از اینا طرفداری میکنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
عزیزم به خاطر منافع شخصیه!!!!
ناشناس
|
Sweden
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
2
13
دریغ از کوچکترین مشورت با کسانیکه در خط مقدم رابطه اقتصادی با خارج یعنی بازرگانان و تشکل های آنان مثل اطاق بازرگانی که صورت نگرفت .
مدت زیادی طول نمیکشد تا نتایج این تصمیم را در نرخ طلا و ارز ببینیم .
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
5
حالا بعد از یکسال تذکر کارشناسان که می گفتند اف ای تی اف را تصویب نکنید گرفتاری مردم زیاد خواهد شد، حالا چرا نمی ایند جواب بدهند؟تشخیص مصلحتی ها کجا هستند؟ مصلحت چه کسانی را در نظر داشتند؟ در اثر گرانی ارز و سکه تا چند روز دیگه گرانی وحشتناک کالا پیش میاد چه کسی پاسخگوست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
3
0
آفتاب و مخاطبانش دور هم حالی می‌کنند با تایید همدیگه، هر کس اینجا نظر مخالف نذاره بهش حمله میشه بی منطق. خوش باشید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
حداقل اینه که اینجا مطالب مودبانه است لابد از سایتهای بی خبری مثل محلات بدنام هستند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
2
به هرچیز مشکوک باشید
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
3
رشد مشکلات مردم
ارومیه کیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
1
رفتار های .... از ایران بعید است ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
4
0
مطمن باش با تصویب این ها هم وضعیت قرار نیست بهتر بشه
نمونه اش کره شمالی خیلی وقته تصویب هم کرده
اگر ما این قوانین تصویب کنیم میگن موشک ها رو بدید و ....
پاسخ ها
غیرقابل نشر
| United States of America |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
کاش و ایکاش حرف مفت توی دنیا خریدار داشت انوقت ما بزرگترین صادر کننده اش میشدیم
ناشناس
|
Sweden
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
1
شنبه آینده روسای بانک های مرکزی 20 کشور بزگ صنعتی و روسای بانک هاب بزرگ جهان برای دو روز در عربستان گرد هم میایند . درست در همین زمان ما وارد لیست سیاه میشویم . دو کشور مهم در منطقه
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
6
من عضو هیچ جنائی نیستم، نه چپ نه راست ،راه مستقیم رو در پیش گرفتم، می شود FATF رو قبول کرد و عین کشورهای دیگه تق و لق پیش برد، نکنه خیال میکنید همه دنیا دارن گزارش میدن به FATF در مورد درآمد و مسیرهای پولی کشورشون؟ کاش سیاست میداشتیم و با سیاست پیش میبردیم FATF رو و منافع کل مردم کشور با هر دین، قومیت و دیدگاه رو در نظر می داشتیم، ایران برای همه ایرانی هاست نه یک حزب یا عقیده.
حکمت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
3
وقتی تشخیص اشتباه پزشک باعث آسیب یا مرگ بیمار میشه ،پزشک مربوطه در سفر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
3
یعنی ..... ازمنافع مردم خودمون مهمتره؟
خسرو
|
Thailand
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
4
سلام مصلحت نظام می بینید شرایط را
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
شرایط حضرات بسیار هم عالیست ما هم حقمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
0
اینا ترسیدن نتونن ..کمک کنن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
0
دلیلی نداره عضوش نشیم وقتی کل تبادلات بانکی اینترنتی است و قابل دسترسی این میون فقط دلار فروش ها سود می کنن و البته آمریکا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
0
آفتاب اصل کاری چی ؟ شورایی که با رد قانون مجلس باعث رفتن قانون به مجمع شده رو جا ننداختی ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین