کد خبر: ۶۳۸۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲

ترکیه در سوریه چه می خواهد؟

با ادامه پیشروی های ارتش سوریه در استان های ادلب و حلب در شمال غرب این کشور و آزادسازی بخش های زیادی از خاک این کشور از تصرف تروریست ها، ارتش ترکیه نیز بر اقدامات خود در این منطقه افزوده است ، بگونه ای که به نظر می رسد قصد دارد تروریست ها را از شکست نجات دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

ارتش ترکیه که از نظر حقوق بین الملل، به طور غیرقانونی در شمال غرب سوریه حضور دارد، با آغاز عملیات ارتش سوریه در این منطقه در ماه اخیر به تحرکات خود افزوده است و تحلیلگران منطقه ای و عمدتا سوری هدف این عملیات را نه تنها جلوگیری از پیروزی ارتش سوریه، بلکه جلوگیری از شکست تروریست ها و ناکام گذاردن طرح های آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی رژیم های عربی منطقه ارزیابی کرده اند.

ترکیه در سوریه چه می خواهد؟

ارتش سوریه در یک ماه اخیر موفق شده بیش از ۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک شمال غرب سوریه را که سال ها در تصرف تروریست ها بود و همچنین ۹ پست دیده بانی (پایگاه نظامی) ارتش ترکیه از ۱۲ پست دیدبانی غیرقانونی ایجاد شده در شمال غرب سوریه را به محاصره خود درآورده و آزاد کند.

اما گویا شکست های ادامه دار تروریست ها در دو استان ادلب و حلب برای آنکارا گران تمام شده و آنها را به تکاپوی بیشتر واداشته است، به حدی که منابع سوری روز گذشته (شنبه) اعلام کردند که یک ستون نظامی جدید ارتش ترکیه برای حمایت از تروریست ها وارد شمال غرب سوریه شده است.

این منابع افزودند که ستون نظامی جدید ارتش ترکیه از طریق گذرگاه کفرلوسین به سوی جنوب استان ادلب حرکت کرده و شامل ۸ تانک، ۱۲ نفربر، ۲۲ خودرو زرهی و دیگر ادوات است.

این درحالی است که وزارت دفاع ترکیه نیز دیروز (شنبه) ادعا کرد که ۲۱ پایگاه ارتش سوریه را در واکنش به کشته شدن یک سرباز ترکیه‌ای در ادلب منهدم کرده است؛ اقدامی که جز در راستای حمایت از تروریست های حاضر در استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در این کشور که آخرین نفس های خود را می کشند، نمی توان متصور بود.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه نیز روز گذشته به نقل از رئیس‌جمهور این کشور درخصوص حملات هوایی بمب افکن های ترکیه ای به مواضع ارتش سوریه در ادلب مدعی شد که «۱۵۰ سرباز ارتش سوریه، دوازده تانک، سه خودروی زرهی، چهارده توپخانه هویتزر، دو خودروی پیکاپ و دیگر تجهیزات نظامی ارتش این کشور را به دلیل کشته شدن یک نظامی ترک در خاک سوریه هدف قرار داده است.

در حالی که برخی کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه اعتقاد دارند هدف ترکیه از حضور نظامی در شمال غرب سوریه در کنار حمایت از تروریست ها، تصرف این منطقه و اضافه کردن آن به خاک سوریه می باشد، رئیس جمهوری ترکیه بدون ‌اشاره به تجاوز ارتش این کشور به خاک سوریه ادعا کرده که "سیاست‌های آنکارا در قبال ادلب و سوریه نه ماجراجویانه است و نه یک ترجیح دلخواه و بدون عقب‌ نشینی در مقابل مشکلات موجود، به تلاش برای حل و فصل آنها ادامه خواهیم داد".

وی در این باره همچنین ادعا کرده که "به عنوان دولت و ملت واحد برای استقلال جدید می‌جنگیم!، در این مبارزه، گاهی منافع کشور ما با سایر قدرتها در تضاد است. در صورت لزوم، می‌کوشیم ترکیه را با گام ها و تلاش‌ های خود به سمت اهداف صحیح سوق دهیم. قدرت و پتانسیل کشورمان برای اعمال و اجرای سیاست مستقل کافی است و پس از تماس تلفنی دیروز با آنگلا مرکل، امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین (به ترتیب صدر اعظم آلمان، رئیس جمهوری فرانسه و رئیس جمهوری روسیه) نقشه راه‌ ترکیه را مشخص کردیم".

رئیس‌ جمهور ترکیه در عین حال با تکرار تهدیدها علیه دولت سوریه، با عقب‌نشینی از ادلب مخالفت کرد و تصریح کرد که به هیچ‌وجه نظامیان خود را از سوریه و استان ادلب عقب نمی‌کشد، اقدامی که نشان از ادامه سیاست های قابل تامل ترکیه در سوریه و ادامه کشتار مردم این کشور دارد.

در مقابل، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز تاکید کرد که هر گونه نقض حریم هوایی سوریه به معنای تجاوز نظامی خارجی به خاک این کشور به شمار می رود و نیروی هوایی سوریه با قدرت به آن پاسخ خواهد داد.

فرماندهی کل ارتش سوریه تاکید کرده که، "هر جنگنده یا هواپیمایی که حریم هوایی سوریه را نقض کند آن را تجاوز نظامی خارجی دانسته و به آن اجازه پرواز بر فراز سوریه را نمی دهد. همچنین به سامانه پدافند هوایی دستور داده شد که با چنین هواپیماهایی برخورد کرده و ضمن شناسایی آنها را تحت پیگرد قرار داده و به سرعت از بین ببرند".

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، منظور فرماندهی کل ارتش سوریه در این خصوص جنگنده –بمب افکن های رژیم صهیونیستی و ترکیه است که بارها در حمایت از تروریست ها با تجاوز به خاک سوریه، اهدافی را در خاک این کشور هدف قرار داده اند.

شرایط مردم ادلب در یک ماه اخیر با توجه گروگان گرفته شدن و سپرانسانی قرار گرفتن آنها از سوی تروریست ها و در عین حال حمایت گروه های تروریستی از سوی کشورهایی همچون آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه و برخی از کشورهای عرب منطقه، بسیار وخیم است، تروریست هایی که فقط در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (آذر/ دی) با نقض آتش بس بیش از ۱۴۰۰ حمله تروریستی با استفاده از تانک و تیربارهای سنگین و خودروهای نظامی و خمپاره و توپخانه علیه ارتش و مردم سوریه در شمال غرب این کشور انجام داده اند.

براساس برخی نظرات کارشناسان،‌ اقدامات ترکیه در شمال سوریه در سال های گذشته و به ویژه ماه اخیر نشان می دهد که آنها اهداف دیگری در سوریه به غیر از حمایت از تروریست ها دنبال می کنند؛ اما اینکه این سیاست منطقه ای تا کجا منافع منطقه ای آنکارا را تامین می کند، هنوز مشخص نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین