کد خبر: ۶۳۸۰۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

بانک‌های ایتالیایی حساب‌های ایرانیان را مسدود می‌کنند

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اظهار داشت: هر چند با تحریم‌های آمریکا با محدودیت روبرو بودیم اما تعدادی از بانک‌های ایتالیا به صورت چراغ خاموش با تجار ما کار می‌کردند که موضوع FATF شرایط را بسیار دشوار خواهد کرد و حتی این بانک‌ها نیز از ادامه همکاری خودداری خواهند نمود.
بانک‌های ایتالیایی حساب‌های ایرانیان را مسدود می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

لیدا شهابی در مورد تصمیم دو بانک ایتالیایی ING Direct Bank و Intesa SanPaolo در بستن حساب‌های ایرانیان گفت: باید توجه داشت که این دو بانک سهامدار آمریکایی و هلندی دارند که در این تصمیم تاثیرگذار بوده است. البته پس از تحریم‌های ثانویه، بسیاری از بانک‌های ایتالیایی اعلام کرده بودند که با ما همکاری نمی‌کنند. فقط این دو بانک با در نظر گرفتن ملیت افراد آن‌ها را احضار کرده‌اند. همچنین خبرهای مربوط به FATF نیز باعث شد تا این بانک‌ها اندکی زودتر واکنش نشان دهند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که مسدود کردن حساب‌های ایرانیان نیز به صورت رندومی صورت می‌گیرد مثلا از یک فرد عادی و غیر بازرگان درخواست می‌شود که فرمی را پر کرده تا نسبت به موضوع عدم پولشویی حساسیت را برطرف کنند یا اگر در تجارت افراد نقطه تاریکی وجود داشته باشد آن را حل کنند.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا تصریح کرد: تعدادی از ایرانیان فعال و معتبر با بانک‌های بزرگ پوپولاره (Banca Popolare ) تا همین اواخر کار می‌کردند. هر چند این بانک حساب جدیدی برای ایرانیان باز نمی‌کند اما متناسب با اعتبار ایرانیان با مشتریان قدیمی خود کم و بیش همکاری می‌کردند. لیکن پس از قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF هیچ بانک و موسسه مالی با طرف‌های ایرانی همکاری نخواهد کرد.

شهابی در مورد تاثیر تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در قرار دادن ایران در لیست سیاه FATF گفت: هر چند با تحریم‌های آمریکا با محدودیت روبرو بودیم اما تعدادی از این بانک‌ها به صورت چراغ خاموش با تجار ما کار می‌کردند که موضوع FATF شرایط را بسیار دشوار خواهد کرد و حتی این بانک‌ها نیز از ادامه همکاری خودداری خواهند نمود. ما منتظر موضع دولت ایتالیا و سیستم بانکی این کشور در مورد FATF هستیم.

وی افزود: زمانی که در لیست سیاه FATF قرار می‌گیریم برای خروج از آن باید مراحل زیادی را طی کنیم. البته ما نیز منتظر می‌مانیم تا احیانا مذاکره‌ای صورت بگیرد چون امکان دارد فرصت حقوقی به دولت بدهند ولی این مورد در اطلاعیه FATF اعلام نشده که چنانچه دو لایحه تصویب شوند بلافاصله خروج ایران از Black list مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در مورد حجم مبادلات دو کشور گفت:‌ حجم مبادلات ما قبل از خروج آمریکا از برجام 7.4 میلیارد یورو بود که پس از تحریم‌ها این حجم به 1.7 میلیارد یورو رسیده که بیشتر آن به دلیل عدم صادرات نفت ایران به ایتالیا و خروج شرکت اِنی بود. با این وجود بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط ایتالیا که نزدیک به 80 درصد اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند علاقمند به همکاری با ما بودند و هستند که نبود شبکه مالی به دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه FATF همکاری دو جانبه را دشوار خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین